Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 35965 gånger)

jebo

• Västergötland
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #40 skrivet: 04 sep-11 kl 13:01 »
Föd du upp dina kaniner efter eget huvud, så länge de mår bra så gör du rätt. Här inne finns så mkt folk som är experter på allehanda saker, men tyvärr sträcker sig denna expertkunskap endast  till exakt just deras sätt att göra saker på, allt annat anses vara förkastligt. Det bästa man kan göra på detta forum är att först läsa så många närbesläktade ämnen som möjligt, sen försöka anpassa den kunskapen till sin egen kunskap och sina egna mål. Sen ställer man en fråga och bland de svaren plockar man ut russinen från några få inlägg, otrevligheterna och fanatikerna ignorerar man. Det finns ingen annan här inne som sitter med det rätta svaret! Den enda som har den rätta lösningen är du själv, möjligtvis med hjälp av ledtrådar från övriga forumdeltagare.
Tack Halte, för ett väldigt trevligt svar!

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 04 sep-11 kl 13:09 »
Vet du, Pålle. Jag tycker nog att det finns betydligt värre saker man kan göra mot sina kaniner än ge dem pellets. Ingen tvingar dig att köpa några kaniner av mig. Med tanke på hur illa jag tydligen sköter dem så faller de väl ändå av pinn vilken sekund som helst. Men nu har jag fått veta vad en del tycker och det är alltid intressant. Tack för mej/quote]Ok tack för ja slipper  men du var för har du en bevarande ras när du i långa loppet ändrar på rasen så som ja ser det genom att göra dom beroende av ett kraftigare foder kan ju hända att ja har fel  . ps sen var det inte så illa som det vart skrivet förra inlägget sory.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #42 skrivet: 04 sep-11 kl 13:29 »
Om man tycker att strö är dyrt kan jag varmt rekommendera halm.

Jag har fack på ca 0,75 kvm och strör huvudsakligen med halm. I toaletthörnen har jag spån eller hampaströ underst för uppsugningen. Till sex fack gör jag av med max tre balar spån om året och runt tio balar halm.

Jag mockar ur toahörnen två ggr/vecka och tömmer buren helt vid behov. Dvs jag kastar inte bort särskilt mycket rent strö.

3 balar spån ā 100 kr = 300 kr
10 balar halm ā 10 kr = 100 kr
SUMMA = 400 kr

400/6= 66,6 Alltså 66,7 kr per fack och år

66,7/12=5,55 Alltså betalar jag ca 5 kr och 50 öre per kanin och månad i strö

Skillnaden på 11 kr och drygt 360 kr per månad för två kaniner kanske är värt lite extra jobb med räfsan i trädgården?

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #43 skrivet: 04 sep-11 kl 14:49 »
var får man tag i billig hakm då?
för det enda stället jag vet om är granngården med småpåsar på 10 lite (?) för 30-40 kr
har själv plats för att lagra större mängder så jag köper det inte för platsbrist utan jag vet inte var man kan köpa annars

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #44 skrivet: 04 sep-11 kl 15:02 »
var får man tag i billig hakm då?
för det enda stället jag vet om är granngården med småpåsar på 10 lite (?) för 30-40 kr
har själv plats för att lagra större mängder så jag köper det inte för platsbrist utan jag vet inte var man kan köpa annars

Det är bara att knacka dörr hos närmaste bönder.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #45 skrivet: 04 sep-11 kl 15:16 »
men här finns mest kobönder ev några fårbönder eller hästägare :(
eller nån som "producerar halm" i lycksele kommun?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #46 skrivet: 04 sep-11 kl 15:53 »

ingen som odlar havre/vete eller korn  ???
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #47 skrivet: 04 sep-11 kl 16:31 »
Du undrade ju hur du skulle få ner kostnaden, jebo. Att minska ner på pelletsen är ett gott råd, 1dl ger jag mina slaktraskaniner (som är mycket större än gottisar och som växer mycket snabbare) som föder 2-3 kullar per år. Pellets är dyrt, då är det bättre att du bara ger dem litegrann som "godis". Du verkar inte alls vara intresserad av vilket foder som dina kaniner är anpassade för, jag tycker att det är lite konstigt.

Det här är trådens bästa inlägg anser jag!
Vissa (även TS?) verkar ha tappat bort huvudfrågan i tråden!  :)

Sen tycker jag att TS går lite väl mycket i "försvar", inte har jag sett några elaka inlägg som hävdar att TS utfodrar helt fel, däremot tips råd och synpunkter  :-[ o:)

Och vad gäller "genbanksfolks" mening vad gäller andra rasers behov av pellets (eller inte) så har inte jag sett några såna som uttalat sig spec. mycket om det.
De som däremot har andra raser brukar undra vad som är så specielt med lantraskaniner att de inte bör äta pellets. Och ofta förespråkar "raskaninägare" att kaninen måste få pellets för att må bra, och då har iaf. jag tagit för givet att det är vad som gäller för andra raser  :P

Men som TS skriver, verkar kaninerna må bra så finns det väl ingen anledning till att ändra på något som tydligen funkar...

....om man inte hellre vill köpa havre för 2-3 kr. kilot som många andra, för att spara pengar om inte annat  8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #48 skrivet: 04 sep-11 kl 19:34 »
ingen som odlar havre/vete eller korn  ???
inte vad jag vet... eller vet om en 2 kommuner bort, men då blir det transportfrågan. finns kankse här i kommunen med men är som sagt inte så vanligt... (vete vet jag inte ens om man kan odla här uppe det har då inte odlats traditionellt men det kan ju kommit nya sorter, nä här odlar vi skog ;)   )

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #49 skrivet: 04 sep-11 kl 19:49 »
Se upp för kornhalm, dock.  Kan innehålla vassa spröt med hullingar, från axen.  Annars, om Du kan lagra ett årsbehov, så borde prisskillnaden betala transporten, eller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #50 skrivet: 04 sep-11 kl 19:59 »
Se upp för kornhalm, dock.  Kan innehålla vassa spröt med hullingar, från axen.  Annars, om Du kan lagra ett årsbehov, så borde prisskillnaden betala transporten, eller?
nja det jag menade med transportproblem är mest det att vi inte har släpvagn för tillfället (finns en trasig på gården eller två om man räkna med biltrailern)
tack för varningen om kormhalm. kom på att jag kan anonsera i den lokala gruppen här på alternativ, kanske finns nån här :)

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 04 sep-11 kl 20:01 »
nja det jag menade med transportproblem är mest det att vi inte har släpvagn för tillfället (finns en trasig på gården eller två om man räkna med biltrailern)
tack för varningen om kormhalm. kom på att jag kan anonsera i den lokala gruppen här på alternativ, kanske finns nån här :)
Kanske den lokala tidningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #52 skrivet: 04 sep-11 kl 20:05 »
Du får väl räkna på hur kostnaden blir med ett hyrt släp.  Utslaget på hela året.  Om Du nu kan lagra det.  Måste lagras torrt, särskilt havrehalm är ömtålig, men smaklig för djuren.  Om det är grönskott i havrehalm, kan Du räkna med att de äter av den!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #53 skrivet: 04 sep-11 kl 20:20 »

Åtminstone någon av dessa djurhållare torde strö med halm, inköpt eller egenodlad... Hör dig för i trakterna. Det är alltid nån som vet nån osv
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 04 sep-11 kl 21:41 »
Dessutom, hur ska man egentligen tolka detta:

Citat Skötselråd vers. aug 2008: "En del anser att kaninpellets är för kraftig föda för gotlandskaniner, förr fick de aldrig sådant. Andra har erfarenhet av att det går bra att ge gotlandskaniner kaninpellets. Pellets för kalvar, får eller getter kan också användas."

Nu har jag inte senaste versionen av skötselråden framför mig, men jag har för mig att där står något i stil med att somliga tycker att man kan ge "en mindre mängd" pellets. För min del kunde formuleringen gärna vara skarpare än så, då jag tycker pellets är ett dyrt och onödigt otyg, men jag är ju inte föreningen. :P

Till TS: kostnaden får man ned genom att producera foder själv. Foder = hö kan man producera nästan utan några investeringar alls. Hö kan även användas till att strö med om man har tillräckligt. Då blir det väldigt billigt att ha kaniner.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 04 sep-11 kl 22:03 »
Åtminstone någon av dessa djurhållare torde strö med halm, inköpt eller egenodlad... Hör dig för i trakterna. Det är alltid nån som vet nån osv

Ja men visst! Det är ju vanligt till hästar. Och... hästägare får ju många gånger halmen transporterat till stallet. Då kan det vara läge att gå ihop om transporten. Jag menar, till några kaniner behövs ju inte särdeles många balar på ett år!

Dalton

• Dalsland
« Svar #56 skrivet: 04 sep-11 kl 22:29 »
För mig som är nybörjare - vad är skillnaden mellan att ge en kanin havre och att ge den pellets? Havre är väl oerhört energirikt om inte jag fattat fel?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #57 skrivet: 04 sep-11 kl 22:49 »
För mig som är nybörjare - vad är skillnaden mellan att ge en kanin havre och att ge den pellets? Havre är väl oerhört energirikt om inte jag fattat fel?

Jag tycker nog att det är lika "illa" med spannmål. Spannmål ingår nog inte i kaninens naturliga foderstat ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #58 skrivet: 04 sep-11 kl 23:31 »
Varför inte göra som vi gör! Fråga efter gammalt bröd på affärn. Ofta så slängs bröd där datumet inte ens gått ut. Ge en brödskiva per dag. Många kaninuppfödare har gått över till Renfor pellets. MYCKET billigare än vanlig kaninpellets. Torvströ borde ju bli billigare än att köpa kattsand.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 05 sep-11 kl 07:24 »
Varför inte göra som vi gör! Fråga efter gammalt bröd på affärn. Ofta så slängs bröd där datumet inte ens gått ut. Ge en brödskiva per dag. Många kaninuppfödare har gått över till Renfor pellets. MYCKET billigare än vanlig kaninpellets. Torvströ borde ju bli billigare än att köpa kattsand.
Var bara uppmärksam på att kaniner är EXTREMT känsliga för mögel. För något år sedan hade jag två oförklarliga dödsfall, där jag kunde se matsmältningsproblem vid obduktion. Funderade och letade. Märkte att det luktade svagt från pelletssäcken (jag är alltså inte total pelletsmotståndare, ger till mina slaktkaniner och avelskaniner vid behov, menar bara att det både är dyrt och kan innebära risk för övervikt om man ger för mycket. Som jag skrev i tidigare inlägg, jag har inte sett ts kaniner, vet inget om deras hull, ville bara ge rådet att vara uppmärksam, eftersom 1 dl faktiskt är mycket och övervikt kan ge problem med fertiliteten och med vällevnadssjukdomar). På botten av säcken fanns lite mögel, osynligt på ytan, där jag ju tog foder. Jag hade varit lat och ställt fodret nära dörren istället för på den lastpall där det egentligen hör hemma. Så lärdomen är att se till att fodret hålls torrt, dvs står skyddat och upphöjt från ev golvfukt. En dyrköpt lärdom, som jag härmed hoppas hjälper andra att slippa lära sig av egen erfarenhet.

Vill man få ner kostnaden för sina kaniner så får man sätta igång och räkna på vad olika alternativ kostar på lång och kort sikt, och väga alternativen mot varandra. Själv sparar jag inte för mycket på t ex burar. Jag bygger gärna själv, och så kostnadseffektivt som möjligt, men burarna ska vara praktiska och lättskötta, så att det är roligt att sköta djuren. Och kaninerna ska såklart må bra. Men med kunskap, erfarenhet och lite klurande, så kan man bygga mycket bra burar för en hyfsat billig peng, sett till avskrivningstiden på buren. Jag skriver burar, men menar alla typer av bo och inhägnader.

Vill man få ner arbetstiden, så att man är mer fri att lägga mindre tid vissa dagar, och så att man kan ägna mer tid åt djuren än åt skötseln så är inhägnader/betesburar som är rovdjurssäkra och som de kan gå i dygnet runt under den varma delen av året ovärderliga.

Har trög dator idag, så postar nu och fortsätter i nytt inlägg, för att inte riskera att förlora hela texten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser