Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 35956 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #60 skrivet: 05 sep-11 kl 07:26 »
På Granngården här så har de halm i stora, hårdpressade balar.
Borde gå in i en kombi, billigare än köpa småpåsar iaf.

Men kolla med ett stall om du kan få köpa/sambeställa med de.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #61 skrivet: 05 sep-11 kl 07:53 »
Inköp av kaniner är en annan utgiftspost. Förhoppningsvis kan det kvittas mot intäkter för sålda kaniner. Att snåla här, dvs köpa djur utan papper eller som är blandraser, gör att ungarna blir mycket svårsålda.

En annan investering är behållare för foder och vatten. Här är det dumt att snåla, även om man kan köpa bra begagnade saker billigt. Men diverse hemmapatent blir ofta svårskötta, vilket tar tid och gör att man riskerar att mat och vatten inte är så rent som det helst ska vara för att inte riskera kaninens hälsa.

Sen kommer man till förbrukningskostnaderna, strö och foder. Här kan man spara på olika sätt. Bra foderbehållare och höhäckar minskar spillet, och detta är bästa sättet att spara. Spillt foder har kaninen ingen glädje av, och det innebär också att man får städa oftare, vilket ökar kostnaden i den änden också.

Att ha bra förvaringsutrymmen, så att fodret hålls fräscht och man får plats med mycket grovfoder och strömaterial, minskar kostnaderna väsentligt. Dels minskar körkostnaderna för att hämta hem det, dels brukar man få bättre pris om man köper mer på en gång. Att köpa på rätt ställe är också avgörande. Både ev kraftfoder, spannmål, hö och strö varierar kraftigt i pris hos olika leverantörer. Absolut dyrast, och helt idiotiskt, är att köpa på djuraffärer och livsmedelsbutiker i småförpackningar. En sådan hösäck räcker inte ens en vecka till en normal kanin, och kostar skjortan. Samma med ströet. Kan man köpa direkt från en bonde, som antingen producerar själv, eller köper in i bulk, så sparar man mycket pengar.

Att på olika sätt få kaninerna att ha en särskild toaletthörna minskar både skötsel och kostnader högst väsentligt, samtidigt som kaninen får en renare och trevligare miljö. Att rensa ut rent eller nästan rent strö är oekonomiskt, och gör ströet mindre användbart i odlingar/kompost. Dessutom är det en faktor som gör att ströet lättare blåser omkring. Rimligt smutsat strö håller ihop bättre. Med en toaletthörna rensar man snabbt den delen lite oftare, och tar strö som bara är lite smutsat från någon annan del av buren och återanvänder i den hörnan. Nytt strö läggs på i de delar där det ska vara renast i första hand, dvs vid mat och sovplats, resten flyttas till gradvis smutsigare delar. OBS att detta med smutsigheten är relativt, jag menar INTE att kaninen ska bo på äckligt gammalt strö. Men ofta har man en städiver som är orimlig, djuren är inte människor, och lite kiss och bajs i bajshörna gör bara att de känner sig trygga med att det är rätt ställe att göra ifrån sig på.

Att vara uppmärksam på sina kaniner, och hela tiden utvärdera mängden foder, gör att man kan ge mindre foder i snitt. Kaniner bör, precis som andra djur och för den delen även människor, vara ganska slanka för att må bra och leva länge. På sommaren, med fri tillgång till diverse grönt, behöver de flesta kaniner inte extra energirikt foder. Undantaget är såklart dräktiga/digivande honor och växande ungdjur, som kan behöva mer energi/protein. Man lär sig att bedöma sina kaniner individuellt och anpassa kosten kontinuerligt. På vintern kan det behövas extra energi, främst om kaninerna bor utomhus och det är riktigt kallt. Också här får man bedöma kontinuerligt vad som behövs.

Med detta vill jag bara ha sagt att om man utfodrar på ett visst sätt av slentrian, så riskerar man att slösa på fodret och ev göra kaninen tjock, utan att kaninen får några fördelar. Det blir bara dyrt. Sen kan man ge annat än pellets som extra energirik mat, antingen sådant man köper eller sådant man odlar/samlar själv. Det finns mycket kunskap och information om sådant här på kanintavlan, många är mycket generösa med att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 05 sep-11 kl 11:47 »
För mig som är nybörjare - vad är skillnaden mellan att ge en kanin havre och att ge den pellets? Havre är väl oerhört energirikt om inte jag fattat fel?

Skillnaden ligger i varifrån det nödvändiga proteinet kommer ifrån. I en grovfoderbaserad foderstat äter kaninerna stora mängder hö med jämförelsevis låg proteinhalt. Kompletterar man med en liten mängd spannmål är det för energins skull. I princip kan man istället ge "en mindre mängd" pellets, som det står i skötselråden, men det är dyrare och gör ingen uppenbar nytta.

I en kraftfoderbaserad foderstat kommer proteinet från pellets med hög proteinhalt. Hö ges vid sidan av som pikant tilltugg eller sysselsättning. Om man skulle få för sig att byta ut pelletsen mot t.ex. havre blir energin alldeles för hög i förhållande till proteinet och kaninen blir antingen fet eller får klen muskulatur eller både ock, ett fenomen som brukar kallas havrerygg.

Gille

• -
« Svar #63 skrivet: 05 sep-11 kl 13:27 »
ingen som odlar havre/vete eller korn  ???
Inte alltid de har halm i småbalar ändå. De vi har nära gör storbalar som alltid är bokade. Så det är inte "bara" knacka på hos närmsta, det beror på var man bor också.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LasseDalom

• -
« Svar #64 skrivet: 05 sep-11 kl 15:24 »
Vi har halm i småbal som säljs här i trakten. 15 :- per bal betalar jag. Kolla upp småannonser nu på höstsidan eller hör med någon hästägare så kanske du kan få tag i småbal.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #65 skrivet: 06 sep-11 kl 04:48 »
Skillnaden ligger i varifrån det nödvändiga proteinet kommer ifrån. I en grovfoderbaserad foderstat äter kaninerna stora mängder hö med jämförelsevis låg proteinhalt. Kompletterar man med en liten mängd spannmål är det för energins skull. I princip kan man istället ge "en mindre mängd" pellets, som det står i skötselråden, men det är dyrare och gör ingen uppenbar nytta.

I en kraftfoderbaserad foderstat kommer proteinet från pellets med hög proteinhalt. Hö ges vid sidan av som pikant tilltugg eller sysselsättning. Om man skulle få för sig att byta ut pelletsen mot t.ex. havre blir energin alldeles för hög i förhållande till proteinet och kaninen blir antingen fet eller får klen muskulatur eller både ock, ett fenomen som brukar kallas havrerygg.

Det finns väl ingen i Sverige som använder det du kallar kraftfoderbaserad foderstat. Däremot så är det många som använder pellets för att komplettera höet med protein, fett, vitaminer och mineraler. Spannmålsblandningar eller torkade/färska växtdelar kan fylla samma funktion. De som har utställningskaniner håller sina i ngt överhull och använder generellt sett mer pellets. 0,25-0,5dl/kg kanin/dygn är en vanlig dosering, resten hö....
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 06 sep-11 kl 12:03 »
många som använder pellets för att komplettera höet...
0,25-0,5dl/kg kanin/dygn är en vanlig dosering, resten hö....

Dessa två utsagor är varandras motsatser.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 06 sep-11 kl 15:13 »
Så du anser att 0,5dl pellets till en kanin på två kilo är så mycket att höet bara räknas som "pikant tilltugg"?
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #68 skrivet: 06 sep-11 kl 19:22 »
Om man ger 25g pellets till en kanin som äter 100g hö, så är det ju 80% hö....
//Lina

Chast

• Övriga världen
« Svar #69 skrivet: 06 sep-11 kl 19:48 »
Då vi ändå kommit in så mycket på foder så hoppas jag inte TS har något imot att jag ställer en fråga :-[

Har läst mycket om att Rabbfor inte är lämpligt till gottisar (för råproteinet??) men jag utfodrar med rabbfor till mina gottisar, är det nån fara med det? En unghane får 1/4 dl, en för smal hona 1/2 dl om dagen och min hona med ungar (7dygn gammla) för ca 3/4-1dl. Hon känns smal så jag har börjat öka givan lite. - när säcken är slut skall de troligtvis istället vänjas på Fårfor Sund ängsull - om det går bra???

Kan någon äldre och visare ge mig kloka råd tack?? o:)

Ursäktar igen / Chast

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 06 sep-11 kl 20:00 »
Så du anser att 0,5dl pellets till en kanin på två kilo är så mycket att höet bara räknas som "pikant tilltugg"?

Men jag kan ju knappast veta om 0,5 dl pellets är för mycket eller för lite eller lagom i en foderstat som är specificerad som "0,5 dl pellets och resten hö". Utan angivelse av mängden hö är det omöjligt att säga något om näringsinnehållet. Det kanske inte behövs några pellets alls?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 06 sep-11 kl 21:47 »
Utan höanalys spelar ju inga volym/gramangivelser heller ingen roll...

De allra flesta doserar kraftfoder efter hur djuren känns. Jag har själv honor som kan bli feta på bara hö och hanar som knappt håller vikten med 0,5dl pellets.... Nuförtiden ger jag dock inga vanliga pellets alls, mitt kraftfoder är ängsväxter, lucern, örter, blommor och torkade grönsaker. Mitt hö är artfattigt som de allra flestas och det kompenserar jag med kraftfodret.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #72 skrivet: 06 sep-11 kl 22:12 »
Mitt hö är artfattigt som de allra flestas och det kompenserar jag med kraftfodret.
Och om nya lantrasägare som inte vet skilnaden på Timotei fröhö (heter det så i Sverige också?) och näringsrik blandingsäng ska utfodra på bara hö så kan det gå illa.. !?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #73 skrivet: 06 sep-11 kl 22:17 »
Ja, en blandning av timotej och klöver är vanligast i Sverige. Man kallar det för timotejhö oftast. Övervägande del timotej till hästhö, mer klöver till det som ska ensileras till kor.

Det är ju som att vi människor skulle äta endast potatis... Precis som du säger, potentiellt farligt. Det är skillnad på att överleva och att leva gott (i min värld).

"Dåtidens" gottlänningar överlevde på endast höspill, men hur såg dåtidens ängar ut? Inte som våra...

De som har turen att kunna få hö från en välhävdad äng med all önskvärd variation bör med gott samvete kunna utfodra sina niner på bara det och kvistar, men jag har då inte tillgång till sånt "superhö".

« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 22:20 av skiesabove »
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #74 skrivet: 06 sep-11 kl 22:23 »
Ja, en blandning av timotej och klöver är vanligast i Sverige. Man kallar det för timotejhö oftast. Övervägande del timotej till hästhö, mer klöver till det som ska ensileras till kor.

Det är ju som att vi människor skulle äta endast potatis... Precis som du säger, rent av farligt.
Ja, timotei av 1.skörden är bra kaninmat om man kompletterar med lite extra ;) Med "fröhö" menar jag "halmen" som är kvar när man produserar timoteifrö (eller andra grasfrö). Vissa hästägare utfodrar med detta om dom har feta hästar. Och vissa kaninägare köper det billigste "hästhöet" til sina kaniner...
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Gille

• -
« Svar #75 skrivet: 08 sep-11 kl 08:37 »
Vill man få ner kostnaden är en bra gräsbur toppen. Då kan de vara ute från tidig vår till sen höst.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 08 sep-11 kl 09:47 »
Vill man få ner kostnaden är en bra gräsbur toppen. Då kan de vara ute från tidig vår till sen höst.

Tips på nån riktigt bra gräsbur? Jag har kompostgaller i botten på mina, och en del gräs kommer de åt, men inte så mycket som jag skulle önska!

Det får inte vara så att de kan smita (har lite för tät slyskog för att kunna hitta dem om de håller sig undan, och lite för mycket räv för att det ska kännas trevligt att ha dem osäkrade nattetid). Kan sånt där gjutgaller funka på vuxna gottisar?

JBF

• Småland
« Svar #77 skrivet: 08 sep-11 kl 09:53 »
Tips på nån riktigt bra gräsbur?

Jag har gamla hundgårdsgallersektioner som botten, sen har jag köpt 10 metersrullar med putsnät från Jem&Fix (Billighetsbygghandel) 1,2 mm tjock med 19*13 (?) maskor för 179:- rullen. Putsnätet viker jag i hörnen och upptill och "förstärker" med klammer som man har till att foga samman nät. Putsnätet viks in ca 5 cm under hundgårdsgallret och fästs även där med klammer.. Man liksom viker ihop nätet som presentpapper runt en gåva  ;D. Inget trä används alltså, och luckan görs som en del av taket. Hmm, fattar någon vad jag menar egentligen?

I alla fall höll buren för en attack utförd av en lössläppt Schillerstövare i söndags morse kl 06:00.. Stövaren fick en stövel i ryggen och har inte sett till sedan dess  >:D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #78 skrivet: 08 sep-11 kl 10:02 »
Tips på nån riktigt bra gräsbur? Jag har kompostgaller i botten på mina, och en del gräs kommer de åt, men inte så mycket som jag skulle önska!

Det får inte vara så att de kan smita (har lite för tät slyskog för att kunna hitta dem om de håller sig undan, och lite för mycket räv för att det ska kännas trevligt att ha dem osäkrade nattetid). Kan sånt där gjutgaller funka på vuxna gottisar?

Jag har börjat bygga några betesburar där jag tänkte ha kompostgaller i botten...? Putsnätet (som jag har runt om) tycker jag verkar för vekt för att orka med när man lyfter och flyttar buren (med bolåda, ev. vattenskål, själva kaninen osv). Som tak tänkte jag häfta på presenning, så är de regnskyddade också.
Under vintern tänkte jag ställa betesburarna upp-och-ner i stallet, kompostgallret blir då tak (och ingen presenning underst - utan direkt på stallgolvet) så att invånarna blir skyddade för stallkatter osv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #79 skrivet: 08 sep-11 kl 10:18 »
I alla fall höll buren för en attack utförd av en lössläppt Schillerstövare i söndags morse kl 06:00.. Stövaren fick en stövel i ryggen och har inte sett till sedan dess  >:D
;D Var foten i stöveln när den träffade?  ;D

Och ja, jag tror att jag förstår hur Du gör.  Fiffigt, men hur mycket kostar hundgallret egentligen?  Mått, vikt?  För en betesbur ska ju flyttas ...  *stånk, kånk!*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare
Dmslr, Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser