Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få ned kostnaden?  (läst 35943 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Hur få ned kostnaden?
« Svar #20 skrivet: 03 sep-11 kl 16:23 »
Man behöver inte strö i hela buret.
Själv har jag målade osb-plater (trä som inte är glatt) i botten av burarna. Dom flesta kaninene använder "dokasser" (köpt på Ikea for 20,- kr stk http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80089239 )

När jag städar tömmer jag ur dokassen. Så sopar jag ihop hörusk från burgolvet og har i dokassen + lite spån. Funkar jättebra i burarna til dom flesta. Man får inte urin "over det hela" och i träet. Om vintern får man burarna rene även om det är minusgrader. Och spånkostnaden blir minimal  :D

När jag har kullar funkar det inte alltid. Då har jag spån i hela buret  :P
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

JBF

• Småland
« Svar #21 skrivet: 03 sep-11 kl 16:31 »
Jag har själv gjort "misstaget" att fråga efter en liiiten påse pellets till min senast inköpta kaninunge.

Hmm, vad menar du egentligen River?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 03 sep-11 kl 16:42 »
Jag menar att det ju inte var något jag, eller rättare sagt, kaninen egentligen behövde för sitt välmående och överlevnad utan att jag gjorde det för att jag fått uppfattningen att det skulle vara så. Kanske hade en påse hö varit mer relevant. Det var alltså en helt egen reflektion med tanke på samtalet kring pellets vara eller icke-vara. NU vet jag bättre!  ;D

Haha, ja då förstår jag. Blev lite nervös att jag gett dig ett ont öga när du bad om pellets..  ;) Jag ger inte heller pellets till mina mellerudare. Det ska de klara sig utan. (Däremot är jag ju smålänning och då syrrans vädur dog fick jag överta en halv säck Stampe- och då fick det ju duga  ;D)
Nä, djuren ska klara sig utan köpefoder i den mån det går!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #23 skrivet: 03 sep-11 kl 17:45 »
Det finns en annan sida av det hela också och det är hur kaninägare överhuvudtaget får kännedom om pellets till lantraskaniner? Jag har själv gjort "misstaget" att fråga efter en liiiten påse pellets till min senast inköpta kaninunge. Detta för att när jag köpte de första Mellerudskaninerna för ett år sedan så följde det med pellets och info om hur mycket "man bör ge dem per dygn". Nu vet jag bättre!
Så kanske det borde vara en mer enad front beträffande genbanker och syftet med bevarandearbetet så att det framgår att det är mindre lämpligt att utfodra med "köpefoder"?

En reflektion från en Mellerudskaningenbank.

Jag uppfattar också detta som ett problem. Vi har från Föreningen Gotlandskaninens sida försökt informera om hur man sköter sina kaniner, både genom skötselbroschyrer och genom vår medlemstidning Koharen. Kanske bör vi trycka på det här ännu mer eftersom det fortfarande finns stor villrådighet bland våra genbanker.
Sen är det ju i slutändan genbanksinnehavaren som fattar beslut om hur han/hon sköter sina kaniner. Det finns vissa djurskyddsregler att följa, burmått etc, men vi kan inte förbjuda någon att fodra med pellets.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #24 skrivet: 03 sep-11 kl 17:51 »
Jag uppfattar också detta som ett problem. Vi har från Föreningen Gotlandskaninens sida försökt informera om hur man sköter sina kaniner, både genom skötselbroschyrer och genom vår medlemstidning Koharen. Kanske bör vi trycka på det här ännu mer eftersom det fortfarande finns stor villrådighet bland våra genbanker.
Sen är det ju i slutändan genbanksinnehavaren som fattar beslut om hur han/hon sköter sina kaniner. Det finns vissa djurskyddsregler att följa, burmått etc, men vi kan inte förbjuda någon att fodra med pellets.

Varför skulle man inte kunna ha regler vad gäller fodret ? Det är ju en viktig del om man ska bevara djurens egenskaper så oförändrade som möjligt.
Gotlandskaniner, genbank.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #25 skrivet: 03 sep-11 kl 18:40 »
Kanske är det en känslig fråga eftersom risken finns att man stöter sig med "villaträdgårdskaninägarna" som inte har utrymme att förvara hö och spannmål i någon större omfattning?  ::)

Hö måste ju alla kaniner ha, oavsett pellets eller ej och det är ju ingen skillnad på att förvara en säck säd eller en säck pellets.

Jag är en "villaträdgårdskaninägare" som iofs inte har lantras, men jag fodrar däremot utan pellets. Jag har hem ett gäng höbalar, nån halmbal och ett par säckar spannmål i taget.

Har man inga lagringsutrymmen får man ju hämta/köpa oftare, oavsett vad man utfodrar med!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #26 skrivet: 03 sep-11 kl 22:26 »
Följde med en påse pellets???
Då hämtade du inga kaniner hos mig hoppas jag...
Jag skickar med en skötselbroschyr samt en påse havre blandad med musli och lite pellets i som övergång till 8 veckor gamla ungar & av det ska de ha en näve på kvällen tills det tar slut & det är lite skillnad jämfört med vad du beskriver nedan att du fick med samt råd & tips.
Sedan vad man ger kaninerna på vintern när de står ute i kylan eller om de är installade är ju oxå väldigt olika.

/Jordbron

Det finns en annan sida av det hela också och det är hur kaninägare överhuvudtaget får kännedom om pellets till lantraskaniner? Jag har själv gjort "misstaget" att fråga efter en liiiten påse pellets till min senast inköpta kaninunge. Detta för att när jag köpte de första Mellerudskaninerna för ett år sedan så följde det med pellets och info om hur mycket "man bör ge dem per dygn". Nu vet jag bättre!
Så kanske det borde vara en mer enad front beträffande genbanker och syftet med bevarandearbetet så att det framgår att det är mindre lämpligt att utfodra med "köpefoder"?

En reflektion från en Mellerudskaningenbank.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 sep-11 kl 22:36 »
Hur skulle föreningen kunna hindra någon från att utfodra sina djur efter eget huvud? Vem skulle åka runt och göra oannonserade nedslag i kaningårdarna? Fram till senaste årsmötet fanns det inte ens någon regel om att man kunde bli utesluten om man motarbetade föreningens syfte, men jag är tveksam till att den sortens felutfodring skulle kunna hamna under den generalklausulen. Det som går att göra är att informera om hur det anses lämpligt att sköta djuren och hoppas att folk tar till sig av detta.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #28 skrivet: 03 sep-11 kl 22:39 »
Vi har våra kaniner ute året runt men ger aldrig pellets, inte ens när det är som kallast. Vi har aldrig märkt av att dom mår dåligt av det.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

jebo

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 04 sep-11 kl 11:03 »
Oj, att 1 dl pellets om dagen gav upphov till sådana diskussioner! Ja, var och en blir ju salig på sin tro. Eftersom jag inte har någon bonde i närheten utan köper hö från en större grossist vet jag inte riktigt näringsinnehållet. Har man häst kan man analysera höet för att få veta att det är fullgott foder, men det känns kanske lite overkill när det gäller två kaniner. Tack ändå för alla synpunkter.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #30 skrivet: 04 sep-11 kl 11:14 »
Hur skulle föreningen kunna hindra någon från att utfodra sina djur efter eget huvud? Vem skulle åka runt och göra oannonserade nedslag i kaningårdarna? Fram till senaste årsmötet fanns det inte ens någon regel om att man kunde bli utesluten om man motarbetade föreningens syfte, men jag är tveksam till att den sortens felutfodring skulle kunna hamna under den generalklausulen. Det som går att göra är att informera om hur det anses lämpligt att sköta djuren och hoppas att folk tar till sig av detta.

Självklart inte, det har väl ingen påstått ? Finns det inte många regler i samhället där efterlevnaden inte kan kontrolleras ? Jag menar att tydliga regler skulle ge en kraftigare markering av var föreningen står i frågan. Vilket skulle behövas (även inom fler sakfrågor). Uppenbarligen fungerar ju inte tips och råd.

Dessutom, hur ska man egentligen tolka detta:

Citat Skötselråd vers. aug 2008: "En del anser att kaninpellets är för kraftig föda för gotlandskaniner, förr fick de aldrig sådant. Andra har erfarenhet av att det går bra att ge gotlandskaniner kaninpellets. Pellets för kalvar, får eller getter kan också användas."

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #31 skrivet: 04 sep-11 kl 11:19 »
Oj, att 1 dl pellets om dagen gav upphov till sådana diskussioner! Ja, var och en blir ju salig på sin tro.
Hehe, du skulle sett diskussionerna på vissa norska forum. I Norge måste man nemlig köpa Oxbow-pellets från USA om man verkligen vil det bästa for sina kaniner..  :P

Amen  ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

jebo

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 04 sep-11 kl 11:29 »
Skickade ett inlägg men det försvann så jag skriver det igen: Visar inte den här diskussionen att det faktiskt inte är någon som vet vad som är den bästa foderstaten för lantraskaniner. En förespråkar enbart hö, en annan ger kaninerna pellets och en tredje ger havre. Hur vet man t ex vad som är det bästa för mellerudskaninerna? De har levt isolerade på en skogsgård och hur vet man att den omvårdnaden de fick där var den bästa för dem? Mina kaniner är blanka i pälsen, sociala och inte överviktiga. De lever i stora rena burar och får utevistelse i stora utehagar flera timmar varje dag. Det är väl ändå viktigare än att hetsa upp sig över att de får 1 dl pellets om dagen. Då är det väl mera angeläget att fästa upmärksamhet på de kaninägare som aldrig låter sina kaniner lämna sina burar, det borde vara ett större problem, tycker jag.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #33 skrivet: 04 sep-11 kl 11:48 »
Skickade ett inlägg men det försvann så jag skriver det igen: Visar inte den här diskussionen att det faktiskt inte är någon som vet vad som är den bästa foderstaten för lantraskaniner. En förespråkar enbart hö, en annan ger kaninerna pellets och en tredje ger havre. Hur vet man t ex vad som är det bästa för mellerudskaninerna? De har levt isolerade på en skogsgård och hur vet man att den omvårdnaden de fick där var den bästa för dem? Mina kaniner är blanka i pälsen, sociala och inte överviktiga. De lever i stora rena burar och får utevistelse i stora utehagar flera timmar varje dag. Det är väl ändå viktigare än att hetsa upp sig över att de får 1 dl pellets om dagen. Då är det väl mera angeläget att fästa upmärksamhet på de kaninägare som aldrig låter sina kaniner lämna sina burar, det borde vara ett större problem, tycker jag.

Ett sista inlägg från mig.  :)

Lantraserna är ju anpassade sedan massor av år till att leva på det gården ger. Det är ju det som är "grejen" med lantraser och just därför de ska bevaras. Om man ändrar på saker så bevarar man ju inte.
Grundtanken är ju egentligen inte att bevara kanin A och kanin B utan det är att bevara deras egenskaper.
Genbank.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 04 sep-11 kl 11:52 »
Inte vill ja ha några kaniner i från någon som har fött upp sina kaniner på pellets i vart fall då blir det ju helt fel i bevarande syfte anser ja.

jebo

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 04 sep-11 kl 12:27 »
Vet du, Pålle. Jag tycker nog att det finns betydligt värre saker man kan göra mot sina kaniner än ge dem pellets. Ingen tvingar dig att köpa några kaniner av mig. Med tanke på hur illa jag tydligen sköter dem så faller de väl ändå av pinn vilken sekund som helst. Men nu har jag fått veta vad en del tycker och det är alltid intressant. Tack för mig.

Halte

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 sep-11 kl 12:40 »
Med tanke på hur illa jag tydligen sköter dem så faller de väl ändå av pinn vilken sekund som helst. Men nu har jag fått veta vad en del tycker och det är alltid intressant. Tack för mig.
Föd du upp dina kaniner efter eget huvud, så länge de mår bra så gör du rätt. Här inne finns så mkt folk som är experter på allehanda saker, men tyvärr sträcker sig denna expertkunskap endast  till exakt just deras sätt att göra saker på, allt annat anses vara förkastligt. Det bästa man kan göra på detta forum är att först läsa så många närbesläktade ämnen som möjligt, sen försöka anpassa den kunskapen till sin egen kunskap och sina egna mål. Sen ställer man en fråga och bland de svaren plockar man ut russinen från några få inlägg, otrevligheterna och fanatikerna ignorerar man. Det finns ingen annan här inne som sitter med det rätta svaret! Den enda som har den rätta lösningen är du själv, möjligtvis med hjälp av ledtrådar från övriga forumdeltagare.   

red

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 04 sep-11 kl 12:43 »
Du undrade ju hur du skulle få ner kostnaden, jebo. Att minska ner på pelletsen är ett gott råd, 1dl ger jag mina slaktraskaniner (som är mycket större än gottisar och som växer mycket snabbare) som föder 2-3 kullar per år. Pellets är dyrt, då är det bättre att du bara ger dem litegrann som "godis". Du verkar inte alls vara intresserad av vilket foder som dina kaniner är anpassade för, jag tycker att det är lite konstigt.

Som strö kan du blanda ut spånet med torrt barrmaterial ifrån täta granskogar. Ta sedan kontakt med närmsta sågverk eller större lantgård och köp spån eller torv därifrån, det blir mycket billigare :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #38 skrivet: 04 sep-11 kl 12:46 »
En interessant tråd (även om den blev lite OT  ;)). (I Norge är havren mycket dyrare enn pelletsen!  :o )

Jag menar också at kaniner (eller andra djur) -lantras eller inte- inte behöver pellets om man ger dom växter av olika/riktiga sorter. Men det verkar som om ni "genbanksfolk" menar at andra raser inte kan leva bra utan pellets  ??? Varfor skulle det vara så stor skillnad mellan olika raser?

Vilka riktlinjer utgår ni från i lantraskaninernas foderstat? T.ex hur mycket protein behöver diande lantrashonor?

Pellets innehåller som oftast mycket protein och lite växttråd, och är derfor for kraftig föda for alla kaniner om den ges som annat enn et vitamin/mineraltilskott. Men t.ex havre är ok kaninföda!? Stora mängder havre och all stärkelse (stivelse) i spannmålet vil ge näring til dårlige bakterier i blindtarmen..!?

Less is more  ;)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #39 skrivet: 04 sep-11 kl 12:51 »
---klipp--.

Som strö kan du blanda ut spånet med torrt barrmaterial ifrån täta granskogar. Ta sedan kontakt med närmsta sågverk eller större lantgård och köp spån eller torv därifrån, det blir mycket billigare :)

sånt som redan ligger på marken altså? eller ska man "plocka från tallen direkt", blandat med lite vad som helst av det som ligger på marken eller ska man rensa lite?
ströet är det som varit störst problem för oss att fixa

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser