Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du skördat idag...  (läst 162958 gånger)

Zebbe

• Västergötland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #120 skrivet: 20 jul-11 kl 20:34 »
Mmmm härliga skördetid.. tomater (choklat cherry) och matilda, små vackra blomkålshuvuden - hm kan heta iglo - hallon, vackert röda lite basilika och en morot för att bara få smaka! Gott gott..
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Znibban

• Skåne
« Svar #121 skrivet: 22 jul-11 kl 09:51 »
Naturliv- Har du ingen vedspis i torpet?.... om du har det, starta en brasa och ställ ollorna framför eller vid sidan om. Tänk på att dill är suuuuupersvår att torka. Frys in den istället ;)
har ni provat att göra örtsalt? Urhäftigt sätt att spara öreterna på. Mixa allt möjligt i örtväg och lägg i grovt havssalt när allt är mixat. Lägg ut på brickor och rör om ibland. Det blir en supergod krydda att ha som buljong eller bara som "vanlig krydda". ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #122 skrivet: 22 jul-11 kl 13:53 »
har ni provat att göra örtsalt? Urhäftigt sätt att spara öreterna på. Mixa allt möjligt i örtväg och lägg i grovt havssalt när allt är mixat. Lägg ut på brickor och rör om ibland. Det blir en supergod krydda att ha som buljong eller bara som "vanlig krydda". ;D

Ja, det är jättegott, och kul att göra sina egna blandningar! Tack för påminnelsen!

Skördat här: krusbär och svarta vinbär till saft. Lök, morötter, broccoli och chioggiabetor att woka.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #123 skrivet: 22 jul-11 kl 16:43 »
Och så sparrispotatis, bondbönor och schalottenlök att ha i en sallad med lite fetaost till. :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #124 skrivet: 22 jul-11 kl 18:29 »
Igår blev det potatis, kålrabbi, sockerärtor, morötter och gulbetor, dill, persilja och vitlök till ängamat (soppa redd med lite grädde) till efterrätt: vinbär från busken.

Idag: Sockerärtor, tomater, hallon, vinbär, gurkörtsblommor.... åsså de första fallna äppelkarten till hönorna..... räknas de ??? ;D Rabarber på tork till vinterns te..... det var nog det hela för idag...... än så länge ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #125 skrivet: 23 jul-11 kl 12:35 »
Mangold och ägg till omelett sallad tomat och litenpurjo till salladen svarta vin bär som ska bli marmelad och lite vildkörsbär till "spottsoppa"Rödbetor till inläggning och kvällsmat med potatis och pepparrotssås.

praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #126 skrivet: 23 jul-11 kl 13:39 »
Svarta vinbär har jag skördat idag. Det blir nog ett par liter röda till sylt senare och kanske nån lök eller rödbeta till middagen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #127 skrivet: 23 jul-11 kl 15:34 »
Kantareller i skogen  :) Och så hittade jag ett blåbärsställe där det faktiskt fanns blåbär  :)

Och så hallon och vinbär i trädgården, bara att mumsa på.

P

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 23 jul-11 kl 18:12 »
Jag har gått bärsärk i trädgårdslandet idag och fick med mig potatis, morötter, gul och röd lök, massor med dill och persilja till frysen, timjan och mejram att torka, hallon, jordgubbar och vinbär till saft och sylt. Flera kilo äpplen som ska bli mos nu! Gött!  :D

P

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 23 jul-11 kl 18:15 »
Rabarber på tork till vinterns te.....

Hur torkar du rabarber?

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #130 skrivet: 23 jul-11 kl 18:24 »
Det blev inga rödbetor och potatis till middag utan kantarellmackor med nkokt svartvinbärssaft hittade massor med kantareller när hunden och jag var i skogen tur att jag hade en lång kjol som jag kunde ha kantarellerna i.

Kram praline1

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 23 jul-11 kl 20:00 »
Hej!
Tjuväter varje dag av min grannes hallon! (ur hand i mun) Men först staplar jag ved åt honom! Allt detta sker då han sover.
Hälsningar! W H

Grönöga

• Dalsland
« Svar #132 skrivet: 23 jul-11 kl 21:18 »
Hallon,blåbär och kantareller från skogen.

Sockerärtor, dill, oregano, libbsticka, timjan, gräslök, rödlök och sallad från landen.
För infrysning, till örtsalt, torkning och till kvällens omelett.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Bo

« Svar #133 skrivet: 23 jul-11 kl 22:28 »
Varje dag nu en massa lök, en spann rödbetor, en spann morötter, ett par squash, sockerärtor, brytärtor, brytbönor, skärbönor, en spann potatis, runt ett halvt kilo persilja, något kilo tomater och lika mycket aprikoser, ett par gurkor, mangold och ett par gånger i veckan runt ett kilo broccoli.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #134 skrivet: 23 jul-11 kl 22:54 »
Citera
Hur torkar du rabarber?

Jag skivar dem tunt, lägger på en plåt, åsså får de stå i ugnen med luckan öppen...... mellan varven sätter jag på ugnen lite försiktigt på 50 grader.... åsså stänger jag av den efter en stund...... åsså håller jag på så tills de är torra ;)

Idag blev det bara chili, rödlök, persilja, brytärtor, hallon, dill..... det var nog allt :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fräsen

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 23 jul-11 kl 23:53 »
Potatis, som jag kokte och sen gjorde en "pesto" på röd-/vitlök o basilika att hälla över
Bondbönor som bara koktes (hälften gick till frysen)
Olika sorters sallad, gurka, squash, persilja o gräslök till sallad
kantareller o rödlök till såsen (jädrar va svamp det finns!!)

Hittade en träd med svarta körsbär som vi plockade o frös. (bären alltså..)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #136 skrivet: 26 jul-11 kl 14:31 »
Potatis, gul- och rödlök, sallad och oregano till svärmor på besök.

Och så drygt två liter kantareller som jag "sprang" på när jag tittade till fåren.. :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #137 skrivet: 26 jul-11 kl 15:14 »
Var på jakt efter kantareller men hittade någon brunsopp, det är vad jag har skördat idag  ;D
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #138 skrivet: 26 jul-11 kl 18:49 »
 Jag har hittat ett träd fullt med körsbär som jag har plockat på och lagt i frysen det ska bli saft så småningom och så har jag fått ett 20 tal kaniner i olika storlekar så kvällens jobb blir att inkvartera dom. /praline1

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #139 skrivet: 26 jul-11 kl 19:10 »
Krusbär och älgört som blev till saft. Jag körde bären i saftmajan tillsammans med några älgörtsblommor. Mycket gott!

En massa svarta vinbär som står i kylen i väntan på beslut om vad jag ska göra med dem. Schalottenlök - tog in alltihopa men det blev ingen jätteskörd i år. Gullöken verkar bli bra däremot, men den är inte riktigt klar ännu.

Gräslök och dragon att blanda i färskost.

Och det vanliga småplocket med rädisor, sallad och sånt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser