Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du skördat idag...  (läst 162943 gånger)

freeky

• Gäst
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #100 skrivet: 15 jul-11 kl 13:34 »
Slanggurka, lök, sallad, rädisor och jordgubbar.Tänkte ta en sväng i skogen och se om det finns nån svamp.

christelle

• Blekinge
« Svar #101 skrivet: 15 jul-11 kl 14:31 »
mangold, nya maskros och nässelskott, persilja, gräslök, basilika, våtarv, sockerärtor allt ner i ett pajskal och sen svarta vinbär  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #102 skrivet: 15 jul-11 kl 15:04 »
Libbsticka och basilika till pesto. Ska försöka mej på pizza med pesto och mozzarella.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

melongurka

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 15 jul-11 kl 16:35 »
infrysning av dill och hallon ,sen inplockning av sockerärt, mangold, lök , persilja och jordgubbar till kvällsmålet.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #104 skrivet: 16 jul-11 kl 14:07 »
persilja och mangold  till infrysning mangold tomat och lök till paj + sallad har även plockat en liter blåbär att äta och frysa in och här hos oss blommar linden så nu är ollan full ska bli te till vinterns förkylningar

praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #105 skrivet: 16 jul-11 kl 16:57 »
Vi har tagit upp sommarens första potatisar,det va inga små ärtor :-) så vackra och jätte goda så klart. En slang gurka lite lökar och några små morötter åkte med in oxå, några få ärt skidor oxå :-) det blev super gott till ungsstekt hel fläskkarre´med sås... Maken tog hallon sylt till.. bara för det är gött :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #106 skrivet: 16 jul-11 kl 19:00 »
rödbeta, sallad och morot
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #107 skrivet: 16 jul-11 kl 19:50 »
Mangold, bataviasallad, plocksallad, kålrötter, potatis, sockerärtor och tomaer. Ljuvlig sallad blev det!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #108 skrivet: 17 jul-11 kl 19:04 »
Körsbär, massor av körsbär. Blir väl så att både jag och hynna får räserbajs i skymningen. Hönsen har det ju alltid.......
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #109 skrivet: 17 jul-11 kl 19:17 »
Potatis, lök, morötter, majrova, mangold och persilja för att göra fyllning till samosas. Rädisor att knapra till.

Vita, röda, svarta vinbär, smultron, hallon och jordgubbar att servera till efterrätten som blev pannacotta.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #110 skrivet: 17 jul-11 kl 19:26 »
Jag borde absolut skörda kryddorna, de svämmar över odlingslådorna. Men jag måste komma på hur jag ska torka dem först. Det är ju en del luftfuktighet i torpet så jag tror inte lufttorkning är bra. Den kombinerade varmluftsugnen/mikrovågsugnen är ju knappast bra att torka kryddor i. Jag borde antagligen investera i en kryddtork. Hemma duger den vanliga ugnen, men en sådan har jag inte längre här. Hmmmm ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #111 skrivet: 20 jul-11 kl 00:10 »
Kantareller, och jag tror nästan att skörda är rätt ord, för de växte precis utanför staketet, jag tog nog inte mer än max tjugo kliv från trädgårdsgränsen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #112 skrivet: 20 jul-11 kl 00:14 »
...kålrot och rättika ur eget växthus  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Znibban

• Skåne
« Svar #113 skrivet: 20 jul-11 kl 07:56 »
idag  ;D idag :D idag :) idag :P tror jag att jag ska plocka den första röda vackra mogna frilandstomaten..... o:)  äntligen
Annars är det mangold och zuccini (5 olika sorter), så nu bakas det pajer och kokas grytor och äts råa i sallader.
Jag älskar sommaren ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 20 jul-11 kl 11:34 »
Ääääälskar sommaren skriver, jag under på :D

Här skördar vi varje dag. Lite av varje. Igår blev det potatis, gula kantareller, röda vinbär, sockerärtor och första röda paprikan :P Idag tror jag det blir första kålrabbin.... eller om jag tar den imorgon och gör coleslow( ingen aaaning om hur det stavas) av den, till det grillade. Dill och persilja växer fint i år och den ena sortens morötter. Åsså tog jag upp den första vitlöken för ett par dagar sedan..... uuuuurläcker!!!!! Det lönade sig att köpa fint utsäde från Hamburgsund :-* Åsså sallad e klart, på längden och tvären ;D Smultronen e slut för i år, men istället äter vi blåbär och odon. Vildhallon har vi så gott om att buskarna hänger :P

Fånga dagen!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bullerybo

• Närke
« Svar #115 skrivet: 20 jul-11 kl 11:56 »
Jag borde absolut skörda kryddorna, de svämmar över odlingslådorna. Men jag måste komma på hur jag ska torka dem först. Det är ju en del luftfuktighet i torpet så jag tror inte lufttorkning är bra. Den kombinerade varmluftsugnen/mikrovågsugnen är ju knappast bra att torka kryddor i. Jag borde antagligen investera i en kryddtork. Hemma duger den vanliga ugnen, men en sådan har jag inte längre här. Hmmmm ...

Borde man inte kunna använda en vanlikg frukttork?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #116 skrivet: 20 jul-11 kl 13:39 »
Naturliv- Har du ingen vedspis i torpet?.... om du har det, starta en brasa och ställ ollorna framför eller vid sidan om. Tänk på att dill är suuuuupersvår att torka. Frys in den istället ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #117 skrivet: 20 jul-11 kl 15:44 »

Å varför skulle inte en varmluftsugn va bra att torka i, Micro-funktionen går väl att stänga av?
Tror inte luftfuktigheten i torpet är högre än någon annan stans.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

melongurka

• Västergötland
« Svar #118 skrivet: 20 jul-11 kl 19:35 »
Infrysning av Mangold, persilja och hallon. Sen potatis, lök ,kålrot,majrova,morot och palsternacka till ugnsmaten :) Basilika till yoghurtsåsen och jordgubbar till efterätten. Sen har vi börjat smygäta på de härliga krusbären. Nu ska jag hämta ruccola. Hej.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #119 skrivet: 20 jul-11 kl 19:47 »
Vinbär och krusbär till sylt och kräm. Potatis, lök, morötter, kålrot att ha till en gryta. Mangold att servera till grytan, wokad med vitlök och ingefära. Gräslök och dragon att blanda i färskost till morgondagens frukost. Hallon att mumsa på. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Mirja Wahlberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser