Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du skördat idag...  (läst 144161 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #60 skrivet: 02 jul-11 kl 22:32 »
En gryta; lite olja i kastrullen så stekte jag dyvelsträck (hing), mald koriander, bockhornsklöver, svartpeppar, gurkmeja, sen slängde jag i mangold, potatis (färskpotatis i små bitar så det skulle ta lika lång tid som övriga grönsaker) och mållan, när det kokat färdigt (utan tillsats av vatten) hade jag i lite creme fraiche och salt. Blev mycket gott. Bockhornklöver, koriander och hing passar väldigt bra till spenataktiga grönsaker.

Resten åt vi som sallad med en dressing helt enkelt och sylten hade vi på gröten. :)

Idag har jag skördat sallad, dill, basilika, solrosfröskott och lite röda och svarta vinbär.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #61 skrivet: 03 jul-11 kl 18:07 »
Squash på 1.2 resp 0.9 kg. En för liten gurka, kunde inte bärga mig..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

fräsen

  • Gäst
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #62 skrivet: 03 jul-11 kl 21:15 »
Squash på 1.2 resp 0.9 kg. En för liten gurka, kunde inte bärga mig..

avis... mina squash är nog det enda i odlingen som inte växer så det knakar.

Skördade en majrova idag på 887 gram :o
tänkte att den skulle va träig men icke! barnen tyckte den smakade melon. Vi åt den både rå och tillagad riktigt riktigt gott!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #63 skrivet: 03 jul-11 kl 21:27 »
Jag försår squach och plantar ut den i avsågade 200L plasttunnor, toppen, ingen bonn, fyller med jord, tillsätter hönsskit och kalk, vattnar ofta. Dom växer...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #64 skrivet: 03 jul-11 kl 21:27 »
Skördat vet jag inte men vi har slungat honungen - provsmakning naturligtvis och jag har plockat av fläderblommorna och ställt en omgång saft i kylen.
//Luff

Ms_Agda

  • Inlägg: 36
    • Småland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #65 skrivet: 03 jul-11 kl 21:47 »
En massa rädisor för min del, sen blev det sallad med rädisor och vitlöks/dijon-senapsdressing.

Satte rädisorna för bara två veckor sedan, idag är de 3-4 cm/diametern, och hälften växer OVAN jord. Måste ju vara nåt med vädret som varit senaste tiden (bor i småland)? Eller kanske jag som inte satt dem tillräckligt långt ner? Men de är dejliga.
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #66 skrivet: 03 jul-11 kl 22:01 »
Gulbetor och kålrabbi, morötter, sallad, lök och kryddor har jag skördat av senaste dagarna. 

Sedan  har det  blivit en del pluttisar av rödbeta, kålrot, rotpersilja och palsternacka i syfte att gallra.

I  växthuset har vi skördat massor av gurkor och basilika. Tomaterna börjar bli fullstora men har inte fått färg ännu.

Finns lite bilder i bloggen: http://regnavdagar.blogspot.com

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #67 skrivet: 03 jul-11 kl 22:04 »
En massa rädisor för min del, sen blev det sallad med rädisor och vitlöks/dijon-senapsdressing.

Satte rädisorna för bara två veckor sedan, idag är de 3-4 cm/diametern, och hälften växer OVAN jord. Måste ju vara nåt med vädret som varit senaste tiden (bor i småland)? Eller kanske jag som inte satt dem tillräckligt långt ner? Men de är dejliga.

Det kan nog bero på sort. Jag har en sort som heter Istapp, de är rödvita och långsmala. En stor del av dem sticker upp ovan jord. Mycket goda med bra styrka!

Skördat här: det vanliga. Potatis, gräslök, smultron och jordgubbar. Provsmakning av svarta och vita vinbär - nääästan mogna, men inte riktigt än.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #68 skrivet: 04 jul-11 kl 17:18 »
äntrar tråden....

Idag har det blivit hallon, jordgubbar, tomater, dill, sallad, rosenblad, nässlor...... härliga tider :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #69 skrivet: 04 jul-11 kl 17:33 »
Inte idag men väl igår;
Sallat,gräslök och rädisor till maten, nypotatis och lax med gräslökssås.
Röda vinbär till frysen och svart vinbärsblad till saft.

Idag mest småplock av smultron, jordgubbar, ett och annat basilikablad.

Räknas skogen som skörd? isåfall kantareller, blåbär och taggsvamp. Kvällssvampmacka - mums!  :)
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 17:38 av Grönöga »
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #70 skrivet: 05 jul-11 kl 11:00 »
Premiär för den nyinköpta Mjölksyrningskrukan.
I år ska jag bara lyckas mjölksyra grönsaker.
Minimala zuccini av olika sorter, kålrabbi, sockerärtor (utan baljor), massor med broccoli, färsk vitlök. Krukan har nu varit i kylskåpet ½ dygn och står nu och "skryter" på bänken i rumstemperatur i en vecka. Hoppas verkligen att det går vägen i år.
Skam den som ger sig.
Resten av broccolin har jag förvällt och lagt på brickor i frysen-ska snart förpackas i påse!

Ack denna ljuva underbara sommartid!
Skördar massor med mördarsniglar nu igen  >:D- hade precis börjat tro att de var på väg att försvinna  :'(. Katten älskar att följa med mig på de tidiga snigelvandringarna och sena kvällas jakterna.
Hur har ni det med sniglarna.
jag hittar de i squashblommorna i år, nytt för året.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #71 skrivet: 05 jul-11 kl 13:20 »
Svarta vinbär till vinterns sylt. Mycket mördarsniglar här oxå dock inte bland vinbären - där härskar snäcksniglarna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #72 skrivet: 05 jul-11 kl 16:06 »
Jag hade en mardrömsupptäckt av mördarsniglar för några veckor sedan - i nästan varenda sättpotatis under halmtäcket låt det åtminstone en snigel i.. Och så fullt överallt omkring också.  Det blev att riva bort all halm och plocka bort snigeläcklena ur potatisen och sedan täcka med jord istället. Men efter den första veckans massmördartendenser av mördarsniglar så har det lugnat ner sig betydligt, nu blir det bara ca 20 per dag istället för 500 per dag  ::)

Och för att hålla sig till trådämnet; idag sallat, gräslök och en del kirskål som sallat till maten. Ska plocka ihop lite örter till örtsalt också.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #73 skrivet: 05 jul-11 kl 18:38 »
Idag har det blivit lite av varje:
Älggräsblommor till dricka som precis har rörts ihop.
Sallad och Tomat till lunchlådan
Chili som torkas och stöts i morteln för att sen hamna i kryddburk.

Gott :)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #74 skrivet: 05 jul-11 kl 18:42 »
Första gula hallonet! Mums  :)

fräsen

  • Gäst
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #75 skrivet: 05 jul-11 kl 21:57 »
majrova, morötter, vitlök som blandades med lite köpegrejer i en wook.

Mördarsniglarna har kommit igång igen efter att ha hållt sig lugna ett tag.

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #76 skrivet: 05 jul-11 kl 22:03 »
Ormrot, fjällsyra, ängssyra och rallarros.

fräsen

  • Gäst
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #77 skrivet: 05 jul-11 kl 22:25 »
Ormrot, fjällsyra, ängssyra och rallarros.

vad gör du med/av rallarosen?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #78 skrivet: 05 jul-11 kl 23:06 »
dill, persilja, tomater, rödlök, hallon, jordgubbar, smultron..... det mesta rakt in i gapet o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad har du skördat idag...
« Svar #79 skrivet: 05 jul-11 kl 23:41 »
vad gör du med/av rallarosen?
Ja hur eller vad gör man med den  ??? växer ju överallt  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser