Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 243046 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #760 skrivet: 31 jul-11 kl 13:41 »
Jag menar att byta från naturlig föda. Om det är någon grupp människor bortsett möjligtvis från missbrukare som är överrepresenterade vad gäller att få undernärda barn så är det veganer.

Blanda nu inte ihop veganer och vegetarianer.

Existens?

• Gäst
« Svar #761 skrivet: 31 jul-11 kl 13:42 »
Blanda nu inte ihop veganer och vegetarianer.

Trådtiteln ger en antydan om att handla om veganer.

fishyerik

• Uppland
« Svar #762 skrivet: 31 jul-11 kl 13:43 »
Jäkligt kul självmål där med kolibrin, jag som inte hämtat mina biologikunskaper från disneyfilmer eller liknande vet att kolibrier även äter en hel del insekter.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #763 skrivet: 31 jul-11 kl 13:45 »
Trådtiteln ger en antydan om att handla om veganer.

Det stämmer. Men diskussionen har rört sig kring både vegansk och vegetarisk kost i en enda röra. Kan vara bra att hålla isär begreppen för att undvika missförstånd.

Mig veterligt har inte vegetarianers barn näringsbrist i någon större utsträckning än köttätares.

Existens?

• Gäst
« Svar #764 skrivet: 31 jul-11 kl 13:47 »
Mig veterligt har inte vegetarianers barn näringsbrist i någon större utsträckning än köttätares.

Det är det ingen som sagt heller... ;)

Jag menar att byta från naturlig föda. Om det är någon grupp människor bortsett möjligtvis från missbrukare som är överrepresenterade vad gäller att få undernärda barn så är det veganer.

Suresh

• -
« Svar #765 skrivet: 31 jul-11 kl 13:47 »
Jäkligt kul självmål där med kolibrin, jag som inte hämtat mina biologikunskaper från disneyfilmer eller liknande vet att kolibrier även äter en hel del insekter.

Det finns många arter, var och en med sin egen kosthållning.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #766 skrivet: 31 jul-11 kl 13:48 »
Det är det ingen som sagt heller... ;)

Antagligen inte. Jag envisas bara med att man ska hålla isär begreppen för att underlätta diskussionen.  :) Den är tillräckligt intrasslad som den är.

Suresh

• -
« Svar #767 skrivet: 31 jul-11 kl 13:49 »
Jag menar att byta från naturlig föda.[/b

Så då var vi där igen. Defeniera naturlig föda.
Citera
Om det är någon grupp människor bortsett möjligtvis från missbrukare som är överrepresenterade vad gäller att få undernärda barn så är det veganer.

JAg skall kolla upp veganerna, men östafrikanerna ligger högt i statistiken.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 13:54 av Nigantha Nataputta »

Tännlappen

• -
« Svar #768 skrivet: 31 jul-11 kl 13:57 »
"Och i övrigt är det väl väldigt grön el som produceras om det minskar att folk åker med SUVar från södra Sverige och ännu längre för att dra upp dom där ynka laxarna? Jag kanske sticker ut hakan lite här, men jag har bevisligen torrt på fötterna när jag påstår att vattenkraften har en väldigt liten negativ betydelse i det stora perspektivet."Ovan är ett Citat från Fishyerik".

Du missar hela poängen och allt vad som missas kan  :o   . Exempel på vad en älv producerade innan utbyggnad ca 250000 Laxungar, nu försöker man via Östersjöprojektet fixa och dona i älven eftersom man förstår att Laxen är viktig. Men då kan bara älven på sin höjd hålla 25000 Laxungar,alltså ett enormt tapp av ätbar fisk,och detta gäller bara en utbyggd älv. Givetvis har då utbyggnaden av älvar en ej så ringa betydelse,riktigt miljösvineri. Med god PR kan man tydligen lura många.  8)

Suresh

• -
« Svar #769 skrivet: 31 jul-11 kl 13:59 »
Vänta nu, är vattenkraft vegansk eller vegetariansk? ???

Suresh

• -
« Svar #770 skrivet: 31 jul-11 kl 14:02 »
Om vegansk diet för spädbarn:
Citera
The American Dietetic Association (ADA) and Dietitians of Canada said in 2003 that properly planned vegan diets were appropriate for all stages of life, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and provided health benefits in the treatment and prevention of certain diseases.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12826028

Frågan är då om det finns fler klantskallar bland veganska småbarnsförändrar än andra. Statistik eftersökes som inkluderar fettsprängda pizzabebisar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #771 skrivet: 31 jul-11 kl 14:19 »
Det finns många arter, var och en med sin egen kosthållning.

Ja det finns många arter, kom igen och ge mig ett exempel med källa på någon av de över 300 arterna som lever uteslutande på vegetabilisk föda!
Kött är delar av djur!

Suresh

• -
« Svar #772 skrivet: 31 jul-11 kl 14:32 »
Ja det finns många arter, kom igen och ge mig ett exempel med källa på någon av de över 300 arterna som lever uteslutande på vegetabilisk föda!

Jag ger mig. Jag tänkte nog på fladdermöss.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 14:47 av Nigantha Nataputta »

fishyerik

• Uppland
« Svar #773 skrivet: 31 jul-11 kl 14:34 »
"Och i övrigt är det väl väldigt grön el som produceras om det minskar att folk åker med SUVar från södra Sverige och ännu längre för att dra upp dom där ynka laxarna? Jag kanske sticker ut hakan lite här, men jag har bevisligen torrt på fötterna när jag påstår att vattenkraften har en väldigt liten negativ betydelse i det stora perspektivet."Ovan är ett Citat från Fishyerik".

Du missar hela poängen och allt vad som missas kan  :o   . Exempel på vad en älv producerade innan utbyggnad ca 250000 Laxungar, nu försöker man via Östersjöprojektet fixa och dona i älven eftersom man förstår att Laxen är viktig. Men då kan bara älven på sin höjd hålla 25000 Laxungar,alltså ett enormt tapp av ätbar fisk,och detta gäller bara en utbyggd älv. Givetvis har då utbyggnaden av älvar en ej så ringa betydelse,riktigt miljösvineri. Med god PR kan man tydligen lura många.  8)

Där laxen bygger upp det mesta biomassa, alltså inte i älven, får andra fiskar ungefär lika mycket ökad möjlighet att växa som laxen växer mindre. Alltså ingen särskild skillnad i mängden ätbar fisk. Om du kallar mig lurad för att du själv saknar de mest grundläggande kunskaper i ämnet så är inte det mitt problem.
Kött är delar av djur!

fishyerik

• Uppland
« Svar #774 skrivet: 31 jul-11 kl 14:53 »
Så då var vi där igen. Defeniera naturlig föda.
JAg skall kolla upp veganerna, men östafrikanerna ligger högt i statistiken.

I det här fallet syftar jag på mat som kommer från naturliga råvaror, som till exempel att det är dumt att helt sluta med animaliskt protein.

Och ok, jag får väl rätta mig själv, jag syftar naturligtvis på grupper som har möjlighet att välja mat, för sig och sina barn.
Kött är delar av djur!

Suresh

• -
« Svar #775 skrivet: 31 jul-11 kl 15:03 »
I det här fallet syftar jag på mat som kommer från naturliga råvaror, som till exempel att det är dumt att helt sluta med animaliskt protein.

Inte ett ord klokare blev jag av det.

(Råvaran "att det är dumt att helt sluta med animaliskt protein." är också ny för mig)

Tillägg: Om jag skall sluta haka upp mig på dina språkliga missar och oprecisa formuleringar så säger du att det är dumt att helt sluta äta kött om man inte först tar del av vetenskapliga rön om god vegetarisk/vegansk kosthållning.

Om vi är överens om att all ensidig och näringsfattig kost är olämplig, så undrar jag om du tycker att det är just den vegetariska/veganska kosten, som finns dokumenterad genom muntligt traderade och skriftliga kostråd sedan åtminstone 3 000 år tillbaka som behöver undersökas vetenskapligt, eller om det gäller all föda? Och för upprepa frågan - vilka ingredienser och råvaror som människan äter är naturliga och vilka är onaturliga?
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 15:33 av Nigantha Nataputta »

Tännlappen

• -
« Svar #776 skrivet: 31 jul-11 kl 15:23 »
Där laxen bygger upp det mesta biomassa, alltså inte i älven, får andra fiskar ungefär lika mycket ökad möjlighet att växa som laxen växer mindre. Alltså ingen särskild skillnad i mängden ätbar fisk. Om du kallar mig lurad för att du själv saknar de mest grundläggande kunskaper i ämnet så är inte det mitt problem.
Återigen missar du viktiga saker,tjaaaaaa....väldigt viktiga saker för vår miljö :o . En sak kan vara att man slipper köra som ett jehu på havet med bränsleslukande båtar efter Laxen,utan den återvänder till älven där den är född  :D,och då kan man med relativt enkla medel fånga den där istället ;D. Som sagt med Pr kan man lura många. Men nu handlar inte tråden om detta utan om det är miljövänligare att vara vegan eller köttätare,vilket som påverkar klimatet mest då i negativ anda.  8)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #777 skrivet: 31 jul-11 kl 15:41 »

Du kallar dig för fishyerik så jag antar att du kan en hel del om fisk... Men visst känner du väl till problemet som uppstår när man tar bort en talrik rovfisk? Det är inte alltid man har sån tur att en annan rovfisk ökar i antal, däremot är det stor risk att bytesfisken exploderar i antal, och i sin tur äter upp alla djurplankton, och resultatet blir problem med algblomning.
//Lina

Broberg

• Gäst
« Svar #778 skrivet: 31 jul-11 kl 16:17 »
Hur menar du nu? Vodka = spannmål + energi

Energi går det åt till allt vi gör. Bäst vi inte stiger upp alls.

Suresh

• -
« Svar #779 skrivet: 31 jul-11 kl 16:20 »
Energi går det åt till allt vi gör. Bäst vi inte stiger upp alls.

Till det kan vodkan vara en god hjälp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
von tratt, Nulf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser