Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  6,5 till allt vilt? val av bössa.  (läst 45684 gånger)

Rosten

• Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #40 skrivet: 23 sep-11 kl 23:30 »
Sedan hänger det ju lite på hur träffen tar också. Rakt genom ett grovt ben av något slag på vägen in så att splitter och djävelskap sprids maximalt eller mellan ett par revben, genom hjärtat och ut på andra sidan...

Visst hänger det på vad man träffar.

Jag som använder varmintskott vid skyddsjakt bland hus och uthus ser ofta rätt extrem "köttförstörelse" pga kulans konstruktion.
En av dom "snällare" filmerna som finns om varmintskytte.
Dramatic prairie dog on Varmint Grenade

Vill man läsa mera om olika kulors verkan i kroppen så har Norma en del som man har förklarat på enkelt sätt.
http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Skottverkan-och-expansion-/

nordtravare

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 24 sep-11 kl 17:07 »
När det gäller brovning halvautomat har det sagts mig från vanligtvis välunderrättat håll att provskjutning är av nöden ,inte alla beg går bra.Det är dessutom skillnad på bar och bar2 till bar2s fördel hanteringsmässigt.Annars är det lätt att skjuta dra med halv automater pg rekylen och ett snabbt 2:a skott .Trycket blir alldrig toppen på en automat men ändock tillfyllest.

Noone

• -
« Svar #42 skrivet: 24 sep-11 kl 17:31 »
Ok, bra att veta. Jag tror jag ska hålla mig fast till 308, särskilt efter infon du gav tidigare! Något vapen blir ju det första att köra igång med, efter det kommer jag säkert känna mig mer säker på vad jag eventuellt behöver komplettera med.

.308 win kör jag med, en perfekt kaliber för "allt" vilt, jag har en Tikka T3 lite....lätt, kort och mycket behändig för oss som inte är så långa... ;)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

blizzard

« Svar #43 skrivet: 25 sep-11 kl 20:12 »
När det gäller brovning halvautomat har det sagts mig från vanligtvis välunderrättat håll att provskjutning är av nöden ,inte alla beg går bra.Det är dessutom skillnad på bar och bar2 till bar2s fördel hanteringsmässigt.Annars är det lätt att skjuta dra med halv automater pg rekylen och ett snabbt 2:a skott .Trycket blir alldrig toppen på en automat men ändock tillfyllest.
Sanningen att säga så kräver de flesta begagnade studsare en genomgång/provskjutning före ev köp.Brownings BAR är ju inte speciellt problemdrabbade så någon speciell procedur när det gäller de tycker jag inte är på sin plats.

Att BAR Light eller gen två är användarvänligare är helt korrekt,lättare låda,slutstycksspärr osv gör den modernare vilken den också är.Trycket på vilken halvautomat som helst går att få nog bra eller bättre för vilken jakt som helst.
En Browning halvautomat ligger vanligtsvis kring en snusdosa på 100m,ofta mindre.Detta är helt acceptabelt för all ev jakt som kan bli aktuell.

blizzard

« Svar #44 skrivet: 25 sep-11 kl 20:31 »
Får dessutom gratulera TS till sin 308W bössa.Ett mycket bättre val än en 6.5x55.
Ja ,jag tycker att vi alla ska vara lite restrektiva med att förespråka 6.5 som en allsidig problemlösare.
Den kräver en van hand och även där har den ganska små marginaler.

Är man liten till växten eller iövrigt skotträdd (vilket väldigt många är) kan man titta på en halvautomat i tex kaliber 30-06.
Jag har sett åtskilliga tjejer och killar som är små och tunna till växten hantera dessa bössor perfekt och presterat väldigt bra.
Rekylen är inget stort problem med dessa.De har ganska kort pipa och får då bra balans med kortare skyttar.

Kaliber 30-06 är också ett mycket bra alternativ att titta på som nybliven jägare tycker jag,det finns en otrolig mängd olika laddningar och olika kulor till dessa.Det finns nog mest till kaliber 30-06 att välja på av alla kalibrar som finns.

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 25 sep-11 kl 21:49 »
Får dessutom gratulera TS till sin 308W bössa.Ett mycket bättre val än en 6.5x55.
Ja ,jag tycker att vi alla ska vara lite restrektiva med att förespråka 6.5 som en allsidig problemlösare.
Den kräver en van hand och även där har den ganska små marginaler.
Visst är 6.5 klenare än en 30-06.
Med det finns massor av billiga armeskott till 6.5an, den har betydligt snällare rekyl vilket minskar risken för skotträddhet och kikarsiktet i nyllet om man inte håller i.
Den har små marginaler för att klara klass 1 men knappast små marginaler för att döda en älg.

Så tittar man på skjutbanan så har dom mesta som har 6,5 betydligt tätare träffbild än vad folk med 30-06 brukar ha.
Sen kanske man inte skall kalla 6.5 för "buskröjare" precis men enligt mig så är det bara idioter som skjuter in bland buskar för att döda ett djur.

blizzard

« Svar #46 skrivet: 25 sep-11 kl 22:21 »
Det är ju just det här som är problemet...
En nybakad jägare som kommer direkt från jägarexamen,vad bryr sig den om det finns gammal kronammo hemma hos någon här och där.Att byta kula på gammal kronammo är ingen höjdare och de flesta har faktiskt råd att själv betala för sin ammution.
Gällande rekylen så visst,men inte är det någon jätterekyl på en halvautomat i 7,62 heller,så att det skulle vara en avgörande faktor stämmer inte.Som jag skrev tidigare så kan tjejer som väger under 60kg lätt skjuta med tex 30-06 och dessutom tycka att det är helt ok,har själv flera exempel på detta.
Vad har det för praktiskt betydelse om nu någon skulle lyckas skjuta några millimeter snävare träffbild på älgbanan. med en 6.5 än en 308 el 30-06 eller dylikt.Det handlar ju om kanske någon centimeter i värsta fall,det är ju bagateller.Det är ju inte bänkskytte eller någon form av varmintskytte med extrema krav vi pratar om.

6.5 har både små marginaler i klassindelningen och än värre i att vara ett bra snabbt dödande skott på djur i tex älgars storlek.
Det här är ett faktum som inte går att bortse ifrån,och det är därför man inte ska rekommendera denna kaliber till nya jägare.
Skjuter du älg med den och gör det bra så gratulerar,skjuter du gammal kron ammo så du står upp till midjan i gammla tommhylsor på skjutbanan så grattis.Det funkar då uppenbarligen för dig,men gör alla en tjänst...Rekommendera den inte till nya/andra jägare som en älgbössa är du snäll.
Det är liksom att be om problem,sårkanalen och chockverkan är inte riktigt tillräcklig för stora älgar.
Ang buskröjare så är ju detta bara en fantasi från filmernas värld och har inget att göra med seriösa jaktdebatter att göra.

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 25 sep-11 kl 22:37 »
När naturvårdsverket undersökte olika kalibrar så gick en älg i snitt 10 meter längre efter en träff med 6.5 mot en 9.3x62
Så då måste deras undersökning vara helt fel. Dom hittade inget som kunde påvisa att 6.5an skulle vara olämplig som älgvapen.
Och jag litar på dom och mina egna erfarenheter.

Enligt dig skulle alltså en 6.5a knappt kunnna ta sig in till lungorna på en älg?
6.5an är ju den kaliber som dödat flest älgar i Sverige utan tvekan. ;)
Hur har dom då dött?

Noone

• -
« Svar #48 skrivet: 25 sep-11 kl 22:40 »
Min spontana tanke är att de flesta äldre gubbarna i jaktlaget oftast hade kal. 6,5....och faktum är att skadeskjutningarna minskat sedan antalet vapen med denna kaliber minskat....men det kan ju bero på att de "gamla gubbarna" också minskat i antal  ;)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 25 sep-11 kl 22:56 »
Min spontana tanke är att de flesta äldre gubbarna i jaktlaget oftast hade kal. 6,5....och faktum är att skadeskjutningarna minskat sedan antalet vapen med denna kaliber minskat....men det kan ju bero på att de "gamla gubbarna" också minskat i antal  ;)
Kan vara en möjlig förklaring eller att folk tränar betydligt mera idag mot förr. Samt att spriten har försvunnit i jakten.
Vi har också bättre kikarsikten mot dom öppna riktmedlen som många äldre envisades att skjuta med. Fast att deras syn hade försämmras med åldern.

När man mätte så konstaterade man att den geomsnittliga förflyttningen efter skottögonblicket var 15 meter om man sköt med kaliber 458 Winchester Magnum.
Med en träff från 6.5x55 så gick älgen 65 meter.
Några få meter kortare om man sköt med 9,3x62

Kaliber 6.5x55 308 och 30-06 hade i princip samma antal meter flyktsträcka.

anders50

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 sep-11 kl 23:04 »
Jag använder inte min 6,5:a på älgjakten, känner mig trygg med min grövre kaliber. Började med en sådan och har inte haft anledning att byta.

Men en 6,5:a med en bra kula, t.ex Alaska duger utmärkt till att skjuta älg med, och tänk alla dessa storoxar i norr som fallit för en 6,5 kula.  Så helt värdelös är inte 6,5:an.

blizzard

« Svar #51 skrivet: 25 sep-11 kl 23:13 »
När naturvårdsverket undersökte olika kalibrar så gick en älg i snitt 10 meter längre efter en träff med 6.5 mot en 9.3x62
Så då måste deras undersökning vara helt fel. Dom hittade inget som kunde påvisa att 6.5an skulle vara olämplig som älgvapen.
Och jag litar på dom och mina egna erfarenheter.

Enligt dig skulle alltså en 6.5a knappt kunnna ta sig in till lungorna på en älg?
6.5an är ju den kaliber som dödat flest älgar i Sverige utan tvekan. ;)
Hur har dom då dött?

Den undersökningen känner jag inte till och kan således inte uttala mig om den.
Jag vet inte heller vad du har för erfarenheter utan säger bara vad jag vet och delger alla mina erfarenheter.
Om du hade läst vad jag skrev så fanns där aldrig någon kommentar huruvida en kaliber 6.5 inte skulle kunna tänkas penetrera ex lungorna på en älg.
Där fanns dock ett krast konstaterande att en grövre kaliber gör en större sårkanal och har dessutom bättre chockverkan.
Det här förstår nog var och en och jag tycker egentligen att den här diskussionen är helt onödig och leder ingen vart.
Är 6.5x55 ditt förstahands val när det gäller älgjakt så får det stå för dig,och det är ok för mig.
Jag har en annan uppfattning och det får du acceptera.

Det stämmer att 6.5 har dödat många älgar de senaste 100-åren,men den har ju inte varit alldeles ensam älgdödare heller.
8x57 eller 9hela tre är ju inga större nyheter och har ju funnits länge de också.

Avslutningsvis så bör man ju också fundera på varför 6.5x55 har haft en så stark ställning länge i det här landet och även i övriga norden.Svaret är att patronen antogs redan på 1800-talet som en militärpatron och att mängder av vapen tillverkades och sedermera såldes billigt till skytterörelser och firmor som sedan sålde dessa som jaktvapen.
Ser man på ballistiken så är 6.5 ypperlig och står sig bra på många punkter,det är inte frågan om det.

Jag har själv mycket välskjutande exemplar med både långa och korta karbinpipan.
Använder dessa till jakt,men INTE till älg.
Att många bössor fortfarande används ute i markerna beror nog egentligen inte på deras prestanda utan att de har funnits där de sista 75-åren och är oskadliga och oömma.Priset på ca 500kr upp till ett par tusenlappar passar ju också många...
Någon förstklassig älgkaliber tycker jag då verkligen inte att det är.

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 25 sep-11 kl 23:19 »
Jag använder inte min 6,5:a på älgjakten, känner mig trygg med min grövre kaliber. Började med en sådan och har inte haft anledning att byta.

Men en 6,5:a med en bra kula, t.ex Alaska duger utmärkt till att skjuta älg med, och tänk alla dessa storoxar i norr som fallit för en 6,5 kula.  Så helt värdelös är inte 6,5:an.
Precis!
Man skall skjuta med det som man tror på.

Själv så använder jag 308, tjejen har 6,5x55. Ingen älg har gått längre än 40 meter.

Jag började med en ärvd 9.3x57 och tyckte det var en bra kaliber ända tills tjejen tog jägarexamen och köpte en 6,5x55. ;) Jag lånade den och upptäckte att jag kunde skjuta 10-20 serier på pappälgen utan att ha ont över allt. Så det blev en 308, varför vet jag inte riktigt. Kanske pga en kompis som skjuter på 600 meter med 308. Fast hans vapen är 3 gånger så tungt som min Heym. Varför valde jag då en Heym. Dom är snygga, trycket är bra från början och min bror hade en som sköt väldigt tätt. Så det blev en och den skjuter lika tätt som min brors bössa. Skjuter jag 2-skotts serier så använder jag vanligtvis 1 klisterlapp.

Rosten

• Närke
« Svar #53 skrivet: 25 sep-11 kl 23:24 »
Den undersökningen känner jag inte till och kan således inte uttala mig om den.
Jag vet inte heller vad du har för erfarenheter utan säger bara vad jag vet och delger alla mina erfarenheter.
Om du hade läst vad jag skrev så fanns där aldrig någon kommentar huruvida en kaliber 6.5 inte skulle kunna tänkas penetrera ex lungorna på en älg.
Där fanns dock ett krast konstaterande att en grövre kaliber gör en större sårkanal och har dessutom bättre chockverkan.
Det här förstår nog var och en och jag tycker egentligen att den här diskussionen är helt onödig och leder ingen vart.
Är 6.5x55 ditt förstahands val när det gäller älgjakt så får det stå för dig,och det är ok för mig.
Jag har en annan uppfattning och det får du acceptera.

Det stämmer att 6.5 har dödat många älgar de senaste 100-åren,men den har ju inte varit alldeles ensam älgdödare heller.
8x57 eller 9hela tre är ju inga större nyheter och har ju funnits länge de också.

Avslutningsvis så bör man ju också fundera på varför 6.5x55 har haft en så stark ställning länge i det här landet och även i övriga norden.Svaret är att patronen antogs redan på 1800-talet som en militärpatron och att mängder av vapen tillverkades och sedermera såldes billigt till skytterörelser och firmor som sedan sålde dessa som jaktvapen.
Ser man på ballistiken så är 6.5 ypperlig och står sig bra på många punkter,det är inte frågan om det.

Jag har själv mycket välskjutande exemplar med både långa och korta karbinpipan.
Använder dessa till jakt,men INTE till älg.
Att många bössor fortfarande används ute i markerna beror nog egentligen inte på deras prestanda utan att de har funnits där de sista 75-åren och är oskadliga och oömma.Priset på ca 500kr upp till ett par tusenlappar passar ju också många...
Någon förstklassig älgkaliber tycker jag då verkligen inte att det är.

Hittar inte hela undersökningen men du kan få ett utdrag från den.
Så ser du att det inte skiljer så många meter som älgen flytter sig efter skottet om man jämför en 6,5x55 mot en 9,3x62
http://www.jagareforbundet.se/de/Swedische-Jagd/Nyheter/Nyheter/2006/09/Grov-kaliber-faller-algen-snabbt/

Sen får du tro vad du vill. Jag litar på undersökningen och min egen erfarenhet. ;)
Du får lita på din. Fast du kanske tycker att 10 meter kortare flyktsträcka än en väldigt stor skillnad.
« Senast ändrad: 25 sep-11 kl 23:28 av Rosten »

blizzard

« Svar #54 skrivet: 25 sep-11 kl 23:27 »
Rosten: Om du nu tycker att 6.5 är så himmla effektiv på älg ,hur kommer det då sig att du inte använder en sådan?
Måste ju vara praktiskt om du ska sjkuta upp en ask eller två när du jagar storoxen...
Låt mig se,var det 83 eller nått sådant man började med jägarexamen väl?

blizzard

« Svar #55 skrivet: 25 sep-11 kl 23:30 »
Min erfarenhet delar jag av mig till alla av,även till dig  Rosten ;)
Försök bara att ta till dig den... :)

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 25 sep-11 kl 23:38 »
Rosten: Om du nu tycker att 6.5 är så himmla effektiv på älg ,hur kommer det då sig att du inte använder en sådan?
Måste ju vara praktiskt om du ska sjkuta upp en ask eller två när du jagar storoxen...
Låt mig se,var det 83 eller nått sådant man började med jägarexamen väl?
Så här skrev jag om du läser lite nogare.
Citat:
Jag började med en ärvd 9.3x57 och tyckte det var en bra kaliber ända tills tjejen tog jägarexamen och köpte en 6,5x55.  Jag lånade den och upptäckte att jag kunde skjuta 10-20 serier på pappälgen utan att ha ont över allt. Så det blev en 308, varför vet jag inte riktigt. Kanske pga en kompis som skjuter på 600 meter med 308. Fast hans vapen är 3 gånger så tungt som min Heym. Varför valde jag då en Heym. Dom är snygga, trycket är bra från början och min bror hade en som sköt väldigt tätt. Så det blev en och den skjuter lika tätt som min brors bössa. Skjuter jag 2-skotts serier så använder jag vanligtvis 1 klisterlapp.

Så enkelt förklarat. Jag använder en kaliber som jag kan träna mycket med utan att få ont. På så sätt kan jag bössan utan och innantill. Jag har inga problem att skjuta guld på älgen. Oavsett om jag skjuter som högerskytt eller vänsterskytt. Med det är lite krångligare att repitera när man skjuter på vänster sida eftersom jag måste ta ner bössan för att kunna repitera med höger hand. Men jag har fortfarande gott om tid att ta upp bössan och hinna träffa älgen innan den försvinner.
Eftersom jag bara skjuter med egen laddade skott så har jag ingen fördel av armeskott. Tjejens bössa är för trång i patronläget så hon skjuter också med hemmladdat.

blizzard

« Svar #57 skrivet: 26 sep-11 kl 14:34 »
Jag läser alla inlägg väldigt noggrant. Så jag frågade igen därför att dina inlägg om hur otroligt bra älg kaliber 6.5x55 alltså
är baserade på det att du brukar låna en 6.5mm av din flickvän för att skjuta på bana.Själv använder du då faktiskt 7.62mm vid jakt.

Det var ju inte riktigt vad man föreställde sig när du formligen öste ur dig de vanligaste superlativerna när det gäller 6.5mm
Tex Hur mycket kronskott det finns överallt,hur otroligt många älgar det har fallit de sista hundra åren...osv
Det brukar låta så när de mest senila gamstötarna sitter och berättar.

I själva verket var det nog runt lägerelden som du snappade upp dina erfarenheter skulle jag tro...
Min och många andras erfarenheter av 6.5mm på älgjakt är något mer dämpade. Önskar dig och din flickvän trevlig jakt :)

Körven

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 28 sep-11 kl 10:01 »
Min erfarenhet delar jag av mig till alla av,även till dig  Rosten ;)
Försök bara att ta till dig den... :)

Jo visst du ;D ;D ;D  En dålig jägare kompenserar sitt skott med grövre kaliber.
Själv andvänder jag en riktigt grov kaliber vid älgjakt för att vara på den säkra sidan 12,7x44 eller så får det bli slugs.Det blir rediga sårkanaler hål som man kan se genom dom.
För det är ju bara frågan om kalibern,inte anslagsenergin och sådana där dummhter,och absolut inte vart skottet träffar.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

blizzard

« Svar #59 skrivet: 29 sep-11 kl 15:40 »
Jo visst du ;D ;D ;D  En dålig jägare kompenserar sitt skott med grövre kaliber.
Själv andvänder jag en riktigt grov kaliber vid älgjakt för att vara på den säkra sidan 12,7x44 eller så får det bli slugs.Det blir rediga sårkanaler hål som man kan se genom dom.
För det är ju bara frågan om kalibern,inte anslagsenergin och sådana där dummhter,och absolut inte vart skottet träffar.

Riktigt så enkelt är det ju inte  :-\

Anslagsenergin osv avgörs ju av kalibern eller hur?  Det är ju därför vi pratar om kaliber...
I en sådan här diskussion förutsätts ju träffarna ha tagit exakt likadant.Skulle det röra sig om en dålig träff så blir nog fördelen för den kraftigare kalibern ännu större.

En jämnförelse: Om man ska krossa en tegelsten och har två olika hammare att välja på,den ena används vanligtvis av en urmakare och väger ca 15gram.
Den andra hammaren är en smideshammare och väger 2000gram , vilken hammare gör snabbast störrst skada på tegelstenen?

Här kan man läsa mer och jämföra olika kalibrar,tex datan för 6.5x55  http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Oryx/

Vill man jämföra mot samma kula men i kaliber 7.62x63  http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/30-06-Springfield/Oryx/

Det en grövre/tyngre kula laddad i en större hylsa fylld med mer krut gör är just att skapa högre anslagsenergi.

Att jaga med en så antik kaliber och svårjobbad bössa som 12,7x44 är nog heller inget att stå sig efter.
Det går väl inte längre att få jaktlicens för dessa i sig fina vapen,men för älgjakt är det ingen höjdare i dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser