Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  6,5 till allt vilt? val av bössa.  (läst 43256 gånger)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #80 skrivet: 14 okt-11 kl 19:26 »
gissar på 150 kilo slaktvikt, han hade 4 taggar så han va inte jättestor.
Men tur var väl det, hade han varit några kilo tyngre hade vi aldrig klarat dra ut han!

Ja men det är en bra uppvärmning,snart kommer "storsvarten" ska du se

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #81 skrivet: 14 okt-11 kl 19:35 »
Jag jagar både älg vildsvin och rådjur skjuter händelsevis ett och annat .Till detta använder jag en browning Bar 30-06 halv automat och är supernöjd med denna . Bra precision (om man inte skjuter pipan het) och lät hanterligt vapen.Har en modell med ca 15 år på nacken ,och tittar lystet på de nyare modellerna som är lättare och har en kortare pipa(kanske går att välja piplängd).Använder den amo som de vill sälja i jakt butiken och har inte märkt någon skillnad men är som skrivet jägare och har inget större vapen intresse än just bruk och verkan vid jakt.Många har en nedlåtande åsikt om halv automat men fantastiskt va smidigt det är. Snabba skott blir det, visst man blir inte en bättre skytt av snabba skott men jag tycker man får en bättre sving efter målet utan manuella repetioner av patronerna.
Hoppas du hittar ett vapen du trivs med oavsett kalliber och märke ,huvudsaken är att man litar på det när det gäller.MVH

Det är ju bara att gratulera till ett bra vapenval :)
Det flera också vill ha med de nyare lightmodellerna är slutstycks spärren som bara finns på de nyare modellerna...
Men det är absolut inget fel på den bössa du har nu,det skulle vara tyngden och ev piplängden som skulle störa.
Funktionen är det absolut inget fel med.
Var just och sköt in en sådan bössa i du har i 30-06 och tre skott på 110m låg inom en femkrona...
Det duger gott och väl till älg...

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #82 skrivet: 14 okt-11 kl 19:50 »
Jag sköt två älgar i veckan och det gick utmärkt med min Husqvarna 6,5/55. De gick inte 5 meter från skottplatsen.

Grattis!
Är ju jätteroligt att höra att det har gått bra för dig  :)


blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #83 skrivet: 14 okt-11 kl 21:04 »
För kännedom kan jag meddela att det faller älgar för 7.62x63 här i norr också :)
Sedan älgjakten började så har fem älgar fallit...
Har de passerat med hunden i hasorna brukar de falla inom 30m från skottet.
En tjur på 210kg slaktvikt(sexpinnar) föll på fläcken= 0 meter ;D   Han stod still...
Större älgar räknar jag personligen från över 300kg i slaktvikt,detta oavsett om det är kor eller tjurar.
Försöker att vara jämnlik där...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #84 skrivet: 15 okt-11 kl 09:47 »
För kännedom kan jag meddela att det faller älgar för 7.62x63 här i norr också :)
Sedan älgjakten började så har fem älgar fallit...
Har de passerat med hunden i hasorna brukar de falla inom 30m från skottet.
En tjur på 210kg slaktvikt(sexpinnar) föll på fläcken= 0 meter ;D   Han stod still...
Större älgar räknar jag personligen från över 300kg i slaktvikt,detta oavsett om det är kor eller tjurar.
Försöker att vara jämnlik där...
Här nere i närke dör jag och Rackarns jagar är en älg på 200 kg gigantisk.
Vi sköt en kalv igår. Vikt ca 35 kg (slaktvikt).
Den lastade i i jaktledarens Volvo kombi utan problem på 2 man.
Behövde inte ens fälla baksätet.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #85 skrivet: 15 okt-11 kl 10:14 »
Här nere i närke dör jag och Rackarns jagar är en älg på 200 kg gigantisk.
Vi sköt en kalv igår. Vikt ca 35 kg (slaktvikt).
Den lastade i i jaktledarens Volvo kombi utan problem på 2 man.
Behövde inte ens fälla baksätet.
Är ni säkra på att det inte var ett rådjur?   ;)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #86 skrivet: 15 okt-11 kl 11:24 »
Är ni säkra på att det inte var ett rådjur?   ;)
När kon med dom "3" kalvarna kom förbi så tittade vi vem av kalvarna som skällde.
Så man visste vilken av dom som hund. ;D

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #87 skrivet: 15 okt-11 kl 11:29 »
Veklingar verkar ni vara 35 kilo på två man,nej då jag  bara skojade men lite slaktvikt.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: 6,5 till allt vilt? val av bössa.
« Svar #88 skrivet: 15 okt-11 kl 11:31 »
När kon med dom "3" kalvarna kom förbi så tittade vi vem av kalvarna som skällde.
Så man visste vilken av dom som hund. ;D
;D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, mommo, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser