Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 77990 gånger)

Marie P

• Dalsland
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #80 skrivet: 28 apr-11 kl 21:54 »
Hallå, hallå!!
Att käka ogräs är verkligen nåt som står mej varmt om hjärtat! :D Men orkar inte käka upp all kirskål som växer här på min lilla plätt på jorden.. Rensar och käkar om vartannat.. när man blivit van så är späda, blanka kirkålsskott oemotståndliga.. stoppar i munnen så fort ett dyker upp.. plockar med in och hackar och blandar i all möjlig mat.. Plockar även brännnässlor men kokar dem i några minuter innan jag hackar och blandar i maten. Mums!!

Lycka till nu när säsongen börjat, alla ogräsätare!!! 

Marie P

• Dalsland
« Svar #81 skrivet: 28 apr-11 kl 21:57 »
Jo, föresten, jag gjorde maskrosvin en gång.. det blev väldans starkt kan jag säga.. Gott men starkt  ;)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #82 skrivet: 29 apr-11 kl 08:51 »
Tog du bort strängen på bladen?

Nej det visste jag inte att man skulle göra! Kanske det var därför bladen smakade så beskt... Upplevde att när man först stoppade bladen i munnen smakade det bara bra, men efter att ha tuggat en aning på dem kom den beska smaken och förstörde. :-\ Men det blir väl ett jäkla pillgöra att få bort strängen, när man ju plockat bara små blad!

tuulis

• Uppland
« Svar #83 skrivet: 29 apr-11 kl 10:01 »
Vet inte hur mycket sanning finns i det, men jag har fått lära mig att maskrosbladen får starkare smak i full sol, och att det är bättre att plocka dom på ställen där dom växer litet mer skuggigt. Kanske nått att testa i alla fall.

Juniperus

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 02 maj-11 kl 16:19 »
Man kan lägga något över maskrosorna för att skymma solen, förutom att bladen bleknar så blir smaken mildare.

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #85 skrivet: 02 maj-11 kl 16:30 »
Vet inte hur mycket sanning finns i det, men jag har fått lära mig att maskrosbladen får starkare smak i full sol, och att det är bättre att plocka dom på ställen där dom växer litet mer skuggigt. Kanske nått att testa i alla fall.
Man kan lägga något över maskrosorna för att skymma solen, förutom att bladen bleknar så blir smaken mildare.

Som sagts...  ::) ;)

Borde förresten gälla fler gröna, beska växter... Antar jag.  ???
« Senast ändrad: 02 maj-11 kl 16:33 av eldaren »
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

K@rin

• Närke
« Svar #86 skrivet: 02 maj-11 kl 19:43 »
Nuuuuuuu är det också perfekt tid för almfrukterna. Om någon vecka är de bruna och fnasiga men här i Närke är de ljusgröna fräscha och goda till sallad.

snökristall

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 04 maj-11 kl 07:05 »
Så mpnga tips, tack vare din länk. Tack
Jo, jag brukar steka maskrosknoppar, plocka granstrunt och mixa med honung som sylt. Kärleken till nässlor är stor.
Nu "plockar"vardagen på.
Ha en fin dag.

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #88 skrivet: 04 maj-11 kl 14:27 »
Hörrni, ska vi dra ihop något snart eller? Det är ju ännu lite tidigt här i Uppland kanske men det brukar ju ta oss ett tag att mota in ett datum som de flesta kan  :P
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #89 skrivet: 14 maj-11 kl 18:03 »
Snart dags att plocka granskott (iaf här hemma)

Syltade granskott på Nils-Emils vis
1 liter späda granskott
1 liter vatten
1 dl vinäger
500 g socker
Plocka granskotten på våren när de precis slagit ut några cm och är alldelens ljusgröna. 4
Blanda vatten, vinäger och socker till en lag och koka granskotten i den- försiktigt för att inte de späda skotten går sönder. Låt svalna och häll upp på burkar. Värm granskotten försiktigt i lagen när de ska ätas.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

K@rin

• Närke
« Svar #90 skrivet: 14 maj-11 kl 18:31 »
Hur o när ätes dessa värmda granskott? ???

Silje A

• Västmanland
« Svar #91 skrivet: 15 maj-11 kl 12:59 »
Jag plockade en liten bunt svartvinbärs blad till mitt morgon te. Men jag vill minnas att de smakade mer sist jag plockade o då va det senare på året. Är det någon som märkt om smaken stärks under året?

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #92 skrivet: 15 maj-11 kl 13:08 »
Hur o när ätes dessa värmda granskott? ???

Som tillbehör ungefär som inlagd gurka och rödbetor.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #93 skrivet: 27 maj-11 kl 12:11 »

1 liter späda granskott
1 liter vatten
1 dl vinäger
500 g socker
Plocka granskotten på våren när de precis slagit ut några cm och är alldelens ljusgröna. 4
Blanda vatten, vinäger och socker till en lag och koka granskotten i den- försiktigt för att inte de späda skotten går sönder. Låt svalna och häll upp på burkar. Värm granskotten försiktigt i lagen när de ska ätas.

Vad gott det låter!! Jag är inne i en sylta/pickla period så det passar mig perfekt!
Förvarar man dom i kylskåp sen? Och hur länge håller de på ett ungefär?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #94 skrivet: 27 maj-11 kl 12:42 »

1 liter späda granskott
1 liter vatten
1 dl vinäger
500 g socker
Hur länge ska de kokas?

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #95 skrivet: 30 maj-11 kl 10:25 »
Tills dom är mjuka.. har inte gjort än i år så jag kommer inte ihåg hur länge :-\
Hittade ett saftrecept på MK också :)
Granskottsaft med citron
5 l vatten
2 l granskott
18-20 dl socker
4-5 citroner
Mät upp vatten i en kastrull, lägg i granskotten och koka i ca 30 minuter. Sila av och tillsätt saften från
4 till 5 citroner och sockret. Koka ytterligare 30 minuter. Häll upp på rena plastflaskor och frys in.
Det här ska testas inom närmsta dagarna :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #96 skrivet: 30 maj-11 kl 19:29 »
Testa att göra inlagda granskott häromdagen, kan inte påstå att jag tyckte skotten var goda. Däremot smakade lagen helt underbart (tog vitvinsvinäger), så kan nog tänka mig att lägga in gurkor i den.

Granskottssaft? Måste testa.....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #97 skrivet: 30 maj-11 kl 19:36 »
Och jag är i ölbryggar-tagen. Har plockat 4,5kg. nässlor...... nu e det bara resten kvar ;)...... provsmakning om någon vecka..... om allt går som det ska ::)

..... åsså har jag plockat de första rödklöver-blommorna för torkning :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gronavagen

• Uppland
« Svar #98 skrivet: 30 maj-11 kl 19:46 »
Väntar bara på att maskrosvinet ska bli klart så ska jag också göra nässelöl....

Berätta hur det smakar, vilket recept använde du?

kanka

• Västerbotten
« Svar #99 skrivet: 30 maj-11 kl 20:04 »
Och jag är i ölbryggar-tagen. Har plockat 4,5kg. nässlor...... nu e det bara resten kvar ;)...... provsmakning om någon vecka..... om allt går som det ska ::)

.....

RECEPT! RECEPT! SNÄLLA.............
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
LimJans, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser