Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63322 gånger)

Rosten

• Närke
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #40 skrivet: 25 jan-11 kl 19:37 »
Här kommer mina priser att fortsätta vara humana.
6-pack: 10 kr
12-pack:20kr
Flak på 30 ägg: 40kr
Då tar du samma pris som våra hönserier tar här.
Skulla aldrig sälja våra hönsägg så billigt.
Eftersom jag betalar betydligt mera för foder än vad dom gör.
Våra höns får också gå ute när vädret tillåter.

Vi tar 35:- för 15 ägg men brukar få 40:- då ingen orkar växla.
Blir av med alla ägg. Till påsk förra året var det sån kö på äggen att vi själva fick åka och köpa från hönseriet. ;)

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #41 skrivet: 25 jan-11 kl 19:39 »
måste hålla med baby duck. det går runt för min del med och då har jag ändå bara ett 20tal hönor. min tanke är inte att de ska bli massa vinst. men vi äter gratis ägg själva. och jag köper ändå in all mat till mina. visserligen olika spannmål och blandar själv. hur mycket får ni betala för maten som inte får det att gå runt på mindre än 3-4 kr ägg?

KP

« Svar #42 skrivet: 25 jan-11 kl 19:40 »
3 kr kostar dom dyraste eko-äggen i affär.
Mina höns är säkert nöjda med livet, går lösa å har det bra.

Men dom är inte ekologiska!!

Dina höns har det förmodligen bättre än KRAV-hönsen. Så att jämföra med de dyraste eko-äggen i affär är inte alls fel.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #43 skrivet: 25 jan-11 kl 19:42 »
Ankägg är större och mera ovanliga jue .
Jovisst, men jag trodde inte det fanns någon efterfrågan. Finns ju folk som vägrar äta gröna hönsägg  :P

KP

« Svar #44 skrivet: 25 jan-11 kl 19:46 »
Varför är det okej för hönserier att tjäna pengar på sina djur, men inte för en hobbyuppfödare?
Samma gäller även för biodling och annan djurhållning. De stora producenterna får gärna göra sig en hacka, men man unnar inte småbrukarna att gå plus. De ska helst gå back. Förklara det för mig!

Det är för övrigt ingen konst att komma upp i 3 kr/ägg om man tex har behövt kosta på ett nytt hönshus.

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 25 jan-11 kl 19:48 »
måste hålla med baby duck. det går runt för min del med och då har jag ändå bara ett 20tal hönor. min tanke är inte att de ska bli massa vinst. men vi äter gratis ägg själva. och jag köper ändå in all mat till mina. visserligen olika spannmål och blandar själv. hur mycket får ni betala för maten som inte får det att gå runt på mindre än 3-4 kr ägg?
Låter man hönsen vila över vintern eller om man har en ras som värper dåligt.
Då sticker kostnaden iväg.

Vi har både Lohman och ett antal olika rashöns.
Lohman lägger just nu ca 16 ägg på 20 hönor.

Dom andra lägger kanske 2 ägg på lika många hönor.

Så vi går med vinst på Lohman men en brakförlust på dom andra.
Skulle vi bara ha rashöns så skulle jag behöva ta ännu mera än i dag.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #46 skrivet: 25 jan-11 kl 19:50 »
misstolka mig inte. jag missunnar ingen att gå med vinst här snarare tvärt om. att jag inte tänkt göra mer vinst än att de inte kostar mig en massa är ju bara min syn på mitt roliga intresse. men ja känner inte att ja vill ta mer betalt av mina släktingar eller nära vänner. mer ägg blir det ju inte för mig.
tar ni lika mycket av era närmaste som av "vem som helst"

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 25 jan-11 kl 19:54 »
Varför är det okej för hönserier att tjäna pengar på sina djur, men inte för en hobbyuppfödare?
Samma gäller även för biodling och annan djurhållning. De stora producenterna får gärna göra sig en hacka, men man unnar inte småbrukarna att gå plus. De ska helst gå back. Förklara det för mig!

Det är för övrigt ingen konst att komma upp i 3 kr/ägg om man tex har behövt kosta på ett nytt hönshus.
Vissa ser sina höns som en hobby. Vi som har en liten gård måste försöka få inkomster. Annars så måste man sluta med större mängder djur.
Så därför måste jag ta betalt.

Det jag inte förstår är varför folk som tar 1:- ägget för hobbyhöns ens bryr sig att ta betalt.
Dom kan ju lika gärna ge bort äggen.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 25 jan-11 kl 19:56 »

Sammma här, ca 20 värpande hönor.
Har billigt foder oxå, köper av gårdar häromkring o blandar själv + liiite värpfoder

Till skillnad från konventionell produktion tar jag inte betalt för: anställdas löner,
höga räntor o avbetalningar till banken för byggnader...transporter!

Mina hönor är inte exklusiva, dom är NORMALA
Det är burhöns-mupparna som är konstiga o suger ut alla ören dom kan ur djuren.

Samma pris på alla ägg, stora o tråkiga eller små men roliga färger.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #49 skrivet: 25 jan-11 kl 20:02 »
Intressant att folk har synpunkter på andras priser och tycker att vissa är för dyra...

Jag som egenföretagare vet att om man får sålt varan/tjänsten är inte priset för dyrt. Det är först när en viss del av den potentiella kundkretsen avstår med motiveringen att det är för dyrt som man vet att man har en lagom prisnivå ;) Har man aldrig kunder som klagar för att det är för dyrt prostituerar man sig :P

Mvh
Hon som sålde sin själ till  >:D och blev egen företagare  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 25 jan-11 kl 20:03 »
misstolka mig inte. jag missunnar ingen att gå med vinst här snarare tvärt om. att jag inte tänkt göra mer vinst än att de inte kostar mig en massa är ju bara min syn på mitt roliga intresse. men ja känner inte att ja vill ta mer betalt av mina släktingar eller nära vänner. mer ägg blir det ju inte för mig.
Vi tar lika mycket betalt från alla.
Våra kostnader med foder, sågspån, el, underhåll på fastighet, lån, mm blir inte lägre för att en släkting vill köpa ägg. ;)

Då är det släktingen som blir rik och lycklig på din bekostnad.
Istället för att du tjänar lite och släktingen får fina ägg.
Vilket känns mera som att båda tjänar på det.

För mig så funkar det ungefär så här.
Tjänar jag några kronor på hönsen så kan jag till slut skaffa mig något annat för pengarna.
En ny hönsras, en bikupa, bättre hönsgård, målarfärg, byggmaterial till ett bättre hönshus mm.
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 20:05 av Rosten »

Broberg

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 25 jan-11 kl 20:08 »

Det jag inte förstår är varför folk som tar 1:- ägget för hobbyhöns ens bryr sig att ta betalt.
Dom kan ju lika gärna ge bort äggen.

Det är nog bättre att ge bort dem i välvilja då, än att sabotera för de som behöver få det att gå ihop. (även om det ofta ändå inte gör det).
Samma pris som för kravägg i affären är ju helt rimligt att ta, tycker jag.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #52 skrivet: 25 jan-11 kl 20:09 »
Tror inte att nån tycker att nån är för dyr? jag tycker det är kalas att ni får bra betalt för äggen. det jag reagerar på är att det var "hutlöst" att sälja äggen billigt. jag får ju in så det täcker för mat, strö, inköp av nya raser mm.
jag tror inte att någon av oss säljer till varandras "kunder" om någon av er blir av med kunder pga mig så säg till så ska jag gärna göra en priskartell med er! :)

KP

« Svar #53 skrivet: 25 jan-11 kl 20:13 »
men ja känner inte att ja vill ta mer betalt av mina släktingar eller nära vänner. mer ägg blir det ju inte för mig.

Nära och kära (vi har väldigt få sådana på nära håll) får ägg, resten måste betala.

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 25 jan-11 kl 20:17 »
Sammma här, ca 20 värpande hönor.
Har billigt foder oxå, köper av gårdar häromkring o blandar själv + liiite värpfoder

Till skillnad från konventionell produktion tar jag inte betalt för: anställdas löner,
höga räntor o avbetalningar till banken för byggnader...transporter!
Men har du inga räntor på gården/huset? Eller var hönshuset gratis?
När du hämtar foder med egen bil. Tycker du då att du skall stå för bensinkostnad, slitage på bilen, värdeminskning mm så att dina kunder skall få billigare ägg?
Behöver du aldrig måla och underhålla ditt hönshus? Eller vill du även här stå för kostnaden så att kunderna slipper göra det?
Om du knäcker ryggen genom tunga lyft när du hanterar fodersäckar eller gör rent i hönshuset. Är det okej om du tar den förlorade inkomsten som du får som sjukskriven?

Om dina kunder gör en omelett på 5 ägg så tycker du alltså att 5:- i råvarukostnad är okej.
Men att våra kunder som kanske betalar 3:- styck för äggen får en på tok för dyr omelett när deras kostar 15:- istället?
Hur fattiga kunder har du? Bor dom i jordhålor? ;)

KP

« Svar #55 skrivet: 25 jan-11 kl 20:20 »
jag tror inte att någon av oss säljer till varandras "kunder" om någon av er blir av med kunder pga mig så säg till så ska jag gärna göra en priskartell med er! :)
Nja, det oroar jag mig inte för. Problemet som jag ser det är att man sprider uppfattningen att hemägg ska vara nästintill gratis. Jag vill inte att folk ska få för sig att hemägg inte kostar något att producera, vilket en del på allvar verkar tro: "Jaha, så ni har höns, då får ni gratis ägg, alltså". Indirekt kanske du bidrar till att göra det svårare för andra att få betalt för sina ägg trots att du inte "snott" en enda kund.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 25 jan-11 kl 20:34 »
Det är förstås helt frivilligt hur mkt man tar betalt.

Men jag tror inte att dom som köper sina ägg såhär jämför priserna
å kräver att någon ska sänka.
Då hade dom nog handlat på ÖB från början, ifall endast priset var av betydelse.

Jag jämför olika matvaror mot varandra, tid nedlagd o kostnader.

Om man skulle ta tex 4kr för ett ägg så motsvarar 2 ägg en liter mjölk ungefär.
( finns säkert olika pris-åsikter på mjölk oxå)

Att hålla kossor är fruktansvärt mkt jobb jämfört med en skock höns.
Å foder åt den, betesmark på sommaren, inköps pris, strö....bla bla
Samma med grisar..

Huvudsaken att det går plus

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 25 jan-11 kl 20:39 »
Det är förstås helt frivilligt hur mkt man tar betalt.

Men jag tror inte att dom som köper sina ägg såhär jämför priserna
å kräver att någon ska sänka.
Då hade dom nog handlat på ÖB från början, ifall endast priset var av betydelse.

Jag jämför olika matvaror mot varandra, tid nedlagd o kostnader.

Om man skulle ta tex 4kr för ett ägg så motsvarar 2 ägg en liter mjölk ungefär.
( finns säkert olika pris-åsikter på mjölk oxå)

Att hålla kossor är fruktansvärt mkt jobb jämfört med en skock höns.
Å foder åt den, betesmark på sommaren, inköps pris, strö....bla bla
Samma med grisar..

Huvudsaken att det går plus
Visst kan du ta 1/3 av vad affärerna tar för ett ägg där hönan har gått utomhus.
Så om du någonsin funderar på att köpa grisar eller får och tänker ta 1/3 av vad affärerna tar här också.
Då vill jag köpa kött av dig. ;)

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #58 skrivet: 25 jan-11 kl 20:43 »
kan även säga att om jag skulle hålla med Kartonger till äggen så skulle jag med höja priset. de kostar väl en del de med? ingår det när ni tar 3kr? då blir ju priset för äggen nästan samma?

Baby Duck

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 25 jan-11 kl 20:50 »
Nej nej, tvärtom diskussioner förebygger krig.
Ingen äggkastning ;D

Ang griskött, missförstånd.
Jag menar att höns är billiga jämfört med grisar o kor, mkt mindre jobb o mindre foder.

Jag har ett retursystem ang kartongerna.
Oftast får jag fler tillbaks än vad jag säljer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser