Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63307 gånger)

Peter in Slovenia

• Övriga världen
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #20 skrivet: 25 jan-11 kl 13:11 »
Din närmaste butik slänger säkert mer mat än du kan klämma i dina fåglar på ett år så det är nog inga problem alls att hitta gratismat.
Sedan jag övergick till gratismat för ett par år sedan har kvaliten på både ägg och kött höjts avsevärt. Butikerna slänger till 99% fräsh mat/bröd, oftast är det ett par tre dagar kvar på datumet och alltså även godkännt som människoföda. Sedan finns det fodertabeller att gå efter och givetvis sunt förnuft. Själv föder jag upp runt 250 ankor varje år på gratisfoder och sparar således 25-40000 kr/ år.
Det går även att få foder från mejerier, grönskasodlare mm. Har en producent felmärkt 14 lastpallar grädde så slängs det nytillverkat istället för att märkas om. det blir lite mer jobb men absulut värt besväret med tanke på kvalite och ekonomi.

Börja återvinna nu...
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

johe71

« Svar #21 skrivet: 25 jan-11 kl 13:37 »
Din närmaste butik slänger säkert mer mat än du kan klämma i dina fåglar på ett år så det är nog inga problem alls att hitta gratismat.

vet inte hur många butiker som har koll, men följande står i regelverket "Länsstyrelsen vill också påminna om att den som överlåter matavfall till annat än kommunal avfallshantering, till exempel till en lantbrukare skall anmäla detta till Länsstyrelsen. Länsveterinärexpeditionen har en särskild blankett som kan användas för detta."

sedan finns det flera regler om att fodra sina fjäderfä (eller andra djur) med matavfall/matrester (se nedan)...
nu tror jag inta att det blir en så stor sak om man som en liten hobbyhönsist blir "påkommen" med att bryta mot reglerna, antagligen så förklarar de reglerna för dig och kollar sedan någon gång i framtiden att du följer dem (då blir det antagligen en större apparat om man inte följer dem)... jag tror att risken är större att länsstyrelsen tar i med hårdhandskarna om de kommer på en butiksägare som inte följer reglerna ...

(ett utdrag av de regler som fanns för ett drygt år sedan - de kan givetvis ha ändrat sig sedan dess)

"Alla foderblandningar till fjäderfä skall värmebehandlas (minimum 75°) för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål."

"För gårdseget matavfall krävs värmebehandling. För externt matavfall (skolor, butiker etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket."

"Vill man dessutom samla upp och transportera avfall måste man ansöka om tillstånd hos Jordbruksverket"

"Det är otillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall som innehåller animaliska beståndsdelar (pälsdjur undantagna). Det har visat sig att många av de fruktade djursjukdomarna kan spridas med just matavfall. " (jordbruksverkets definition på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter av animaliskt ursprung.)

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 25 jan-11 kl 14:44 »
Ja du har tyvärr rätt, byråkratin sätter många käppar i hjulet för den som eftersträvar god kvalite på sina produkter. Men det är väl bl a en av orsakerna till att vara just alternativ. Vad det gäller butikerna här uppe så har dom skyldighet att skilja förpackningar från mat och sortera allt detta innan dom får slänga det, Dom slänger så mycket att en extratjänst går åt till detta arbete på större butiker om ingen annan hämta och gör jobbet. Dessutom måste varje butik ha lokaler för detta. Så hur många butiker tror ni sköter denna hantering på rätt sätt?
Och dom värst drabbade är vi själva som får höjda matpriser och sämre kvalite på våra egna produkter. Dom som kanske är mest arga på byråkratin är väl restaurangerna som har otroligt svårt att hitta kvalitativa råvaror/produkter.
Fast vi borde nog alla vara arga över resurs slöseriet.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 25 jan-11 kl 15:23 »
Vissa butiker här tvärnobbar att man får ta till höns.
De har klara riktlinjer , att de inte får ge bort ngt.
Konsum är en av dem.
Hedemorahöns

johe71

« Svar #24 skrivet: 25 jan-11 kl 15:36 »
Min undran e ni som säljer ägg, kommer ni höja nu eller ska man ligga kvar på sitt pris?

för att svara på frågan :), vi har länge tagit ca 2kr/ägg (10 pack 20kr, 12 pack 25 kr, 15 pack 30 kr). När hönsen väl börjar värpa igen så kommer vi att höja med en femma per paket, det blir då ca 2,50kr/ägg... (10 pack 25 kr, 12 pack 30kr, 15 pack 35 kr)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 25 jan-11 kl 15:40 »
En fråga till er som säljer äggen för mindre än 3 kr/styck... Varför säljer ni era ägg från lyckliga höns billigare än vad butikerna säljer sina ekologiska ägg för...?

2 kr/ägg tycker jag är att skänka bort kanonfin mat.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 25 jan-11 kl 16:27 »
 ;DVet inte om fler varit utsatta för detta men  här där jag bor i Småland ville de köpa helst för 1.50 för de kunde köpa såååå  billigt på ÖB... gör så svarade jag då.... men de vill ju gärna ha sprätt ägg från lyckliga höns men tyckte att 2 kr / ägg var för dyrt...de vill inte vara med och betala för fodret som var dyrt...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #27 skrivet: 25 jan-11 kl 16:33 »
När jag inte har hönsern i avel så säljer jag mat ägg.
30 gram ägg för 1 kr/st
50-60 gram ägg för 3 kr/st.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 25 jan-11 kl 16:36 »
vi tar samma pris för alla ägg. tycker det är så krångligt att ta mindre betalt för mindre ägg och mer för större och färgde (har jag hört att vissa gör ialla fall?). går bra för oss ialla fall. eller att vi tar dom små äggen och säljer dom större helt enkellt ;)

Starstone

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 25 jan-11 kl 16:51 »
Eftersom det är STOOOOOR skillnad på dv.kochinägg och tex. ägg från mina värphybrider ( som lägger ägg på upp till 100 g ) så har jag bestämt mig för att det blir mest rättvist med kilopris. 45 kr / kg.  Mina kunder är nöjda och jag med
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Baby Duck

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 jan-11 kl 17:27 »
Nu har jag visserligen bara sålt ägg några månader men
jag tycker priser på över 3 kr st är HUTLÖST.

Skulle aldrig betala så mkt själv.
Gårdsbutiker o självförtjäningställen här omkring säljer ett 30st-flak för 40 kr.
Normalstora ägg.

Det är väl bara att gratulera er som får så bra betalt, men själv vill jag inte
avskräcka folk från  "bra-djurhållningsprodukter" genom att hålla priser
som ger en uppfattning att bara dom med en god ekonomi har råd med bra mat :(

Och det går inte back i ekonomin på något sätt..

Här kommer mina priser att fortsätta vara humana.
6-pack: 10 kr
12-pack:20kr
Flak på 30 ägg: 40kr

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 25 jan-11 kl 17:40 »
Jag tycker inte att mina ekologiska hemägg ska kosta mindre än eko äggen i affären faktiskt .
Det är inte hutlösa priser jag har !!
Mina ägg är blandade färger och stl men köparna får välja själva vilka dom vill ha .
Alla vill ha blandat faktiskt:)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

KP

« Svar #32 skrivet: 25 jan-11 kl 18:54 »
Nu har jag visserligen bara sålt ägg några månader men
jag tycker priser på över 3 kr st är HUTLÖST.

Många går inte ens plus ekonomiskt med 3 kr/ägg, så hur du kan tycka att de tar hutlöst mycket betalt förstår inte jag.

Det är väl bara att gratulera er som får så bra betalt, men själv vill jag inte
avskräcka folk från  "bra-djurhållningsprodukter" genom att hålla priser
som ger en uppfattning att bara dom med en god ekonomi har råd med bra mat :(

Jag har levt på existensminimum och ändå haft råd med bra mat. Bra mat är faktiskt ganska billig.

Jag tycker det är hutlöst att ta 10 kr för ett 6-pack (dvs mindre än för hönseriägg). Då lär man folk att bra mat och god djurhållning inte ska kosta någonting. Dessutom dumpar man marknaden och förstör för de som faktiskt vill kunna gå plus på sin djurhållning. I slutändan blir det den konventionella djurhållningen som gynnas. Förut tog jag också 10 kr/6-pack, mest för att det just då fanns en till som sålde ägg till det priset. Senare har jag höjt priset, inte så mycket för min egen skull, jag säljer ju så lite, men för andra "äggförsäljares" skull. Några har slutat att köpa, men jag kan lova att det inte beror på dålig ekonomi, det är helt enkelt inte lika charmigt med fina ägg och välmående djur när äggen inte längre säljs till vrakpris. Och då använder jag hellre upp äggen själv.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #33 skrivet: 25 jan-11 kl 18:59 »
Håller helt med KP. Vem skall värdesätta våra produkter om inte vi själv gör det?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 jan-11 kl 19:07 »
Nja... jag säljer till vänner, grannar o arbetskamrater.
Då känns det lite konstigt att ta så mkt betalt faktiskt!

Samhället är redan så himla penga-fixerat, jag tänker inte dra fler strån till
den stacken å trissa upp priserna. Det går runt ekonomiskt och vi får själva gratis ägg.

Ev ank-ägg här så småningom blir förstås dyrare.

Som sagt gårdar häromkring håller samma pris, å jag kan inte påstå att
deras höns far illa på något sätt. Dom har bara fler än mig :)

3 kr kostar dom dyraste eko-äggen i affär.
Mina höns är säkert nöjda med livet, går lösa å har det bra.

Men dom är inte ekologiska!!

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 25 jan-11 kl 19:24 »
Vi tar 2,50kr/st och blir av med alla ägg utan att nån reagerar över priset

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 jan-11 kl 19:25 »
Här i de tre närmaste byarna finns bara en som har höns. Hon har nyss höjt från 1,50/st till 2 kr/st.
En snål jä**l tyckte att det var dyrt!  >:D       Jag tycker att 2 kr är för billigt!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #37 skrivet: 25 jan-11 kl 19:30 »
Håller helt med KP. Vem skall värdesätta våra produkter om inte vi själv gör det?

Word!

Jag tar som sagt 3 kr/st och mina värper inte på långa vägar för att täcka efterfrågan. Jag gör också som så att jag tar dvärgäggen själv och säljer de större.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #38 skrivet: 25 jan-11 kl 19:34 »
Mycket intressant tråd. Har aldrig sålt ägg, har inte så många höns så det är inte aktuellt, men folk har ju frågat ibland. För ett tag sen var det en bekant som förväntade sig att få köpa ägg av mig för 1:-/styck för det finns en som säljer till det priset. 2:- skulle vara alldeles för dyrt tyckte hon.

Varför är ankägg dyrare? Jag trodde att de var nästan omöjliga att sälja.

Ang. bröd från affären och liknande så tror jag nog att mycket går till vildsvinen här, men jag har i och för sig aldrig frågat.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 25 jan-11 kl 19:36 »
Ankägg är större och mera ovanliga jue .
Ica brukar ge bort gammalt bröd .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser