Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 60738 gånger)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #220 skrivet: 13 dec-12 kl 16:40 »
jag får ca 110-130 ägg i veckan och alla blir ju borta men det har hänt att jag har haft 10 kartonger i kyl skåpet

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #221 skrivet: 18 dec-12 kl 01:10 »
Skogsbonne och "hønskollega", du har inte presenterat dig på landskapstavlan. Vart i Værmland håller du hus? Jag bor 15 km norr om Arvika nu.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #222 skrivet: 18 dec-12 kl 06:17 »
jag bor 2.5 mil från Arvika i Mangskog

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #223 skrivet: 18 dec-12 kl 07:11 »
Jag tycker det är lite pest eller kolera med att välja köpeägg. Tror att de har det förjävligt allehop. Skulle vara kul med foto på hönsen i affären. Här har ni burhöns, här har ni frigående innomhus. undra hur mycket folk skulle betala för äggen till en  hel och ren höna som ser frisk ut. Det är ju samma med köttet också. Jag skäms när jag köper kyckling.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #224 skrivet: 18 dec-12 kl 07:14 »
Jag tycker det är lite pest eller kolera med att välja köpeägg. Tror att de har det förjävligt allehop. Skulle vara kul med foto på hönsen i affären. Här har ni burhöns, här har ni frigående innomhus. undra hur mycket folk skulle betala för äggen till en  hel och ren höna som ser frisk ut. Det är ju samma med köttet också. Jag skäms när jag köper kyckling.
Det hjälper inte alltid att ge folk dåligt samvete över vad de handlar.
Är plånboken tunn, får man köpa det man har råd med.

Alla har inte lyxen att kunna välja.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #225 skrivet: 18 dec-12 kl 07:22 »
Jag har sålt några 12-pack för 25 kr. men känner att jag nog skulle vilja öka det priset lite, ska ta mig en funderare på det.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #226 skrivet: 18 dec-12 kl 10:14 »
Doris o Börje. Så sant. Alla kan inte välja. Dit kan vi dra många inlägg. Det var mer att man vet hur jävligt de har och ändå köper man och har då dåligt samvete. Jag tängte på de som handlar och inte funderat på hur hönsen har det. Butiks personalen som står där och berättar både det ena och andra pekandes på bilder kan ni se det framför er.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Existens!

  • Gäst
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #227 skrivet: 18 dec-12 kl 11:55 »
Jag tror att lite bilder från gården där äggen kommer ifrån får räcka.  Personal som står och pekar och berättar känns väldigt tveksamt. Då kommer dom att lägga in en massa personliga värderingar och pracka på folk.
Nä, lite enkla bilder, och låta folk välja själva och efter förmåga.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #228 skrivet: 08 mar-13 kl 10:42 »
Ica tar 27 kr för sitt egna 15 pack. Konsum tar 32 för samma. Det är frigående inne, storlek medel.  Det är grunden, sen kostar andra varianter mer upp till eko som går på drygt 3 kr styck.   Jag ställde förresten till en scen på mitt lokala ica i förra veckan :) dom hade skrivit en glad skylt med 'frigående höns' ovanför lösa ägg som var stämplade med en trea, dvs burägg. När jag konfronterade dom så påstod dom att burarna var så stora så hönsen räknades som frigående. Jag gav dom ett par dar för att rätta till, annars skulle jag vända mig till kommunen.  Igår när jag var där så var skylten bytt mot en där det stod 'burhöns'  :)

Bra jobbat! Det är så vi måste ta tag i röveriet.
Fast jag brukar hänga kvar tills rättning skett och då är det klart på 2 minuter.  >:D Jag går ju inte till ICA för att bli populär och får väl va glad så länge jag inte blir utslängd. Kom ihop mig med en jägare där i veckan. Stor & lång men han flydde in på lagret. Fast det är en annan historia............  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
Saamanjasy

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser