Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63366 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #200 skrivet: 28 maj-12 kl 14:27 »
Jag tycker att rimliga priser för "vanliga" ägg är 10-15:- för höns ägg och 15-20 för ankägg, men det beror ju lite på hur många man säljer och hur många man producerar / dag.   Finare ovanliga raser kan man ju ta lite mer för. Och som sagt bestämmer ju kunden vad man/ de vill betala.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #201 skrivet: 28 maj-12 kl 17:50 »
Tror vi egentligen är väldigt snälla med priserna i Sverige och därför är vi ju vana vid det och blir snåla när det går över de "normala priserna". Kommer du till ett annat land där det är mycket större med fågeluppfödning får du ge mera pengar men... inge konstigt där istället då dom är vana vid sina "högre" priser.

En dag kanske vi också är där, tycker hönsen förtjänar mer för jobbet :)

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #202 skrivet: 11 dec-12 kl 19:31 »
Mina höns värper inte så mycket men jag hade några ägg över som jag sålde. 40 kr för ett tolvpack. Sen bröt det lös fullständigt. Telefonen ringer, folk flyger på mig var jag än befinner mig och vill köpa ägg. Jösses amalia, får nog hålla tyst om att man har höns och be eventuella äggköpare att inte tala om att dom köpt hemägg.......
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

skogsbonne

• Värmland
« Svar #203 skrivet: 11 dec-12 kl 20:04 »
oj vilket pris du säljer för om dom flyger på dig det lät ju bra. säljer ett 12 pack för 25 och här flyger dom inte och vill ha men det är väldigt sällan jag har mycket över

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 11 dec-12 kl 20:08 »
oj vilket pris du säljer för om dom flyger på dig det lät ju bra. säljer ett 12 pack för 25 och här flyger dom inte och vill ha men det är väldigt sällan jag har mycket över

Du tar inte mer än vad "fabriksäggen" kostar. Vill dom inte ens betala det, så ska dom inga ägg ha

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #205 skrivet: 11 dec-12 kl 20:20 »
Vad roligt att de vill köpa!! och till det priset! Jag har sålt några 12-pack för 25 kr. men ser ju i affären att de är dyrare så det borde ju gå att ligga på samma priser som i affären i alla fall.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #206 skrivet: 11 dec-12 kl 21:03 »
men i affären kostar dom ju ca 20-25 för ett 15 pack

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #207 skrivet: 11 dec-12 kl 22:11 »
Jag säljer mina för 40 kr/kg ... Har lite olika storlekar på äggen. Ett kilo blir ungefär 15 ägg. Har ingen jätterusning efter äggen, men brukar bli av med det jag vill bli av med.

Som sagt skaffa fler hönor :) ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #208 skrivet: 11 dec-12 kl 22:14 »
men i affären kostar dom ju ca 20-25 för ett 15 pack

Här går ett 15-pack i affären på 32kr, frigående inomhus.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

skogsbonne

• Värmland
« Svar #209 skrivet: 11 dec-12 kl 22:20 »
har ingen jätte koll på vad dom kostar för det var några år sedan jag köpte ägg men jag har sett att endel kostar 1.80 st och köper man 24 pack blir det ju billigare

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #210 skrivet: 12 dec-12 kl 06:54 »
har ingen jätte koll på vad dom kostar för det var några år sedan jag köpte ägg men jag har sett att endel kostar 1.80 st och köper man 24 pack blir det ju billigare
Möjligen för burhönsägg, och oftast då de små äggen som hönsen lägger när de nyligen börjat värpa. Nog måste man jämföra småskaligt producerade ägg med åtminstone de ägg som är från frigående höns inomhus, helst med de som är från frigående höns utomhus. Och det kostar mer per ägg att ha småskalig hönshållning, fodret blir dyrare i små mängder, man håller fler tuppar, och föryngringen för att få nya unghöns kostar mer.

Det är ju upp till var och en att välja vad man vill ta betalt för sina ägg, liksom det är upp till varje äggköpare att avgöra vad de vill betala för äggen. Men jag skulle aldrig sälja matägg för mindre än 3 kr (inkl. moms) annars skulle jag gå back på äggen (arbete oräknat) och då är det ju bättre att äta äggen själv, eller att ha färre höns. Nu har jag inte det problemet, jag skulle lätt kunna sälja många fler ägg än jag producerar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 12 dec-12 kl 07:13 »
Ica tar 27 kr för sitt egna 15 pack. Konsum tar 32 för samma. Det är frigående inne, storlek medel.  Det är grunden, sen kostar andra varianter mer upp till eko som går på drygt 3 kr styck.   Jag ställde förresten till en scen på mitt lokala ica i förra veckan :) dom hade skrivit en glad skylt med 'frigående höns' ovanför lösa ägg som var stämplade med en trea, dvs burägg. När jag konfronterade dom så påstod dom att burarna var så stora så hönsen räknades som frigående. Jag gav dom ett par dar för att rätta till, annars skulle jag vända mig till kommunen.  Igår när jag var där så var skylten bytt mot en där det stod 'burhöns'  :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #212 skrivet: 12 dec-12 kl 07:31 »
Maken tar med vårt överskott till sitt jobb och säljer till arb.kollegor.
Tar 2kr/ägg.
Får sålt allt!!

Sälja lantägg från friågende höns är nemas problemas i storstan!!
Säljer 3-4x18-pack/vecka och kunderna avrundar själva summan UPPÅT:D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Valmet

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 12 dec-12 kl 09:16 »
Ica tar 27 kr för sitt egna 15 pack. Konsum tar 32 för samma. Det är frigående inne, storlek medel.  Det är grunden, sen kostar andra varianter mer upp till eko som går på drygt 3 kr styck.   Jag ställde förresten till en scen på mitt lokala ica i förra veckan :) dom hade skrivit en glad skylt med 'frigående höns' ovanför lösa ägg som var stämplade med en trea, dvs burägg. När jag konfronterade dom så påstod dom att burarna var så stora så hönsen räknades som frigående. Jag gav dom ett par dar för att rätta till, annars skulle jag vända mig till kommunen.  Igår när jag var där så var skylten bytt mot en där det stod 'burhöns'  :)

Bra gjort, sånna okunniga idioter.
Men funderar hur bra äggen sålde sen när d står Burhöns?
Förhoppningsvis uruselt

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #214 skrivet: 12 dec-12 kl 09:22 »
Jag började med 10 hönor och är nu uppe i 35 och får sålt allt, man får knappt några själv ;D
Jag tar 27penningar inkl statliga avgifter för en 12-pack dvs 2.25/st.

Prisbilden hos min lokala Ica-handlare är mellan 1.10 - 3.60/st (stackarsburhöns ägg till eko o kravmärkta ägg)

Lönsamheten är väl så där, borde nog höja priset något speciellt nu när granngården höjde priset på foder för några veckor sen :(

Så alla "äggfarmare" satsa och utöka (och informera om skillnaden) så vi kan konkurrera bort alla som kör med plågade burhöns. Fast det är svårt när kapitalet styr folk...
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Valmet

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 12 dec-12 kl 16:45 »
Jag började med 10 hönor och är nu uppe i 35 och får sålt allt, man får knappt några själv ;D
Jag tar 27penningar inkl statliga avgifter för en 12-pack dvs 2.25/st.

Prisbilden hos min lokala Ica-handlare är mellan 1.10 - 3.60/st (stackarsburhöns ägg till eko o kravmärkta ägg)

Lönsamheten är väl så där, borde nog höja priset något speciellt nu när granngården höjde priset på foder för några veckor sen :(

Så alla "äggfarmare" satsa och utöka (och informera om skillnaden) så vi kan konkurrera bort alla som kör med plågade burhöns. Fast det är svårt när kapitalet styr folk...

Jag skulle tro att sådana "ful-ägg" kan produceras i stor mängd ändå.
En stor del går säkert till livsmedelsindustrin, kakor, halvfabrikat mm

Men man får göra vad man kan :-\

Existens!

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 12 dec-12 kl 16:57 »

Problemet är att när man kommer till en affär och säger att man har frigående höns, så finns det många som menar att de i de nya burarna har det bättre.  Där lever dom i en flock på 5-6 hönor tillsammans, medan de frigående då är kanske 6000 i en avdelning.
Dessutom kör de som ha burar en rätt intensiv lobbykampanj mot affärerna.

Första gången jag stötte på argumentet blev jag alldeles mållös, för det var helt oväntat, men sen har man ju lärt sig lite argument.  Och det måste nästan vara utehöns, om man ska ha nåt att komma med.
Jag deltog i en debatt på ATL en gång, och råkade då säga att jag tyckte det var fint att se mina kunna flyga fritt ute i sin hage, och fick då såklart genast motargument :*ja, men då måste dom ju vara vettskrämda, varför flyger dom annars* ?

Jonte76

• -
« Svar #217 skrivet: 12 dec-12 kl 22:24 »
Dom som säger så har då aldrig sett en flygande värphöna få komma ut på morgonen  :)     o dom äggen efter hönsen som folk sett är inte alls svårsålda  ;D                                                       

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #218 skrivet: 13 dec-12 kl 14:09 »
Klart höns "flyger" utan att vara vettskrämda.
Mina tar till vingarna när de ser mig för att komma fram fort, det kan ju vankas godsaker och det gör det oftast, dom är nog rätt bortskämda ;D

Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Nina W

• Värmland
« Svar #219 skrivet: 13 dec-12 kl 14:41 »
Känner igen det. Inte så att folk är galna, men jag skulle lätt kunna sälja 100 ägg i veckan än om jag tog 3kr styck. Nu har dom vintervila och värper inte alls, och så hoppas jag att ett par av dom nya vill ruva. Vill dom det ska jag ge bort dom två duktiga Isbarhönsen och ansöka om att bli Hedemora-genbank.  :). Och jag har inte plats till fler än nu, har tio inkl två tuppar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser