Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63262 gånger)

Leontina

• Västmanland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #80 skrivet: 26 jan-11 kl 08:25 »
Jag har satt mitt "ordinarie" pris till 20kr/6-pack, 25kr/10-pack, 30kr/12pack osv. håller med om att jämna femmor är bra för det är lätt att växla. Dessutom orkar folk oftast inte växla så då får man en femma på köpet :)
Jag har dessutom bestämt mig för att ha en "studentrabatt" på 5kr/paket ;D Är själv student så jag sympatiserar lite med mina vänner och tycker att jag kan sponsra med fina ägg o:)

256:an

• Västmanland
« Svar #81 skrivet: 27 jan-11 kl 11:19 »
Vi har bara dvärghöns och säljer bara till en tre-fyra grannfamiljer så vi tar 1kr/ägg. Vi är inte ute efter att ta betalt för vad det faktiskt kostar utan säljer överskottet för en symbolisk och lätträknad summa. Fast vi får alltid mer för att slippa växelpengar. Men det som förvånar mig i diskussionen är att många jämför med butikspriser utan att räkna med butikens förtjänst och moms. Ja, jag vet, de äggen är från hönserier som får ner priset genom att hålla MÅNGA hönor, men just därför tycker jag inte man kan jämföra med butik, det är liksom olika kategorier. Att räkna på sina egna kostnader är bättre tycker jag.

Existens?

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 27 jan-11 kl 11:35 »
Jo, det är ju riktigt att man ska se sina egna kostnader. Men om jag inte jämförde med vad ägg kostar i butiken, och hade ett helt eget pris,  så skulle jag aldrig få sålt alla ägg, det är den enkla verkligheten.

Tar 40 kr för ett 30-flak.

Rosten

• Närke
« Svar #83 skrivet: 27 jan-11 kl 11:49 »
Vi har bara dvärghöns och säljer bara till en tre-fyra grannfamiljer så vi tar 1kr/ägg. Vi är inte ute efter att ta betalt för vad det faktiskt kostar utan säljer överskottet för en symbolisk och lätträknad summa. Fast vi får alltid mer för att slippa växelpengar. Men det som förvånar mig i diskussionen är att många jämför med butikspriser utan att räkna med butikens förtjänst och moms. Ja, jag vet, de äggen är från hönserier som får ner priset genom att hålla MÅNGA hönor, men just därför tycker jag inte man kan jämföra med butik, det är liksom olika kategorier. Att räkna på sina egna kostnader är bättre tycker jag.
Varför kan man inte jämföra mot vad konsumenten betalar och vad konsumenten får istället?

Köper du ägg i affären så får du ägg från frigående höns inomhus i storskalig produktion!
Där man t.o.m har ett verktyg för att kunna plocka upp dom döda från marken utan att böja sig ner!
En del hönor saknar massa fjädrar pga att dom andra hackar på dom.

Köper du ägg av mig så får du ägg från småskalig produktion där hönorna får gå ute på gräset så fort vädret tillåter.
Dom får njuta av solen och grupptvätta sig i stor sandhög utanför.
Varje höna kollas noga och vid minst misstanke att något står fel till så åtgärdas det direkt.
Tuppen och jag brukar prata med varandra en stund varje kväll.
Hönsen får också diverse frukter och grönsaker mm.

Så varför skall konsumenten betala minder för mina ägg än för handlarens?
P.g a att handlarens ägg är bättre? Att det storskaligt drivna hönan har haft det bättre?

Jag tycker så här.
Om min verksamhet är bättre och mina djur har det bättre.
Då skall jag också vara dyrare.
Dom som handlar av mig skall inte göra det pga priset utan av kvalite och kvalite kostar!

Dom på mitt jobb som inte köper av mig handlar sina ägg i en affär.
En av jobbarkompisarna handlar sina ägg så lidel för att dom är billigast.
Så det han köper är finska burhönsägg för 1:- styck.
För att han skulle köpa av mig så skulle jag vara tvungen att sänka priset till 0.50:- styck.
Pga att han resonerar som dig.
Att mina ägg skall vara billigare än vad den finske äggbonden får för sina.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #84 skrivet: 27 jan-11 kl 11:54 »
Att räkna på sina egna kostnader är bättre tycker jag.

Jo, det är ju riktigt att man ska se sina egna kostnader. Men om jag inte jämförde med vad ägg kostar i butiken, och hade ett helt eget pris,  så skulle jag aldrig få sålt alla ägg, det är den enkla verkligheten.

Jag tror dessvärre att mina ägg skulle bli svindyra om jag räknade på mina egna kostnader...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Broberg

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 27 jan-11 kl 12:03 »
1885 kostade ägg cirka 80 öre för ett tjog. En vanlig arbetare hade runt 1,50 kr om dagen.
Folk har blivit bortskämda med billig fabriksmat verkar det som.

256:an

• Västmanland
« Svar #86 skrivet: 27 jan-11 kl 12:04 »

Så varför skall konsumenten betala minder för mina ägg än för handlarens?
P.g a att handlarens ägg är bättre? Att det storskaligt drivna hönan har haft det bättre?

Jag tycker så här.
Om min verksamhet är bättre och mina djur har det bättre.
Då skall jag också vara dyrare.
Dom som handlar av mig skall inte göra det pga priset utan av kvalite och kvalite kostar!

Dom på mitt jobb som inte köper av mig handlar sina ägg i en affär.
En av jobbarkompisarna handlar sina ägg så lidel för att dom är billigast.
Så det han köper är finska burhönsägg för 1:- styck.
För att han skulle köpa av mig så skulle jag vara tvungen att sänka priset till 0.50:- styck.
Pga att han resonerar som dig.
Att mina ägg skall vara billigare än vad den finske äggbonden får för sina.
Var vänlig och läs igen vad jag skrev för jag har då inget minne av att jag skrev att det skulle vara billigare att köpa ägg från dig eller någon annan alternativare. Jag brukar mena det jag skriver men många brukar förutsätta att jag menar det ena eller andra. Allt jag sa var att jag blev förvånad över en prisjämförelse med butiksägg där ingen ännu nämnt butiksförtjänst och moms, INTE att man ska sälja billigare ägg för att man inte betalar moms. Om man, som jag skrev, utgår från sina kostnader så blir det nästan aldrig billigare än butiksägg eftersom man som privatperson betalar moms på foder etc och inte har hundratals hönor osv. Så var snäll och förutsätt inte att jag resonerar på ett visst sätt!

Rosten

• Närke
« Svar #87 skrivet: 27 jan-11 kl 12:25 »
Var vänlig och läs igen vad jag skrev för jag har då inget minne av att jag skrev att det skulle vara billigare att köpa ägg från dig eller någon annan alternativare. Jag brukar mena det jag skriver men många brukar förutsätta att jag menar det ena eller andra. Allt jag sa var att jag blev förvånad över en prisjämförelse med butiksägg där ingen ännu nämnt butiksförtjänst och moms, INTE att man ska sälja billigare ägg för att man inte betalar moms. Om man, som jag skrev, utgår från sina kostnader så blir det nästan aldrig billigare än butiksägg eftersom man som privatperson betalar moms på foder etc och inte har hundratals hönor osv. Så var snäll och förutsätt inte att jag resonerar på ett visst sätt!
Och jag skrev att man inte skulle jämföra mot butiken utan mot vad konsumenten fick för pengarna.
Varför kan man inte jämföra mot vad konsumenten betalar och vad konsumenten får istället?

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #88 skrivet: 27 jan-11 kl 13:31 »
Hej

Tänk inte så mycket på inkomster och utgifter, det funkar inte när
man som privat person håller på med djur.

För ett antal år höll jag på med knatteridning, förlåt; och satte mig ned
en kväll och räknade det fanns ingen förtjänst men jag hade roligt
under tiden.

Nu har vi köttdjur, säljer 4-5 kalvar till förmedling årligen, men skulle
vi räkna på kostnader så + minus 0.

Det är väl även ett intresse och vad man får för äggen är väl
inte så intressant själv tar jag 2 kr ägget.

Jag tänker mer på kvalitet!!!!!

Nettan

tobotroll

• Uppland
    • Tobotroll
« Svar #89 skrivet: 28 jan-11 kl 00:28 »
Jag ligger på 45:- för 30st ungefär men det beror lite på vem som köper, är det min mamma så får jag runt 70 för 30 st ;D Bra med föräldrar..ha ha.. Nej jag tycker det är svårt att sätta pris på äggen speciellt när det är folk man känner som köper. Men jag ligger runt 1,50-2kr st.
Ju fler desto bättre:)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #90 skrivet: 28 jan-11 kl 08:07 »
Jag säljer mina ägg för 3:- styck och får ofta (tyvärr) säga nej till kunder för att äggen är slut. Min slutsats är att 3:- inte är för dyrt för ett ägg här, eftersom folk dagligen kommer hit och vill handla ägg fast dom har närmare till Hemköp där det finns ägg för 1,50:-
Min svärmors syster åker ibland 8 mil hit för att köpa ägg (okej, kanske hälsa på oss också..) och hon slänger alltid på lite extra dricks när hon ska betala.
Tycker faktiskt inte att man kan säga att det är "för dyrt" eller "för billigt" när man säljer ägg, man får väl välja det själv!?!? Man märker väl om man blir av med äggen eller inte. Sitter man hemma med hela köket fullt av ägg kanske man ska fundera på att sänka priset med nån krona, för just DÄR kanske folk tycker att det är dyrt.
Lätt att diskutera en sån här grej, men svårt att komma fram till nåt enkelt svar eftersom alla tycker olika, både hönsägare och konsumenter.
Jag har skrivit en liten text på min hemsida om våra äggpriser, läs gärna: http://www.123minsida.se/LOOS/30949714
Jag går absolut inte plus på mina höns, men det blir en roligare hobby när man har råd att köpa den utrustning som behövs. Visst, vi använder nästan bara spillvirke och bygger egna grejer till hönsen, men det kostar att ha höns för oss. Vi har svinkallt på vintern så en del el går åt till värme osv, om man nu ska gå in på vart pengarna tar vägen. I slutändan så kan jag garantera att jag inte har några äggpengar över till nöjen! ;D

Och för att svara på den ursprungliga frågan i tråden så har jag inte höjt äggpriserna fast foderpriserna gått upp. Försöker hitta så billig mat som möjligt till våra djur. Gärna sånt som ändå ska slängas. Överblivet spannmål, rester, "sopmat" från butiker osv.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Ann-Charlotte R

« Svar #91 skrivet: 28 jan-11 kl 08:34 »
Jag säljer mina ägg för 3:- styck och får ofta (tyvärr) säga nej till kunder för att äggen är slut. Min slutsats är att 3:- inte är för dyrt för ett ägg här, eftersom folk dagligen kommer hit och vill handla ägg fast dom har närmare till Hemköp där det finns ägg för 1,50:-
Min svärmors syster åker ibland 8 mil hit för att köpa ägg (okej, kanske hälsa på oss också..) och hon slänger alltid på lite extra dricks när hon ska betala.
Tycker faktiskt inte att man kan säga att det är "för dyrt" eller "för billigt" när man säljer ägg, man får väl välja det själv!?!? Man märker väl om man blir av med äggen eller inte. Sitter man hemma med hela köket fullt av ägg kanske man ska fundera på att sänka priset med nån krona, för just DÄR kanske folk tycker att det är dyrt.
Lätt att diskutera en sån här grej, men svårt att komma fram till nåt enkelt svar eftersom alla tycker olika, både hönsägare och konsumenter.
Jag har skrivit en liten text på min hemsida om våra äggpriser, läs gärna: http://www.123minsida.se/LOOS/30949714
Jag går absolut inte plus på mina höns, men det blir en roligare hobby när man har råd att köpa den utrustning som behövs. Visst, vi använder nästan bara spillvirke och bygger egna grejer till hönsen, men det kostar att ha höns för oss. Vi har svinkallt på vintern så en del el går åt till värme osv, om man nu ska gå in på vart pengarna tar vägen. I slutändan så kan jag garantera att jag inte har några äggpengar över till nöjen! ;D

Och för att svara på den ursprungliga frågan i tråden så har jag inte höjt äggpriserna fast foderpriserna gått upp. Försöker hitta så billig mat som möjligt till våra djur. Gärna sånt som ändå ska slängas. Överblivet spannmål, rester, "sopmat" från butiker osv.

Jag håller med dig Johanna!
Inte får man några pengar över för äggen har du tur går det +-0 om man också säljer kycklingar och hönsgrupper. Jag har märkt att säjer jag ägg eller kycklingar så nog köper jag lika många ägg (kläckägg) och kycklingar från någon annan hehe  :-[ Min gubbe bara skrattar åt mig när jag säger att "jag har sålt några kycklingar så kan vi inte köpa en kläckare nu" Han tycker att det är jätte roligt att ta fram alla kostnader som har varit för att ta fram dessa kycklingar och ägg....humpf jag tycker att jag kan få en kläckare i alla fall  >:D.....Men tillbaka till äggpriserna.
Jag tar 35:- för en 15 pack och 25 för en 12 pack. Jag har aldrig haft någon som har klagat på priset och får oftast några extra kronor som dricks till fluffisarna.
sååååå mycket frågor ;)

http://anotefromar.blogspot.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 28 jan-11 kl 08:56 »
Fast jag förstår inte riktigt hur ni kan säga att det inte blir nåt över när ni tar 3 kr/ägg, som är ett rent drömpris för mig.

Det går åt 2,5 kg foder för att producera 1 kg ägg. Även om man skulle köpa dyrt foder för 5 kr/kg så blir det alltså 12,50 i foderkostnad. Själva hönan kostar runt 2 kr per kg ägg som hon kommer att värpa under sitt liv. Kostnad för höna + foder är alltså 14,50kr/kg ägg.  Tar man 3 kr/st och det är 17 ägg på ett kg, så blir det 51 kr/kg, vinst alltså 36 kr.

Sen får man ju anpassa sina kostnader för hus etc,  efter hur stor besättning man har. Är det 30 hönor som producerar medelmåttigt, kanske 1 kg per dag så blir det ändå 250 kr i veckan över, och det är ju inga stora pengar, men den besättningen kräver ju heller inte mycket till hus och utrustning.
Ändå har jag då räknat på dyrt foder och medioker produktion.
Sin tid får man ju lägga förstås, men i övrigt..var är det såna enorma kostnader med att ha höns?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #93 skrivet: 28 jan-11 kl 09:00 »
Tar 2kr/st för matägg (hönsägg), ovasett storlek eller färg. Hönsen, ihop med vaktlar, o ankor äter för ca 700kr i månaden under vintertiderna (havre från bonde, allfoder och snäckskal), jag städar var till varannan dag i ena delen (den andra går inte när det är massa snö som blockerar städvägen, så där blir det massa jobb mot våren istället, eller så får man gå och bära några hinkar i taget ibland =/), spenderar vanligtvis många timmar per dag där nere, jag plockar i snitt runt 10 ägg på alla djur (vilket rör sig om ett 100-tal) runt Dec-Jan, vid ruggning kan jag får stå och glo i helt tomma reden om det inte är några ungdjur som börjat. Matresterna äter hundarna upp nuförtiden (då vi har fler nu än när jag var liten, då fick kluckisarna allt, stackarna nu... =/ *men brukar snatta ned till dem när jag får en chans ;D*). Nu börjar det bli ljusare tider, så nu har fler börjat komma igång. :) Men då slutar det ofta med att vi själva har hela kylen proppfull så vi får äta ihjäl oss nästan då jag inte säljer till så många andra än någon granne o mormor.  :-[

Nej, dessa rackare är inte billiga om man inte ser till att ha högvärpande höns året om eller om man har fler än en lite flock på 5-6 djur. ;D Men de är mitt största intresse, så de får kosta. ;D ... Hm, gjorde precis av med ca 900kr på avelsägg med... ::) ... De får kosta! ;D ::) Anledningen till att jag inte "rasar" i back är nog tack vare avelsäggen jag själv säljer, främst under vår o sommartider, de pengarna går till hönsen.  :-*

« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 09:04 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lars Pers Maria

• -
« Svar #94 skrivet: 28 jan-11 kl 09:03 »
Mycket intressant läsning i denna tråd! Kanske borde det finnas en "gilla"-knapp, som på facebook, till varje inlägg...

Jag tar 2 kr/ägg men känner mig alltid lurad. När jag handlar hönsmat blundar jag och betalar. Vågar inte räkna ut den faktiska kostnaden och det tar ju lite tid att greja med äggen.

Skulle kunna ta mera men det blir inte av. Tar ju lite tid att "lära upp" kunderna. De är grannar och arbetskamrater. Iofs vill de ha mina ägg och inte affärens.

Idag ska jag städa ur ytterligare ett utrymme i hönshuset så att flera hönor kan flytta in  :D  för kunder finns det gott om!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Rosten

• Närke
« Svar #95 skrivet: 28 jan-11 kl 09:13 »
Fast jag förstår inte riktigt hur ni kan säga att det inte blir nåt över när ni tar 3 kr/ägg, som är ett rent drömpris för mig.

Det går åt 2,5 kg foder för att producera 1 kg ägg. Även om man skulle köpa dyrt foder för 5 kr/kg så blir det alltså 12,50 i foderkostnad. Själva hönan kostar runt 2 kr per kg ägg som hon kommer att värpa under sitt liv. Kostnad för höna + foder är alltså 14,50kr/kg ägg.  Tar man 3 kr/st och det är 17 ägg på ett kg, så blir det 51 kr/kg, vinst alltså 36 kr.

Sen får man ju anpassa sina kostnader för hus etc,  efter hur stor besättning man har. Är det 30 hönor som producerar medelmåttigt, kanske 1 kg per dag så blir det ändå 250 kr i veckan över, och det är ju inga stora pengar, men den besättningen kräver ju heller inte mycket till hus och utrustning.
Ändå har jag då räknat på dyrt foder och medioker produktion.
Sin tid får man ju lägga förstås, men i övrigt..var är det såna enorma kostnader med att ha höns?
Om du lägger till kostnader för underhåll av byggnad, bilens totala kostnader för att hämta foder, elräkningarna för värmning av hönshus på vintern, förlusterna från raser som inte värper på vintern mm då sjunker vinsten en bit till.
Våra Lohman byter vi varje år innan dom ruggar precis som en äggfabrik Hade jag bara dom så skulle jag nog gå med vinst.
Men mina rashöns är det tvärt om. Där får jag nu max 1 ägg på 20 hönor och några tuppar/dygnet. Då är det svårt att få det att gå runt. För det tar ju flera veckor innan jag har fått ihop till 1 kg ägg.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #96 skrivet: 28 jan-11 kl 09:24 »
Förrförra året, när vi hade rävbesök i februari och hönsen antingen blev dödade eller så skrämda att de slutade värpa, så räknade jag ut att varje ägg det året kostade över fem kronor att producera. Då får de ekologiskt foder + egen säd. Lite unerhåll blir det ju alltid, men det kostar inga stora pengar. Det året kostade hönsen dubbelt så mycket som vi fick in och då tar vi 3:-/ägg (inkl. moms).

Förra året blev det något bättre siffor. Inkomsterna är högre än utgifterna, men det är ingen jättestor vinst. Jag räknade ut att varje ägg kostar drygt 2 kronor att producera (då är ju våra ägg som vi äter upp inräknade). Så våra höns betalar sina kostnader + att vi får ägg på köpet, men så mycket mer är det inte. Och våra höns bor ganska enkelt, i lagården utan uppvärmning (men med extra ljus).

Våra höns vilar mellan september och december/januari, så under denna tid blir det bara ägg så att det räcker åt oss själva.

Jag håller med LillaY att om man får sålt äggen till det pris man sätter, så är ju priset rätt. Tillgång och efterfrågan. Vi brukar också ha fler kunder än ägg och säljer emellanåt även åt grannen. Visst finns det alltid folk som hävdar att äggen är billigar på Lidl eller skinnet på Ikea. Men då är det ju bara för dem att handla där.

Svensk, närproducerad mat måste få kosta.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens?

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 28 jan-11 kl 09:28 »
Våra Lohman byter vi varje år innan dom ruggar precis som en äggfabrik Hade jag bara dom så skulle jag nog gå med vinst.

Jag har ju också Lohman och funderar på att låta dom ta en paus, rugga och sen värpa en omgång till. Har du testat det?
Det blir ju stora fina ägg då, som folk vill ha.

Rosten

• Närke
« Svar #98 skrivet: 28 jan-11 kl 09:38 »
Jag har ju också Lohman och funderar på att låta dom ta en paus, rugga och sen värpa en omgång till. Har du testat det?
Det blir ju stora fina ägg då, som folk vill ha.
Har aldrig testat.
Jag har använt våra Lohman som värpmaskiner för att finansera mina rashöns. Som har kostat massor. ;)
Som längt har jag åkt 96 mil för att hämta 1 höna.
Det längsta jag har åkt för att hämta 1 tupp är 36 mil.

Förra året så fick jag en möjlighet att köpa ungdjur. 2 hönor och 1 tupp av Isbar för endast 500:- på en hönsmarknad utanför Örebro.
Alla vettiga människor köper inte höns på en marknad utan man åker hem till uppfödaren och kollar över allt innan man köper.
Men nu tänkte jag att jag kunde tjäna massa mils bilåkande. Dom har precis börjat värpa gråa ägg istället för blåa ägg. :'(
Så där var det 500:- åt skogen.
Har köpt så mycket kläckägg som sedan visat sig vara blandrashöns att jag inte har någon koll på hur mycket pengar jag slängt i sjön.

Det är tur att tanten inte har räknat ihop alla affärer för då fick jag bara ha Lohman. ;)

För med Lohman blir det vinst om man tar 3:- ägget.
Men jag skulle tro att dom mesta här som är intresserade av höns har lantras, rashöns, eller blandras.
Vilket ger väldigt dålig vinst då många hönsraser värper max hälften av vad Lohman gör.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 09:41 av Rosten »

Jakobsson

« Svar #99 skrivet: 28 jan-11 kl 10:29 »
Apropå kostnader för höns så kostar ju även spån, halm, torv eller vilket strö man nu använder, dessutom
är det ju kostnade för multivitaminer & annat som behövs ifall dom skulle bli krassliga. Sen ska dom ha sandbad.
Reperationer av utegårdar, hönshus & annat som vi också går över årligen. Det kostar också. & så då givetvis allt
annat som redan skrivits här i tråden. Så höns kostar! & ngn förtjänst på matägg, det har vi int haft, däremot
går alla pengar som kommer in till hönsen ut till dom igen. :)

Mina höns fr också kosta, det e dom värda för dom förgyller min vardag, varje dag!  :-*

//
Jakobssons fru

P.S Lilla Y, din text på hemsidan om matägg är sååå bra!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser