Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63231 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #120 skrivet: 12 mar-11 kl 20:28 »
2kr till 2.50kr. Är extremt svårt just nu att sälja och har varat nu i några månader.

Brukar köra med ett 6-pack gratis första gången till alla bara för att locka men få kommer tillbaka.
Men har kommit på det att jag har hellre äggkastning i skogen än att skänka bort alla äggen.

Staaf

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 12 mar-11 kl 20:41 »
Jag får ungefär lika betalt som Fauve skrivit att hon får.
Själv har jag sagt 3 kr ägget, men jag har haft turen att få lite extra för att de jag sålt till inte orkat hålla på att växla småpengar. Hittills har jag fler intresserade köpare än jag har ägg. Knasigt att det är så olika.

Xoot

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 12 mar-11 kl 21:02 »
Vi kanske borde vända lite på frågan??

Hur gör ni reklam för era ägg?
Hur gör ni reklam för hönsen?
Hur sprider ni ryktet?
Hur berättar ni att det går bra att köpa från gården?

::)

LasseDalom

• -
« Svar #123 skrivet: 12 mar-11 kl 21:17 »
Vi har bara 3 hönor än men ryktet verkar gå före. Flera har frågat om att köpa ägg men än så länge har vi inget överskott. Priset är ju lite svårt att sätta, en del kompissäljer man ju till.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #124 skrivet: 12 mar-11 kl 21:33 »
Jag har inte behövt göra nån reklam alls. Så fort "ryktet" gick att jag planerade att skaffa höns så var det flera stycken som direkt sa att dom ville köpa ägg sen när jag kommit igång, och det är allt från föredetta chefer och andra bekanta till nära vänner och grannarna. Men dom får ge sig till tåls lite till, eftersom jag fortfarande får bara 3-6 ägg om dan från mina unghöns, och det äter jag upp själv. ;)

Ni som har svårt att få äggen sålda, har ni testat att lägga ut en annons på Blocket? Sätta upp lapp på affären? Sätta ut en skylt vid vägen?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Staaf

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 12 mar-11 kl 22:30 »
Hur gör ni reklam för era ägg & höns?
Jag surrar om hönsen med alla som orkar lyssna ;D

Hur sprider ni ryktet?
Det gör mina äggköpare åt mig

Hur berättar ni att det går bra att köpa från gården?
Har så lite ägg än, men senare om jag skulle känna att det behövs så kan jag tänka mig att höra om jag kan annonsera på t ex byalagets hemsida

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #126 skrivet: 12 mar-11 kl 22:42 »
Jag begriper bara inte hur ni bär er åt !!  :o
Jag måste truga och ge bort mina för att bli av med dem ! Folk vill hellre ha vita från affären  :-\ jag  har blandade storlekar och färg ... max 1 kr st har jag lyckats fått någon sällsynt gång. Hmmm.....
Jag får skicka mina kunder till dej istället .
Jag får för lite ägg för alla som vill ha o jag tar 3-6kr st beroende på höns eller ankägg .
Skicka mej ett pm om du är intresserad .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #127 skrivet: 12 mar-11 kl 23:33 »
Vi är 2 hushåll om hönsen, vi har redan folk som surrar om att få köpa ägg... Och hönsen flyttar in imorgon :D
Ingen av dom som surrar om äggköp har ens frågat vad vi vill ha för äggen...
Och jag vet att dom här betalar för det är kvalité dom vill ha...
och det blir på då våra höns kommer att leva mycket gott o har gott om utrymme både inom- och utomhus :D
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

ramsta

• Uppland
    • Ramsta lasergravyr
« Svar #128 skrivet: 13 mar-11 kl 06:35 »
Nu får vi 8-9 ägg om dagen så då blir det några över, dock inte jättemånga då vi är 8 i familjen och alla älskar ägg :) men de som blir över ger jag gärna bort till vänner och släkt istället för blomma när vi åker och fikar.
Jag har även sålt på jobbet, där frågar folk ständigt om de får köpa...jag tar 2 kr ägget och det känns lagom.
Att kasta ägg i skogen istället för att ge bort till folk låter ju som ett otroligt resurslöseri det skulle jag aldrig kunna göra...jag har nog lite för mycket respekt för mina höns och ägg än så  :-\
http://www.ramstagravyr.se ,6 barn och en helt underbar fru,3 taxar,15 höns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #129 skrivet: 13 mar-11 kl 08:49 »
Många gör sig inte omaket att köpa ägg i annat än i affären.
Alla vill ha STORA ägg för de kan inget om höns.
de tror att alla höns är hybrider., och lägger 1 ägg /dag
Jag har slutat att krusa folk ,de som vill köper.
Det kostar att ha höns och då är det är självklart att äggen ska kosta.
Våra höns har det ju så himla bra om folk bara visste lite mera.
Hedemorahöns

Staaf

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 13 mar-11 kl 09:14 »
Många gör sig inte omaket att köpa ägg i annat än i affären.
Alla vill ha STORA ägg för de kan inget om höns.
de tror att alla höns är hybrider., och lägger 1 ägg /dag
Jag har slutat att krusa folk ,de som vill köper.
Det kostar att ha höns och då är det är självklart att äggen ska kosta.
Våra höns har det ju så himla bra om folk bara visste lite mera.
Det är en som klagat över att mina ägg är små också, men så farligt är det visst inte för han köper ändå ;) Men det är normalstora ägg jag har vad jag vet. Duger de inte får de väl köpa någon annanstans då.

fräsen

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 13 mar-11 kl 09:21 »
Vad man ska ta betalt beror ju oxå på varför man har hönsen, anser jag.
Ska de bära sin egen kostnad?
eller är äggen man säljer bara det som blivit över som man inte orkat äta upp själv?

Vi har inte jättemkt höns, 30 talet st men i blandad ålder ½-10 år är de.
de ägg som inte går åt i hushållet säljer vi till släkt o grannar för 1kr st.
Hade jag velat tjäna pengar på hönsen hade jag skaffat värphybrider o räknat foderkostnader osv.
Sen tycker de flesta att det är alldeles för billigt och vill betala mer och det är ju ok :)
ibland bytes handlar jag med äggen om köparen har ngt jag vill ha :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #132 skrivet: 13 mar-11 kl 10:02 »
Sant sant.
Det bästa vore nog att ha värphybrider och  bara på sommaren. ;)
Nu älskar jag mina höns även de som inte ger så mycket ägg .
Så får det bli ;D
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #133 skrivet: 13 mar-11 kl 10:58 »
Jag tycker på nåt sätt att det känns lite som att nedvärdera sina egna höns, och sin egen hönshållning om man säljer sina ägg för mindre än vad ekologiska kostar på affären.
Okej om man ge bort ägg som present, men då är det ju en helt annan sak.
Jag ger också bort ägg ibland, men då bara till folk som jag VET uppskattar hem-äggen. Nån som köper burhönsägg på affären och inte bryr sig ett skvatt om kvalitet eller om hur hönsen har det har baske mig inte gjort sig förtjänt av mina ägg!  ;D

Många får ju för sig att om man har höns så får man gratis ägg... Ingen tänker på fodret jag köper för många hundra kronor varje månad.  ::)

/Sara

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #134 skrivet: 13 mar-11 kl 12:18 »
Min hovslagare kommer hit var 6 vecka o han köper alla ägg jag har varje gång oavsett anka eller höns ägg .
Han berättade att i sin familj så åt deras lilla barn dvärgäggen o han ankäggen o frun dom medelstora äggen så blev alla mätta o nöjda .
Han älskar att äggen är i olika stl o färg .

Jag ger oxå bort till svärmor o svägerskor til påsk o jul  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #135 skrivet: 13 mar-11 kl 14:56 »
vi tar 2.50 per ägg och blir av med allt vi får över

Maddie

• Uppland
« Svar #136 skrivet: 13 mar-11 kl 19:48 »
Jag får skicka mina kunder till dej istället .
Jag får för lite ägg för alla som vill ha o jag tar 3-6kr st beroende på höns eller ankägg .
Skicka mej ett pm om du är intresserad .

Åh va snällt ! :)  Men det har blivit lite långt till dig sen du flyttade... 

Men jag har fått en ide, känner några på salu hallen  som bor här över helgerna, får man lämna äggen dit fast de inte är från hönseri  och kontrollerade som affärens ägg tro  ???  Där kanske det går att bli av med dem.. 

Attes matte

• Jämtland
« Svar #137 skrivet: 13 mar-11 kl 20:49 »
Jag vill fortfarande veta var i Uppland Maddie bor.  :) Har vänner i Örsundsbro som nog gärna skulle köpa hem-ägg.

/Sara

johe71

« Svar #138 skrivet: 13 mar-11 kl 21:00 »
Men jag har fått en ide, känner några på salu hallen  som bor här över helgerna, får man lämna äggen dit fast de inte är från hönseri  och kontrollerade som affärens ägg tro  ??? 

ska äggen säljas i butik så ska äggen packas i ett av livsmedelsverket godkänt packeri....

bryter man mot det så tror inte risken är så stor för dig, utan det är butiken som livsmedelsinspektören kommer att sätta dit (för butiken förväntas kunna och följa reglerna till skillnad från en hobbyhönsist, sin första gången antagligen kommer undan med en tillsägelse) - frågan är om man vill utsätta en butik för en sådan risk.... jag skulle inte vilja det, speciellt inte om jag är bekant med de som driver den....

Maddie

• Uppland
« Svar #139 skrivet: 14 mar-11 kl 20:52 »
ska äggen säljas i butik så ska äggen packas i ett av livsmedelsverket godkänt packeri....

bryter man mot det så tror inte risken är så stor för dig, utan det är butiken som livsmedelsinspektören kommer att sätta dit (för butiken förväntas kunna och följa reglerna till skillnad från en hobbyhönsist, sin första gången antagligen kommer undan med en tillsägelse) - frågan är om man vill utsätta en butik för en sådan risk.... jag skulle inte vilja det, speciellt inte om jag är bekant med de som driver den....

Tack för svaret  :)  Det var bra att veta !

Jag vill fortfarande veta var i Uppland Maddie bor.  :) Har vänner i Örsundsbro som nog gärna skulle köpa hem-ägg.

/Sara

Jag bor i västra uppland och har ca 4 - 5 mil till örsundsbro tror jag.
Men jag har en ny plan ! Nu har jag delat ut alla ägg jag hade bland grannar o släktingar och sen ska jag besöka dem i turordning vart efter jag får ägg över, och fråga om de inte vill köpa av mig i stället för att köpa i affären !   ;D  De måste ju bara förstå vilken tur de har som kan få köpa sådana fina ägg !  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser