Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk vecka - behöver tips!  (läst 23003 gånger)

evamarta

• Skåne
SV: Vegetarisk vecka - behöver tips!
« Svar #60 skrivet: 06 maj-11 kl 10:28 »

Håller med om att frukostkonceptet fungerar utmärkt när man inte orkar/hinner (gröt, flingor, mackor, ägg, frukt...). Förekommer ofta till kvällsmat här.

Tänk att jag kände det på mej!  ;D  ;)

Den där riktiga korven känne jag inte till, men det beror nog på att jag är så dumsnål, så jag kollar inte på de rätta ställena. Fast jag har läst att Stabons korvar ska vara något extraordinärt.  :)

Och vad ska jag göra idag, tror ni!? (Lite inspiration tycks visst ha smugit sej på, efter all matläsning här): Köpa en mixer! Japp!
Till att börja ska jag mixa mina gratisnässlor, sen får vi se.
evamarta@live.se
0767-933525

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #61 skrivet: 06 maj-11 kl 10:31 »
Tänk att jag kände det på mej!  ;D  ;)

Den där riktiga korven känne jag inte till, men det beror nog på att jag är så dumsnål, så jag kollar inte på de rätta ställena. Fast jag har läst att Stabons korvar ska vara något extraordinärt.  :)

Jag tror inte att ICA i Hörby är riktigt rätt ställe. Men stabons charkvaror är nåt alldeles utöver det vanliga!  :D

Och vad ska jag göra idag, tror ni!? (Lite inspiration tycks visst ha smugit sej på, efter all matläsning här): Köpa en mixer! Japp!

Går i nässelfunderingar här oxå. Det finns ju några stycken därute...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 06 maj-11 kl 10:33 »
Citera

Heja, heja :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #63 skrivet: 06 maj-11 kl 10:36 »
Det känns smakmässigt som man skulle kunna kombinera nässlorna med alla torkade trattisar från ifjol. Nässelomelett med gräddstuvade trattisar? Nässelsoppa med svampmacka?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 06 maj-11 kl 10:38 »
Japp.... de går att använda i oändlighet.... det är väl flera nässeltrådar som är aktuella just nu och jag förstår helt klart varför :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

evamarta

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 06 maj-11 kl 10:39 »
Nässlor är så kriminellt gott!!
Särskilt som de är gratis...  :-[
Sonen gillar dem också, helst i soppform enligt Jennyt:s recept.

Jag är jättenöjd, för jag har dem numera samlade helt organiserat, typ som ett litet nässelland, nästan!
Du får se det Christina sen när du kommer.

Men hur är det med den här jädra kirskålen som invaderar hela världen. Jag vill inget hellre än att slå tillbaka deras framfart - genom att succesivt äta upp dem! (Nåja, kanske inte all kirskål i hela världen, men..) Men hur använder jag dem?

evamarta@live.se
0767-933525

Jennyt

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 06 maj-11 kl 10:44 »
På samma sätt som nässlorna..... tillsammans med nässlorna..... och lite så ;)

evamarta

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 06 maj-11 kl 10:54 »
Oj, nu är jag nästan mätt efter att ha läst om svampmackor och pajer och allt...   :D
evamarta@live.se
0767-933525

Mata

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 08 maj-11 kl 07:09 »
Kirskål är gott bara kokt med lite smör och salt, men man kan ha dem i soppa, grytor et c. Jag äter dem dock mest som de är blandade med maskrosblad och rivna morötter och salladsdressing till.

evamarta

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 08 maj-11 kl 08:28 »
Kirskål är gott bara kokt med lite smör och salt, men man kan ha dem i soppa, grytor et c. Jag äter dem dock mest som de är blandade med maskrosblad och rivna morötter och salladsdressing till.

Men kirskålen smakar ju fan, visade det sej...   :P Om man jämför med de fantastiska nässlorna.  Nåja, jag tänker inte ge upp! Till lunch ska jag koka dem, så får vi se.

Sen måste jag föreslå en fiffig snabbrätt som passar till efterrätt efter nässlorna   ;) Eller till snabbmellis.

Skär ner blandade frukter (bananer, äpplen, päron, allt möjligt passar) i stekpannan och stek dem i smör. Bara lite snabbt så att de blir varma. Ringla på lite sirap, och så lite kanel eller ingefära eller nåt. Urgott! Och snabbt!

Om man är flera och vill göra det lite elegant, så lägger man fruktbitarna i en ugnsform, ringlar på lite sirap eller honung, och gärna något syrligt också, citronsaft till exempel. Russin och hackade nötter i blir finfint. In med det hela i ugnen på ganska hög värme och bara en kort stund. Servera med vispgrädde eller yoghurt till.
evamarta@live.se
0767-933525

Gångtrött

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 08 maj-11 kl 08:32 »
Den här ogräspajen brukar jag göra några gånger per år.. Förbaskat god.
http://www.recept.nu/1.283360/anette_rosvall_och_emma_hamberg/paj_pizza/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/ograspaj

älska grönt

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 22 jun-11 kl 10:37 »
INGREDIENSER: Sojamjöl från sojabönor, Non-GMO.

Sojamjöl och källvatten blandas till en deg som pressas samman under värme och tryck till olika former.

www.veggi.se gott och smidigt och med en liten förklaring till hur det tillverkas känns ju bra :) har alltid undrat. känns bättre än de frysta alternativen :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #72 skrivet: 23 jun-11 kl 03:07 »
På förekommen anledning:
Förkylnings-uppiggnings-frukost

(innehåller yoghurt förståss, men det går ju att göra med soyghurt också)

Gröp ur en passionsfrukt
Skär två mogna röda plommon i småbitar
Skär en gul kivi i skivor som halveras
Riv en lagom bit färsk ingefära och kläm ut saften med handen över frukterna
Smält några hallon eller jordgubbar eller annan röd frukt i mikron 1 minut och häll över
Brunt socker om så önskas
1 liten skål med hemmagjord yoghurt.

Smaskens! Alla smaker känns, trots febersega och trötta smaklökar.
Vill man komplettera med kolhydrater och fett kan man ju ha i några brutna knäckebröd eller digestive eller kardemummaskorpor osv.

Rooiboste-smaken funkar inte till det här, den är för snäll. Grönt te eller svart funkar bra.

Vill man lyxa till det kan man ju rosta nötter eller kokosbitar och ha ovanpå. Strö litet färsk bladmynta ovanpå eller blanda ned 1/3 till ½ påse pepparmyntsté i yoghurten. Ger en otroligt fräsch smak, vilket man behöver i det läget.
« Senast ändrad: 23 jun-11 kl 03:19 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

scrdcow

« Svar #73 skrivet: 02 jul-12 kl 07:10 »
Proteiner behöver du öht inte oroa dig över eftersom allt innehåller proteiner och proteinbrist kan du bara få om du äter extremt ovarierad mat, för lite energi, eller möjligtvis kanske, på gränsen, om du skulle vara frukterian. Specifika aminosyrer, eller att kombinera mat, är inte heller något man behöver bry sig om. Den myten är tom debunkad av hon som skapade den på 70-talet, men myter brukar just vara seglivade. Faktum är ju dock att proteiner mättar bra, så av det skälet är det ju nice att käka en bra mängd.

Mer kan läsas här... http://michaelbluejay.com/veg/protein.html

Om du vill att dina barn ska lära sig att tycka om mer bönor och linser, eller vegetarisk mat öht, delvis. Så kan jag rekommendera att inte glömma umami. Hur du än smaksätter, smakar det för lite umami blir det inte lika kul, enligt min åsikt. Allt väldigt proteinrikt smakar umami pga att det är glutamat. Smakförstärkare kan man ju undvika om man nu vill, men det finns flera andra saker som smakar mycket umami naturilgt.

Övrigt så kan nog annan konsistens och smaksättning som harmoniserar nog göra bönor och linser mer intressanta för dina barn. Hur mycket kokt ren kikärta smakar egentligen hummus? falaflar? osv. Det går ju inte att jämföra. Så istället för att man bara kör i en burk bönor whatever i någon gryta där de kommer sticka ut väldigt mycket kan sönderkokning (tex linssoppa), mixning osv nog göra det mycket mer intressant. I tomatsåser är det ju enkelt att dra i lite röda linser tex och låta dem koka isönder, kan ju skölja dem om du vill för att få bort lite av den "jordiga" smaken. Annars kan ju nötter och frön vara intressant om man nu vill tänka på proteiner. Tex muhammara med extra mycket valnötter, mer nötter och frön i sallader, göra nötfärser/nötpaté/nötostar, dra i lite extra nötter och frön i grönt osv...

Ska försöka komma ihåg att posta lite recept, annars kan jag dra lite länkar istället och översätta/fixa till senare...

http://harekrishna.com/col/books/VEG/ht/#Indian%20Dinner%20#1

Det mesta ur den kokboken är galet gott. En del enkelt att veganisera om man vill ha det helt vegetariskt. (tex tofu istället för panir, vegetabilisk yoghurt osv). Just indian dinner 1 kan göras rätt kvickt om man bara gör dahl, chutney och ris och hoppar över att göra allt från scratch. Undertiden dahlen kokar kan man göra chutneyn på färdiga krossade tomater, skita i att mixa och ris med ärtor och cashews. (cummin är spiskummin btw, iaf gjorde jag det misstaget ett bra tag när jag började laga indiskt)

Hummus brukar jag göra på följande vis...

1 burk ~400g kikärtor
2-3 msk mer rinnig tahini
2-3 tsk citronsaft
1-2 vitlöksklyftor
2-3 tsk spiskummin
kryddmått vitpeppar
bra mängd olivolja (men fulhummus på rapsolja funkar ju också)
vatten till önskad konsistens

Anledningen till att jag ger så oexakta mått är för att ens smak varierar, man får labba sig fram tills man får den gudomlig, där ingen smak sticker för mycket. Mixa iaf kikärtorna med alla ingredienser utan vattnet, dra bara i olja så att det precis går runt i mixern, precis. Låt det mixa sjukt länge så den blir galet slät, dra i lite mer olja, mixa, och sen i med vatten tills önskad konsitens. Om du mixat den tillräckligt länge då den precis går runt så blir den extremt krämig god och slät och vattnet binder med tahinen så det tjockar till det ännu mer, så man kan därav ha lite mer vatten. Allt kan ju varieras, men jag gillar denna kryddning väldigt mycket iaf.

En annan god påläggs-röra/röra är björns gamla klassiker...

Rökig Havsröra a’la Vegankrubb

1 Burk stora vita bönor
Saft av ½ citron
½ dl rapsolja
1 kork rökarom/liquid smoke
½ dl frusen dill
Ordentligt med salt och en del vitpeppar

Smakar inte heller så bönigt imho. Men jag kanske inte har den smakkänsligheten hehe. Iaf väldigt gott och passar till det mesta, inte minst pålägg.

Tofu har ju annars redan tipsats om, kräver sin kryddning men det suger åt sig smaker bra. Även schysst att mixa och göra krämiga saker på, som fyllning i div rätter eller i bakverk, tårtor osv. Dock är det ju lite dyrt i jämförelse med torkade bönor och linser, men det har en väldigt god och ren smak. Innehåller dock inte så sjukt mycket protein som folk tror, men som sagt, protenier behöver man inte bry sig om.

Tofu Ricotta

~450g tofu
2 teskedar citronsaft
1 vitlöksklyfta
1/4 tsk salt
lite svartpeppar
handfull hackad basilika
2 teskedar olivolja
1/2 dl b-jäst (finns att köpa i hälsokost, ger en lite ostig smak, lite dyrt men man behöver inte så mycket i de flesta grejer 2-3 msk ger fin umami-smak)

Knöla ner och mosa tofun. Kan också göras utan b-jäst och med naturella cashew-kärnor istället...

1/2 dl cashews
1/2 dl citronjuice
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
~450g tofu
1 1/2 tsk torkad basilika
1 1/2 tsk salt

Mixa ihop allt utom tofu, basilika och salt. Ta sen i tofun och mixa och sen basilika och salt.

Vad mer...

Linssoppor är ju enkelt och gott enligt mitt tycke. Röda linser smakar lite mindre, så de går nog ned lättare. Brukar göra potatissoppa-lök-linssoppa rätt ofta. En god mängd, men låter dem koka ner sig riktigt så de nästan helt försvinner ut i soppan, men behåller potatisbitarna i lagom mjukhet. Så börjar med linserna ett tag. Brukar dra i lite curry-blad och en burk kokosmjölk också, passar bra. Lite olika kryddning. Eller linssoppa i typ det här stuket...

http://ordinationer.wordpress.com/2009/11/05/pronotis-magiska-linssoppa/

Också aromatiskt och gott, men där kanske linserna märks lite mer, men tycker den goda smaker förtrollar en iaf.

Vad mer... vad det gäller biffar och smetighet så brukar mer mjöl hjälpa (om man nu inte har eller vill ha ägg) eller att man blandar i råris, bulgur, korngryn osv. Det stabiliserar upp det hela bra och ger bra konsistens.

1 medium-size onion, finely chopped
1/2 cup finely chopped, peeled carrot
1 cup finely chopped mushrooms
2 cloves garlic, minced
2 tablespoons soy sauce
3 tablespoons tomato paste
1 cup textured vegetable protein
1/2 teaspoon dried thyme
1/2 teaspoon dried oregano
1/2 teaspoon dried paprika
2 teaspoons Dijon mustard
1 tablespoon peanut butter
1/4 teaspoon liquid smoke (optional)
1/4 cup oat flour
Oil for cooking

Katten pejstade från tidiagre tråd här, orkar inte riktigt fixa med översättning nu men 1 cup ~ 2,4dl så 1/2 ~ 1,2 dl och 1/4 ~0.6. Jag brukar göra dessa utan "textured vegetable protein" (dvs sojakött-grejer) och ha mosade baljväxter istället, samt skippa svampen och potatismjöl/vetemjöl istället. Oavsett så är smaksättningen riktigt fin.

Kanske skriver mer någon annan gång om jag nu ens kommer komma ihåg, det var av en ren randomness sök-slump att jag ens hamnade här nu öht, och tur nog att jag var trött nog att bara köra på och skriva massa ^^

Nu ska jag sova, hoppas något av recepten etc är av intresse.

Fridens!

scrdcow

« Svar #74 skrivet: 02 jul-12 kl 07:15 »
"dra i lite extra nötter och frön i grönt osv.." i gröt skulle det såklart stå, men kan ju vara trevligt med lite grönt i gröten också ibland ;-)

scrdcow

« Svar #75 skrivet: 02 jul-12 kl 07:21 »
Var lite slarvig där...

Självklart ska det vara typ 1/2 tsk salt i hummusen, kanske lite mindre spiskummin när jag tänker efter. Kan börja med mindre av den kryddningen och öka smått efterhand. Viktiga är iaf att syran inte tar överhanden och vitlöken inte sticker för mycket. Sen kryddar man upp till perfektion och minns ungefärliga mängden för ens egna exemplar av smaklökar ;-)

Snowy

• -
« Svar #76 skrivet: 20 jul-12 kl 10:57 »
Pasta med krämig morot-fetasås

Den här maträtten är inte bara supergod utan även väldigt lättlagad och en favorit.

Koka 4 morötter, i 2,5 dl vatten. Släng i en grönsaksbuljongtärning. Låt koka 8 minuter. Häll över alla, inklusive buljongvattnet i en mixer och mixa/mosa morötterna. Häll tillbaka i en kastrull, häll i 2 dl creme fraiche och smula i ett paket fetaost. Koka upp och servera till pasta :)

K@rin

• Närke
« Svar #77 skrivet: 26 aug-12 kl 22:55 »
Ikvälll har vi ätit Brödticka och fårticka som panerats och stekts, blir lite som chicken mac nuggets. Till det svampsås och potatis. Mycket gott! Skogen är full av svamp just nu, dessa tickor är lätta att känna igen och inga förväxlingsrisker.

Lycka till.

Mvh Karin

kneip

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 29 aug-12 kl 03:02 »
gräset växer väl fortfarande? slå lite gräs häll lite olivolja på gräset och sen en morot till så leverdu billigt och vegetariskt ;)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #79 skrivet: 29 aug-12 kl 03:10 »
christinaR

tyvärr så ligger inte programmen uppe på svtplay och dom går inte att se pga rättigheter men här är recepten =)

http://scrapbook.channel4.com/programmes/river-cottage
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser