Proteiner behöver du öht inte oroa dig över eftersom allt innehåller proteiner och proteinbrist kan du bara få om du äter extremt ovarierad mat, för lite energi, eller möjligtvis kanske, på gränsen, om du skulle vara frukterian. Specifika aminosyrer, eller att kombinera mat, är inte heller något man behöver bry sig om. Den myten är tom debunkad av hon som skapade den på 70-talet, men myter brukar just vara seglivade. Faktum är ju dock att proteiner mättar bra, så av det skälet är det ju nice att käka en bra mängd.
Mer kan läsas här...
http://michaelbluejay.com/veg/protein.htmlOm du vill att dina barn ska lära sig att tycka om mer bönor och linser, eller vegetarisk mat öht, delvis. Så kan jag rekommendera att inte glömma umami. Hur du än smaksätter, smakar det för lite umami blir det inte lika kul, enligt min åsikt. Allt väldigt proteinrikt smakar umami pga att det är glutamat. Smakförstärkare kan man ju undvika om man nu vill, men det finns flera andra saker som smakar mycket umami naturilgt.
Övrigt så kan nog annan konsistens och smaksättning som harmoniserar nog göra bönor och linser mer intressanta för dina barn. Hur mycket kokt ren kikärta smakar egentligen hummus? falaflar? osv. Det går ju inte att jämföra. Så istället för att man bara kör i en burk bönor whatever i någon gryta där de kommer sticka ut väldigt mycket kan sönderkokning (tex linssoppa), mixning osv nog göra det mycket mer intressant. I tomatsåser är det ju enkelt att dra i lite röda linser tex och låta dem koka isönder, kan ju skölja dem om du vill för att få bort lite av den "jordiga" smaken. Annars kan ju nötter och frön vara intressant om man nu vill tänka på proteiner. Tex muhammara med extra mycket valnötter, mer nötter och frön i sallader, göra nötfärser/nötpaté/nötostar, dra i lite extra nötter och frön i grönt osv...
Ska försöka komma ihåg att posta lite recept, annars kan jag dra lite länkar istället och översätta/fixa till senare...
http://harekrishna.com/col/books/VEG/ht/#Indian%20Dinner%20#1Det mesta ur den kokboken är galet gott. En del enkelt att veganisera om man vill ha det helt vegetariskt. (tex tofu istället för panir, vegetabilisk yoghurt osv). Just indian dinner 1 kan göras rätt kvickt om man bara gör dahl, chutney och ris och hoppar över att göra allt från scratch. Undertiden dahlen kokar kan man göra chutneyn på färdiga krossade tomater, skita i att mixa och ris med ärtor och cashews. (cummin är spiskummin btw, iaf gjorde jag det misstaget ett bra tag när jag började laga indiskt)
Hummus brukar jag göra på följande vis...
1 burk ~400g kikärtor
2-3 msk mer rinnig tahini
2-3 tsk citronsaft
1-2 vitlöksklyftor
2-3 tsk spiskummin
kryddmått vitpeppar
bra mängd olivolja (men fulhummus på rapsolja funkar ju också)
vatten till önskad konsistens
Anledningen till att jag ger så oexakta mått är för att ens smak varierar, man får labba sig fram tills man får den gudomlig, där ingen smak sticker för mycket. Mixa iaf kikärtorna med alla ingredienser utan vattnet, dra bara i olja så att det precis går runt i mixern, precis. Låt det mixa sjukt länge så den blir galet slät, dra i lite mer olja, mixa, och sen i med vatten tills önskad konsitens. Om du mixat den tillräckligt länge då den precis går runt så blir den extremt krämig god och slät och vattnet binder med tahinen så det tjockar till det ännu mer, så man kan därav ha lite mer vatten. Allt kan ju varieras, men jag gillar denna kryddning väldigt mycket iaf.
En annan god påläggs-röra/röra är björns gamla klassiker...
Rökig Havsröra a’la Vegankrubb
1 Burk stora vita bönor
Saft av ½ citron
½ dl rapsolja
1 kork rökarom/liquid smoke
½ dl frusen dill
Ordentligt med salt och en del vitpeppar
Smakar inte heller så bönigt imho. Men jag kanske inte har den smakkänsligheten hehe. Iaf väldigt gott och passar till det mesta, inte minst pålägg.
Tofu har ju annars redan tipsats om, kräver sin kryddning men det suger åt sig smaker bra. Även schysst att mixa och göra krämiga saker på, som fyllning i div rätter eller i bakverk, tårtor osv. Dock är det ju lite dyrt i jämförelse med torkade bönor och linser, men det har en väldigt god och ren smak. Innehåller dock inte så sjukt mycket protein som folk tror, men som sagt, protenier behöver man inte bry sig om.
Tofu Ricotta
~450g tofu
2 teskedar citronsaft
1 vitlöksklyfta
1/4 tsk salt
lite svartpeppar
handfull hackad basilika
2 teskedar olivolja
1/2 dl b-jäst (finns att köpa i hälsokost, ger en lite ostig smak, lite dyrt men man behöver inte så mycket i de flesta grejer 2-3 msk ger fin umami-smak)
Knöla ner och mosa tofun. Kan också göras utan b-jäst och med naturella cashew-kärnor istället...
1/2 dl cashews
1/2 dl citronjuice
2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
~450g tofu
1 1/2 tsk torkad basilika
1 1/2 tsk salt
Mixa ihop allt utom tofu, basilika och salt. Ta sen i tofun och mixa och sen basilika och salt.
Vad mer...
Linssoppor är ju enkelt och gott enligt mitt tycke. Röda linser smakar lite mindre, så de går nog ned lättare. Brukar göra potatissoppa-lök-linssoppa rätt ofta. En god mängd, men låter dem koka ner sig riktigt så de nästan helt försvinner ut i soppan, men behåller potatisbitarna i lagom mjukhet. Så börjar med linserna ett tag. Brukar dra i lite curry-blad och en burk kokosmjölk också, passar bra. Lite olika kryddning. Eller linssoppa i typ det här stuket...
http://ordinationer.wordpress.com/2009/11/05/pronotis-magiska-linssoppa/Också aromatiskt och gott, men där kanske linserna märks lite mer, men tycker den goda smaker förtrollar en iaf.
Vad mer... vad det gäller biffar och smetighet så brukar mer mjöl hjälpa (om man nu inte har eller vill ha ägg) eller att man blandar i råris, bulgur, korngryn osv. Det stabiliserar upp det hela bra och ger bra konsistens.
1 medium-size onion, finely chopped
1/2 cup finely chopped, peeled carrot
1 cup finely chopped mushrooms
2 cloves garlic, minced
2 tablespoons soy sauce
3 tablespoons tomato paste
1 cup textured vegetable protein
1/2 teaspoon dried thyme
1/2 teaspoon dried oregano
1/2 teaspoon dried paprika
2 teaspoons Dijon mustard
1 tablespoon peanut butter
1/4 teaspoon liquid smoke (optional)
1/4 cup oat flour
Oil for cooking
Katten pejstade från tidiagre tråd här, orkar inte riktigt fixa med översättning nu men 1 cup ~ 2,4dl så 1/2 ~ 1,2 dl och 1/4 ~0.6. Jag brukar göra dessa utan "textured vegetable protein" (dvs sojakött-grejer) och ha mosade baljväxter istället, samt skippa svampen och potatismjöl/vetemjöl istället. Oavsett så är smaksättningen riktigt fin.
Kanske skriver mer någon annan gång om jag nu ens kommer komma ihåg, det var av en ren randomness sök-slump att jag ens hamnade här nu öht, och tur nog att jag var trött nog att bara köra på och skriva massa ^^
Nu ska jag sova, hoppas något av recepten etc är av intresse.
Fridens!