Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk vecka - behöver tips!  (läst 23026 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: Vegetarisk vecka - behöver tips!
« Svar #40 skrivet: 15 feb-11 kl 16:21 »
Rotselleri? Det var länge sen jag åt. Lasagne, det var ett tag sen. Det får bli en annan dag! :)

Men hur gjorde du pakoras utan kikärtsmjöl då? Ja, man kan ju göra med annat mjöl också...

Kålrötter är goda stekta också. Och inte minst som pakora eller rivna blandade med kikärtsmjöl och kryddor, formade till biffar och stekt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #41 skrivet: 15 feb-11 kl 17:01 »
Rotselleri? Det var länge sen jag åt. Lasagne, det var ett tag sen. Det får bli en annan dag! :)

Men hur gjorde du pakoras utan kikärtsmjöl då? Ja, man kan ju göra med annat mjöl också...

Receptet hade 1/3 kikärtsmjöl och 2/3 vetemjöl. Så jag tog bara vetemjöl. Det funkade, fast det naturligtvis inte exakt samma sak som med kikärtsmjöl.

Behöver en specialbutik för sånt, finns inte där jag bor...

Mata

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 15 feb-11 kl 17:16 »
Man kan mala lite linser eller ärtor också. Röda linser blir bra, och blanda med mjöl. Graham går bra också.

esten

• -
« Svar #43 skrivet: 15 feb-11 kl 17:37 »
Surkålsgryta / soppa .

Om surkålen är mycket sur , så spola av under kran i ett durkslag .

Bryn lök tills den blir genomskinlig och får lite sötma . Blanda ner surkålen och späd med vatten , Koka samtidigt med potatis i mindre bitar och morötter i slantar .
Koka gärna så länge att det går att mosa potatisen , det reder av buljongen .
Krydda tex med kummin , salt och peppar . Färsk persilja är gott , men torkad går bra det med . Senap är också gott i .
Vill man ha mer smak på buljongen så tillsätter man en veg.buljongtärning .
Men inte alls nödvändigt .
Äts riktigt varm i kylan , då värmer den gott .

Suresh

• -
« Svar #44 skrivet: 15 feb-11 kl 17:43 »

Rivna morötter och riven rotsellleri i tomat ger en perfekt färs-röra. Morötterna är dryga och söta, sellerin smakstark - tomaterna håller samman smeten.

Mata

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 15 feb-11 kl 20:08 »
Jag försöker köra på de grönsaker vi har hemma och lite frusna saker, och rotselleri har jag tyvärr inte. Men det låter intressant.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 15 feb-11 kl 20:33 »
Har ingen nämnt falafel?  :o
Det finns en hel sida om falafel med massor av goda recept: http://www.alltomfalafel.se/

Mina bästa falafeltips: Ha gärna i ett par ägg i smeten, de blir lättare att forma och håller ihop bättre. Gör biffar istället för bollar, går mycket snabbare. Ha gärna i lite kanel. Mosa inte kikärtorna till en slät massa, det är gott med lite tuggmotstånd.

Falafel smakar ljuvligt när den är hemlagad. Kan med fördel göras i storkok och frysas ner och stekas på lite lätt då man tar fram den. Hemmagjorda halvfabrikat brukar jag kalla dem.  :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 15 feb-11 kl 20:36 »
Quorn är dyrt men gott. Billigare blir det om man gör wokar. Jag brukar göra quorn och morotswok. River några morötter för att "fylla upp", steker lök och quornbitar. Valfri kryddning och lite matlagnings eller havregrädde. Snabbt, enkelt och mycket godare än vad det låter.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 15 feb-11 kl 20:42 »
Detta är ett intressant recept som jag inte har provat, men det låter väldigt gott. Jag har ingredienserna hemma och planerar att prova det i veckan:

Glaserade quornfiléer med ugnsrostade grönsaker

300 g quorn filéer
3 msk honung
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 röda paprikor
1 rödlök
250 g cocktailtomater

Filéerna ska penslas med honung och filéerna och grönsakerna ska läggas i en ugnsfast form och rostas. Olivoljan på grönsakerna. Salta och peppra. Stek i ugn i 20 minuter. Man kan ju byta ut grönsakerna om man vill.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 15 feb-11 kl 20:43 »
200 grader skulle ugnen stå på.

Nu börjar jag känna att jag spammar tråden så jag lägger ner...  ;)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #50 skrivet: 15 feb-11 kl 20:46 »
200 grader skulle ugnen stå på.

Nu börjar jag känna att jag spammar tråden så jag lägger ner...  ;)

Ingen fara  :)

Jag är inte så intresserad av köttsubstitut, jag vill ha "riktig" mat  - sånt som växer i jorden och inte i ett labb - men det är säkert nån annan som har glädje av qourn-recept.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 15 feb-11 kl 20:52 »
Ingen fara  :)

Jag är inte så intresserad av köttsubstitut, jag vill ha "riktig" mat  - sånt som växer i jorden och inte i ett labb - men det är säkert nån annan som har glädje av qourn-recept.

Och jag håller absolut med dig. Men jag tycker ju att det blir så himla tråkigt med böner, linser, böner, linser...
Men om du vill så har jag ett riktigt bra recept på kidneybönsbiffar med jalapeno? Läste ju att bönor inte var någon hit men just det här receptet är faktiskt riktigt bra.

Sojaprotein då, vad säger du om det?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #52 skrivet: 15 feb-11 kl 21:02 »
Och jag håller absolut med dig. Men jag tycker ju att det blir så himla tråkigt med böner, linser, böner, linser...
Men om du vill så har jag ett riktigt bra recept på kidneybönsbiffar med jalapeno? Läste ju att bönor inte var någon hit men just det här receptet är faktiskt riktigt bra.

Sojaprotein då, vad säger du om det?

Eftersom vi äter kött ibland så känns inte sojaprotein o.d. så intressant. Vi planerar inte att skippa köttet helt, men att dra ned och begränsa oss till ekologiskt/näruppfött/närslaktat kött (i praktiken sånt vi köper av alternativare i närheten  :)) Så det mest intressanta är goda, mättande rätter med grönsaker/rotfrukter/mjölkprodukter och lite måttligt med baljväxter. Barnen kan nog lära sig uppskatta bönor etc. men jag tänker inte tvinga dem. Men allt med mycket chili brukar gå i åtminstone den ena ungen ;)

Så kidneybönsbiffar med jalapeños låter som nåt som iaf jag kunde tycka om, och kanske ena ungen med.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 15 feb-11 kl 21:51 »
Jag brukar göra dubbel sats men den kan ju halveras och dubbleras åt alla håll.  :)

2 burkar kidneybönor (800 gram)
800 g kokt, kall potatis
1 dl inlagd, skivad jalapeno
2 tsk timjan
4 tsk spiskummin
5 msk potatismjöl
salt, peppar
olja till stekning

Mixa hälften av de sköljda bönorna. Grovhacka resten. Mosa potatisen med en gaffel. Hacka jalapenon. Blanda allt noga med ca 1 tsk salt och 2 krm peppar. Forma ca. 24 biffar, stek gyllenbruna.

Min erfarenhet av detta receptet är att det blir dunderbra om man steker dem tillräckligt så att de får lite yta. Om man inte gör det kan de bli lite tråkiga. Men som sagt, stek ordentligt.  :)

evamarta

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 05 maj-11 kl 22:31 »
Oj, vad ni är ambitiösa med er matlagning! Min tid och kraft räcker inte på långa vägar till allt det som ni beskriver.
Vi äter inte "kött" här hemma, eftersom jag bara vägrar betala för korv, kötttbullar eller fiskpinnar som jag inte ens vet vad det är.  Vad är korv, liksom, mera exakt?!

Så eftersom vi inte äter det här "köttet" och jag saknar ambitioner i köket, så duger det oftast med en rejäl soppa som morotssoppa eller rödbetssoppa. Sen äter man ju mackor till, och det är inget fel på mackor! Buffékonceptet är ju också bra med många små råa grönsaksbitar och frukter. Och nötter.

Sen finns det ju gröt i olika former, och för den som tycker att det är på samma nivå som mackor, så tänk på att ungarna äter ett rejält mål mat på skolan varje dag. Den här matlagningen och ätandet får ju inte ta överhanden i ens liv. Två stora lagade mål mat per dag tycker jag i själva verket är för mycket. Speciellt tiden det tar att laga. Och pengarna det kostar. Allvarligt talat.

Gröt och mackor, och så lite frukt, nötter och grönsaker. Sen står sej ungarna till nästa skollunch.  :)
evamarta@live.se
0767-933525

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #55 skrivet: 05 maj-11 kl 22:53 »
Oj, vad ni är ambitiösa med er matlagning! Min tid och kraft räcker inte på långa vägar till allt det som ni beskriver.
Vi äter inte "kött" här hemma, eftersom jag bara vägrar betala för korv, kötttbullar eller fiskpinnar som jag inte ens vet vad det är.  Vad är korv, liksom, mera exakt?!

Riktig korv är kött och kryddor, i stort sett. Sen kan det vara potatis/korngryn/mjölk som utfyllnad. Så finns det "korv" och det vill man ju inte ha, nej.  >:(

Håller med om att frukostkonceptet fungerar utmärkt när man inte orkar/hinner (gröt, flingor, mackor, ägg, frukt...). Förekommer ofta till kvällsmat här. Men jag gillar att laga mat när jag bara inte har tusen andra saker som ska hinnas med, så ibland blir det allt lagad mat på kvällen oxå.

Idag blev det dock hämtpizza...  :-[

Jennyt

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 05 maj-11 kl 23:04 »
Har länge tänkt öronmärka tråden och tänkte göra det med ett par tips, när jag ändå är i farten.....

Nässel-lasagne: Fräs nässlor och vitlök. Gör en vit sås (gjärna med ost i  om ostvägraren tillåter) åsså varva med lasagneplattor. Ska det gå snabbt, välj färska plattor ;)..... severas med en krispig sallad.

Nässelsoppa med ägg: Koka nässlor och häll i lite kycklingfond (om du har). Det ska vara ganska lite vätska till nässlorna så att soppan blir ganska grötig, annars är det lätt till att den blir blaskig. Har du en skvätt grädde sitter den fint i soppan, salt och peppar.... smaka av. Kokta ägg och knäckebröd till blir fint ;)

Jag är lite insnöad på nässlor nu o:)...... om du inte har tillgång till nässlor, går det lika bra med Spenat ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #57 skrivet: 06 maj-11 kl 06:51 »
Ingen vegetarisk vecka utan att avsluta med litet godis. Här är rotfruktschips gjorda på palsternacka, potatis, persiljerot, morötter och supersupergoda rödbetor! Litet salt måste det vara, utan är litet enformigt. Inte så svårt att göra själv, men man får prova sig fram litet med hur man skär eller hyvlar.

Och om det blir grillningstemperaturer ute så kan man servera en kall redd gurksoppa innan grillen tar fart. Supergott, fast det tror man inte.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #58 skrivet: 06 maj-11 kl 07:00 »
Jennyt: Förslag till variation till krydda på din nässelsoppa: Mina favoriter är muskot och koriander (inte samtidigt). Om man blandar 50/50 med nässlor och grönkål är gräslök gott i också (kan serveras med ett ägg om man inte vill vara helt veggie).

Och när jag ändå är inne på gurka: Koka den mjuk och gör en champignon- eller kantarellstuvning. Skär gurkorna i bitar och häll över stuvningen och gratinera! Strö över färsk persilja. Gurkor har en fantastisk arom. Tyvärr börjar dom bli litet dåliga så här års, godare är färska egenodlade till hösten.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 06 maj-11 kl 09:59 »
Gott :D...... jag brukar göra gurk-gratängen, men istället för gurka använder jag kålrot..... min variant är alltså en kålrotsgratäng ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser