Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarisk vecka - behöver tips!  (läst 23013 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Vegetarisk vecka - behöver tips!
« Svar #20 skrivet: 11 jan-11 kl 21:53 »
Man kan göra egen seitan (veteprotein dvs gluten) om man börjar några dagar i förväg =). Man gör en deg av mjöl och vatten som man sen låter ligga i vatten och knådar och byter vatten några gånger, tills all stärkelse har tvättats ur och bara den trådiga, lite brunaktiga proteinklumpen är kvar =). Marinera, använd sen som quorn =).
//Lina

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 11 jan-11 kl 22:02 »
RÄKOR ;D  heta räkor,räkrisotto,sallad med räkor,grillade räkor,färska räkor,räksoppa.... proteiner i mängder..... eller kräftstjärtar...
Fjäderfän och kaniner

LimJans

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 11 jan-11 kl 22:17 »
Ser goda recept med quorn i här, men tycker att det är för dyrt för min familj, vad kan/brukar man ersätta det med?
Gratinera kan man göra med en vanlig vitsås, så ChristinaR, gratänger behöver inte gå bort i mitt tycke!

Gör du quornfärssås kan du ha i nästan hur mycket finrivna morötter som helst att dryga ut med. Då blir det mycket mat för liten peng.

K@rin

• Närke
« Svar #23 skrivet: 11 jan-11 kl 23:04 »
Hej!

Är uppvuxen med 2 vegetarianer i familjen. Vi åt en hel del Nuttolene. Finns på hälsokostbutiker. Det är en sorts jordnötsmassa som man tar ur sin burk, skivar och steker. En del fett men dina barn växer ju... Servera med potatismos, finrivna morötter och ärtor. Mycket gott!

I övrigt tror jag vi äter mer protein än vi behöver och som du sa - ni dricker ju mjölk.

Lycka till!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 jan-11 kl 23:10 »
bodybuilders brukar räkna ca 2gr protein per kilo kroppsvikt och då är det väl tilltaget...väger du 100kilo så räcker det med ett intag på 200gram protein om dagen... inte svårt att få..havregryn innehåller en hel del..mjölkprodukter..fisk och skaldjur..bönor..linser..
Fjäderfän och kaniner

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #25 skrivet: 12 jan-11 kl 15:53 »
Finns det plats för ett recepttips till? Vi brukar göra en mättande trädgårdspaj.
Gör vanligt pajskal, 2 dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl, 125 gr smör och 3 msk vatten. Förgrädda.

Kok broccoli och 3-4 potatisar i mindre bitar.
Fräs hackad rödlök, squash, paprika.
Släng i några halverade minitomater.
Häll av broccoli och potatis. Blanda dessa  med det andra i stekjärnet. Om du vill - riv lite ost och blanda i röran.
Peppra.
Fyll pajbottnen med grönsaksröran och grädda en stund i ugn tills skalet är helt klart.
Servera med en klick "creme fraiche tomat & basilika".

Gott. Mättande. Ta gärna lite bröd till om ni känner för det.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Vildis

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 12 jan-11 kl 16:23 »
Har två vegis-barn och deras favoriter är Göttbullar (ost men det smakar inte ost och finns många varianter på nätet sök på falska köttbullar, vegetariska köttbullar), kålpudding med soyafärs och linssås

Göttbullar
Ingredienser
2 dl mandel
1½ dl ströbröd
2½ dl riven ost
1 riven gul lök
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 krm kryddpeppar
2 ägg
2 msk vatten
1 tsk soya
i l vatten att koka bullarna i
25 gram ja mycket smör till stekning

25-30 st.

Tillagning
Mixa mandeln fint i matberedare. Riv osten. Finhacka löken även den i matberedare. Blanda mandel, ströbröd, ost, lök, salt och peppar. Tillsätt ägg och vatten. Forma smeten till runda SMÅ hasselnötsstora bullar.
Koka upp vatten, lägg i bullarna och låt dem koka i ca 5 minuter. Ta upp dem med hålslev och stek dem i smör så att de får en gyllenbrun yta. Servera med potatis och lingon eller lägg dem i thaigrytan. Väldans gott vilket som.
(innan och efter kokning) de blir fint bruna efter stekning men vips var de uppätna och jag hade glömt fotografera dem

Linssås
(1 liter sås)

* 1 gul lök
    * 1 morot
    * 1 äpple
    * 1 blekselleristjälk eller en bit rotselleri
    * 2 vitlöksklyftor
    * 1 dl röda linser (sköljes i durkslag)
    * 1 burk krossade tomater + 1 burk vatten
    * 1,5 tsk salt
    * 30 vrid peppar
    * 2 msk vinäger
    * 2 msk tomatpuré
    * 1/2 dl olivolja

Hacka eller brumma alla grönsaker tillsammans fint men ej till mos. Hetta upp olivolja i stor gryta och häv i grönsaks- och äpplehacket, salta och peppra och på med locket och låt dem svettas en minut. I med resten av ingredienserna och rör om. Koka på låg värme ca en timme.

Krydda med 1 tsk smulad torkad oregano eller timjan i slutet.

Varianter; Fräs med en urkärnad hackad chili, 1 msk kokos och 1 tsk curry och garam masala och i slutet, hackad färsk koriander för indisk gryta eller uteslut saltet och tillsätt en påse taco-krydda och 1 tsk kakao för tex mex. Hemligheten som gör såsen extra god är äpplet.

tuulis

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 13 jan-11 kl 11:23 »
Efterrätt då? Ja, ja, inte alltid så hälsosamt, men med tanke på barnen ... en gång i alla fall??  ;)
Och med tanke på diskussionen här om proteiner så vad sägs om brownies gjorda med svarta bönor?
Och även om barnen inte skulle gilla bönor i vanliga fall så kan detta tänkas vara så galet att dom i alla fall vill prova?
Här är en möjlig recept på sådana:

http://www.101cookbooks.com/archives/amazing-black-bean-brownies-recipe.html

Jag har ännu inte själv provat detta, men har haft ett gott öga på det och svarta bönorna är redan inskaffade!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #28 skrivet: 13 jan-11 kl 18:52 »
Efterrätt då? Ja, ja, inte alltid så hälsosamt, men med tanke på barnen ... en gång i alla fall??  ;)
Och med tanke på diskussionen här om proteiner så vad sägs om brownies gjorda med svarta bönor?
Och även om barnen inte skulle gilla bönor i vanliga fall så kan detta tänkas vara så galet att dom i alla fall vill prova?
Här är en möjlig recept på sådana:

http://www.101cookbooks.com/archives/amazing-black-bean-brownies-recipe.html

Jag har ännu inte själv provat detta, men har haft ett gott öga på det och svarta bönorna är redan inskaffade!

Tillräckligt skumt för att vara värt att testas!  :D

Idag blev det potatis/purjosoppa med bröd och sen pannkakor till efterrätt. Till imorgon har det framförts önskemål om vegetariska pizzor och till helgen nån indisk-inspirerad buffé. Kanske en stark chilikryddad dal kan omvända bön- o linshatarna.  ;)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #29 skrivet: 15 jan-11 kl 14:37 »
Indiskt?

Då måste du prova sura kikärtor (Chole), hoppas att dina barn äter sådana.

blötlägg och koka 350 gram kikärtor.

Blanda 2 msk hackad lök, 1/2 tsk salt, 1 hackad grön pepparfrukt, 1 msk riven ingefära och 4 msk citronsaft. Ställ åt sidan.

Stek 300 gram lök i olja tills den fått färg. Häll i två burkar med tomater eller motsvarande mängd färska. Mosa lite.Krydda med 1 msk koriander, 1 msk spiskummin, 1/2 tsk gurkmeja´, 2 tsk garam masala och 1/4 tsk cajenn. Häll nu i kikärtorna och 4 dl vatten och koka i en 20 minuter. När det är klart tillsätter du pepparfruktsröran.

Denna gryta gillas även av notoriska köttätare som min mor.  ;)

« Senast ändrad: 15 jan-11 kl 14:39 av Grönavågen »

Mata

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 14 feb-11 kl 21:02 »
Det finns ett roligt öländskt recept:

Citera
http://www.slowfoodstockholm.se/?page=22

Öländsk nougat

225 g bruna bönor

50 g mörk blockchoklad

150 -175 g socker

1 vaniljstång

2 st kanelstänger

vatten

Blötlägg bönor över natten, spola av dem och lägg dem i en kastrull eller tjockbottnad gryta. Lägg i kanel och vaniljstång och slå på vatten så att det täcker bönorna.

Koka upp, skumma, dra ner värmen och låt småkoka i 45-50 minuter. Rör om då och då så att det inte bränns vid.

Lägg blockchoklad och socker i kastrullen, rör om. Låt stå och dra på svag värme 10-15 minuter tills bönorna känns mjuka.

Låt bönblandningen svalna. Passera eller mosa med en potatispress. Vispa blandningen mjuk och smidig med elvisp och ställ kallt.

Lägg Öländsk nougat mellan två nötbottnar. Dekorera med t ex vispgrädde blandad med litet kallt kaffe och smält avsvalnad blockchoklad.

Recept: Karin Fransson, Hotell Borgholm

Annars såg jag ingen nämna quinoa, amaranth eller bovete. De kan användas i det oändliga, speciellt om man mal det till mjöl och sen kan man ha i det nästan överallt. Gröt, soppa, bröd, pannkakor, muffins... Innehåller massor med näring och protein (amaranth komplett protein).

Veckan är väl slut, men ville tillägga detta...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #31 skrivet: 14 feb-11 kl 21:14 »
Det finns ett roligt öländskt recept:

Annars såg jag ingen nämna quinoa, amaranth eller bovete. De kan användas i det oändliga, speciellt om man mal det till mjöl och sen kan man ha i det nästan överallt. Gröt, soppa, bröd, pannkakor, muffins... Innehåller massor med näring och protein (amaranth komplett protein).

Veckan är väl slut, men ville tillägga detta...

Har du provar nougaten? Låter helskumt!  ;D

Quinoa: jag har en påse hemma som bara blivit stående. kanske skulle använda den. Har mest smakat det i sallad, trevligt att tugga på, men inte så mkt smak.

Veckan kom av sig pga oförutsedda händelser, men vi försöker ändå att äta mer vegetariskt och inte slentrianäta kött bara för att vi inte kommer på ngt bättre. Så tips är välkomna!

Vi gillar indiskt och har några kokböcker, men har du tips på nån bra webbsajt med recept?

Mata

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 14 feb-11 kl 21:28 »
Jag har flera kokböcker av denne man: http://www.kurma.net/
Massor med recept på hans hemsida.

Nougaten, jag har gjort mycket liknande saker flera gånger, bönorna är ju osaltade nästan neutrala, när de blandas i smör/fett och choklad så ger de nöt-känsla i texturen. Detta recept har jag läst om många gånger och det ser vackert ut, så jag är säker på att det funkar bra (jag kan nästan smaka recept i huvudet, haha!).

Quinoa, det finns en bra tråd om det redan, men annars, det är godast lite ugnsrostat tycker jag. Men jag brukar mest mala ned det och blanda i pannkakor, plättar, bröd, muffins o s v som sagt. Jag är inte så himla galen i det som hel egen rätt.

Jag gör ofta en god sötsak av kikärtsmjöl. Men huuu... jag måste sova nu. Berättar senare.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #33 skrivet: 14 feb-11 kl 21:42 »
Jag har flera kokböcker av denne man: http://www.kurma.net/
Massor med recept på hans hemsida.

Vilken guldgruva!  :D

Mata

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 15 feb-11 kl 14:31 »
Ja, mycket där...

Idag gjorde jag pasta: durumvete och egenmald amaranth (komplett protein, alla aminosyror kroppen behöver finns i. En av de mest lättsmälta och lättabsorberande födoämnena som finns) blandat med vatten (och lite gurkmeja) till lagom konsistens, sen utkavlat tunt och skuren i bandspaghetti-bitar, kokt snabbt (2-3 min) och sen på det en slags man-tar-vad-man-haver-pesto: Malde i maskinen solorosfrön, cashwnötter, några jordnötter med lite vatten till pasta, sen i med olivolja och sist frusen basilika, torkade nässlor, salt och lite peppar och dyvelsträck.

Blev gott. Till detta soppa med kidneybönor, vitkål lite passerad tomat, dill, creme fraiche.
Barnen här åt.

Här kommer en proteinrik sötsak:

200 g osaltat smör
4 dl kikärtsmjöl (görs egentligen av channadahl som är lite mindre kusin tilk kikärtan, man kan använda mjöl av vanliga ärter också.)
1 dl fast honung

Exempel på smaktillsatser:
4 msk finmalda hasselnötter (rostas med på slutet)
4 msk rostade, hackade eller malda solrosfrön
4 msk kokos (tillsätts på slutet)
4 msk grovhackade valnötter eller cashewnötter (rostas med på slutet. Kan även användas som garnering)
2 msk sesamfrön, skalade (rostas med)
4 msk mandelspån (rostas med på slutet)
2 msk russin (tillsätts på slutet)
1/2 msk rivet citron- eller apelsinskal (tillsätts på slutet)
eller apelsinolja (lagom! - ca 8 droppar till att börja med)
4 krm malen kardemumma (tillsätts på slutet)
4 krm malen kanel (tillsätts på slutet)
2 krm malen muskot (tillsätts på slutet)

1. Smält smöret i en liten kastrull. Häll i kikärtsmjölet och rosta på medelstark värme under nästan avbruten omrörning tills smeten blir gyllenbrun.

2. Avlägsna från plattan och låt svalna. Tillsätt honung samt någon av de valfria smaktillsatserna och blanda väl. Rulla till bollar och kyl.

Jag brukar istället för honung koka russin mjuka och mixa dem till puré. Man kan variera detta recept på många sätt.

Mata

• Södermanland

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #36 skrivet: 15 feb-11 kl 14:52 »
Godisrecept är aldrig fel! Måste bara få tag på kikärtsmjöl - får bli en tripp till Gbg.

Idag gjorde vi pakoras efter Kurmas recept. Alla barn åt glatt, inklusive ett gäst-dito. Ungarnas kompisar får en del konstig mat här, men de flesta äter glatt.  :D

Suresh

• -
« Svar #37 skrivet: 15 feb-11 kl 14:58 »
Lyckönskningar.

Favoriten:

Vegetarisk lasagne.

Köttfärssåsen utbytt mot en grönsakssås med stekt lök, tomat, rivna morötter och rotselleri som bas. Därutöver kan man ta vad man behagar. Gäseneost.

Vildis

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 15 feb-11 kl 15:27 »
Jättegott! Veg-lasagne med trattkantarell-sås varvat med ajvar är också mums.

Mata, tack för tips om det indiska godiset. Fick kikärtsmjöl i present av dottern.

Min senaste passion är kålrötter i små klyftor, koka i vatten 5 minuter, häll av och klicka på smör, riven ingefära, salt, peppar och några msk honung och in i ugnen 225 grader tills rötterna är mjuka igenom när man sticker en gaffel i dem.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #39 skrivet: 15 feb-11 kl 15:43 »
Lyckönskningar.

Favoriten:

Vegetarisk lasagne.

Köttfärssåsen utbytt mot en grönsakssås med stekt lök, tomat, rivna morötter och rotselleri som bas. Därutöver kan man ta vad man behagar. Gäseneost.

Veg lasagne är gott, fast jag gör en enklare variant med tomat, lök, paprika. Man kan också göra med spenat och ost, men misstänker att det inte faller barnen i smaken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Hantverkare92, Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser