Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomiskt oberoende  (läst 17056 gånger)

tänk_positivt

• Gäst
Re:ekonomiskt oberoende
« Svar #60 skrivet: 17 sep-07 kl 18:48 »
Jo visst hade det varit bra! Men jag "reder mig" inte de andra nio, det är därför jag brainstormar idéer till hur gården ska generera pengar.

hur går det lollo? :)

Den röda lilla stugan

• Gäst
SV: ekonomiskt oberoende
« Svar #61 skrivet: 17 aug-10 kl 22:13 »
puttar upp denna tråd då jag tycker det är ett intressant ämne.

Nina W

• Värmland
SV: ekonomiskt oberoende
« Svar #62 skrivet: 17 aug-10 kl 23:02 »
Jag ær inte fårbonde, men hyrde hus av en i sex år och hjælpte till med hans får. Han har ca 200 tackor. Hælften finullsfår pga de ær utrotningshotade och ger lite extra djurbidrag. Han har sagt att om dom inte var så besværliga så skulle han ha enbart sådana! Dom får oftast flera lamm vilket innebær større risk att något fastnar då det føds, eller att tackan struntar i något så att det ligger och dør om man inte hjælper till... Dessutom ær dom ganska nerviga och jobbiga att hantera. Och slaktvikten blir lægre æn på den andra hælften av besættningen som ær blandrasfår. Ændå sa han att han tjænade några kronor mer per finullslamm... Så dærfør kan det vara ett tips.
Han ser till att få lammningarna runt nyttår och føder upp lammen på ensilage och havre. Alla lammar inte då, men det ær vad han efterstrævar.. Han tar dit en snubbe som kollar med ultraljud så att han vet om de ær dræktiga, nær de ska lamma och hur många embryon -de med flera får mera mat æn de med bara ett. Lammen vet inget om grøna ængar och jag kan lova att dom inte ær olyckliga! Han slaktar några fler hemma æn till husbehov och sæljer svart... Sæger att hans stora familj och hundar kækat upp dom. Om det finns något litet slakteri som betalar lite mer, och du till ex kan bygga ett litet røkeri och producera egen lammkorv, røkt fårfiol e t c så økar det førtjænstmøjligheterna rejælt! En småfet gammal tacka får du inget før på ett slakteri, men kan du gøra korv av henne sjælv så blir det några kronor...
Samma med skinnen. Om du kan sælja dem sjælv så kan du tjæna lite på dom också, och ænnu mer om du ægnar dig åt skinnsømnad.
Så lycka till!
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 02:55 av Nina W »

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser