Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomiskt oberoende  (läst 17013 gånger)

hartvig

• Gäst
ekonomiskt oberoende
« skrivet: 17 jun-06 kl 20:29 »
Hej

Läste nyss på en hemsida www.enklareliv.com  om hur man
kan minska sin tid till ekonomiskt oberoende genom att dra fördel av pensionssystemet och att leva enkelt.

Har någon följt detta råd eller har ett alternativt?

Trött på lönearbete

Elisabeth

• Gäst
Re:ekonomiskt oberoende
« Svar #1 skrivet: 19 jun-06 kl 11:04 »
Hej!
Det var en hemsida som tilltalade mig mycket. Ska bli intressant att läsa boken när den kommer ut.
Jag arbetar 60% och klarar mig bra på det. Köpte ett torp och bor billigt. Det som kostar är ju alla abonnemang som man kan lockas att ta. Samt bil.
Min strävan är att bli av med lånen, bilen samt abonnemang.
Jag är säker på att jag kan minska min arbetstid ytterligare genom att göra mig av med vissa löpande utgifter.
Ska besiktiga bilen snart och går den igenom ska jag sälja den.
Lånen har jag inte mycket kvar av och det blir mindre och mindre för varje månad.
Men hur ska jag klara mig utan internet med alla inspirerande sidor.......det undrar jag.
Hur lever du själv? Hur skulle du vilja leva?
M.v.h. Fea(som står för Frihet, enkelhet, alternativ.)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jun-06 kl 12:01 »
Citat från artikeln:

It’s not about coping out, or dropping out or selling out. It’s cashing in the career chips you’ve stacked up all these years and going somewhere else to work at something you want to do, the way you want to do it.

Dvs sluta sin VD-tjänst på Handelsbanken och segla jorden runt istället. ;-)

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-06 kl 07:48 »
jag anser att man kan leva billigt om man tar till vara allt. Nässlor och bär och olika grönsaker. försöker att odla i ämbar för att spara yta i potatis landet ;D. man kan spara på olika vis.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Jim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jul-06 kl 12:21 »
Ja, jag tänker varje dag att jag skulle vilja "hoppa av". Och jag har alla förutsättningar egentligen. Jag bor så jag kan ha djur och jag har redan viss infrastruktur som gör att jag skulle kunna driva ett litet jordbruk som jag skulle kunna leva på om man kraftigt drog ner sina "moderna" kostnader. Men...sen kommer verkligheten alltid ikapp. Mina barn t.ex. Ska dom inte få Julklappar, cycklar, spela hockey som alla andra barn. Ska dom behöva lida för att jag vill skita i alltihop.
Ett annat problem är ju att hela vår civilisation och med modern medicin etc. bygger ju på tillväxt. Om alla hoppade av skulle vi oundvikligen backa hundra år i utvecklingen och det vill man ju inte. Jag vill ju fortfarande ha tillgång till modern medicin, pension etc. Om inte för mig så i alla fall för min fru och mina barn.
Inte helt enkelt det här.....Nä nu måste jag springa vidare i mitt ekorrhjul. Se ya!

papillon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-06 kl 19:31 »
Jag har idag gett upp och köpt en torkvinda. Hr bott 25 år i hus men vägrat torkvinda då den är det fulaste jag vet i en villaträdgård. Nu sparar jag på energi men ryser varje gång jag går ut i trädgården!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 11 jul-06 kl 14:56 »
Jag tänker hela tiden på att hoppa av mitt jobb på 75%. Men är orolig för att inte klara av det ekonomiskt. Har en liten gård, har lån, bil osv. Som det är nu så räcker tiden inte till för att odla, göra billigare mat, plocka nässlor ;) Jobbar man har man dyrare vanor och mer utgifter för man hinner inget annat! Vill hitta nåt så att jag kan klara mig på min lilla gård men vet inte vad. Vill kunna ta tillvara på livet med min familj och mina djur.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #7 skrivet: 12 jul-06 kl 01:35 »
Jag har klarat mig bra som ensamstående med två barn i tolv år genom att bo billigt! Jag tjänar inte så mycket och  jobbar inte heltid, men trots att jag har en egen liten gård så betalar jag mycket mindre i månaden än de flesta som bor i lägenhet.
Målet är att en dag ha gården betald och kunna jobba ännu mindre och få ännu mer tid över för sånt som är kul  ;)
Why be normal when you can be yourself?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 12 jul-06 kl 01:55 »
Visst är det lustigt Spraka. Vi betalar mindre nu än för ettan vi bodde i innan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 10 aug-06 kl 11:39 »
Jag tänker hela tiden på att hoppa av mitt jobb på 75%. Men är orolig för att inte klara av det ekonomiskt. Har en liten gård, har lån, bil osv. Som det är nu så räcker tiden inte till för att odla, göra billigare mat, plocka nässlor ;) Jobbar man har man dyrare vanor och mer utgifter för man hinner inget annat! Vill hitta nåt så att jag kan klara mig på min lilla gård men vet inte vad. Vill kunna ta tillvara på livet med min familj och mina djur.

Det kunde varit jag som skrivit det där! Jobbar också 75% med liten gård och lån. Maken jobbar också och trivs med det. Lånen är största problemet tycker jag. Känns inte som om jag kan "dumpa" dem på maken. Försöker nu tänka långsiktigt och bygga upp allt jag behöver på gården för att kunna bidra med stor del av den mat vi behöver. Just nu är det stängsel och viss stallinredning samt införskaffande av får som är aktuellt. En sak som jag också skulle vilja göra innan jag säger upp mig från mitt 9-5 jobb är att renovera köket.  ::) Känns inte som om vi kommer att kunna lösa det utan två löner. Anledningen att jag vill göra det är för att kunna sätta in den gamla vedspisen som stått där förr och som förre ägaren av någon märklig anledning slängde ut. Detta medför större jobb som flytt av avlopp, vattenledningar och el och det reder vi inte ut själva.
Hoppsan svamlade visst iväg lite...
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Virvla

• Tanken svindlar
« Svar #10 skrivet: 10 aug-06 kl 14:06 »
Spraka: Jag tycker din plan är helt rätt! Den vanliga reaktionen när man äntligen lyckas minska sina kostnader, blir av med ett lån etc är "oj, nu har jag si och så mycket mer pengar att konsumera för varje månad". Men jag tycker att det är ett vettigare sätt att överväga att gå ner i arbetstid (om möjligt), för att istället "tjäna" mer fritid. Heja dej!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #11 skrivet: 16 aug-06 kl 13:51 »
Hej Javill!  Har du någon plan på hur det ska gå till? Jag planerar att börja föda upp kaniner! Dessutom ska jag försöka få igång lite kursverksamhet eftersom jag är utbildad körinstruktör (hästar) Men vi skulle behöva anlägga en ridbana..kostar ca 150 000!  Hur sjutton fixar man det? Jag vill tjäna ihop lagom med pengar för att betala av min del av lån och mat osv men jag vill inte gå till jobbet och styras av mina chefer längre.  
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 17 aug-06 kl 20:16 »
Är också så less på att styras av andra dagarna i ända. Jag tänker mig att jag ska ha fåruppfödning (heter det så?). Har skaffat får i år och har nu nio tackor att betäcka och kommer troligen att skaffa 5-6 st. till nu i höst. Har funderingar på 50-60 tackor men, kommer nog inte att köpa in fler än de i år. Vill att de ska föröka sig själva. Nu i början kostar fåren mest tycker jag.

På sommartid är det tänkt att jag ska hyra ut sommarbete till hästar funderar även på att kanske ordna hingstbete året runt.  Detta i samband med att jag själv tar föl på två ston. Där går en del pengar till att byta ut gamla stängsel. Arrenderar även en stor och fin hage med taggtrådsstängsel (i bra skick) men, med tanke på nya lagen för hästar och att det inte går att ha fåren där så gäller det att övertala markägaren hur bra det är att byta till eltråd istället... Har även stallplatser jag kan hyra ut men, vi bor lite för långt utanför stan för att det ska vara attraktivt, vi har inte heller någon ridbana (håller med om att det kostar skjortan!) och det är önskvärt bland potentiella hyresgäster och sen vill jag inte ha vem som helst som hyresgäst heller.  ::)

Vi har en liten stuga på tomten som vi hyr ut till mina föräldrar för en billig penning, jag skulle kunna tänka mig att hyra ut mer till turister men, det vill inte maken. Får se hur det går med det. Lite EU-bidrag kommer antagligen också in, inget man kan räkna med dock. Vi har också ett par bryggplatser vi hyr ut men, inget som kommer att utökas i dagsläget, för lite pengar i förhållande till kostnaden.  

Har lite andra funderingar på saker att göra utöver det ovanstående men, annars är jag mycket inne på att sänka de utgifter vi har. Slippa fritidskostnad, lunch utekostnad, halvfabrikatskostnad, pendlingskostnad, mer storkok och måltidsplanering, lägre elräkningar. Har mycket vi kan spara på där. Vi har bergvärme i dagsläget men, kan elda i rörspis och framöver även i vedspis förhoppningsvis för att spara lite på elkontot på så vis. Torktumlar också det mesta istället för att lufttorka eftersom tiden tryter. Mer tid innebär möjlighet till att odla egen mat och ta vara på det naturen ger, i form av frukt, grönt, svamp, ved  osv. Skulle också vilja fiska lite med nät och se om det kan bidra till hushållet. Mer tid innebär också att färre saker behöver lejas bort, tänker då på mindre byggprojekt på gården. Är även inne på att vi kanske skulle kunna klara oss med bara en bil eftersom makens jobb innebär att han är borta i perioder och att jag skulle kunna skjutsa honom till flygplatsen.

Tanken är att förutom att ha hästar och får på gården även skaffa höns till husbehov. Kaniner låter spännande men, maken är så blödig så jag tror inte han skulle kunna äta upp dem sen. Kanske skulle jag kunna ta jägarexamen också? Vi har harar, fasaner och rådjur här. Grannen har kor (köttdjur) och honom kan vi säkert idka byteshandel med. Finns även mjölkbonde i närheten och fler som jagar som man kanske kan byta lite med. Planen nu är att jobba ett eller två år till för att betala en del investeringar och däribland förhoppningsvis köket. Ett problem är att jag är så van att få in en viss summa pengar varje månad. Vet att jag klarar mig på mindre, det har jag gjort förr men, tänker på resten av familjen också och så är jag lite feg...

Hehe, nu blev det lite långt men, jag VILL verkligen göra något annat.  ;D
« Senast ändrad: 17 aug-06 kl 20:19 av javill »

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #13 skrivet: 18 aug-06 kl 09:14 »
Spännande med får! Jag har funderat lite i de banorna men tror att jag behöver mer mark för dem. Kan de bo ute året om elller behöver de komma in i stall?? Jag har ett JÄTTESTORT stall där det bor 4 hästar men jag vill inte ha andra djur därinne. (förutom två franska vädurar förståss, de är ju så charmiga  :-[) Vi bor oxå för långt från stan för att hyra ut platser. Kan tänka mig konvalecenter eller så förståss.
Jag har aldrig ätit kaninkött och tror väl inte att jag kommer att vänja mig vid det utan jag ska sälja dem. Jag är lite för blödig själv för kaninuppfödingen men jag måste bita ihop om jag någon gång ska kunna sluta jobba.
Hur lönsamt är det med får??  Svårt att sköta dem?
Hur många barn har du?  Jag vill gärna att min tjej får gå kvar några timmar om dagen hos dagmamman även om jag är hemma. Hon tycker det är jätteroligt där och jag skulle få tid med hästarna några timmar när det är ljust.  Tjejen är 2,5 år. Vet inte om man betalar fullt pris hos dagmamman om hon bara är ca 3 timmar per dag?? Två bilar är ett måste i vår familj.  Vill inte bli "strandad" på landet.  Kan tänka mig att byta bort den finare bilen mot en mindre och billigare. En bil måste ju dra hästtransport och kan inte vara alltför risig.  Ja, man har ju så mycket att göra om man bara hade tid!!  Kul att höra från likasinnade...   Hälsar Eufemia

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 21 aug-06 kl 12:54 »
Spännande med får! Jag har funderat lite i de banorna men tror att jag behöver mer mark för dem. Kan de bo ute året om elller behöver de komma in i stall??

Vissa raser kan nog klara sig ute året om men, det är lag på att de ska ha tillgång till torrt utrymme. Jag tänkte att ha mina i lösdrift och stänga in dem helt vid lamningen.

Hur lönsamt är det med får??  Svårt att sköta dem?

Vet inte ännu om det är så lönsamt med får. Förhoppningen är ju att de ska generera lite pengar i slutändan. Försöker hålla kostnaderna nere nu i början men, än så länge kostar de bara. Tror inte det blir svårare att sköta dem än hästarna. En skillnad är att man inte mockar hos fåren varje dag utan bara strör torrt . Sen, får man en megautmockning på våren istället. Ungefär som om man har varmbädd till hästarna.

Hur många barn har du?  

Jag har två barn, tvillingar som är 8 år och precis börjat 2:an.
De är på fritids när både jag och min man jobbar annars är de hemma. Om jag skulle jobba hemma hade de inte behövt vara på fritids alls. Det verkar vara lite olika med taxor beroende på var man bor. Här i vår kommun verkar man ha som mål att avskaffa alla kommunala dagmammor.

Ja, det är skönt att veta att man inte är ensam. När jag lanserar min plan bland vissa släktingar och vänner tittar de mest konstigt på en.  ::)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #15 skrivet: 24 aug-06 kl 12:17 »
Hej! Jag tycker det är så bra med dagmamma! Det är bara 5 barn och de är i ett stort hus på landet med djur omkring sig.  Hon trivs jättebra där och då slipper mamma ha dåligt samvete när det blir långa dagar....  
Har du någon speciell ras på fåren? Jag tänkte eventuellt ha 10-15 stycken tackor som kan hjälpa till med betet och sedan sälja lammen.  Tänkte bygga ett vindskydd åt dem där de kan ha torr halm.  Jag har ju alltid plats i stallet om det skulle bli något får som blir sjuk eller behöver extra uppmärksamhet.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 25 aug-06 kl 10:41 »
Jag har en vän som har lite över 200 tackor, hon kan inte leva på inkomsten från dem. utan både hon o hennes man jobbar heltid. De är ändå inga konsumtions-freak utan är rätt sparsamma människor. Men de har tre tonårs-söner som förstås kostar en del.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 25 aug-06 kl 11:09 »
Jag kan berätta samma historia som Jullan.

Har två bekanta som har besättningar med runt 150 tackor, i båda familjerna jobbar de vuxna heltid båda två...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #18 skrivet: 25 aug-06 kl 11:49 »
Oj 200 tackor. Det blir ju runt 400 lamm per år. Jag vet inte hur mycket man får per lamm när man skicka till slakt??    

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 25 aug-06 kl 20:31 »
Jag vet inte hur mycket man får per lamm när man skicka till slakt??    
Det beror på hur mycket lammet väger slaktat och vilken form =klass den har på slaktkroppen.

T.ex lamm som väger under 12 kg slaktade får du 0 kr för.
Lamm som fötts upp på havre och blivit väldigt feta riskerar också 0kr noteringen..

Bidragskalkylen för Lamm var (vad jag minns nu  :-[)
+-0:- vid 50 tackor om du sköter dem gratis.
Och 20 000kr (före skatt) vid 150 tackor om du sköter dem gratis.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser