Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomiskt oberoende  (läst 17012 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Re:ekonomiskt oberoende
« Svar #20 skrivet: 27 aug-06 kl 07:18 »
Hej! Då undrar man ju varför någon föder upp får/lamm? Är det så stort intresse att ha 200 tackor och sedan inte få något betalt för det? Måste ju ändå vara en hel del jobb med betäckningar, lammning, sjuka djur (vet.kostnader) och klippning. Förutom daglig skötsel, fodring rengöring mm. Nej, det får allt bli några stycken 5-8 st nästa år för att anställas på gården som hagputsare. Lammen kan man ju stoppa i frysen istället.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 27 aug-06 kl 10:40 »
Hej! Då undrar man ju varför någon föder upp får/lamm? Är det så stort intresse att ha 200 tackor och sedan inte få något betalt för det? Måste ju ändå vara en hel del jobb med betäckningar, lammning, sjuka djur (vet.kostnader) och klippning. Förutom daglig skötsel, fodring rengöring mm.

Jo man har djuren för olika anlendningar som tex:

- man gillar att ha djur.
- man är avelsintresserad.
- att man vill hålla marken på sin gård öppen.
- de är oftast en förutsättning för att kunna bo kvar på gården.

De flesta jag känner som har djur på sin gård har dem i första hand INTE för att de är lönsamma eller för att de ska generera pengar. Utan för att de gillar livsstilen med djuren och gården.

Att driva jordbruk i liten eller medelstor skala är idag inget som ger pengar tillbaka inte.....

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 27 aug-06 kl 12:27 »
En ekobonde jag känner som har köttdjur och odlar lite av varje, säger att han tjänar ungefär 8 kronor i timmen på sitt arbete på gården...
Och den som är mjölkbonde får lika mycket/lite betalt för mjölken idag som för 15 år sen. Det är bara det att foder, diesel, veterinärkostnader, maskiner; har blivit mycket dyrare på 15 år. Bönderna har helt enkelt blivit riktigt fett blåsta av sina egna mejeri- och slakteriföreningar! Med facit i hand var det inte bättre och billigare att lägga ner alla små mejerier och transportera mjölken över halva landet.

Citera
Nej, det får allt bli några stycken 5-8 st nästa år för att anställas på gården som hagputsare. Lammen kan man ju stoppa i frysen istället.
Det är nog det klokaste, för den som inte har så stor gård. Att odla det familjen kan äta upp själva, och ha dom djur som täcker ens behov av kött, ägg, mjölk och skinn.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #23 skrivet: 29 aug-06 kl 08:25 »
Hur mycket man än gillar sina djur så måste man betala sina räkningar......  
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

git

• På våran gård är det
« Svar #24 skrivet: 29 aug-06 kl 09:55 »
Så sant men ändå rätt blåögt att tro djuren skulle göra det, man får vara glad om man slipper lägga till hushålets surt förvärvda slantar. det är den krassa verkligheten tyvärr.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #25 skrivet: 29 aug-06 kl 15:07 »
Så sant men ändå rätt blåögt att tro djuren skulle göra det, man får vara glad om man slipper lägga till hushålets surt förvärvda slantar. det är den krassa verkligheten tyvärr.

Jag tror inte alls att jag är blåögd och jag tror inte heller att jag ska kunna sälja djur i någonslags fabrikshastighet. Det är absolut ingen ambition. Jag vill bara försöka se om möjligheten att sluta jobba och försörja mig på annat sätt. Genom att ha djur till egna behov, grönsaker osv så minskar ju även utgifterna. Vill jag köpa griskött eller annat kött av någon så kan jag ju sälja av mitt kött till någon.  Det är möjligt och kanske troligt att man måste lönearbeta, jag har precis börjat se värdena i att inte göra det och spånar med er och med mig själv om hur det skulle kunna gå till.  

git

• På våran gård är det
« Svar #26 skrivet: 29 aug-06 kl 16:27 »
nä det klart att om du var ute efter att ha storproduktion då hade du inte ens hittat till denna sida ;)
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #27 skrivet: 29 aug-06 kl 16:57 »

Har du någon speciell ras på fåren? Jag tänkte eventuellt ha 10-15 stycken tackor som kan hjälpa till med betet och sedan sälja lammen.  Tänkte bygga ett vindskydd åt dem där de kan ha torr halm.  Jag har ju alltid plats i stallet om det skulle bli något får som blir sjuk eller behöver extra uppmärksamhet.

Jag har gotlandsfår. Fördelen med dem är att det är ganska högt pris på livdjur (nackdel när man ska köpa in  ::) ), skinnet är värt mer än hos de flesta andra raser (ju finare skinn desto bättre betalt). De betar verkligen bra och så är tanken att höstullen kanske kan finansiera eller i alla fall delfinansiera deras klippning.

Sen är tanken att vi (jag tillsammans med en annan lokal "fårbonde" bl a ska sälja köttet direkt till konsument efter att det slaktats på lokalt slakteri. De kropparna som har "rätt" vikt enligt slakteriet köper de för ca 35:-/kg (+ moms). De som har "fel" vikt tar vi tillbaka och säljer helt eller halvt styckat lamm direkt till konsument för 40:-/kg men, då avgår en slaktkostnad. Efter liten annons i dagspressen är intresset mycket stort! Tror att man kan rikta sig ännu mer mot t ex invandrargrupper för att utöka kundunderlaget. I förlängningen bör man kunna bygga upp en fast kundbas. Första steget är att det ska gå runt. Framförallt med hjälp av låga investeringskostnader. (Räknar inte in lånen på gården i fårverksamheten utan den går som ren boendekostnad.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #28 skrivet: 29 aug-06 kl 18:17 »
Hej! Då undrar man ju varför någon föder upp får/lamm? Är det så stort intresse att ha 200 tackor och sedan inte få något betalt för det? Måste ju ändå vara en hel del jobb med betäckningar, lammning, sjuka djur (vet.kostnader) och klippning. Förutom daglig skötsel, fodring rengöring mm. Nej, det får allt bli några stycken 5-8 st nästa år för att anställas på gården som hagputsare. Lammen kan man ju stoppa i frysen istället.

Min kompis har fåren som EN inkomstkälla, men den i sig räcker inte för att försörja familjen även om de har ganska sparsamma utgifter. De har väl även djuren för att hon har ett genuint fårintresse. (Och eftersom hon jobbar med lammrådgivning är det ett plus att ha egna får)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #29 skrivet: 30 aug-06 kl 09:55 »
 Tror att man kan rikta sig ännu mer mot t ex invandrargrupper för att utöka kundunderlaget. I förlängningen bör man kunna bygga upp en fast kundbas. Första steget är att det ska gå runt. Framförallt med hjälp av låga investeringskostnader. (Räknar inte in lånen på gården i fårverksamheten utan den går som ren boendekostnad.)
Citera

Det är ungefär min tanke med får! Vi har en restaurang som säljer lokal krav-mat som kan vara intresserade dessutom hade jag tänkt mig sälja privat. Annons i lokalpressen var ett bra tips! Tack!  Investeringar måste ju hållas nere så gott det går och man kommer hela tiden på lösingar som blir billigare men ändå bra.  Ska se mig om efter Gotlandsfår (=gutefår?) Man får väl köpa in lite i taget.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 30 aug-06 kl 12:34 »
Det är ungefär min tanke med får! Vi har en restaurang som säljer lokal krav-mat som kan vara intresserade dessutom hade jag tänkt mig sälja privat. Annons i lokalpressen var ett bra tips! Tack!  Investeringar måste ju hållas nere så gott det går och man kommer hela tiden på lösingar som blir billigare men ändå bra.  Ska se mig om efter Gotlandsfår (=gutefår?) Man får väl köpa in lite i taget.

Lokala restauranger är ju också en bra idé! Det där med att sälja direkt till privatpersoner tror jag verkligen på. Jag menar färskt svenskt fårkött kostar mer än 100:- kg på Konsum oavsett del nästan. Fruset från Nya Zealand brukar vara billigare men, ändå dyrt.

När jag var student en gång i tiden så delade jag och en kompis på en hel gris ifrån Ängavallen. Skitbra, fint kött styckat och hemkört för lägre snittkostnad per kg än i butiken. Vi kunde till och med beställa att vi ville ha en "liten" gris eftersom vi bara var två som skulle dela. Allt gick åt utom grisfötterna de fick min mormor och vart jätteglad. Såå svårt attthitta i butiken numera hävdade hon.   ;)

Gotlandsfår är inte samma som gutefår, gotlandsfår är en lantras som tidigare kallades för pälsfår. Det avlas för sin fina päls bl a. Gutefåret är mer ursprunligt och fåren har ofta horn. Det har inte gotlandsfåren. På www.silverlock.se kan ju se om du hittar lite mer info. Så här års är det nog lättaste tiden att hitta livdjur och till hyfsade priser om man köper i "paket". När jag letade i maj var det inte många som ville sälja men, vi hittade ändå ett gäng. Jag ringde några producenter och alla ville spara på tackor och lamm till efter mönstringen. Fick napp till slut. De som vi köpte av var/är kanontrevliga och mycket hjälpsamma. De hade egentligen inte heller tänkt sälja förrän efter mönstringen men, kommentaren att "finns kunden nu så säljer vi nu" tycker jag tyder på en sund inställning.  :D

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #31 skrivet: 01 sep-06 kl 17:47 »
Citera
Brodern har lungproblem och förtidspensionerades för en tid sedan. Han får en sjukpension på ca 16 000:-/månad efter skatt....Två personer kan med andra ord klara sig riktigt bra på denna lilla inkomst!

En normal sjukpension ligger idag på 7500kr efter skatt som lägst. Jag känner många som har det så. Jag har det lite bättre men inte mkt. Att kalla 16000kr i månaden lite är bortskämt/korkat/overkligt!
« Senast ändrad: 01 sep-06 kl 17:48 av AntiUrban »

Johan1

« Svar #32 skrivet: 01 sep-06 kl 20:03 »
Författaren är/var proffessor och då är det kanske lite :-\, kommer själv tjäna ca 6000 efter skatt  och kommer då känna mig rik.

javil, när var det du handlade billigt på ängavallen?
Nu är det dyrt, fläskfärs 100 kr kilot, fläskfile 350 kr.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 03 sep-06 kl 21:49 »
javil, när var det du handlade billigt på ängavallen?
Nu är det dyrt, fläskfärs 100 kr kilot, fläskfile 350 kr.

Det var ett tag sen jag var student nu (konstigt för det känns som häromåret bara :-[ ), kan tänka mig att jag handlade av Ängavallen -93,-94.

ElinW

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 14 sep-06 kl 14:44 »
Ja, vad med stöd man behöver eg. När man går i andra tankar..Men - det är inte så många omkring en som tycks förstå en. Precis som om man inte skulle ta sitt ansvar bara för att man valt att inte vara anställd. Jag ser det som om jag tar ansvar för mitt liv o för mitt barns, när jag försöker att följa min instinkt, och ordna med mera tid åt min dotter och åt vårat hem, familjen osv. Det blir ju annars mest en plats man kommer hem till för att övernatta, är jag rädd för. Man brukar ju alltid vara så ofantligt trött efter en dag på jobbet. Man ska orka vara mamma, kvinna till sin man, och väninna, släkting, matte osv..listan blir lång. Jag ser eg. ingen annan utväg. Får se om jag lyckas hitta en lösning som passar oss.. ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 14 sep-06 kl 23:30 »
Vi har en restaurang som säljer lokal krav-mat som kan vara intresserade dessutom hade jag tänkt mig sälja privat. Annons i lokalpressen var ett bra tips!

Lokala restauranger är ju också en bra idé! Det där med att sälja direkt till privatpersoner tror jag verkligen på. Jag menar färskt svenskt fårkött kostar mer än 100:- kg på Konsum oavsett del nästan.

En liten fråga bara...har ni egna gårdsslakterier ?  :o
De brukar ju gå på runt miljonen att få till ett dylikt....
« Senast ändrad: 15 sep-06 kl 16:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #36 skrivet: 15 sep-06 kl 00:31 »
Det där med att sälja direkt till privatpersoner tror jag verkligen på. Jag menar färskt svenskt fårkött kostar mer än 100:- kg på Konsum oavsett del nästan.

Folk frågar mig ibland (rent hypotetiskt antar jag) vad jag skulle ta för lammkött ifall jag sålde. När jag svarar (självklart lika hypotetiskt) 35:-/kg, svarar dom. "Guuud så dyrt!"

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #37 skrivet: 15 sep-06 kl 09:00 »
Har tankar på eget slakteri, men jag ska först gå kurs på Vreta Gård innan jag bestämmer mig för det. Är lite för blödig tror jag.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #38 skrivet: 16 sep-06 kl 17:16 »
Kan man inte sälja lammen i gårdsbutik som färdigstyckade???
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 16 sep-06 kl 23:22 »
En liten fråga bara...har ni egna gårdsslakterier ?  :o
De brukar ju gå på runt miljonen att få till ett dylikt....

Inte jag men, kompisen har. Han nyttjar dock inte det för tillfället. Så i första skedet blir det att slakta på lokala slakteriet.
« Senast ändrad: 16 sep-06 kl 23:26 av javill »

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser