Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något som skrämmer kattkräken?  (läst 11045 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Något som skrämmer kattkräken?
« skrivet: 07 nov-10 kl 12:18 »
Skulle gärna vilja ha tips om örter som skrämmer bort grannarnas förhatliga kattkräk som springer och bajsar i våra rabbatter, sover i våra utemöbler osv. Vi har kattallergiker i familjen som drabbas svårt av dessa snuskigheter. Jag vet att det antagligen bästa är hagelbössan, men tänkte först testa en något mindre kontroversiell metod  m.t.p. grannsämjan...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Något som skrämmer kattkräken?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-10 kl 23:45 »
Skulle gärna vilja ha tips om örter som skrämmer bort grannarnas förhatliga kattkräk som springer och bajsar i våra rabbatter, sover i våra utemöbler osv. Vi har kattallergiker i familjen som drabbas svårt av dessa snuskigheter. Jag vet att det antagligen bästa är hagelbössan, men tänkte först testa en något mindre kontroversiell metod  m.t.p. grannsämjan...
Finns hur mycket som helst i Fass.
Vi andra här kör ju placeboeffekten om och om igen.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 07 nov-10 kl 23:49 »
Har Du provat diskmedel med citrondoft, eller naturlig citron?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 07:06 »
Ättika, fungerar utmärkt dock dunstar det ganska snabbt men det tar iaf bort kisslukt från tyger etc.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 07:44 »
Prata med kattens ägare och be denne åtgärda problemet.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 07:53 »
ja det bästa är ju att prata med grannen innan du gör något! har själv katt och hade gärna velat att min granne kom och berättade problemet. man behöver ju inte bråka men det finns alltid lösningar
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 09:48 »
Våra granar hade, i mitt barndomshem, problem med att våra katter gick in på deras gård och sket i deras sandlåda :/ De tog också småfåglarna som de satt ut mat till :P

Vi sa helt enkelt till dem att testa kasta en hink vatten över dem så fort de såg dem på sin gård eller vara beredd med vattenslangen. Skulle det inte fungera fick vi hålla dem inne tills vi kommer på en lösning.
Vatten funkade utmärkt, katterna satte inte en tass på deras gård igen!

Så prata med grannen och föreslå liknande metod, det skadar knappast katten att bli blöt (kanske sjyst att säga till dem att ta in den sen om det är minusgrader bara)

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 10:15 »
Till utemöblerna. Dra en soppåse över dynan och häll på citrondiskmedel. Katten hoppar inte ont anande upp och blir kladdig om tassarna. Katter avskyr citron. Att strö på lite vitpeppar på torr dyna kan också hjälpa. Vattna sandlådan med starkt citronvatten, hjälper ett tag. Sätt ut en grävlingsfälla och fånga en katt och skräm den! Bete dig som en galning. Skaka på fällan, morra och fräsa som en rasanade katt, hoppa upp och ned. Släpp sedan ut den och jaga hem den. Efter den behandlingen så kommer åtminstone den missen att vara livrädd för dig och förhoppningsvis inte sätta en enda tass på ditt revir! Lycka till med grannsämjan!
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 14:01 av Nina W »

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 08 nov-10 kl 10:42 »
Till utemöblerna. Dra en soppåse över dynan och häll på citrondiskmedel. Katten hoppar inte ont anande upp och blir kladdig om tassarna. Katter avskyr citron. Att strö på lite vitpeppar på torr dyna kan också hjälpa. Vattna sandlådan med starkt citronvatten, hjälper ett tag. Sätt ut en grävlingsfälla och fånga en katt be grannen att skrämma den! Be grannen bete sig som en galning. Skaka på fällan, morra och fräsa som en rasanade katt, hoppa upp och ned. Släpp sedan ut den och jaga hem den. Efter den behandlingen så kommer åtminstone den missen att vara livrädd för grannen och förhoppningsvis inte gå åt det hållet! Lycka till med grannsämjan!

Mina katter äter citron, citronmeliss och citrongräs ::) så ge dig inte fan på att det tipset hjälper...
Vitpeppar på dynorna är ju inte så kul för er som ska sitta på dem :-X men vattenspruta/slang/hink tror jag funkar... Det har jag bett våra grannar använda på våra katter om de är där de inte ska vara...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 08 nov-10 kl 10:54 »
vi hade problem med grannarnas katt kom och kissa de på våran ytterdörr och bron. jag la bara ut en citrondoft , en sån som man har i badrum , den var i en gele och låg i en plastbehållare . efter det försvann kissandet..
prova lägg det  i rabatten.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 08 nov-10 kl 10:58 »
Till utemöblerna. Dra en soppåse över dynan och häll på citrondiskmedel. Katten hoppar inte ont anande upp och blir kladdig om tassarna. Katter avskyr citron. Att strö på lite vitpeppar på torr dyna kan också hjälpa. Vattna sandlådan med starkt citronvatten, hjälper ett tag. Sätt ut en grävlingsfälla och fånga en katt be grannen att skrämma den! Be grannen bete sig som en galning. Skaka på fällan, morra och fräsa som en rasanade katt, hoppa upp och ned. Släpp sedan ut den och jaga hem den. Efter den behandlingen så kommer åtminstone den missen att vara livrädd för grannen och förhoppningsvis inte gå åt det hållet! Lycka till med grannsämjan!

Smart! Ska genast göra detsamma på vår spis! En av de här dagarna kommer den vara varm när kattf*n hoppar upp. Och så blir det säkert en dyr vetrinärräkning på köpet :S
Fast vette tusan om det hjälper, hankatten brände sig när han var kattunge men slutade inte hoppa upp på spisen för det :/

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 nov-10 kl 11:05 »
Tack för alla fina tips. Mycket uppskattat! Jag har prata med grannarna men "deras lilla misse beter sig inte så". Så där var det kört. Jag ska testa det där med citron och syrliga dofter. Det har jag för mig har viss effekt. Man får dock ligga i som attan om det ska hjälpa. Spruta vatten på dem lär också funka men då jag har ett normalt arbete hinner jag sällan ligga i bakhåll för dom små kräken. En gammal kompis till mig hade 3 Siberian Husky i sin trädgård och det var faktsikt en gång en katt kom in i trädgården, men den koma aldrig ut igen  :o ???. I värsta fall kanske man borde överväga det alternativet.

Och knöcklan - jag har provat allt i örtväg på min allergiska dotter men desvärre hjälper bara det som finns beskrivet i Fass  :-X
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 12:34 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Whippet

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 11:22 »
Smart! Ska genast göra detsamma på vår spis! En av de här dagarna kommer den vara varm när kattf*n hoppar upp. Och så blir det säkert en dyr vetrinärräkning på köpet :S
Fast vette tusan om det hjälper, hankatten brände sig när han var kattunge men slutade inte hoppa upp på spisen för det :/

Vet inte om katter lär sig av att göra sig illa en gång. Den har väl hoppat upp 1000 gånger uten att göra sig illa... De är ju inte dumma katterna :-*

...
Jag har prata med grannarna men "deras lilla misse beter sig inte så". Så där var det kört.
...

Då måste det ju vara en vildkatt som är och bajsar i dina rabatter och sover i dina utemöbler ::) Bara att skjuta den alltså   ;D Edit:  ::) Sägs med stora doser ironi!!!

« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 11:59 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 nov-10 kl 11:43 »
Vad bara skuta? det gå faktiskt ringa till ett katt hem så kommer dom ut med den fångst bur blir så förband på alla skjutgalna jävlar det mesta går facktist att lösa utan bössa.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 08 nov-10 kl 12:00 »
Vad bara skuta? det gå faktiskt ringa till ett katt hem så kommer dom ut med den fångst bur blir så förband på alla skjutgalna jävlar det mesta går facktist att lösa utan bössa.

Det var ett uttryck som jag beklagar att du tog på allvar :P Jag menade det inte och är ledsen att jag inte förtydligade att det var ironiskt... Ska genast åtgärda detta med lite edit i förra inlägget...

Jag skulle aldrig skjuta/döda någonting som jag inte har för avsikt att äta upp och katter hör INTE dit :-X
Jag blir bara så jävla less på att 'folk' inte kan ta ansvar för att deras djur/ungar kan tänkas göra något som inte nödvändigtvis uppskattas av allmänheten...

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 nov-10 kl 12:07 »
Det var ett uttryck som jag beklagar att du tog på allvar :P Jag menade det inte och är ledsen att jag inte förtydligade att det var ironiskt... Ska genast åtgärda detta med lite edit i förra inlägget...

Jag skulle aldrig skjuta/döda någonting som jag inte har för avsikt att äta upp och katter hör INTE dit :-X
Jag blir bara så jävla less på att 'folk' inte kan ta ansvar för att deras djur/ungar kan tänkas göra något som inte nödvändigtvis uppskattas av allmänheten...

Du är för låten :) jaja håller med om att det är för jäkligt att inte folk kan ta ansvar för sina djur >:(

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #16 skrivet: 08 nov-10 kl 13:53 »
kanske kan sätta ut en vattenslang med timer, så den sätts igång lite då och då hehe el kanske spela in hundskall och morr el varför inte när en katt morrar, då kanske den inte kommer. lite jobbigt kanske :P
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #17 skrivet: 08 nov-10 kl 17:42 »
Tack för alla fina tips. Mycket uppskattat! Jag har prata med grannarna men "deras lilla misse beter sig inte så". Så där var det kört. Jag ska testa det där med citron och syrliga dofter. Det har jag för mig har viss effekt. Man får dock ligga i som attan om det ska hjälpa. Spruta vatten på dem lär också funka men då jag har ett normalt arbete hinner jag sällan ligga i bakhåll för dom små kräken. En gammal kompis till mig hade 3 Siberian Husky i sin trädgård och det var faktsikt en gång en katt kom in i trädgården, men den koma aldrig ut igen  :o ???. I värsta fall kanske man borde överväga det alternativet.

Och knöcklan - jag har provat allt i örtväg på min allergiska dotter men desvärre hjälper bara det som finns beskrivet i Fass  :-X
Du har en kattallergiker i familjen och vanliga skolmediciner hjälper. Vi har många katter i Dalom. En granne har därför lagt ett lock över sandlådan men ingen bryr sig om rabatterna inte barnen heller.  Alla gillar katterna.  Så ett lock över ev sandlådan om det inte finns andra problem?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 08 nov-10 kl 23:40 »
Mina katter äter citron, citronmeliss och citrongräs ::) så ge dig inte fan på att det tipset hjälper...
Jaha ...  Hur vara det med Benknäckarsimon?  Jag hittar inte den gamla tråden nu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vargerik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 nov-10 kl 00:34 »
Örter vete 17, jag håller mig till grundämnen. Pb funkar klockrent.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1728 gäster, 4 användare
eriksjos, Staem, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser