Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något som skrämmer kattkräken?  (läst 11010 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Något som skrämmer kattkräken?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-10 kl 08:23 »
Nja, pb funkar inte för mig - jag hade en mer human metod i åtanke. Det är trots allt inte katternas fel utan deras ägare. Finns det inga örter mot trångsinta grannar  ??? ? Då går man liksom direkt på källan till problemet  :D
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 09 nov-10 kl 08:46 »
TS  borde flytta till ett grann fritt område......    själv e jag grann och allargi allergiker  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 nov-10 kl 09:00 »
Katter är väldigt lättfångade i fälla. Fånga den och skräm den rejält (hink vatten?), släpp sedan ut den..... Så slapp vi en katt som brukade pissa i ladugården och skrämma bort våra katter därifrån.

Jag antar att kommunen eller deras skyddsjägare kan tänkas ha fällor som du kan få låna/hyra om du pratar snällt. Annars kostar de runt en tusing från t.ex. Lotin:  http://www.lotin.se/Fallor/default.asp

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #23 skrivet: 09 nov-10 kl 09:24 »
ja och om man nu vill flytta till ett område med grannar överallt så ska man alltid kolla om där bor katter el ej. Min mamma har bott i ett område i 30 år och nu har där flyttat in en familj som hatar katter! Min mammas katter gör sina behov inne i lådan inte ute. men de jagar katterna och skrämmer dem osv.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #24 skrivet: 09 nov-10 kl 09:39 »
Katter är väldigt lättfångade i fälla. Fånga den och skräm den rejält (hink vatten?), släpp sedan ut den..... Så slapp vi en katt som brukade pissa i ladugården och skrämma bort våra katter därifrån.

Jag antar att kommunen eller deras skyddsjägare kan tänkas ha fällor som du kan få låna/hyra om du pratar snällt. Annars kostar de runt en tusing från t.ex. Lotin:  http://www.lotin.se/Fallor/default.asp
Rekommendation innan fälla är att göra en konsekvensanalys.   Definitivt ett snabbt sätt att göra sig känd i bygden  ;D

Sedan är katter individer och att pissa revir eller att tala om vad de tycker finns det många stories om.  En katt jag kände ville inte åka bil  till Öland så hon pissade på förarens kudde när de kom fram. Samma katt saknade matmor  så när hon kom hem la hon levande möss framför tårna. En annan katt blev misshandlad av en sambo som flyttat in och då bet katten sönder bästa blomman och  började kissa under badkaret. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

esten

• -
« Svar #25 skrivet: 09 nov-10 kl 09:58 »
Min ena katt för länge sedan blev också misshandlad av den sambon jag hade då . Katten hoppade upp på matbordet gick förbi sambon och lyfte på svansen och gav han en rejäl dush i ansiktet , sedan var hon snabbt därifrån och tog skydd .

Men sätt 20 - 50 pers i ett rum en kattallergiker . Släpp in en katt och ge den lite tid att se sig om . Ofelbart kommer katten att lägga sig i knät på allergikern .

Så en attitydförändring hos TS kan kanske hjälpa också .

Quercus

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 09 nov-10 kl 21:40 »
Oavsett vad jag gillar katter eller inte, eller kattägare för den delen, hade du en cool katt ;D! Sambon fick vad han förtjänade!

Men de senaste inläggen tyder på att vissa kattägare verkar något självdestruktiva?...pissa på bilkuddar, lämnar in möss framför fötterna...trevligt? charmigt? not in my book.
« Senast ändrad: 09 nov-10 kl 21:46 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 09 nov-10 kl 22:13 »
Nåja, möss framför fötterna är ju kattens uppfattning om den största vänlighet!  Se tråden "Vad får ni för mat?" nånstans här på forumet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Quercus

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 09 nov-10 kl 22:51 »
Och hur mycket äckligt utsätter inte hundar sina ägare för? Rullar sig i halvruttet animalsikt avskräde med tveksamt ursprung och med en omisskännlig pikant doft...Då är ofte den nya soffan den mest föredragna liggplatsen...nä, fy f-n. Dock föredrar jag hundar, trot eller ej, men det är ju en smaksak - möss vid fötterna eller kadaverdoft i vardagsrummet - en smaksak?  :-X

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #29 skrivet: 10 nov-10 kl 00:08 »
på svar varför en katt hoppar upp i allergikernsknä....
 (oftas dom som är rädd katt eller allergisk vänder bort blicken eller nonsalerar katten) på kattens språk så säger man att man vill ha katten ska komma , jo varsågod jag är snäll kom till mig..    men i själva verket ska man stirra på katten , helst stirra ut den, då vet den att den inte är välkommen och du inte vill ha med att göra kanske tillochmed är arg.
men det funkar dock inte i blomrabatten.. ;D
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 10 nov-10 kl 00:10 »
Spännande hur det går!  Vad tänker Du prova?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 nov-10 kl 00:39 »
Här på landet fungerar små runda kulor av bly, ca 2-300 st i varje dos väldigt bra mot kattproblem. Fast det kanske inte är nåt att rekommendera i ett villaområde.
Men om man vill skrämma en katt från att vara på ett speciellt ställe så finns det en grej som heter "Stygge", när den har utlöst så går aldrig katten dit mer, funkar även till hundar.
Googla på Stygge om ni är nyfikna!  :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #32 skrivet: 10 nov-10 kl 01:32 »
Här på landet fungerar små runda kulor av bly, ca 2-300 st i varje dos väldigt bra mot kattproblem. Fast det kanske inte är nåt att rekommendera i ett villaområde.

Hoppas du får smaka samma medicin någon gång då, elaka gubbfan!!! Eller att någon skjuter ihjäl dina älskade djur om du har några.

Jag fattar inte den där jävla attityden som så många har mot katter hela tiden!!!! Den där 'bly hjälper jättebra mot kattproblem, höhöhö'.

I en annan tråd där någon fått sina får ihjälrivna av lösspringande hundar och någon vågade säga skjut och gräv ner eller något i den stilen så blev det ju ett himla hallå, nej för hundar får man ju inte skjuta.

Fatta att en katt också kan vara någons allt och bästa vän.

Personligen tycker jag att en dygnet runt tokskällande hundjävel är hundra gånger mer irriterande men det är inte pk att hata hundar men väldigt accepterat att hata katter.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 10 nov-10 kl 01:34 »
Men om man vill skrämma en katt från att vara på ett speciellt ställe så finns det en grej som heter "Stygge", när den har utlöst så går aldrig katten dit mer, funkar även till hundar.
rent djurplågeri då den kan slå av näsbenet  men det förvånar mig inte när det kommer från en jägare 

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #34 skrivet: 10 nov-10 kl 01:38 »
Han borde få näsan avslagen själv med en sån inställning  >:(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

knöcklan

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 10 nov-10 kl 09:22 »
på svar varför en katt hoppar upp i allergikernsknä....
 (oftas dom som är rädd katt eller allergisk vänder bort blicken eller nonsalerar katten) på kattens språk så säger man att man vill ha katten ska komma , jo varsågod jag är snäll kom till mig..    men i själva verket ska man stirra på katten , helst stirra ut den, då vet den att den inte är välkommen och du inte vill ha med att göra kanske tillochmed är arg.
men det funkar dock inte i blomrabatten.. ;D
Jag hörde om ett äldreboende där man hade en katt som hoppade upp i sängen/stolen till de äldre som stod inför pärleporten.  Visst kan vara en skröna ligger för långt ifrån för att bedöma. 
Det börjar ske en attitydförändring hos skolmedicinare att vid allergi mot djur att inte undvika allt utan att försöka få den drabbade personen vänja sig. 
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 10 nov-10 kl 09:30 »
Katter i min bardomsby var en tillgång för att hålla undan råttor. Det var noga med att de katter som behölls skulle vara födda på våren och helst honor.  Fick inte bli innekatter och därför alltid mjölk i lagården.
Så är det du som tagit över råttbekämpningen med bly ;D

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 10 nov-10 kl 09:31 »
Det börjar ske en attitydförändring hos skolmedicinare att vid allergi mot djur att inte undvika allt utan att försöka få den drabbade personen vänja sig.

Det blir ju billigast ::).

esten

• -
« Svar #38 skrivet: 10 nov-10 kl 09:37 »
Jag är pälsdjursallergiker och har aldrig undvikit djur .

Jag fick iof lämna tillbaka en guldhamster då jag blev kraftigt påverkad av den .
men efter det så .
Nu känner jag bara av allergin vid speciella tillfällen , tex en valp med valpull är värre . Under vår och försommar då det periodvis är mycket pollen så kommer också pälsdjursallergin men inte lika svårt längre som när jag var liten .
Min bror är mer illa däran och han har skytt djur i hela sitt liv pga det . Han har blivit behandlad för pollen . Men äter ändå ganska mycket medicin för sin allergi .

knöcklan

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 10 nov-10 kl 09:38 »
Och hur mycket äckligt utsätter inte hundar sina ägare för? Rullar sig i halvruttet animalsikt avskräde med tveksamt ursprung och med en omisskännlig pikant doft...Då är ofte den nya soffan den mest föredragna liggplatsen...nä, fy f-n. Dock föredrar jag hundar, trot eller ej, men det är ju en smaksak - möss vid fötterna eller kadaverdoft i vardagsrummet - en smaksak?  :-X
Förr var det så lugnt här på örter. Måste göra lite reklam för ljugarbänken - det är lite väl fridfullt där just nu  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1126 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser