Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något som skrämmer kattkräken?  (läst 11011 gånger)

anders50

• Gäst
SV: Något som skrämmer kattkräken?
« Svar #40 skrivet: 10 nov-10 kl 09:49 »
Som jag alltid tyckt: Kattvänner är alltid väldigt trevliga!   :-*

Monica

« Svar #41 skrivet: 10 nov-10 kl 10:10 »
Hej allihop i örttråden!

En god ton kommer man väldigt långt med och kan skapa en skön och trevlig känsla hos var och en. En diskussion om ett ämne/problem kan bli väldigt givande och intressant om alla visar respekt för varandra.

Det är inte okej att locka/tipsa ngn till att begå ett lagbrott och det är heller inte okej att kasta kränkande benämningar på varandra.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #42 skrivet: 10 nov-10 kl 10:50 »
Knöklan - varför skulle det vara katter födda på våren? Honor är logiskt, de slåss inte lika mycket och kissar inte stinkade markeringar. Men varför vårkattungarna?

För övrigt  - mer på ämnet - så brukar jag köra med djurspråk så mycket det går:

När katten hoppar upp på diskbänk eller spis, så fräser jag som en arg katt och stirrar ut dem, jagar ut ur köket. Det fungerar snabbyt på de flesta, en envist och uppstudsig unghanne fick jag dock jobba ett tag med.

Om du är ute när katten är där  så skulle jag göra så också. Fräsa, stirra sumt och röra sig emot katten långsamt och betämt och när den vänder ryggen, jaga efter!
Tipset med att fånga in och skrämma verkar bra om citrondoft och fräsande inte fungerar. Men kallt vatten verkar onödigt läskigt. Och farligt nu på vintern. Det räcker säkert att fånga och fräsa för att sedan jaga bort den. Man vill ju att den skall förstå att din revir är upptagen och att du inte kommer att släppain den!

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Just_me

• Småland
« Svar #43 skrivet: 10 nov-10 kl 11:01 »
Knöklan - varför skulle det vara katter födda på våren? Honor är logiskt, de slåss inte lika mycket och kissar inte stinkade markeringar. Men varför vårkattungarna?

För övrigt  - mer på ämnet - så brukar jag köra med djurspråk så mycket det går:

När katten hoppar upp på diskbänk eller spis, så fräser jag som en arg katt och stirrar ut dem, jagar ut ur köket. Det fungerar snabbyt på de flesta, en envist och uppstudsig unghanne fick jag dock jobba ett tag med.

Om du är ute när katten är där  så skulle jag göra så också. Fräsa, stirra sumt och röra sig emot katten långsamt och betämt och när den vänder ryggen, jaga efter!
Tipset med att fånga in och skrämma verkar bra om citrondoft och fräsande inte fungerar. Men kallt vatten verkar onödigt läskigt. Och farligt nu på vintern. Det räcker säkert att fånga och fräsa för att sedan jaga bort den. Man vill ju att den skall förstå att din revir är upptagen och att du inte kommer att släppain den!

Lycka till!

Det låter som ett väldigt bra tips. Katter har ett väldigt utvecklat språk och revirtänk. Vi kör samma sak när de hoppar upp på diskbänken eller köksbordet.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #44 skrivet: 10 nov-10 kl 11:08 »
Min kusin var jätte allergisk mot katter och andra djur, det räckte me ett hårstår så fick hon åka in akut till sjukhuset. Hon kunde inte ta hem kompisar som hade djur. Nu är hon 37år och har 3 katter och tre hundar, helt fri från allergierna, så det kan gå bort ;) eller så hade hon jävlar tur
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #45 skrivet: 10 nov-10 kl 11:17 »

Lycka till!
Man sa att honorna tog flera råttor hade försörjningsplikt.  Man sa också att vårkatterna hade bättre förutsättningar.   
En annan iaktagelse jag själv gör är att en katt på hemmaplan vill kommunicera ev bli kelad med. Men samma katt på bortaplan lägger benen på ryggen vid minsta försök och drar iväg som en rem. 
En lejonfärgad tuffing (ej hemmahörande) har sin morgonrunda utanför mitt fönster.  Att han blev instängd i en vedbod 10 dagar har inte skrämt honom. Det var inte första gången efter något liknande kom han hem med trasiga tassar. 

Jag skulle vilja se några möten mellan den katten och räven som frekventerar samma orm-sork-grod-råtthål  ;)

Sen har vi en grå kattdam på hemmaplan som inte vågar någonting.  Tidigare följde hon med på hundpromenaden men sedan hunden är borta hänger den på när matte går till vedbon.  Skulle inte blir förvånad om den tigerfärgade tuffingen skrämt den.

Som i real life - sätt ner foten och fräs
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

1129 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pasi, ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser