Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lag på hönsgård?  (läst 8783 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Lag på hönsgård?
« skrivet: 05 nov-10 kl 19:53 »
enligt länsstyrelsen var min hönsgård bristfällig...(några höns gick lösa utanför)..  Hönsen får inte gå lösa i min trädgård för de kan tydligen skada sig på saker... vi har haft höns sen 70talet och aldrig någonsin har nån höna fastnat eller skadat sig på något..det stora hotet är mink,räv,grävling och rovfåglar... undrar hur folk gör som har lantrashöns?de ska ju hållas fritt..lösa i trädgården.. städar de hela trädgården ifrån alla tänkbara gropar,vassa stenar,redskap..mm?knappast!!!
Fjäderfän och kaniner

Existens?

• Gäst
SV: Lag på hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-10 kl 22:27 »
Det är ju samma regler för alla djur. Inga grejer i hagarna som de kan skada sig på. Och hagarna ( eller för den delen boxar ) ska vara sådana så djuren inte kan rymma.

johe71

« Svar #2 skrivet: 05 nov-10 kl 22:42 »
Hönsen får inte gå lösa i min trädgård för de kan tydligen skada sig på saker...

är du säker på att det var anledningen? det kan kanske vara detta som är anledningen till att de inte får gå lösa....

jordbruksverket: Sedan våren 2009 bedömer Jordbruksverket att risken för fågelinfluensa i Sverige är liten. Därför gäller skyddsnivå 1 tillsvidare i hela Sverige. Följande regler gäller för skyddsnivå 1: # Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus.

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 23:06 »
jaha.. så då är vi olagliga hela högen då, enligt ts inspektör??
Låter som inspektören läst in sig på industrihöns.
För allvarligt, hur många hobbyhöns går INTE lösa i trädgården?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 05 nov-10 kl 23:15 »
Ååååh Grimbart, jag lider med dig, du har fått en riktig idiot på halsen...

Skriv ut alla dokumenten, highlighta berörda områden och ha dom med dig. "Gå över huvudet" på inspektören och ring hans/hennes chef och ge referenser till de lagar du har kollat upp.

Vi har väl inte längre någon officiell varning utlyst för fågelflunsan? Under en period var alla fjäderfän tvungna att isoleras från vilda fjäderfjän för att minska risken för smitta av fågelflunsan.
//Lina

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #5 skrivet: 06 nov-10 kl 08:00 »
Suck vad trött jag blir

johe71

« Svar #6 skrivet: 06 nov-10 kl 09:54 »
Vi har väl inte längre någon officiell varning utlyst för fågelflunsan?

enligt jordbruksverket så finns det det och enligt dem gäller sedan våren 2009 skyddsnivå 1 i hela Sverige, vilket bland annat innebär att fjäderdä får gå utomhus i inhägnad. Innan dess så var det skyddsnivå 2 i delar av landet och nivå två innebär att fjäderfä ska hållas inomhus...

Många (mig själv inkluderad) har frigående höns trots att det är nivå 1 - men en inspektör som vill har all möjlighet att klaga på det...

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 06 nov-10 kl 10:55 »
Vem har massa vassa saker ståendes i trädgården?
I vår trädgård så finnns det träd, buskar och gräsmatta.
Inte redskap mm.

Om hönsen går lösa utanför ett hönsgård så är hönsgården bristfällig.
Annars hade inte hönsen kommit ut.

Vi har ingen hönsgård och då kan den inte heller vara bristfällig.
Men då måsts man se till att allt som en höna kan fastna i är bortstädat eller inlåst.
Annars finns risken och det är det som du får påpekande på.
Även om det aldrig har hänt en olycka på massor av år.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 06 nov-10 kl 11:02 »
http://www.krisinformation.se/web/StartPage____11327.aspx

"Sedan den 21 april 2008 gäller skyddsnivå 1 för hela Sverige. Detta innebär bland annat att utställningar är tillåtna och att djurhållare till ekologiska fjäderfän kan släppa ut sina fåglar.

Skyddsnivå 1 innebär att fjäderfä får släppas ut, men ska hållas inhägnade. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus. Ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning. Hägnat fjädervilt får hållas utomhus inhägnade, men under perioden oktober till maj ska inhägnaden, där vuxna andfåglar hålls, vara övertäckt med nät.

Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar får gå ute helt fritt. Foder och dricksvatten ska dock ges inomhus eller under ett skydd som förhindrar kontakt med vilda and- och vadarfåglar."

Hobbyflockar får alltså gå fritt ute!

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 06 nov-10 kl 11:09 »
Vem har massa vassa saker ståendes i trädgården?
I vår trädgård så finnns det träd, buskar och gräsmatta.
Inte redskap mm.

Om hönsen går lösa utanför ett hönsgård så är hönsgården bristfällig.
Annars hade inte hönsen kommit ut.

Vi har ingen hönsgård och då kan den inte heller vara bristfällig.
Men då måsts man se till att allt som en höna kan fastna i är bortstädat eller inlåst.
Annars finns risken och det är det som du får påpekande på.
Även om det aldrig har hänt en olycka på massor av år.

På vår gård finns det redskap till traktorn och fyrhjulingen, vi har en hönsgård som är trasig så därför använder vi inte den utan släpper ut hönsen direkt ut i det fria.

Då skulle vi fällas också då tycker du?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 06 nov-10 kl 11:22 »
På vår gård finns det redskap till traktorn och fyrhjulingen, vi har en hönsgård som är trasig så därför använder vi inte den utan släpper ut hönsen direkt ut i det fria.

Då skulle vi fällas också då tycker du?
Om hönsen kan skada sig på saker så skall man fällas. Så enkelt är det.
Du kan själv gissa vad som händer om någon får se att dina hönor sitter fast och har skadat sig eller avlidit.
Då finns bilden i tidningen/nätet och inspektören på gården inom några timmar.

Djur skall inte riskera att fastna för att sedan sitta fast i flera timmar innan dom hittas.

Själv så hade jag en lös bräda vid växthusen för massa år sedan.
En av hönsen lyckades få ner foten mellan brädan och plastväggen.
Fick panik och vred helt enkelt av fotleden. Så jag fick avliva den.
Efter den händelsen så har jag varit noga med att städa rent och snyggt där jag släpper ut hönsen.

betsla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 06 nov-10 kl 11:29 »
Självklart, om djuren riskerar att skadas då måste man ju ser över situationen. Än så länge är de kloka och ger tusan i att springa på piggarna i hövändaren, de kliver inte in i höpressen när den är på osv... jag tror inte att man måste ha så himla välstädat på gården för att kunna släppa dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 06 nov-10 kl 14:15 »
Självklart, om djuren riskerar att skadas då måste man ju ser över situationen. Än så länge är de kloka och ger tusan i att springa på piggarna i hövändaren, de kliver inte in i höpressen när den är på osv... jag tror inte att man måste ha så himla välstädat på gården för att kunna släppa dem.
Har du fått besök av djurinspektören någon gång?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 06 nov-10 kl 15:48 »
Djurinspektörer är en yrkesgrupp för sig, silar mygg och sväljer kameler. Det finns många missförhållanden av större art än att en höna kan skada sig vid utevistelsen. Jag vet flera fall där anmälningar gjorts utan att det hänt ett dugg och då har det varit riktig misär. Det kanske kan vara smidigare att kolla upp en flock hobbyhöns istället för de riktigt stora djurhållarna. Tur att ingen inspektör kom till mig när den ena tuppen fastnat med foten i foderautomaten, hur han nu bar sig åt  ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 06 nov-10 kl 16:16 »
Om hönsen kan skada sig på saker så skall man fällas. Så enkelt är det.
...
Då är det väl bara att nacka alla höns på en gång... Med tanke på hur många 'freak accidents' som händer här i världen, menar jag... Det är bara att börja kolla runt på vad en höna kan skada sig på...
Den kan bli oljig och därmed få i sig motorolja/maskinfett när den är i närheten av bilar, traktorer eller vägar där något fordon framförts...
Den kan bli skadad när den hoppar ner från en trädgren...
Den kan bli skadad på rampen som ska göra det lättare för hönsen att ta sig in i hönshuset...
The list goes on...

Åtgärder:  ???
Ställ alla fordon i garage och sätt staket så hönsen inte kommer åt vägarna? Höns kan göra sig illa på garageportarnas handtag och på staketen som utesluter vägarna från hönsens tillåtna utrymme...
Hugga ner alla träd? Då hittar hönan något annat att hoppa upp på, som den följdaktligen kan göra sig illa på... eller när den hoppar ner :o
Ta bort ramper från 'uppfarten' till hönsluckan? Då måste ju hönan hoppa upp och då kan den också göra illa sig...

Alltså kvarstår att stänga in dem, men då kan den ju göra sig illa inomhus, eller hur... Foderautomater, sittpinnar, väggar, dörrar mm...

Idiotiskt av en inspektör att ens klaga på om det står en kratta eller vad det nu kan vara framme... Självklart tar man väl undan allt som är uppenbara faror... åtminstone jag :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 06 nov-10 kl 16:24 »
Alla inspektörer är inte idioter, men alltför många har ingen egen erfarenhet av att föda upp djur och därför gör dom "konstiga" bedömningar. Det har helt enkelt med okunskap att göra.

En bra inspektör är ödmjuk och frågar om råd för att få veta mer om hur det är att ha tex höns. Men en bra inspektör har också läst på om aktuell författning (för höns är det väl L100) och kontrollerar att den som blir inspekterad följer det.

Även om man inte tycker om en lag så är det ju fortfarande en lag, man kan ju inte bli sur om man blir bötfälld för att man medvetet inte följer den. Man vet ju om att man gör något olagligt, då får man ta konsekvenserna (har man inget bälte när man kör bil kan man ju inte bli sur om man får böter för det).

När man skaffar sig djur så kollar man väl upp så mycket man kan om dom? Djurskyddslagen och aktuella författningar är väl något alla seriösa djurägare känner till och har anpassat sin hållning efter?

Och ingen inspektör lär väl gnälla över en grop eller en sten i trädgården... Däremot ska det ju inte ligga redskap spridda överallt, både djur och människor kan göra sig illa på dom, vilda som tama (och så rostar dom, varför ligger dom runtspridda överhuvudtaget?). Klart höns får gå fria, men det ska ju vara för att dörren till hönsgården är öppen, inte för att det finns hål i hönsgården (för där kan ju rovdjur ta sig in).
« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 16:29 av skiesabove »
//Lina

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 06 nov-10 kl 16:56 »
Så fort någon skriker högt om att inspektören har varit på besök och han är dum i huvudet så skriker alla i kör att man skall anmäla honom och att han är en inkompetent idiot.

Verkar som om det inte kan vara fel på Grimbarts djurhållning.
Hur många av er som håller med Grimbart har sett den hönsgården och vet att den är bra?
Skulle det inte kunna vara så att det helt enkelt är massa skitfel på den som borde ha åtgärdas för länge sedan?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 nov-10 kl 17:01 »
jag har inte hål i hönsgården..däremot saknas nättak.. sist jag kolla hade hönor vingar... vissa exemplar flyger ganska bra... i alla tider har höns gått lösa och det stora hotet är rovdjuren..bäst vi städar bort dem också...
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 06 nov-10 kl 17:06 »
jag har inte hål i hönsgården..däremot saknas nättak.. sist jag kolla hade hönor vingar... vissa exemplar flyger ganska bra... i alla tider har höns gått lösa och det stora hotet är rovdjuren..bäst vi städar bort dem också...

Vi försöker... tyvärr bara en räv än så länge...  ::)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 06 nov-10 kl 17:12 »
Så fort någon skriker högt om att inspektören har varit på besök och han är dum i huvudet så skriker alla i kör att man skall anmäla honom och att han är en inkompetent idiot.

Verkar som om det inte kan vara fel på Grimbarts djurhållning.
Hur många av er som håller med Grimbart har sett den hönsgården och vet att den är bra?
Skulle det inte kunna vara så att det helt enkelt är massa skitfel på den som borde ha åtgärdas för länge sedan?
Det var inte grimbarts djurhållning jag kommenterade i denna länk, utan ditt inlägg att om man har något som hönsen kan göra illa sig på så ska man anmälas ::)
I en annan länk kommenterar jag att grimbart bör anmäla inspektören som tydligen påpekat att folk som har djur(i detta fall höns) och jobbar tydligen inte har tid att ha djur - enligt vad grimbart skrev i tråden att inspektören sagt.
Orsak: Det är skitsnack!!! Och så kan inte en inspektör säga utan tydliga grunder, vilket kommer av ordentliga utredningar och inte ett kort besök, som inte ens visar på alla rutiner som hålls på en gård.

Fast det kanske bara är jag som tycker att det ska göras grundliga utredningar innan inspektörer kommer och påstår att man inte bör ha djur ???

'Rovdjurskramare' som jag är hoppas jag att våra underbara rovdjur får leva i högsta välmåga, men det är en helt annan diskussion ;)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser