Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pannkaksrecept  (läst 18931 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Pannkaksrecept
« Svar #20 skrivet: 03 nov-10 kl 23:26 »
när jag var yngre lärde jag mina grannar från Swaziland att steka pannkakor.. de hade varken mjölk eller vetemjöl hemma så det fick bli vatten och rågmjöl.. fast med sylt på så gick de ner också ;D
Fjäderfän och kaniner

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 04 nov-10 kl 00:17 »

Jag äter inte socker/sylt/vispgrädde(socker i) så man får minsann lära sig att fixa andra matvariationer då  ;D

:-* /Anette

På våfflor brukar vi ha gräddfil, rödlök och svart kaviar. Det tycker barnen bättre om än sylt och grädde. Det kanske funkar på pannkakor också.

Och nej... jag har inte testat kantarellstuvning och lönnsirap samtidigt, kanske skulle göra det. Man vill ju inte dö nyfiken.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 04 nov-10 kl 00:24 »
På våfflor brukar vi ha gräddfil, rödlök och svart kaviar. Det tycker barnen bättre om än sylt och grädde. Det kanske funkar på pannkakor också.
...

Säkert :D
Får prova nån dag ;D fast lönnsirapen lämnar åtminstone jag till någon annan, för jag gillar inte det :-X ::)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 04 nov-10 kl 09:07 »
Pappa åt alltid sina pannkakor med en stor klick smör och socker som han rullade in i sina pannkakor .
Faktiskt är det gott .

En av mina favoriter är vaniljglass .

tuulis

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 05 nov-10 kl 09:20 »
Jag brukar byta ut en fjärdedel av vetemjölet mot fullkornsdinkel och sen ytterligare byter jag 1/2 dl av vetemjölet (eller siktad dinkel) mot 1 dl havrekli. Min tonårstjej tycker även att det smakar bättre än vanliga pannkakor.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 12 nov-10 kl 13:28 »
Australiensiskt pålägg är också gudagott:

Bred smör på, strössla socker över, droppa citron (färsk eller markattas). MMMMMMMMM!!!
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 12 nov-10 kl 13:57 »
Jag mäter aldrig upp mjölken när jag gör pannkakor. Däremot tar jag lika många dl mjöl som jag tar antal ägg. Eller lite mindre mjöl om jag vill göra riktigt äggiga pannkakor. 
En nypa salt, en gnutta socker, en knivsudd vaniljpulver.
Vispa ihop alla ägg, häll i en skvätt mjölk och vispa. Häll i hälften av mjölet och vispa sedan rejält i en cirkulär rörelse utan att stanna en enda gång tills allt mjöl är nervispat i äggsmeten. Detta är mitt trick för att slippa få mjölklumpar i smeten!  ;) Det är fruktansvärt tungt på slutet, så det gäller att ha en rejäl visp. Har knäckt/böjt ett antal...  ::)
Späd med lite mjölk i taget tills smeten blir slät och vispbar igen. Häll sen i resten av mjölet och upprepa mjöl-vispningsproceduren. ;)
Späd med mer mjölk till sockerkakssmet-konsistens. Låt stå och vila i minst en timme.
Vispa igenom och späd med mer mjölk tills den är lagom tjock. Stek en testpannkaka om man är osäker. Den ska flyta ut lätt i pannan. Och man ska använda SMÖR när man steker!  ;D

Och sen tycker jag att det är HELGERÅN att steka hela laddningen pannkakor till familjen för att sen ställa fram hela stapeln på bordet. Samma sak med våfflor. Dom ska ätas DIREKT när dom är klara så kanterna är härligt frasiga fortfarande, vilket innebär att nån får stå och steka medans dom andra äter. Men då krävs oxå att den som steker får sällskap när det är dags för henne (ja, det är oftast en hon i alla fall) att äta. Jag höll på att bli skogstokig en gång när jag gjort pannkakor till exxet och hans familj, och när det var dags för mig att äta så var alla på väg från bordet!  >:( Exxet sjönk dock tillbaka i kökssoffan när han såg min mördande blick...  ;D

Och sen tycker jag att det är lite humor när folk vill göra "nyttiga" pannkakor... Typ steka utan smör eller liknande... Herregud, om man vill vara nyttig så äter man helt enkelt inte pannkakor! Samma sak med smörgåstårta!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mysfaktor

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 nov-10 kl 14:05 »
när jag var yngre lärde jag mina grannar från Swaziland att steka pannkakor.. de hade varken mjölk eller vetemjöl hemma så det fick bli vatten och rågmjöl.. fast med sylt på så gick de ner också ;D
här gör vi på grädde och ägg!!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #28 skrivet: 12 nov-10 kl 14:23 »
Jag mäter aldrig upp mjölken när jag gör pannkakor. Däremot tar jag lika många dl mjöl som jag tar antal ägg. Eller lite mindre mjöl om jag vill göra riktigt äggiga pannkakor. 
En nypa salt, en gnutta socker, en knivsudd vaniljpulver.
Vispa ihop alla ägg, häll i en skvätt mjölk och vispa. Häll i hälften av mjölet och vispa sedan rejält i en cirkulär rörelse utan att stanna en enda gång tills allt mjöl är nervispat i äggsmeten. Detta är mitt trick för att slippa få mjölklumpar i smeten!  ;) Det är fruktansvärt tungt på slutet, så det gäller att ha en rejäl visp. Har knäckt/böjt ett antal...  ::)
Späd med lite mjölk i taget tills smeten blir slät och vispbar igen. Häll sen i resten av mjölet och upprepa mjöl-vispningsproceduren. ;)
Späd med mer mjölk till sockerkakssmet-konsistens. Låt stå och vila i minst en timme.
Vispa igenom och späd med mer mjölk tills den är lagom tjock. Stek en testpannkaka om man är osäker. Den ska flyta ut lätt i pannan. Och man ska använda SMÖR när man steker!  ;D

Och sen tycker jag att det är HELGERÅN att steka hela laddningen pannkakor till familjen för att sen ställa fram hela stapeln på bordet. Samma sak med våfflor. Dom ska ätas DIREKT när dom är klara så kanterna är härligt frasiga fortfarande, vilket innebär att nån får stå och steka medans dom andra äter. Men då krävs oxå att den som steker får sällskap när det är dags för henne (ja, det är oftast en hon i alla fall) att äta. Jag höll på att bli skogstokig en gång när jag gjort pannkakor till exxet och hans familj, och när det var dags för mig att äta så var alla på väg från bordet!  >:( Exxet sjönk dock tillbaka i kökssoffan när han såg min mördande blick...  ;D

Och sen tycker jag att det är lite humor när folk vill göra "nyttiga" pannkakor... Typ steka utan smör eller liknande... Herregud, om man vill vara nyttig så äter man helt enkelt inte pannkakor! Samma sak med smörgåstårta!  ;D

/Sara

What she said!!

Också kan man avjuta dem med en rejäl dos flytande honung.  :)

Fick chokladpannkakor med hallonsylt hos kompisar en gång. Det var också väldigt gott!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 12 nov-10 kl 14:32 »
Min kusin brukar blanda pepparkakskryddor i våffelsmet till jul och äta med grädde och citronsylt. Det kanske man kunde testa i pannkakor också?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 12 nov-10 kl 15:44 »
Min kusin brukar blanda pepparkakskryddor i våffelsmet till jul och äta med grädde och citronsylt. Det kanske man kunde testa i pannkakor också?

Åh...  :D Eller i alla fall göra nån crepe-liknande efterrätt... Mmm... Pepparkakscrepe med typ vanilj-grädde eller nåt sånt... Det MÅSTE jag testa!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #31 skrivet: 12 nov-10 kl 18:08 »

Citronsylt?? Det låter gott, på nåt märkligt sätt... Recept?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #32 skrivet: 12 nov-10 kl 19:03 »

Det var jättegott, tyvärr har jag inte receptet, men jag kan fråga honom om det.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 12 nov-10 kl 22:58 »
när jag var liten pöjk så hällde jag o´boy eller koncentrerad saft i smeten..görgott..
Fjäderfän och kaniner

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 14 nov-10 kl 13:41 »

Lemon Curd, kanske?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #35 skrivet: 14 nov-10 kl 19:31 »
Nej lemon curd var det inte, det har jag också smakat, dock inte på pannkakor, den är opak eller vad heter det, inte genomskinlig, den här var genomskinlig och syrlig och god. Jag frågade kusinen i dag och tyvärr hade han inte gjort den själv, den var köpt i Skottland så den är väl inte så lätt att få tag i...

Det finns citronmarmelad på ÖB (Mor Märtas) som han också testat, den är alldeles för söt, men går i nödfall sa han. (Fast han åker till Skottland minst en gång om året så han lägger väl på sig ett lager.) Men om någon vill testa så går det ju alltid ta den marmeladen, den är visst rätt lös.

Neiklot

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 nov-10 kl 16:18 »
För ett par veckor sedan när jag var nere och handlade i en matvaruaffär så var det en familj med 2 barn som hade köpt färdiga pannkakor i plastförpackning. . .

Ang. våfflor så gör vi ibland "frukostvåfflor", typ som "fullkornsvåfflor".
Äts med ost och marmelad, gott, snabbt och väldigt lätt att göra. :)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 nov-10 kl 16:26 »
För ett par veckor sedan när jag var nere och handlade i en matvaruaffär så var det en familj med 2 barn som hade köpt färdiga pannkakor i plastförpackning. . .

Ang. våfflor så gör vi ibland "frukostvåfflor", typ som "fullkornsvåfflor".
Äts med ost och marmelad, gott, snabbt och väldigt lätt att göra. :)

Mmmm... "affären" annonserar om två förpackningar för 20:-...  Pannkisar ska vara hemlagade!

Våfflor är ett himla bra mellan-/kvällsmål också som alternativ till smörgås. Väldigt gott det med!

Sagigirl

• Halland
« Svar #38 skrivet: 23 nov-10 kl 11:33 »
Jag tycker pannkakor blir hårda om man byter ut en del av vetemjölet. (Vetebullar har jag däremot bakat på rågsikt och dom blir mjuka och goda). I ugnspannkaka brukar jag ha lite mindre mjöl. Kan vara lite småkladdig då man tar den ur ugnen men blir snart lagom mjuk-seg och godare än med hälften mjöl. Om du gillar det kan du dryga ut den med finrivna morötter. Såhär på hösten brukar jag ha äppelklyftor och kanel på, då blir det nästan dessert.
Om du vill kan du explimentera med att ha i lite grovt mjöl i tunnpannkakor och så låta smeten dra ett halvt dygn. Innan du steker dom slänger du i lite bakpulver, då blir dom lite mindre stabbiga.

Jag brukar byta ut hälften av mjölken med vispgrädde. Då blir pannkakorna himmelskt goda och fluffiga.
Har ett företag där jag säljer ullprodukter och har hantverkskurser. Jag nåltovar figurer, stickar och virkar. Besök gärna min blogg: landalamm.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

875 gäster, 4 användare
Berberis, Seimo, ASIO Sweden, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser