Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  årets julbord snart dax?  (läst 5888 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
årets julbord snart dax?
« skrivet: 12 okt-10 kl 22:35 »
vad har ni på julbordet? traditionella saker eller udda rätter? nåt exotiskt kanske?  snart e det jul tiden går fort... och vad dricker ni julmust eller cola? svagdricka..julöl...
Fjäderfän och kaniner

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: årets julbord snart dax?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-10 kl 22:39 »
Ominte annat..så är det ju verkligen hög tid att börja laga mat till julbordet...för självhushållaren... Grisen ska slaktas, grönsaker skördas..rödbetor ska läggas in för rödbetssalladen...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 okt-10 kl 22:40 »
så sant... nån som stoppar korv själv kanske?
Fjäderfän och kaniner

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 okt-10 kl 22:46 »
Jajamen, första gången i fjol, det var väldigt roligt  :D

Såg att du frågade efter kålrotslderecept..tog faktist in kålrötter idag som ska bli låda  :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-10 kl 22:47 »
För att inte tala om att sätta GLÖGG verkligen dags !!!

Granbackstove

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 okt-10 kl 22:53 »
KÅL! Grönkål (långkål), vitkål (brunkål) och traditionell hemkokt rödkål! Och så morsans inlagda sill, rödbetssallad, potatis, prinkorv, köttbullar och en Jansson, sen är jag, men inte resten av familjen nöjd.  :)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 okt-10 kl 23:04 »
jag gillar morsans hemgjorda sillsallad... och kokt och därefter stekt brysselkål som steks efter körven och köttbullarna i det flottet... och stekt kålrotslåda(finsk specialitet).. lutfisk med massvis av kryddpeppar och vitsås och ärter och potäter är mums på juldagen..
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 12 okt-10 kl 23:09 »
Vi är dåååååliga självhushållare när det gäller julbordet. Inga grisar att slakta, inga grönsaker att skörda och ingen glögg att tillverka. Nåväl, vi får äta älg- och lammkött istället! Hemgjorda ägg har vi såklart också...

På julbordet finnes julskinka med svisker (plommonkompott alltså), lax i några varianter, sill i några fler varianter, getost (både vit och röd såklart), svärmors makalöst goda Janssons frestelse (hemligheten är mycket ansjovis och massor med grädde och smör).

Till det drick julöl för den som vill och julmust till resten. Jag får hålla mig till musten i år... ;)

Sen har vi några av de äldre gardet som envisas med lutfisken  :-X
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Michailov

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 okt-10 kl 23:16 »
Egeninlagd sill är ett måste! Det är en söt, svag lag så sillen behöver minst 7-8 dagar. Sedan Jansson, frugans köttbullar, vörtbröd, rödkål, prinskorv, potatis, bruna bönor och ibland revben. Som middag på afton eller dag brukar det vara "dröst torsk" eller helst saltlånga med äggsås och potatis. Ibland, om gäster har fiskskräck, byter vi det mot norsk "ribbe". Dricka är julöl och Rånäs  ;)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Michailov

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 23:18 »
Glömde det söta - äggost!! Med sylt såklart!

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 23:26 »
Julskinka och Janson , massor av sill , kalvsylta rödbetor , köttbullar .Sen får vi se .

Dricker gör jag Baikal och porter och glögg .

Misse

• nr 9424
« Svar #11 skrivet: 12 okt-10 kl 23:31 »
Inget julbord öht. Helt totalt ointressant. Är för mig en vanlig dag som vilken måndag som helst, om jag inte är med andra. Samma med idsommar, födelsedagar och sånt.
Men är jag med andra hemma hos andra då lassar jag gärna in massor av tex julmat genom lastluckan ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 12 okt-10 kl 23:35 »

Till det drick julöl för den som vill och julmust till resten. Jag får hålla mig till musten i år... ;)

Sen har vi några av de äldre gardet som envisas med lutfisken  :-X

Vad händer då då?? med tanke på att du får hålla dej till musten??? :P
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Sjaunja

• -
« Svar #13 skrivet: 12 okt-10 kl 23:39 »
Julmust, skinka, stark senap, Alladinask och stark glögg. Det är allt som behövs egentligen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 12 okt-10 kl 23:50 »
Vi har varje år pratat om att dra ner på julbordet för det känns egentligen inte rätt att lassa in på det viset, och barnen uppskattar det egentligen inte riktigt heller...

Men sillsallad kommer vi ha, det tycker alla om och rödbetorna har vi odlat själva. Rödkål måste jag också ha på mitt julbord efter gammalt recept från min pappas sida av släkten. Janssons frestelse med massa ansjovis och grädde. Köttbullar på älgfärs skjuten av svärfar eller svärmor (och köpt fläskfärs). Omelett av ägg från egna hönor och kantareller från skogen. Brysselkål brukar vi ha för att lätta upp den tunga feta maten, fast vi odlar tyvärr ingen egen, det lät väldigt gott att låta den steka efter lite som grimbart skrev, det måste jag testa. Jag tror det räcker så. Julskinka har vi insett att vi har bara för att det ska vara så, den skippar vi, man kan smaka hos andra...

Till detta tänkte vi dricka enbärsdricka i år, det är godare än julmust!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 12 okt-10 kl 23:56 »
Julmust, skinka, stark senap, Alladinask och stark glögg. Det är allt som behövs egentligen.
Precis. Tillägger ett himla gott vörtbröd. Och kanske risgrynsgröt på morron..

Sjaunja

• -
« Svar #16 skrivet: 13 okt-10 kl 00:00 »
Precis. Tillägger ett himla gott vörtbröd. Och kanske risgrynsgröt på morron..
Bra! Det glömde jag ju :-[

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #17 skrivet: 14 okt-10 kl 22:07 »
Herregud så hungrig jag blev!  ;D
Blir detta kanske mitt nya graviditetsbegär? Julskinka med stark senap och rödbetssallad, janssons och sill!
Malin

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 31 okt-10 kl 21:32 »
mums..snart dax..
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #19 skrivet: 31 okt-10 kl 21:57 »
Jag har mangosallad, vilket passar suveränt till både veganer och skinkätare.

Mogen mango hackas, ett par salladslökar/eller en röd lök. En chili finhackas. Blanda med olja, salt och peppar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser