Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  årets julbord snart dax?  (läst 5860 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: årets julbord snart dax?
« Svar #20 skrivet: 03 nov-10 kl 15:34 »
Vill aldrig vara utan mammas rödkålssallad:
Strimla rödkål, hacka persilja, grovhacka valnötter. Gör en dressing med olja, vitlök och citron.

Så sjukt sjukt gott! Och känns härligt att kombinera med de "tyngre" grejerna på bordet.

Saker jag vill se på mitt julbord: egeninlagda sillar, pappas egenfångade gravlax, morfars älgköttbullar, pappas skinka, mammas rödkåls-sallad, min egen sillsallad (jag har efter många år av släkttjafs blivit utnämd som den förnämligaste sillsalladsmakaren. Min hemlighet är en äggskärare), egenbakat vörtbröd, kaninkorv, västerbottensost, hemgjort äppelmos...

Och sötsakerna man gör själv! Knäck, ischoklad, marsipanfigurer, mina valnötsfudge, varma åkerbär med vispad grädde....

Egenkokad glögg! Min kompis Annas mans julöl!

LÄNGTAR!
//Lina

Pumpkin

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 15 nov-10 kl 10:05 »
Grönkålssallad, ett måste: hackad grönkål, hackade russin, gräddfil - enkelt å gott!
Hembakat tunt knäcke också
Everything is an experience

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #22 skrivet: 15 nov-10 kl 10:56 »
Julskinka och dopp i grytan (med tunnbröd förstås, inget äckligt vörtbröd), lax och potatis och någon kryddstark korv eller torkat renkött till kvällen. Gärna ett paket fikon bara till mig och några clementiner. Lite alkoholfri glögg och en god öl (måste det vara julöl så Samuel Adams annars gärna en London Porter) så är jag nöjd.
elliha.blogspot.com

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 15 nov-10 kl 14:07 »
Rökt vilkött som älghjärta, rådjurslår osv. Grisfötter är trevligt. Sedan en massa olika sillsorter! Rökt ål men inte nu när den är en hotad art.
Glögg tycker jag är överskattat, men svår att undvika.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

edithsdotter

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 nov-10 kl 14:28 »
Har lagt ner det där med julfirandet och låter istället helgen bli en tid av kontemplation. Äter vad jag vill, dricker vad jag vill och gör vad jag vill!
I mitt tidigare liv som lantbrukare med stor familj var det slakt till jul, både gris och lamm. Innan dess fälldes förhoppningsvis någon älg och allt fick bidra till julbordet. Grisen som hemsaltad skinka, egen köttkorv till annandagens grönkålssoppa, hemlagad leverpastej och till köttbullarna älgfärs och grisfärs. Potatis från eget land till lutfisken med vitsås, skirat smör, gröna ärter och nymalen peppar.
Bakade tunnbröd i vedugnen och kokade Upplandskubb i den vanliga.
Hade bakhelg med grannarna, och de var många, vid första advent då de fick (köpa) varsin tunnbrödsdeg och sedan kavla på av hjärtans fröjd under tiden Husbonden gräddade i ugnen. I pausen serverades hembakta lussekatter, egen design, och dito pepparkakor och sedan fortsatte alla barn sin lek utomhus.

Nu med facit i hand är det skönt att ha gett mina barn dessa minnen. Lika skönt som att själv slippa delta i allt firande längre. Som egenföretagare är det här den mest hektiska tiden på hela året och det känns bra att stänga in sig efteråt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #25 skrivet: 01 dec-10 kl 13:54 »
Här blir det bara ett litet julbord i år och det gäller att plocka russinen ur kakan och fundera på vad som verkligen är gott och vad som mest är slentrian. Önskemål från övriga julbordsätare såhär långt är:

sill, lite olika sorter och helst heminlagd
janssons frestelse
prinskorv
hemgjorda köttbullar
ett kryddigt rågsiktsbröd som jag brukar göra
god ost
öl och julmust och en liten nubbe för att sätta ned allt det feta

Själv vill jag ha sillsallad efter farmorsmors recept som inte är nedskrivet nånstans men har traderats i släkten. Antagligen har det inte längre så mycket med farmorsmor att göra, men det är gott.  :)

Funderar på att skippa skinkan och ha nåt intressantare kött. Kanske nåt med lamm?

Rullsylta gillar jag, men det är jag ganska ensam om. Med stark senap till.

Långkål, om jag hittar grönkål, här blev det ingen odlad i år.  :(

En fräsch, julig sallad eller flera. Det blir alltid för lite grönt på julbordet, tycker iaf jag.

Barnen har bestämda åsikter om kak- och godisbordet: pepparkakor förstås, fruktkaka, mandelmusslor med sylt och grädde, hemgjort marsipangodis, knäck, kola o.s.v. i all oändlighet. Hemskt gärna färska dadlar. Aladdinasken struntar vi i. Hur blev den en jultradition, egentligen?

Blir visst rätt mycket ändå... Själv skulle jag gärna förnya mig lite - lätta upp och "gröna" till julbordet en del. Behålla de traditionella smakerna och dofterna, men inte så tungt och svårsmält (tror jag ska starta en ny tråd).

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 01 dec-10 kl 14:19 »
Jag älskar julbord!! Har inget emot att äta rester i flera veckor så hos oss blir det ett ganska rejält bord.

• Griljerad julskinka
  • Janssons frestelse
  • Omelett, både kantarell och räk
  • Potatisgratäng
  • Inkokt lax
  • Gubbröra
  • Olika sillsorter, bl.a. svärmors currysill
  • Köttbullar
  • Rödbetssallad
  • Prinskorv
  • Kokta revben med fikon
  • Ägghalvor med räkor
  • Vörtbröd
  • Juledamer
  • Svärmors hembakade limpa
  • Kycklingfilé

Och till det blir det nog julmust att dricka. Kommer nog inte göra alltför mycket sötsaker till jul. Är inte särskilt förtjust i det och när man har ätit julbordet så är det bara dumt att ha mer saker att stoppa i sig eftersom jag oftast blir lite smått illamående. Men för att göra alla glada så blir det nog en fruktkorg med diverse frukter att förse sig med.

Längtar redan.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Nena

• Dalsland
« Svar #27 skrivet: 01 dec-10 kl 15:17 »
De senaste åren så har jag inte haft så mycket att säga till om vad som står på julbordet eftersom vi brukar fira julen hos svärmor.

Men förra året tog jag med mig älgfärspaté - som blev en succé. Så det blir det i år också plus lite rådjurfärsbullar. Och om jag hinner morotslåda - en variant på kålrotslåda.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 08 dec-10 kl 23:44 »
gravad havsöring brukar vara gött på julbordet.... revben... lutfisk... risgröt... rulle..skinka sötstark senap..leverkörv...onsalakörv... rökt kanin... rödkål...sillsallad...brysselkål...köttbullar och ängla pittar... mums mums mums..dreglar.... ska jö som i emil och ta tabberas på allt.. sen ska jag öva rodel ;D...
Fjäderfän och kaniner

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #29 skrivet: 09 dec-10 kl 00:38 »
Här hemma blir det ett helt kallt Julbord så att man slipper stå i köket så mycket...

Hoppas över, Janson, korv, kötbullar mm

Så det blir "bara": Lax (gravad, varmrökt, kallrökt, inkökt), Sill (5-6 sorter), "smörgåsmat" (ost, leverpastejer, korvar mm),  ägghalvor, lammfiol, Julskinka + grovmald stark senap, örtgriljerad kalkonbröst, vörtbröd + några sorter bröd till.

Ålen hoppar vi över i år även fast det är en favorit då den är Rödlistad !!

Till det serverar vi röttvin, vittvin, snapps, julmust och MJÖD !
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Sommartorparn

« Svar #30 skrivet: 09 dec-10 kl 14:52 »
Ålen hoppar vi över i år även fast det är en favorit då den är Rödlistad !!

Nu är jag inte mycket för ål sedan jag blev traumatiserad av filmen Blecktrumman, men tydligen kan man odla ål (???):
http://www.silvereel.se/SHome.html

Kan man det verkligen? I så fall finns det ju ett alternativ.

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 10 dec-10 kl 17:09 »
Saltad fläskfilé, julskinka, gubbaröra, äggstanning med kräftskärtsröra, rödkål, jansons, sill i mängder, ål, gravad lax, köttbullar, prinskorvar, lutfisk, gröt, äggcocotte, korvar, fårfiol mm.
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Xerox

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 11 dec-10 kl 19:09 »
Julen är familjehögtiden nummer ett. Julen firar vi gärna och mycket. Mat och dryck, vila och umgänge. Det mesta på julbordet är hemgjort. 

Olika sorters heminlagda sillar, Branteviksill, senasill, currysill och glasmästarsill
Kallrökt lax med citron och kapris
Janssons frestelse
Ägghalvor med räkor och majonnäs
Hemgjorda köttbullar med julkryddor
Eget vörtbröd (med vört från bryggning av barley wine)
Eget julknäcke
Hemgjord glögg
Hemkryddade snapsar
Griljerad skinka
Dopp igrytan
En god julost
Julmust

Ris ala malta med saftsås som avslutning

Nil satis, nisi optimum!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #33 skrivet: 11 dec-10 kl 19:39 »
Normala år firar vi jul med mycket av den traditionella svenska julmaten. Hemmalagad ska den naturligtvis vara. (Skinka, syltor,leverpastej, grön- röd- och brun-kål, revben, sill, janson, senap, köttbullar, doppe, skållat rågbröd, vörtbröd, sillsallad, osv osv) Vi är en rätt stor familj som brukar träffas och vi lagar lite var. Sedan är det ju risalamalta eller gröt, kakor i mängder och lutfisk på juldagen  :D

I år blir det en konstig jul :-\ Mamma och pappa är och jobbar på ett SIDA projekt i Nepal. Mina syskon som är läkare har jour över julhelgen och bor i Umeå och Örebro och får fira jul med sina familjer där och vi får snällt stanna i Skåne då vi inte kan resa ifrån våra djur  ::) Mina svärföräldrar gillar inte julmat och därför blir det något så ojuligt som gås på självaste julafton. Gåsen är dock "hemmagjord" så det är inte helt fel det heller  ;)

Som tur är är vi bjudna på Dansk Julfrukost (frukost på danska betyder lunch) på juldagen. Jag hoppas att få lite god hemmalagad julmat ändå  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinna.m

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 11 dec-10 kl 20:57 »
Skinkstek med svål, äpplen & sviskon, potatis, sås, rödkål.
Ris á la Malta med körsbärskompott.
Kaffe & krans.
En kagge hemmabryggd öl står på vänt. Glöggen är inte riktigt färdig, men varm hyllesaft med glöggkryddor & fylle är ännu godare.

Grönkål till långkål går att ånga i saftmaja. Praktiskt!
Brunkål och rödkål sköter sig själv på spisen en kväll.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 dec-10 kl 21:33 »
Lottisk sockerfri skinka.
Köttbullar utan ströbröd (kanske fetaost-fyllda)?
Ägghalvor med 'äkta' kaviar på.

Potäter.

Ost.
Nötter.
Uppvärmt rödtjut.

..längre än så har jag inte kommit i mina funderingar.
Kanske köper jag några prinskorvar om jag råkar hitta några som är Lotta-halal.

malines

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 dec-10 kl 22:26 »
Jansson, prinskorv, revben, köttbullar, brunkål, rödkål, långkål, brysselkål, rödbetssallad, sillsallad, inlagd sill, rökt lax, gravad lax, kokt senapsgriljerad skinka, ugnsomelett med räkstuvning, ägghalvor, krustader med svampstuvning, mammabröd, dopp i grytan, bruna bönor, lutfisk med vitsås kryddpeppar och gröna ärtor, risgrynsgröt med kanel och socker, fruktskål med äpplen och clementiner, nötter att knäcka, hemmagjort godis, pepparkakor, julmust, svagdricka, öl, snaps, rökt ål, lagrad ost, flera sorters senap, vitkålssallad med apelsin och russin, grynkorv, fläskkorv, julkorv, rullsylta, kalvsylta, pressylta, sockerringar, struvor. Hrm... Tror inte jag glömt nå´t.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 12 dec-10 kl 18:52 »
Nu är jag inte mycket för ål sedan jag blev traumatiserad av filmen Blecktrumman, men tydligen kan man odla ål (???):
http://www.silvereel.se/SHome.html

Kan man det verkligen? I så fall finns det ju ett alternativ.

Odlad ål odlas från viltfångat yngel, alltså inget alternativ snarare en av orsakerna.

Citera
So far the artificial reproduction of eels has eluded scientists.  Mature European eels must swim against the Gulf Stream for 9 months to reach the spawning grounds in the Sargasso Sea north of the West Indies.
http://www.silvereel.se/EelBiology.html
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 2 användare
Kokvinna, carusogugge

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser