Terve!!! Jag sålde mitt finska kallblod till en tjej i västerås år 1999. Han såg ut som en stor islänning & färgen va rödfux.Han heter Vinha Viljami & va en travare.Tjejen som köpte han heter Jessica & hon fick honom billigt, 8000kr. Jag hämtade honom själv från finland. Via min pappa som bor i finland så kan jag få tag på dessa underbara hästar väldigt billigt.
Jag är finne, finnhästägare och också finnhästfrälst sen många år tillbaka. Genom olika håll på nätet har jag följt det ökade intresset för finnhästar i Sverige. Det är väldigt roligt att man öppnar ögonen för rasen även i det västra grannlandet, men jag är tyvärr väldigt orolig för inställningen man har i Sverige för finnhästen.
Svensken anser att finnhästen skall vara billig. Visst är det en trevlig ras, väldigt brett användningsområde har den också, men den är ju trots allt bara ett kallblod och såna kostar ingenting i Sverige, då ska väl inte kallbloden i Finland kosta något heller?
Denna inställning lyser genom i tråden och gör mig vansinnig!
Finnhästen är en nationalskatt och högt uppskattad i Finland. Man har gjort ett gott avelsarbete och staten stöder såväl ridhästuppfödningen som nationella finhästklasser i dressyr, hoppning och körning. Pga detta har finnhästen utvecklats till så mycket mer än bara en familjehäst. Flera finnhästar tävlar på EM nivå i körning, både som ponny och storhäst. En finnhäst deltog för två år sedan i ponny EM, en har deltagit i distans VM och några finnhästar tävlar internationellt i hoppning och fälttävlan.
I Finland har åsikten mot finnhästen förändrat under de senaste 10 åren, numera är det inte bara hobbyryttare som rider finnhästar, utan många svårklassryttare som tävlar finnhästarna ( detta pga betydligt högre prispengar än i öppna "halvblodsklasser").
Pga årtionden av seriös satsning på rasen så kostar hästarna därefter och hästarna säljs med höga priser.
Det finns på riktigt inga bra billiga hästar som exporteras till sverige, inga hästhandlare idkar välgörenhet, bra och även mindre bra finnhästar har en livlig marknad i Finland.
Ni som vill intoducera rasen till Sverige, tänk på att det gör så stor skada att importera hästar som är oskolade (kanske jag är bitter, men jag tvivlar högt på att svenska skolningskunniga och duktiga ryttare väljer att köpa en oskolad gammal travare till finnhäst för att efter flera års hårt arbete ha en häst som dom inte tävlar), hästar med svagt psyke eller dålig exteriör, om man vill marknadsföra rasen.
Finnhästen i Finland är idag vad halvblodet var i Sverige på 1960-talet, en universalhäst. Jag tror att det i framtiden finns en marknad utomlands för finnhästar. Detta pga den prestationsbetonade halvblodsaveln, då vill även hobbyryttaren ha en häst med stabilt lynne, ridbarhet, trevlig gång och samarbetsvilja att träna och utvecklas med.
Detta är dagens finnhästar och dessa kostar tyvärr därefter. Jag är väldigt orolig för trenden att man köper "överloppshästarna" som ingen vill ha och inbillar sig att man introducerar en nya ras och avel på dessa.
Missförstå mig inte, jag är väldigt glad över intresset för finnhästarna, men jag tycker man ska göra det på rätt sätt!