Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finnhästar i sverige?  (läst 14973 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Finnhästar i sverige?
« Svar #20 skrivet: 29 sep-10 kl 22:37 »
Va roligt Nyponros! Är ni med i Nordiska kallblodet?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skogssus

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 08 okt-10 kl 21:00 »
Va roligt med fler som har finnhäst. Jag har min i Uppsala oxå  :)
Har inte träffat någon annan nån gång som har en så blev glad när jag hittade det här!

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 okt-10 kl 21:26 »
MEN VA ROLIGT! Det dyker upp fler och fler..  :D

Berätta varför det blev finnhäst för er och hur fick ni tag i på dom, vad gör ni med era hästar?

:) :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skogssus

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 09 okt-10 kl 09:31 »
För oss var det en slump att det blev finnhäst men det lär bli fler i framtiden!

Jag tränar mycket NH både från marken och vid ridning och så rider jag lite akademiskt och så i skogen såklart. De går ju att använda till allt, beror ju bara på vad just ens egen häst tycker är roligt :)

esten

• -
« Svar #24 skrivet: 09 okt-10 kl 12:34 »
Jag kollade efter avelshingstar med ridstam, för det är nog det man får ha om man ska hålla en finnhingst i sverige, bruksfolket är alltför konservativa 8)

Där håller inte jag med dig .
Det som är så unikt med Finnhästen är ju just att den är en allround häst . Alla klasser går in i varandra sas .
Har lagt in denna länk tidigare i en annan tråd , men scrolla ned till sidorna där man visar upp fyra typexempel . En avelshingst ur varje kategori , och läs vad som står om brukshästen . Då ser du att den är en duktig travare som tävlat i omk. 70 löp och har rekord som vilken annan travare som helst , men är klassad/typad som bruks !

http://www.suomenhevonen.info/hippos/sh2007/pdf/Shruotsi_nettiin.pdfhttp://

« Senast ändrad: 09 okt-10 kl 12:41 av esten »

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 09 okt-10 kl 12:42 »
Jag vet mycket väl Esten, är ju uppvuxen med finnhästar. Det är inte alls ovanligt att dottern tävlar i ridning med hästen, pappa kör trav och morfar jobbar med samma häst i skogen  :)

Men det kommer aldrig att bli någon med nordsvensk som betäcker med finnhingst iallafall och om man vill ha några ston för betäckning så gäller det nog att ha en häst med ridhästmeriter och den rätta gången (och en snygg färg  :-X )

Sto-underlaget för att hålla en finnhingst enkom för finnhäst-ston är tämligen begränsad som du ser i denna tråd...

Passar på att fråga, ni med finnhästar, är en finnhingst något som ni skulle önska er i Sverige?

(Givetvis lär det ju bli flera eller bytas ut efter en viss tid... ;) )

Nyponros

« Svar #26 skrivet: 21 okt-10 kl 12:45 »
Jag är själv från Finland, då är kanske rasvalet inte så svårt att förstå  :)
Hästen min har varit skadad, så nu är det igångsättning som gäller. Vi tränar också akademisk/klassisk dressyr och rider i skogen. Vi kör inget just nu pga att jag inte har utrustning för det, vilket är lite trist.

Om du har en fin hingst här till sommaren är jag intresserad:) 

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 23 okt-10 kl 17:26 »
http://www.hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=404849&inriktning=&typ=

Här har vi nåt för hugade spekulanter till ett väldigt bra pris  :)

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 28 okt-10 kl 11:31 »
Finns det två typer en lättare och en tyngre typ av finnhästen? Jag har hört båd och,om Hakkepelitternas häst.Även att det skall finnas en Karelsk variant.

Jag kollade i en gammal bok om kavallerihästar där skriver greve Björnstjärna ; Jag såg detachementer af Nylands och Carelska dragoner vid förposter hvarje natt i flera månader bivuakera i skyhöga snödrifor ,på skaren eller hafsisen i en köld att kvicksilvret frös,och utan att äga annat foder än halm.Likväl förblefvo hästarna tjänstföra,men de voro af den inhemska goda finska rasen.Skulle detta kavalleri varit beridet på holsteinska eller danska hästar,torde säkerligen ej en enda häst varit vid lif.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

• -
« Svar #29 skrivet: 28 okt-10 kl 11:35 »
Det finns fyra (4) typer av finnhästar : Arbets , Travare , Ridhäst och småhäst / ponny .

Titta i min länk ovan ca sid 35 eller nåt .

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #30 skrivet: 01 nov-10 kl 08:05 »
Hos en kompis till mig finns det ett 13-årigt sto av travtyp inhyrt. Den står i Hälsingland.

Frances

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 mar-11 kl 10:08 »
Min travartyp tränar bruks, typ  ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 11 mar-11 kl 11:30 »
Snyggt, hur gjorde ni draglinorna?
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 11 mar-11 kl 11:39 »
Otroligt komplicerat...köpte 10 m ketting på swedol, kapade det i lagom längd...och så satte jag i karbinhakar i ena änden och bankade sista länken lite rundare, den änden som man hakar i svängeln.... återstår bara att gubben svetsar lite i den (länken), så att det blir säkrare, innan jag hänger nåt tungt på den.. den gick upp lite när jag slog på den.. :-[

maritza

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 13 mar-11 kl 21:12 »
Jag hjälper till i föreningen www.nordisktkallblod.se

Är kontaktperson för Finska kallblodet i Sverige. Försöker spåra upp dom hästar som finns här och skulle bli väldigt tacksam över tips om någon känner till en finnhäst på denna sida pölen  :)
  Terve!!!  Jag sålde mitt finska kallblod till en tjej i västerås år 1999. Han såg ut som en stor islänning & färgen va rödfux.Han heter Vinha Viljami & va en travare.Tjejen som köpte han heter Jessica & hon fick honom billigt, 8000kr. Jag hämtade honom själv från finland. Via min pappa som bor i finland så kan jag få tag på dessa underbara hästar väldigt billigt.
Take from the Earth what is needed and nothing more

Stella-Ella

• Finland
« Svar #35 skrivet: 01 apr-11 kl 21:14 »
  Terve!!!  Jag sålde mitt finska kallblod till en tjej i västerås år 1999. Han såg ut som en stor islänning & färgen va rödfux.Han heter Vinha Viljami & va en travare.Tjejen som köpte han heter Jessica & hon fick honom billigt, 8000kr. Jag hämtade honom själv från finland. Via min pappa som bor i finland så kan jag få tag på dessa underbara hästar väldigt billigt.

Jag är finne, finnhästägare och också finnhästfrälst sen många år tillbaka. Genom olika håll på nätet har jag följt det ökade intresset för finnhästar i Sverige. Det är väldigt roligt att man öppnar ögonen för rasen även i det västra grannlandet, men jag är tyvärr väldigt orolig för inställningen man har i Sverige för finnhästen.

Svensken anser att finnhästen skall vara billig. Visst är det en trevlig ras, väldigt brett användningsområde har den också, men den är ju trots allt bara ett kallblod och såna kostar ingenting i Sverige, då ska väl inte kallbloden i Finland kosta något heller?

Denna inställning lyser genom i tråden och gör mig vansinnig!

Finnhästen är en nationalskatt och högt uppskattad i Finland. Man har gjort ett gott avelsarbete och staten stöder såväl ridhästuppfödningen som nationella finhästklasser i dressyr, hoppning och körning. Pga detta har finnhästen utvecklats till så mycket mer än bara en familjehäst. Flera finnhästar tävlar på EM nivå i körning, både som ponny och storhäst. En finnhäst deltog för två år sedan i ponny EM, en har deltagit i distans VM och några finnhästar tävlar internationellt i hoppning och fälttävlan.

I Finland har åsikten mot finnhästen förändrat under de senaste 10 åren, numera är det inte bara hobbyryttare som rider finnhästar, utan många svårklassryttare som tävlar finnhästarna ( detta pga betydligt högre prispengar än i öppna "halvblodsklasser").

Pga årtionden av seriös satsning på rasen så kostar hästarna därefter och hästarna säljs med höga priser.

Det finns på riktigt inga bra billiga hästar som exporteras till sverige, inga hästhandlare idkar välgörenhet, bra och även mindre bra finnhästar har en livlig marknad i Finland.

Ni som vill intoducera rasen till Sverige, tänk på att det gör så stor skada att importera hästar som är oskolade (kanske jag är bitter, men jag tvivlar högt på att svenska skolningskunniga och duktiga ryttare väljer att köpa en oskolad gammal travare till finnhäst för att efter flera års hårt arbete ha en häst som dom inte tävlar), hästar med svagt psyke eller dålig exteriör, om man vill marknadsföra rasen.

Finnhästen i Finland är idag vad halvblodet var i Sverige på 1960-talet, en universalhäst. Jag tror att det i framtiden finns en marknad utomlands för finnhästar. Detta pga den prestationsbetonade halvblodsaveln, då vill även hobbyryttaren ha en häst med stabilt lynne, ridbarhet, trevlig gång och samarbetsvilja att träna och utvecklas med.

Orisuora 6.3.2010 - Sumiainen

Detta är dagens finnhästar och dessa kostar tyvärr därefter. Jag är väldigt orolig för trenden att man köper "överloppshästarna" som ingen vill ha och inbillar sig att man introducerar en nya ras och avel på dessa.

Missförstå mig inte, jag är väldigt glad över intresset för finnhästarna, men jag tycker man ska göra det på rätt sätt! :)

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #36 skrivet: 01 apr-11 kl 21:54 »
Det där var ettriktigt trevligt exemplar! jag tror inte heller svenskarna förstår vad en finnhäst är.
Disability is an attitude

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 01 apr-11 kl 22:09 »
Citera
Ni som vill intoducera rasen till Sverige, tänk på att det gör så stor skada att importera hästar som är oskolade (kanske jag är bitter, men jag tvivlar högt på att svenska skolningskunniga och duktiga ryttare väljer att köpa en oskolad gammal travare till finnhäst för att efter flera års hårt arbete ha en häst som dom inte tävlar), hästar med svagt psyke eller dålig exteriör, om man vill marknadsföra rasen.

Jag antar att detta var till mig  :P

Citera
Denna inställning lyser genom i tråden och gör mig vansinnig!

Då kan jag kasta in vanten på en gång. Jag har nämligen inga 100 tusen att lägga på en häst, av någon ras. Bäst att inte göra någon skada alltså.

Hästar generellt är väldigt dyra i Finland. Det är ingen slump att det importeras travhästar (varmblod) som saknar värde här, till Finland. Vilket är helt obegripligt, med tanke på att prispengarna är tvärtemot, helt kassa alltså.

P.S. Jag anser inte att min märr har varken svagt psyke eller dålig exteriör, eller också saknar jag omdöme helt.

Stella-Ella

• Finland
« Svar #38 skrivet: 02 apr-11 kl 09:01 »
Visst är hästarna dyra i Finland, men speciellt stor skillnad är det faktist inte längre till de svenska hästarna.
I alla länder finns det en viss import av billiga hästar, i finland importeras det billiga ridhästar från estland, lettland och litauen och travare från sverige. Medan i Sverige hämtas det billiga hästar också från baltien och från irland.

En finnhäst behöver inte kosta 10 000 euro, men man får nog vara redo att betala minst 4000 € för en vuxen häst. Alla finnar är inte heller gjorda av pengar, då köper man ett föl eller en unghäst av god släkt och gör sin häst själv. Eller om man är beredd att sätta mycket jobb på att skola om en häst, finns det många fynd som kan hittas från travet.

Jag brukar jämföra finnhästarna med islänningarna eller spanska pren. Finnhästen är unik, den är högt uppskattad i sitt land. Då kostar det därefter. Men i Sverige är det så svårt att förstå, för i era ögon är det bara ett kallblod, och kallblod har inte ett högt penningsvärde.

I all avelsarbete följer man rasstandraden från rasens hemland. Så för mig känns det helt fel att introducera en ras genom att söka reda på de billigaste hästarna från landet för att köpa in. Man brukar vilja avla på det bästa eller hur?

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #39 skrivet: 02 apr-11 kl 09:28 »
oups..och jag fick min gratis..så dumt ;)
Disability is an attitude

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser