Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finnhästar i sverige?  (läst 15272 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Finnhästar i sverige?
« skrivet: 21 sep-10 kl 14:34 »
Jag hjälper till i föreningen www.nordisktkallblod.se

Är kontaktperson för Finska kallblodet i Sverige. Försöker spåra upp dom hästar som finns här och skulle bli väldigt tacksam över tips om någon känner till en finnhäst på denna sida pölen  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
SV: Finnhästar i sverige?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-10 kl 14:52 »
 Va kul kan inte finnas så många finn hästar i Sverige?

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 15:01 »
Nej verkligen inte, jag har kontakt med 3 st. Men vet att det finns några till, i norr vid finska gränsen tror jag att det finns fler.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 15:11 »
Nej verkligen inte, jag har kontakt med 3 st. Men vet att det finns några till, i norr vid finska gränsen tror jag att det finns fler.
Oki  vore kul att ha en sån fast mer bruks då för min del men är nog dyra

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 sep-10 kl 15:14 »
Dom finns i 4 grenar, även bruks. Ja, kostar skjortan och halva slipsen kan man säga...o sen tillkommer import....

(men har varit lite inne på att skaffa mig en hingst... ;D)

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-10 kl 15:17 »
Dom finns i 4 grenar, även bruks. Ja, kostar skjortan och halva slipsen kan man säga...o sen tillkommer import....

(men har varit lite inne på att skaffa mig en hingst... ;D)
Bra men då behöver du ett par ston och så  så du får lite av kastning

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 sep-10 kl 15:18 »
vågade inte skriva det ja tänkte fört :D

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 sep-10 kl 15:23 »
Sto har jag redan ( o det kan fort bli fler..om jag bara får ihop lite pengar  ;) )

Seriöst, en hingst blir det, när jag finner en perfekt till ett pris som jag klarar av. Hämta den kan jag göra själv.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 sep-10 kl 15:27 »
Stoet är dock minderårigt än så länge ( 1 år) Så det brådskar inte med hingst...

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 sep-10 kl 15:32 »
Stoet är dock minderårigt än så länge ( 1 år) Så det brådskar inte med hingst...
Va fin jätte kul att se hoppas  du hittar vad du söker  och har du rätt pris sen så kan det häda att ja köper av dig :)

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 sep-10 kl 23:04 »
Voi jeesus! jag borde inte bläddra bland finska hästannonser..  (:)

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 sep-10 kl 23:06 »
 Skratt ja det är livsfarligt att titta på häst annonser :D

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-10 kl 23:12 »
Men va perkele.. en vuxen hästjävel 10 000-15 000 EURO !!!

Hittar föl jag skulle kunna tänka mig... 2000-4000 e..o då ska den hämtas i Finland också..

Snoken

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 sep-10 kl 08:49 »
Var letar ni som hittar så där dyra hästar?!  :P
Här på Åland finns en del finnhästar men det är inte så jätteofta man ser någon till salu... Men när det nån gång dyker upp så kostar de aldrig mer än 3000 euro. Föl säljs nästan aldrig, iallafall inte på officiella annonsplatser.
Är någon intresserad att sondera den åländska hästmarknaden så kan jag tipsa om www.marknaden.ax, där säljs allt möjligt men välj Djur och tillbehöer så hamnar ni bland hästannonserna.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 sep-10 kl 09:14 »
Jag kollade efter avelshingstar med ridstam, för det är nog det man får ha om man ska hålla en finnhingst i sverige, bruksfolket är alltför konservativa 8)

Tack för länken, ska titta på den. Men för min del gör det ingen skillnad att åka till Åland eller fastlandet, är dessutom finsktalande :)

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 sep-10 kl 09:24 »
Jag kollade efter avelshingstar med ridstam, för det är nog det man får ha om man ska hålla en finnhingst i sverige, bruksfolket är alltför konservativa 8)

Tack för länken, ska titta på den. Men för min del gör det ingen skillnad att åka till Åland eller fastlandet, är dessutom finsktalande :)
Är du inte diskriminerande nu  när du säger att vi är konservativa  men det är väll typiskt  smal bens fantaster :) :P

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 sep-10 kl 09:35 »
Låt mig säga så här Pålle:
Om jag skulle hålla en finnhingst, skulle jag ha en brukshingst, hur många brukshästägare skulle komma på betäckning med sin häst (nodsvensk) Antagligen inte en enda endaste, faktist.

Kontra om jag skulle ha en ridstammad? Många med kallblodstravare, halvblod, korsningshästar, tinkers osv. har aviserat intresse iallafall.

Däremot är det ju inte sagt (som i sverige) att en travstammad inte duger till arbete eller en bruksstammad är andrasortering som ridhäst.

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 sep-10 kl 09:43 »
Låt mig säga så här Pålle:
Om jag skulle hålla en finnhingst, skulle jag ha en brukshingst, hur många brukshästägare skulle komma på betäckning med sin häst (nodsvensk) Antagligen inte en enda endaste, faktist.

Kontra om jag skulle ha en ridstammad? Många med kallblodstravare, halvblod, korsningshästar, tinkers osv. har aviserat intresse iallafall.

Däremot är det ju inte sagt (som i sverige) att en travstammad inte duger till arbete eller en bruksstammad är andrasortering som ridhäst.
Äss då ja retas ju med dej bara  kunde ju inte låta bli o:) ja för står dej mycket väl

Snoken

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 sep-10 kl 13:04 »
Jag förstår. Men det vore ju iallafall bekvämare för en häst som säljs till Sverige om den får åka från Åland på två timmar, än om den ska stå på humppa-färjan i flera herrans timmar  ;)
Men hingstar är nog inte lätt att få tag i här överhuvudtaget är jag rädd, ja nån enstaka islänning då men det var ju inte den rasen som var aktuell i den här tråden.

Nyponros

« Svar #19 skrivet: 29 sep-10 kl 20:34 »
Hej!

Mitt sto finns i Uppsala (så länge jag pluggar i alla fall), grannstallet har ett sto med föl (vet inte pappan) och jag vet om två finnhästar till här i trakten.

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser