I all avelsarbete följer man rasstandraden från rasens hemland. Så för mig känns det helt fel att introducera en ras genom att söka reda på de billigaste hästarna från landet för att köpa in. Man brukar vilja avla på det bästa eller hur?
Vem är det som introducerar finnhästar här?

Jag är iallafall en helt vanlig, finsk och fattig självhushållare som behöver en häst som är så mångsidig som möjligt. Jag behöver i första hand en häst för jord- och skogsbruk, men också som man kan nyttja till lite hobbyridning. Eftersom jag dessutom har jobbat professionellt med trav i hela mitt liv och känner mig mest hemma med den typen av häst. Då är ju en finnhäst fullpott FÖR MIG!
(jag har ingen aning vart snacket om grand prix dressyr kommer in

)
Jag ska också passa på att informera att det kommer aldrig någonsin bli någon seriös finnhästavel i Sverige
Eftersom varken Suomen Hippos eller Suomenhevosliitto vill hjälpa till att få registreringen att fungera. (Dom återkommer inte ens på mail fast dom lovar)
Så blir det föl så reggas dom som korsningshästar i sverige. Bra korkat då att lägga ut massvis med pengar!
Dom som har kallblod här tror att alla andra raser är sämre än nordsvensk. Dom som har ridhästar betalar inte och kommer aldrig att göra det, stora summor för en korsningshäst av kallblodstyp.
En finnhäst behöver inte kosta 10 000 euro, men man får nog vara redo att betala minst 4000 € för en vuxen häst. Alla finnar är inte heller gjorda av pengar, då köper man ett föl eller en unghäst av god släkt och gör sin häst själv. Eller om man är beredd att sätta mycket jobb på att skola om en häst, finns det många fynd som kan hittas från travet
.
Jag förstår inte problemet? Det är ju precis DET JAG SÄGER! Att jag lägger inte ut 100 tusen på en häst, men kollar efter rätt häst till bättre pris...
Min finnhäst som jag har nu är vekligen ingen "överloppshäst". Köpte henne till ett fördelaktig pris som föl. Har nu kört in henne som travhäst och hon går intervaller som vanliga travhästar gör. För att jag vill ha en stark och spänstig häst som kan flytta på sig!
(Hon kommer dock aldrig att starta, finns inga lopp här och det är inte ekonomiskt försvarsbart att fara till finland för att tävla)
Har också kört in henne för kälke och timmersax, nästa år blir det jobba av!
Förutom det tömkörs hon och löshoppar, hon ska ju bli ridhäst, också.
Jag ser inga hinder för att jag kan göra likadant en gång till... och då tänkte jag skaffa en hingst....