Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finnhästar i sverige?  (läst 15271 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Finnhästar i sverige?
« Svar #40 skrivet: 02 apr-11 kl 21:51 »
Citera
I all avelsarbete följer man rasstandraden från rasens hemland. Så för mig känns det helt fel att introducera en ras genom att söka reda på de billigaste hästarna från landet för att köpa in. Man brukar vilja avla på det bästa eller hur?

Vem är det som introducerar finnhästar här?  ???

Jag är iallafall en helt vanlig, finsk och  fattig självhushållare som behöver en häst som är så mångsidig som möjligt. Jag behöver i första hand en häst för jord- och skogsbruk, men också som man kan nyttja till lite hobbyridning. Eftersom jag dessutom har jobbat professionellt med trav i hela mitt liv och känner mig mest hemma med den typen av häst. Då är ju en finnhäst fullpott FÖR MIG!
(jag har ingen aning vart snacket om grand prix dressyr kommer in  ??? )

Jag ska också passa på att informera att det kommer aldrig någonsin bli någon seriös finnhästavel i Sverige

Eftersom varken Suomen Hippos eller Suomenhevosliitto vill hjälpa till att få registreringen att fungera. (Dom återkommer inte ens på mail fast dom lovar)
Så blir det föl så reggas dom som korsningshästar i sverige. Bra korkat då att lägga ut massvis med pengar!

Dom som har kallblod här tror att alla andra raser är sämre än nordsvensk. Dom som har ridhästar betalar inte och kommer aldrig att göra det, stora summor för en korsningshäst av kallblodstyp.

Citera
En finnhäst behöver inte kosta 10 000 euro, men man får nog vara redo att betala minst 4000 € för en vuxen häst. Alla finnar är inte heller gjorda av pengar, då köper man ett föl eller en unghäst av god släkt och gör sin häst själv. Eller om man är beredd att sätta mycket jobb på att skola om en häst, finns det många fynd som kan hittas från travet
.

Jag förstår inte problemet? Det är ju precis DET JAG SÄGER! Att jag lägger inte ut 100 tusen på en häst, men kollar efter rätt häst till bättre pris...

Min finnhäst som jag har nu är vekligen ingen "överloppshäst". Köpte henne till ett fördelaktig pris som föl. Har nu kört in henne som travhäst och hon går intervaller som vanliga travhästar gör. För att jag vill ha en stark och spänstig häst som kan flytta på sig!
(Hon kommer dock aldrig att starta, finns inga lopp här och det är inte ekonomiskt försvarsbart att fara till finland för att tävla)

Har också kört in henne för kälke och timmersax, nästa år blir det jobba av!

Förutom det tömkörs hon och löshoppar, hon ska ju bli ridhäst, också.

Jag ser inga hinder för att jag kan göra likadant en gång till... och då tänkte jag skaffa en hingst.... 

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #41 skrivet: 05 maj-11 kl 01:11 »
Går det inte att starta en inhemsk avelförening för Finnhästar?

Frances

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 05 maj-11 kl 08:09 »
Du menar svensk..? Ja, rent bteoretiskt borde det gå, men hästunderlaget är så minimalt och jag så tror jag att ST är aviga mot finnhästar, pga att dom är så mycket bättre än kallblodstravaren, så dom ser helst att finnhästen inte kommer til Sverige alls. Även om jag kan tycka att det saknar betydelse eftersom finnhästen ändå inte har nånt tävlingsrätt här och det finns inga lopp överhuvudtaget, eftersom det numera står "öppet ör svenska och norska kallblodiga travhästar" i propositionerna.

Suomen Hippos skyller iallafall på det när jag tagit upp frågan. Sen borde inte det ha nån betydelse för rid- och gårdshästar.

Funderat på vilken förening man skulle kontakta här i sverige för att kolla up saken?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 13 jul-12 kl 18:11 »
JP våran 18-åring testade dra kälke på en skogskörningsbana häromdagen.

Han är inte i full kondition än efter att han var rejält nedsatt skick när vi köpte honom i höstas, så han orkade givetvis inte särskillt mycket, men det var iallafall tanken som räknades här och den var  god  :-*

Frances

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 13 jul-12 kl 18:15 »
http://www.sukuposti.net/hevoset/janna-poika/galleria/9227

och nej, han skenade ingenstans och var rätt bra på att stå still också, trots att han är en sån där galen travhäst som inte är inkörd överhuvudtaget ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 13 jul-12 kl 18:20 »
En bild till, han lånade en vagn av Guba och hängde med på en tremila-tur i Närkeskogen också.

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #46 skrivet: 08 okt-12 kl 22:34 »
Jag tror det var en Finnhäst med i senaste V75 kallblodslopp. Håller de på att öppna upp för Finnhästar eller var det bara ett undantag mån tro.

Frances

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 08 okt-12 kl 22:40 »
Det händer att det körs några få lopp om året där finnhästar är inbjudna, men det är sannerligen inte vanligt.

Däremot får svenska kallblod tävla i finland, så det har exporterats en del kallblodstravare..alla vill ha en "Järvsöfaks". Tyvärr har många av mina bekantingar blivit lite besvikna på svenska kallblodets temperament, den är inte som finnhästen.

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #48 skrivet: 09 okt-12 kl 09:45 »
 Tyvärr har många av mina bekantingar blivit lite besvikna på svenska kallblodets temperament, den är inte som finnhästen.
[/quote]

Vad är det i det svenska kallblodets temperament som dina bekanta blir besvikna på men som Finnhästen har?

Frances

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 09 okt-12 kl 10:29 »
Finnhästar är mycket mildare till sättet, jag säger inte snällare, utan ett enklare temperament, lite lättare att ha att göra med  än nordsvenk/kallblodstravare.

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #50 skrivet: 09 okt-12 kl 12:11 »
Hm.. blir mer och mer sugen på att skaffa en Finnhäst men vi får vela se vad som händer måste fundera lite till

Frances

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 09 okt-12 kl 12:27 »
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/adv.soklistan.php

Inte jätteofta man har chansen i Sverige!

Skulle någon vara spekulant på stoet, men inte vill ha fölet, så skulle jag kunna tänka mig.....  :-[

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #52 skrivet: 09 okt-12 kl 19:08 »
Som sagt Frances en väldigt fin hästras som skulle passa väldigt bra i mitt stall och på mina ängar :)

Frances

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 20 okt-12 kl 20:33 »
Min nya finnhäst, i Sverige   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser