Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olivolja  (läst 1222 gånger)

eremit

• Gäst
Olivolja
« skrivet: 12 sep-10 kl 22:34 »

På ett cafe där jag brukar fika använder man olivolja istället för smör eller margarin-tänkte pröva.
är det någon här somhar erfarenheter av det.

Lasse46

• Jämtland
SV: Olivolja
« Svar #1 skrivet: 12 sep-10 kl 23:24 »
Använder ofta olivolja + lite flingsalt istället för annat matfett till nybakat bröd, men det skall vara en bra kallpressad olja och man får vara beredd att betala för kvalitet och smak. Prova dig gärna fram med lite olika sorter till du hittar en som du tycker om. Just nu är jag insnöad på spanska olivoljor. På våren brukar jag göra en smaksatt olja med den första späda morotsblasten som jag mixar med en god olivolja och använder på bröd gärna tillsammans med en vällagrad hårdost. Om abstinensen blir för kraftig under vintern brukar jag skära av den översta biten på en morot och plantera i fuktig jord i en blomkruka och efter några veckor kommer der små späda blad som jag gör likadant med.

Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 3 användare (1 dolda)
KajsaAnka, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser