Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  käka mört???  (läst 17391 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
käka mört???
« skrivet: 02 sep-10 kl 11:59 »
fiskar ofta och är helsåld på mete... på 2timmar får man som oftast ihop ca 40mörtar...
i finland gör de tydligen inläggningar av dem så som vi gör med sill...
thailändarna gör nån slags torrfisk av det..i ugnen...

har nån koll på hur man går tillväga om man ska testa det...

Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
SV: käka mört???
« Svar #1 skrivet: 02 sep-10 kl 15:17 »
Mört är en matfisk, med dåligt rykte ("för mycket ben, fler än i fiskpinnen"). När jag var barn var torsk närmast att betrakta som skräp, idag en delikatess, endast därför att den är sällsynt.  Allt eller nästan allt är attityd.

Kok, stek, lägg in det går fint. Hur gör man? Ungefär som vore det sill.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mamsingen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-10 kl 15:27 »
När jag var barn så rökade jag och min far mört i ABU rök:) det blev inte alls dumt :)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 03 sep-10 kl 13:01 »
Ismört åt man mycket förr. Mörten leker tidigt tidigt på våren och då fiskade man ofta eftersom den var lättåtkomlig. Dessutom lär den vara bättre i köttet under dom kalla månaderna.
Själv har jag inte ätit just mört, däremot inkokt braxen och sutare (även rökt sutare) vilket inte alls är dumt.

Förr i tiden fick man ta reda på det som bjöds och äta utan knot. Idag slänger man finfin matfisk i skogen, såsom gädda och gös. Tänk vad det har förändrats..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 13:27 »
Idag slänger man finfin matfisk i skogen, såsom gädda och gös. Tänk vad det har förändrats..
Den som slänger gös i skogen borde steglas offentligt!

På ICA i Fittja Centrum utanför Stockholm sålde man mört i fiskdisken då jag bodde där. Har för mig att de tog 15 kr kilot eller liknande.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-10 kl 14:43 »
gös i skogen!!!!godare fisk får man leta efter...
Fjäderfän och kaniner

Pappis

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-10 kl 15:30 »
Mört smakar finfint. Löja stekt med lite ströbröd är också en höjdare. Det går att äta det mesta egentligen bara man har lite kryddor. Som farsan alltid sa: Lär man sej bara att krydda rätt kan man få en stekt höneskit att smaka bra.
Mvh Pappis

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 03 sep-10 kl 16:24 »

Har hänt flera gånger här i närheten. Folk drar upp en massa fisk för att sedan kasta den i skogen. Även gös, gädda och abborre. Vansinne >:(
Har man någon liten fungerande hjärncell kvar så borde tanken slå en att man faktiskt kan släppa tillbaka större delen av fångsten i sjön som man spöfiskat, om man nu inte kan ta rätt på den menar jag ::)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-10 kl 18:13 »
jag har ibland åtlat med abborre och gädda.. oftast fisk som legat i kylen som man inte hunnit tillaga...
Fjäderfän och kaniner

Mamsingen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 03 sep-10 kl 21:28 »

Ja GÖS är väl ändå bland den godaste fisken?
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 03 sep-10 kl 21:36 »
Mört har man fått käka ett par gånger hos pappa. Han är gift med en thailändska och hon käkar ALLT hon drar upp. ;D Hon torkar fisk, lägger in och gör någon slags surströmming (som för övrigt stinker igenom glasburkarna, de har stått i ett par år nu, undrar hur det kommer lukta när de öppnar burkarna  :-X :-X ). Även olika chilisoppor med firre i och annat grejs.

Tycker dock att mört smakar rätt mycket dy. =/ Med andra ord inte så jättegott. Har även grillat mört på pinne... ;D Då smakade det ännu mera dy då det inte var en massa kryddor. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Raveluskan

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 03 sep-10 kl 21:43 »
Håller med Linkoso att mörten smakar (lite) dy men den smakar mera dy när den kommer ur en sjö än när den kommer ur havet.
Som barn fick ja äta mycket mört då den var stekt (panerad som en schnitzel) och sen inlagd som sill s k typ brathering. Det gick bra att äta med stekta pären till  :)
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Jonte76

• -
« Svar #12 skrivet: 03 sep-10 kl 21:50 »
               Prova att steka den all fisk smakar nästan samma sak bara mer eller mindre ben i . smaken på mört är det inget fel på

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 sep-10 kl 15:45 »
               Prova att steka den all fisk smakar nästan samma sak bara mer eller mindre ben i . smaken på mört är det inget fel på

Bra svar!

All fisk (?) i svenska vatten går att äta utan problem. Det är bara att prova!.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 sep-10 kl 16:02 »
Bra svar!

All fisk (?) i svenska vatten går att äta utan problem. Det är bara att prova!.
Jo, alla fiskar går nog att äta, men många är ju lite för små för att det skall löna sig. Inget kul att rensa en snorgärs till exempel  ;D

Här kan folk sitta en hel kväll och försöka fånga en makrill utan att lyckas, medan man på samma tid kan dra upp tjugo kilo vitling. Och det är en fisk som i mina ögon nästan smakar bättre. Men dom blir inte väldigt stora, så de flesta klassar dom som skräpfisk.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 sep-10 kl 16:22 »
Jo, alla fiskar går nog att äta, men många är ju lite för små för att det skall löna sig. Inget kul att rensa en snorgärs till exempel  ;D

Här kan folk sitta en hel kväll och försöka fånga en makrill utan att lyckas, medan man på samma tid kan dra upp tjugo kilo vitling. Och det är en fisk som i mina ögon nästan smakar bättre. Men dom blir inte väldigt stora, så de flesta klassar dom som skräpfisk.
Skulle sardiner vara större?

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 sep-10 kl 16:27 »
Skulle sardiner vara större?
Ingen aning, dom finns väll inte ens i svenska vatten?

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 sep-10 kl 16:32 »
Ingen aning, dom finns väll inte ens i svenska vatten?
nä helt rätt men stoleks mesigt med snorgäs bara en jämförelse inge anat

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #18 skrivet: 04 sep-10 kl 16:35 »
En annan fisk som ofta ratas, gäddan, är en delikatess utanför norden. Så bara för att en fisk inte är populär lokalt betyder det inte att den smakar illa. Angående mört så går det att göra någon sorts fiskbullar på den. Mörtbullar. Hur dessa smakar har jag tyvärr ingen aning om då jag inte prövat rätten själv.

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 sep-10 kl 18:01 »
har dragit upp en bärkasse mört 5-10kilo idag..luktar fan.. få se om jag vågar äta nåt av det...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

1813 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser