Mina erfarenheter av svensk insjöfisk såhär långt:
Mört - både rökt och stekt
Smakar hur fint som helst. Jag har aldrig haft några problem med att fisken smakar mös eller dy.
Däremot går det inte komma undan att det är mycket ben i, men det är ju bara att äta runt benen

Rökt är klart bäst, dessutom lättast att äta.
Abborre - stekt, rökt och gravad
Samma sak här, otroligt bra matfisk. Lite mindre abborrar innehåller såklart mindre och vassare ben, men som sagt, äter man runt dem så finns inte längre något problem. Man kan för all del även äta benen i all fisk, det finns säkert något bra näringsämne i dessa också

Jag föredrar den rökta, men även som gravad är den hur bra som helst. Stekt fisk tenderar att smaka likadant oavsett
Gädda - stekt, rökt, kallrökt och gravad
Gädda är en extremt underskattad fisk. I mina ögon är där idel fördelar; Den är lättfångad, lättrensad, smakar bra och det finns mycket kött på varje exemplar. I mina ögon är en bra matgädda klar i färgen och väger ca. 2-3 kilo. Skulle gäddan vara svart, vilket den ofta blir i vatten med dåliga tillopp, så är det absolut ingen fara. Ta då hellre en mindre fisk, 0.5-1kg.
Rökt är gäddan helt suverän, och ofta har man pålägg för flera dagar på en bra gädda. Som kallrökt tyckte jag den smakade mindre bra, men det kan ha haft att göra med min rök också

Att steka och grava är också två utsökta sätt.
Gös - Grillad och rökt
Gösen är troligen den bästa matfisken i sin storlek. Hittills har den smakat bra på alla sätt!
Bäcköring - grillad
Det är inte så ofta jag får upp någon fisk i bra storlek, men när jag har fått det så har jag valt att grilla den pinfärsk vid fiskestället. Extremt god fisk, tyvärr så är även de stora ganska små. Men grillad med endast lite salt så smakar den riktigt riktigt, riktigt..... riktigt bra!
Ål - rökt
Nu finns det ju en lag som säger att vi vanliga människor inte får fiska ål längre. Däremot får kommersiella fiskare som tar upp mer än 500 kilo (?!) ål om året fiska detta. Tyvärr så får jag ju bara ål när jag bottenmetar gädda nattetid, så nåt måste man ju göra med den. Rökt ål är en VÄLDIGT fet fisk, somliga har liknat det vid att tugga ister, men jag tycker det är vansinnigt gott. välsaltad och välrökt är det bästa!
GRAVAD FISK
50:50 Socker och salt + valfri krydda (ex. vitpeppar och dill)
RÖKT FISK
50-100 min 85 grader i röklåda med valfritt spån eller enris
STEKT FISK
stek fisken
KALLRÖKT FISK
Rök i 20 grader, 5-10 tim, avsluta med att höja röken till 40 grader de sista 30-40 min. Använd avbarkad lövträved, till exempel Al.
GRILLA FISK
grilla fisken