Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går svampen att äta?  (läst 6466 gånger)

DanielW

• Varje människa har något att lära mig.
    • Skåne
    • Daniel Wilby -  samtal  meditation  kommunikation
Går svampen att äta?
« skrivet: 20 aug-10 kl 18:24 »
Jag blir inte klok på hur jag ska ladda upp en bild i mitt meddelande  :-\ Förklara gärna för mig. Nåja... Bilden ligger i länken:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38420/god-svamp

Vi hittade den här svampen när vi var ute på promenad idag, men vi lyckas inte bestämma vad det är för någon svamp. Är det någon som känner igen rackaren?

Efter mycket slagande i svampboken stekte jag upp den och den var verkligen jättegod. Har inte märkt några förgiftningseffekter än :)

Daniel

tinna.m

• Skåne
SV: Går svampen att äta?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-10 kl 18:29 »
Vanskligt utan fler bilder... Bruna skivor(undersidan hatten) ser ut som champinion, och det är gott :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 aug-10 kl 18:38 »
En helt vanlig champinjon. Får du ont i magen så är det inte av den i alla fall.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

DanielW

• Varje människa har något att lära mig.
    • Skåne
    • Daniel Wilby -  samtal  meditation  kommunikation
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 18:48 »
Vi hittade den i en beteshage och hatten var ca 10 cm i diameter.

Tycker också att det liknar en champinjon, men är nybörjare till svampplockning.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 23:01 »
Det är troligen en helt vanlig champinjon, men, men ...  Det är inte bara  "ont i magen" man kan få av en del svampar!!! Vissa gifter visar sig inte förr än efter 4-6 veckor och kan då slå ut njurarna helt eller levern! Lömsk flugsvamp är en sådan tex.
Gå svampkurser och ät ALDRIG det Du inte vet vad det är!

PS Det finns till och med såna som förgiftar först då man äter den för tredje gången.   :o

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 20 aug-10 kl 23:11 »
Champinjoner är knepiga svampar. Jag äter inte såna, för jag klarar inte av att artbestämma dem. Nåt hundratal eller två av andra, lättbestämda eller av mig välkända svampar äter jag. Men jag plockar inte champinjoner, knepiga svampar håller jag mig ifrån.

Det sägs att man kan äta alla svampar, men vissa svampar äter man bara en gång.
snus? vad är priset på en pris?

anders 67

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 20 aug-10 kl 23:15 »
Jag plockar kanske 20-30 olika svampar i min korg när jag går i skog och mark,även champinjoner MEN jag tycker verkligen inte det är en nybörjar svamp.
Finns många giftiga champinjoner och riktigt giftiga förväxlings svampar(vit flugsvamp bl.a)
Plocka på men var säker på det du stoppar i mun :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 aug-10 kl 23:39 »
Men bilden visar ingen flugsvamp, vare sig vit eller lömsk. Det är utan tvekan en champinjon. Och nu är det ju så att plockaren redan har käkat den, så även om min övertygelse skulle vara fel, så har jag inte lönnmördat nån. Den här svampsorten kan du lära dig att känna igen i ICA´s grönsaksdisk!

De ovanliga "giftiga" champinjonerna (som gulnar i köttet när man skär i dom) ger bara illamående i nån timme och ev. spyor och rännskitar. Dom luktar och smakar så illa att det inte är nån risk att man äter dom.  Och skulle man göra det, så har man lärt sig ännu en svampsort.

anders 67

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 20 aug-10 kl 23:42 »
Visst är det en champinjon.Tycker bara inte man ska slänga ner alla vita svampar i stekpannan och bara hoppas att man inte får ont i magen :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 aug-10 kl 23:58 »
Nej, det har du allt för rätt i!

Jag tycker bara det vore synd att skrämma upp svampplockare så att de inte tar till vara på denna läckra svamp om de hittar den. Var och varannan människa köper ju färska champinjoner och det måste vara vår mest välkända svampsort (jämte kantarellen). Det är ju bara att sätta den till näsan och dra in och ta en tugga mellan tänderna. Då känner man igen den ätliga champinjonen om man har någon smaklök på plats.

evel

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 00:14 »
Men man skall väl inte heller uppmuntra svampplockare att plocka sådant som de inte känner till egentligen?  ::) Och tillaga den innan den är bestämd?  ::)

Jag som van svampplockare håller mig också undan championer, det finns gott om annan rolig svamp som smakar gott och som är mindre riskfull att ta fel på.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 aug-10 kl 00:18 »
Nåt hundratal eller två av andra, lättbestämda eller av mig välkända svampar äter jag. Men jag plockar inte champinjoner, knepiga svampar håller jag mig ifrån.

Menar du att du plockar 100-200 svampar eller menar du att du plockar 100-200 olika svampsorter? Inte för jag har med det att göra, men jag bara undrar.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 aug-10 kl 00:26 »
Men man skall väl inte heller uppmuntra svampplockare att plocka sådant som de inte känner till egentligen?  ::) Och tillaga den innan den är bestämd?  ::)

Men, det säger jag väl ändå inte att de ska göra!? Jag säger ju att champinjonen måste vara vår mest ätna och välkända svampsort (jämte kantarellen). Jag menar naturligtvis att det bara är att lukta och smaka på den rå, när man har den i sin hand i skogen eller på ängen, inte att man ska ta hem den ock steka den först!?

Bo

« Svar #13 skrivet: 21 aug-10 kl 06:45 »
Man chansar aldrig med svampar! - Ät bara dem du är säker på. - En enda miss, så kan hälsan vara fördärvad för alltid.

mistel

• -
« Svar #14 skrivet: 21 aug-10 kl 10:24 »
Nej man ska aldrig chansa men alltför många verkar göra det enligt tidningen var det ca 2000st/år som söker sig till sjukvården efter att ha förgiftats av svamp (och då finns det säkert några som aldrig söker vård ifall de bara fått lättare symptom).

Att svampen smakar gott är ingen garanti att den är ätlig, folk som ätit vit flugsvamp säger ofta att svampen var jättegod.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 21 aug-10 kl 10:38 »
Min älskade hustru berättade att i hennes ungdom var det någon som skulle tillreda svampstuvning. De var inte säkra på svamp, så för säkerhets skull gav de katten först. Efter en stund börjar man äta, eftersom katten mådde bra. Efter ytterligare någon timme börjar katten bete sig märkligt.

Alla blir ju rädda, åker till sjukhuset och låter magpumpa sig. När de efter dessa äventyr kommer hem, så har katten fått ungar.

Humle

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 21 aug-10 kl 12:32 »
Många blundar och tar varor på måfå i affären, varför inte göra likadant i svampskogen?  ???
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vurre

« Svar #17 skrivet: 21 aug-10 kl 12:37 »
Menar du att du plockar 100-200 svampar eller menar du att du plockar 100-200 olika svampsorter? Inte för jag har med det att göra, men jag bara undrar.

Arter. Kanske inte tvåhundra, men en bra bit över hundra.
snus? vad är priset på en pris?

anne-lie50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 aug-10 kl 12:42 »
Min älskade hustru berättade att i hennes ungdom var det någon som skulle tillreda svampstuvning. De var inte säkra på svamp, så för säkerhets skull gav de katten först. Efter en stund börjar man äta, eftersom katten mådde bra. Efter ytterligare någon timme börjar katten bete sig märkligt.

Alla blir ju rädda, åker till sjukhuset och låter magpumpa sig. När de efter dessa äventyr kommer hem, så har katten fått ungar.
den var bra  ;D ;D ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #19 skrivet: 21 aug-10 kl 12:44 »
Många blundar och tar varor på måfå i affären, varför inte göra likadant i svampskogen?  ???

Säljer de giftiga saker i din affär? Å nu menar jag inte cigg å sånt skit... Hur man än tar saker på måfå i en affär så lär man inte dö av dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser