Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går svampen att äta?  (läst 6456 gånger)

Humle

• Västerbotten
SV: Går svampen att äta?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-10 kl 13:28 »
Säljer de giftiga saker i din affär? Å nu menar jag inte cigg å sånt skit... Hur man än tar saker på måfå i en affär så lär man inte dö av dem.
Skulle köpa lite mat och dricka på den lokala macken sent en lördagkväll då allt annat var stängt, fick med mig en flaska glykol, ett paket husmans och en burk ljuddämparpasta. Men då tålde jag kylan bra den kommande vintern och fisen lät knappt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 21 aug-10 kl 14:14 »
Skulle köpa lite mat och dricka på den lokala macken sent en lördagkväll då allt annat var stängt, fick med mig en flaska glykol, ett paket husmans och en burk ljuddämparpasta. Men då tålde jag kylan bra den kommande vintern och fisen lät knappt.

;D
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tinna.m

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 21 aug-10 kl 17:30 »
 ;D ;D ;D
Champion har rosa-bruna skivor. Luktar och smakar -Champion!
Flugisar har vita skivor, utom Kejsarflugsvamp som har gula - och röd hatt, är delikat och växer inte i Sverige...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 22 aug-10 kl 03:09 »
Arter. Kanske inte tvåhundra, men en bra bit över hundra.

OK! Jag skrev sorter för det kommer automatiskt att jag säger sorter om växter och arter om djur.

Det finns 10.000 svamparter i Sverige. Av dessa är ca 100 bra matsvampar. Du menar alltså på fullt allvar att du plockar "en bra bit över 100 arter" och bland dessa ingår inga champinjoner, p.g.a förväxlingsrisk?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vurre

« Svar #24 skrivet: 22 aug-10 kl 11:00 »
Jag tror inte att man brukar hitta Agaricus bisporus på andra ställen i Sverige än i matbutiker och restauranger. De champinjoner man finner i svenska marker är helt andra arter.

Jag överdrev när jag skrev att jag inte äter champinjoner, men jag brukar hålla mig till ängschampinjon. De allra läckraste champinjonerna, kungschampinjonerna och snöbollschampinjon, kan vara ganska giftiga, tyvärr, inte bara läbbigt höga halter kadmium utan också ganska höga halter av agartin.

Av Ronnys syn på champinjoner kan man tro att det bara finns en art, och att det är den samma som man kan köpa på ICA, men så är alltså inte fallet. Det finns ett tiotal vilda champinjoner i Sverige och ingen av dem odlas.

Tittar man lite grovt och slarvigt är en svamp en svamp, t ex strävsopp. Tittar man lite noggrannare inser man att strävsoppar skiljer sig åt. Den senaste noteringen jag har sett är att vi nu troligen har identifierat närmare 35 olika strävsoppar, alla ätliga. Även sillkremla är arter som ofta klumpas ihop som en art fast det rör sig om ett flertal arter. Det finns många, många svampar! Och hittar jag en korallticka kan det hända att jag plockar den, fast den sällan nämns som matsvamp. Eller så låter jag den stå kvar, för den är både vacker och sällsynt.
snus? vad är priset på en pris?

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 23 aug-10 kl 11:50 »
De ovanliga "giftiga" champinjonerna (som gulnar i köttet när man skär i dom) ger bara illamående i nån timme och ev. spyor och rännskitar. Dom luktar och smakar så illa att det inte är nån risk att man äter dom.  Och skulle man göra det, så har man lärt sig ännu en svampsort.

Jag skrev så här i mitt första inlägg i tråden. Det kan väl ändå inte tolkas som att jag inte gjort helt klart att det finns fler än en chaminjonart. Om man gör som det står i de flesta svampböcker, luktar och smakar (man behöver ju inte svälja), så kan man undvika de arter som är mindre lämpliga. Då är det en fördel om man redan vet hur en god champinjon skall se ut, lukta och smaka.

Jag vill inte försöka framstå som någon "champinjon" på svamp. Jag plockar inte över 100 arter som du gör Vurre, utan kanske 10-20 som jag tycker är goda att äta. Det finns faktiskt några två/trestjärniga som jag känner väl till, men som jag helt enkelt inte tycker är goda. Dom får stå till andra eller föröka sig på platsen. Bland 10-20 favoriter ingår helt klart champinjoner, som jag inte tycker är särskilt svåra. Tycker bara det är synd att inte fler tar till vara på de läckra svampar som man kan hitta i naturen, utan i stället springer på ICA och köper eller möjligen sträcker sig till att krafsa efter kantareller i vägkanten.

Mitt råd är att gå en svampkurs. Det är mycket intresseväckande och givande. Inte bara för nybörjaren,  utan även för alla oss som tror oss veta mer än vad vi egentligen vet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser