Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra med honung  (läst 15543 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Invintra med honung
« Svar #60 skrivet: 19 sep-10 kl 23:34 »
Det finns olika mätningar på pH Honung, men det jag mätt är runt 3,2 till 4 men det finns siffror upp till 4.9 på nätet.
Med min egen pH mätare får jag pH 3.6

Blandar man socker och vatten blir pH som vattnet runt 7.
Man kan räkna hem detta med att blanda i ättika för att få lägre pH samt andra konserverande effekter på hemkört vinterfoder.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #61 skrivet: 20 sep-10 kl 07:26 »
Kan du mäta i så små volymer så det går att kolla om det inlagrade sockret fortfarande håller 7 eller om bina ändrat det? Jag förstår inte var surheten i honung kommer ifrån ifall det inte är bina som skapar den själva och då borde sockret också bli inlagrat surare än 7.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 20 sep-10 kl 08:16 »
Jag kan kolla i gammal foder till våren, då vet vi.

Curt

« Svar #63 skrivet: 20 sep-10 kl 09:21 »
Kan du mäta i så små volymer så det går att kolla om det inlagrade sockret fortfarande håller 7 eller om bina ändrat det? Jag förstår inte var surheten i honung kommer ifrån ifall det inte är bina som skapar den själva och då borde sockret också bli inlagrat surare än 7.
Ett enzym som kommer från bina heter glukosoxidas. Det omvandlar en del av glukosen till glukonsyra och väteperoxid. Denna process sker naturligtvis i vinterfodret också. Därför har det ungefär samma pH som honung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 20 sep-10 kl 11:01 »
Det är antalet vätejoner i det fallet som bestämmer vilket pH det blir..

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #65 skrivet: 25 sep-10 kl 05:05 »
Har ni erfarenhet av att invintra på honung? Jag vet att en del verkligen inte gillar detta och andra är mycket för det. Skulle vilja testa med ett av mina samhällen, men hur gör man? Hur får man en bra lösning att mata med? Kan man få en sockerlösning med honung som går att ge bina i en begagnad biforhink?
Vänliga hälsningar frånInga-Karin

Man kan även ta undan för sommars honungen och sedan sätta tillbaka det till in vinteringen

mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #66 skrivet: 26 sep-10 kl 09:17 »
P J Chandler (som driver biobees.org) har nyligen spelat in en podcast om matning av bin under hela året, kanske finns det du letar där.

Biobees podcast 2010-09-23

Om ni hoppar tio minuter in i ljudfilen så hittar ni matningpratet direkt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #67 skrivet: 29 maj-11 kl 07:56 »
Lite rapport. Det blev tyvärr inte så att jag invintrade något samhälle med bara honung, men i alla fall så fick ett par samhällen behålla honung så de hade minst hälften av vinterfodret i form av honung. Sen fick de också mycket annat i form av bifor och sockerlösning. Eftersom jag hade väldigt starka samhällen att vintra in fick de upp till 16 ramar för att alla skulle ha sittplats över vintern. Och det gick bra. Jag har fyra samhällen och alla överlevde och verkade väldigt pigga när våren kom.

Lars i skogen

« Svar #68 skrivet: 29 maj-11 kl 11:27 »
Kan du uppleva nån skillnad på samhällena med honung och de utan?

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #69 skrivet: 11 jun-11 kl 08:29 »
Nej, jag märker nog inte någon skillnad mellan samhällena som fick mer eller mindre honung att övervintra på. Alla verkade helt enkelt må bra. Jag ger mycket mer vintermat överhuvudtaget än vad som vanligen rekommenderas, har ofta haft riktigt stora samhällen på hösten att vintra in, och låtit dem ta så mycket mat de orkar dra in i princip, de har uppåt 20 ramar i yngelrummet att övervintra på. I varje samhälle har det varit kvar någon ram med vintermat när jag gått igenom på våren, men inte så mycket ändå. Inför förra vintern frös jag in hela ramar med pollen som jag satte till tidigt på våren, det tog de villigt emot, men i år lät jag dem behålla rejält med pollen på hösten som fick vara kvar över vintern och det verkar som att det gick lika bra, har en känsla av att vädret var bättre i år när de började ge sig ut så de kunde hitta bra med pollen direkt. Det är ju svårt att jämföra från år till år, eftersom det är så mycket som kan vara olikt och som man inte har kontroll över. Intressant att höra hur andra gör, som inte gör helt enligt det som anses rationellt. Berätta gärna!

Bilou

• Blekinge
« Svar #70 skrivet: 12 apr-16 kl 20:03 »
Har invintrat mina 2 samhällen på mestadels (ljung)honung (6 kg per kupa?) + kring 4kg (vit)socker. Ingen utsot. Invintrar på 2 lådor LN, låter dem organisera allt själva (flyttar inte runt ramar). Sockerlösningen ger jag på sidorna.

Ska fortsätta invintra på dels hösthonung.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser