Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombi eller van??  (läst 9925 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Kombi eller van??
« Svar #20 skrivet: 16 aug-10 kl 18:34 »
Varför inte en VW transporter/Caravelle?  gott om utrymme och relativt bränslesnåla... är billiga.. skulle välja någon från -92 och framåt med femcylindersmotorn...
Jag håller med, de moderna folkvagnsbussarna är riktigt bra. Känns nästan som att köra en personbil, drar mindre soppa än de amerikanska vanarna och känns mycket modernare.

Vilse

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 aug-10 kl 02:45 »
okay,,,

det jag har med mej aer:
tre laador,,
var av den stoersta aer:
90 cm hög,,,130 cm lång,,68 cm bred,
dom tvaa andra laadorna aer liite mindre,,men inte mycket mindre.
laadorna kan laeggas in hur som helst,,hundarna ska ju inte sitta i dom naer vi aaaker bil.
om,,man nu inte kan typ skjuta in tvaa paa laengden trakt in och 2 av jyckarna kan sitta i sina transportlaador och den tredje ovanpaa..
annars sitter jyckarna i saeten med harness paa sej,,,eller ligger paa golvet i fordonet,,

saa tre laador,,pluss 2-3 resvaeskor o jag o tre jyckar,,
sova kan vi goera i en hoeg paa golvet eller sittandes i satena,,inte saa nograeknade :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 17 aug-10 kl 08:52 »
Om det skulle behövas...så tror jag att jag kan ordna upphämtning av lådorna och tillfällig förvaring åt dom  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 17 aug-10 kl 17:02 »
En väldigt stor nackdel med många vans är att dom är byggda för fetlata jänkare som vill sitta i flygplansfåtölj i bilen - och därför har värdfullt utrymme stulits till allsköns bjäfs från bagageutrymme etc så att man knappt får in 2 liter mjölk i dessa stora jättemonster.

En skåpbil är ju då ett mycket bättre köp än en van, dom lastar ju som en halv tradare och har ofta ok bränsleförbrukning i förhållande till storlek.

crumbledot

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 19 aug-10 kl 06:49 »
Funderat på en minibuss? Köe själv en toyta från -94, går på knappa litern, 0.8 om jag kör, litern om gubben kör........Vi kan lasta massor om vi fäller upp och ned sätena lite hit och dit, den är skön att bädda ned och sova i och vi har sovit alla 7 i den, hjärterum,stjärterum du vet. De börjar bli lite rostiga men de tuffar och går, lite som en gammal volvo. kika på dem! :)
Småtokig, kreativ 5 barnsmamma med massor av ideer och drömmar om ett stort hus på landet. Men man kan inte få allt, nu drömmer jag om hönor och om att utöka köksträdgården nåsta år. Vill lära mig spinna och att ha tålamod.

Vilse

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 aug-10 kl 07:12 »
Jag har en Chrysler Grand Voyager, obs. GRAND då har man några decimeter extra utrymme bak, en vanlig vouyager har ju knappt nån bagageutrymme.

Den drar inte mer än en "vanlig" bil.

Men den har underbara fördelar i form av flyttbara säten, man kan möblera dom lite hur man vill. Du kan tex. ställa soffan längst bak och slänga ur dom två mellansätena, eller tvärtom! Eller ta ur både bak och mellansätena och få en stor skåpbil.

En sak till som finns iallafall i min bil är en inbyggd kupevärmare som man kan nyttja när man tex. sover i bilen :)

Var sitter fönsterhiss knapparna i en sån?
kan en hund gå på dom?

kanske konstig fråga men i min gamla MB så sitter förarens knappar till alla fönstrena på en platt konsoll,,vilket betyder at en hund som går framåt i bilen,,kan tassa på knapparna o rutorna åker ner!!
även fast nycklarna inte sitter i!!!
barnlåsen stänger bara av knapparna som sitter på dörrsidorna men man kan pilla på dom som sitter i platta konsolen i fram o öppna,,sitter mellan förar o passafersätet i fram så lätt nått!
när jag lämnaf hund i MBn så måste jag ta upp huven o ta av batterikabeln!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 20 aug-10 kl 07:37 »
..det finns inga knappar utan vanliga hederliga vevar, iallafall i mina två..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vilse

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 aug-10 kl 07:47 »
..det finns inga knappar utan vanliga hederliga vevar, iallafall i mina två..

vevar,,jaa tack,,skrattar,,är urless på elhissar,,åtmindstonde då man har klåfingriga hundar :)

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 10 sep-10 kl 13:44 »
Klart du skall köpa en Van. Finns inget som slår dom i komfort och utrymme.
Speciellt om du skall sova i den. Kommer du förbi mig så fixar jag en säng i den åt dig.

Sen är du ju van med amerikanska bilar. Så varför frångå ett vinnade koncept. ;)
Säg till när du är på väg hem till fosterlandet så håller vi utsikt efter en lämplig van.

Dodge är billiga men kan vara svårsålda den dagen du vill bli av med dom. Om du inte köper den billigt för då går allt att sälja.
Cheva är betydligt dyrare men lättsålda när man vill bli av med dom.

Och är priset rätt så är jag alltid intresserad om du skall sälja i framtiden. ;)

Jorlan

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 11 sep-10 kl 00:17 »
Det verkar vara mycket raggarfolk här ja...  ;D
 Lite nackdelar med en sk. Van.
Köper du en bil som kallas Van här i Sverige så köper du antagligen
en av domdär Chevorna-Dodge-GMC-Alltmöjligt som blev populära på åttiotalet.
Ska du ha en sådan vettigt och ekonomiskt så bör du kunna skruva själv.
Dom börjar bli risiga nu. Och det begärs ofta fantasisummor för riktiga lik.
Och det begärs ofta ännu mer för bilar i vettigt skick.

Rost

Jämfört med valfri europe i samma storlek typ Peugeot Expert eller kanske VW Transporter, så är Van:arna skit att skruva i. Skit!  Dom är byggda innifrån och ut.
Man byter kamrem snabbare i en Peugeot Expert än man byter tändstift i en Cheva Van.

Rost.

Dom vanligaste delarna är hyffsat billiga som piratdelar, men behöver du något speciellt som du inte hittar begagnat, utan behöver köpa som originaldel, så är det Ap-dyrt till US-bilar generellt jämfört med många europeer.

Folk som säger att det går att köra under litern ljuger!
Nä kanske inte BlåLjuger. Kör man i 90 på rak väg. Kör Aldrig om. Sackar i uppförsbacke och ökar i nerförsbacke. Medvind i ryggen och mammas köttbullar på spisen så kan man köra på 0,95 i snitt på E4 mellan Helsingborg och Stockholm.

Rost.

Köp dig en Peugeot Expert eller persontransportditot 806. Den kan Nisse-i-svängen laga och serva lätt och tom. orginaldelar är föredömligt billiga.
Du har Minst lika mycket utrymme och du har Mer utrymme i själva förarutrymmet.
Helst diesel och du tycker att du kan motivera den höga skatten för dig själv. Såvida du inte köper en någorlunda ny bil med lägre skatt.

Jo, jag har jobbat på GM-verkstad...

Misse

• nr 9424
« Svar #30 skrivet: 11 sep-10 kl 00:37 »
WowW, ett sånt välskrivet inlägg :D Tack!!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Jorlan

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 11 sep-10 kl 00:47 »
WowW, ett sånt välskrivet inlägg :D Tack!!

Nämnde jag att dom var byggda innifrån och ut och att dom rostar?  8)

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 11 sep-10 kl 07:58 »
Nämnde jag att dom var byggda innifrån och ut och att dom rostar?  8)
Men som jag förstod så skall Vilse ha den till hon hittar ett ställe att bo på här i Sverige.
Vilket knappast tar flera år.
Under den eller dom månaderna tror jag knappast att man behöver göra så mycket med en van.
Sen räknade jag med att hon skulle sälja den vidare.
Väljer hon då en Cheva van så är dom lättsålda eftersom folk vill åt motorer och växellådor i dom.

Är den bara besiktigad så brukar det inte ha någon betydelse att den är rostig under.
Nästa köpare kommer knappast fråga efter hur den ser ut under.
Utan bara kolla om motorn ryker blått och att växellädan funkar bra.

"Jo, jag har inte jobbat på GM-verkstad men håller på med hotrods. ;D
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 08:00 av Rosten »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 11 sep-10 kl 08:28 »
Men skit i burarna, du har ju redan fått otaliga erbjudande om att förvara dem nånstans sålänge. Satsa på en Renault Kangoo, Fiat doblo eller liknande liten skåpbil,de drar mycket lite soppa och går lätt att sova 2 man i. Likaså kan hundarna inte skada nåt eller ta sig ut ur skåpet om du måste lämna dem en stund. Sängkläderna kan du lägga i framsätena sålänge.

Jag har själv en Fiat Doblo,den drar 0,45 på snål körning, har fönster bak och både bak och sidodörr. Har sovit i den många gånger och det gick alldeles utmärkt. Det blir dock väldigt kallt vintertid. eller så satsar du direkt på en billig husbil, de kan du få från 60 000:- och uppåt, så har du både bostad, bil och matlagningsmöjligheter direkt och inte sån panik att hitta en bostad. En bekant till mig har bott i husbil i 4 år och har allt han behöver. Så visst är det möjligt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 14 sep-10 kl 12:44 »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 sep-10 kl 12:56 »
Bil för Vilse?

http://www.bytbil.com/bilar/chevrolet/special/bvekiidg/?criterias=kEABUDIAAcMv3wAngA__!

Tyvärr inte registrerad i Sverige, och dessutom kan det hända att man måste ha C-körkort för att få köra den

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 17 sep-10 kl 14:50 »
Tyvärr inte registrerad i Sverige, och dessutom kan det hända att man måste ha C-körkort för att få köra den
För tyngden eller för att den är LB registrerad, sistnämnda går att ändra på ganska lätt
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 sep-10 kl 14:54 »
För tyngden eller för att den är LB registrerad, sistnämnda går att ändra på ganska lätt
För tyngden, jag misstänker att den vägen mer än 3500kg. Nu för tiden skall det ju gå att registrera som bil eller lätt lastbil i alla fall, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 17 sep-10 kl 14:58 »
För tyngden, jag misstänker att den vägen mer än 3500kg. Nu för tiden skall det ju gå att registrera som bil eller lätt lastbil i alla fall, men jag vet inte hur det fungerar i praktiken

Tja man kan ju börja med att hiva ut de otympliga och löst stående stolarna och bygga fasta bänkar av lätt skivmaterial istället och kanske få ner tyngden lite. Men vår husbil är nästan lika stor och ligger just runt 3500. Dock är den LB reggad, men det är i princip bara en kontrollbesiktning som krävs för att ändra det, samt andra skattekostnader efter det såvitt jag förstått.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 17 sep-10 kl 15:05 »
Åååh hittade värdefull information!

Som gäller både för mig men säkert också för Vilse  :D

"Ett problem finns dock och det är att endast personer som tog körkort före 1 juli 1996 (och inte fått det indraget), som får köra personbil klass II med en totalvikt som överstiger 3,5 ton på B-behörighet. För senare körkort gäller C-behörighet."

Man behöver alltså inte bry sig om vikten i vårt fall  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser