Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  och så var det 23 åsenfår mindre.  (läst 14276 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: och så var det 23 åsenfår mindre.
« Svar #40 skrivet: 20 jul-10 kl 14:05 »
Därför att bidragstänkandet är djupt rotat. Man sätter sig på stjärten och gråter, ropar på myndigheter och bidrag istället för att ta tag i problemet. Allt är ekonomi, har någon en handfull genbanksfår för sitt eget nöje må man för fan kunna se till att dom är så trygga som det rimligen går. Sist jag kollade väljer man själv att skaffa får.
Ok, då kanske man skulle ta den enkla vägen då med "skjut-gräv-tig" då.. För med den inställningen kommer man ju garanterat att odla fram ett rödglödgat rovdjurshat på landsbygden. Tycker det är en jävligt tråkig inställning från båda sidor att det ska vara så förbannat svart och vitt. Antingen "djävla parasiter som inte kan slänga ut 30 000 på att skydda sina får, gör man inte det har man faan i havet inget på landsbygden att göra" eller så är det "skjut av alla jäkla vargar, de har inget här att göra!".

Att det ska vara så svårt att förstå att det måste bjudas till från båda håll om man ska få någon som helst samförstånd i denna fråga.. Vill man från staten ha en stark rovdjursstam (lo/varg/björn/järv) så måste man förstå att det inte bara går att säga "skjut inte dessa djur får då sätter vi dit er" och sedan låta folk skydda djuren bäst de vill för dyra pengar.. Klart som fasen folk blir förbannade då! Vem vinner på det? Enbart de extrema rovdjursmotsåndarna!! Kunde folk tänka längre än vad näsan räcker vore det ju betydligt roligare att leva i detta land..

LasseDalom

• -
« Svar #41 skrivet: 20 jul-10 kl 14:06 »
Har man en "alternativ" syn på djur och natur, så är ju grundståndpunkten att vi människor begår en rovdrift utan hänsyn till de vi delar jorden med. Detta är ju en huvudanledning till att många håller egna djur eller handlar livsmedel framställt med hänsyn till djuren. Denna hänsyn tar för min del givetvis inte slut där min gårdsplan slutar. Vår vilda fauna har lika stor rätt att existera som vi och våra husdjur har. Jakt förstår jag nyttan med, om det är i begränsad omfattning, humant och syftar till att framställa livsmedel. Men när jakten bedrivs för spänningens skull, som en hobby eller livsstil, eller för att man hatar en viss typ av djur, så är det förkastligt och här definitivt inte hemma i någon alternativ syn på djur och natur.

Vargerik

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 20 jul-10 kl 14:45 »
Förr höll folk sina tamdjur trygga med egen betald ammunition. Nu är detta inte tillåtet, så andra medel vill till
Det är ju det, §28, skjut & njut.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 20 jul-10 kl 14:57 »
Förr höll folk sina tamdjur trygga med egen betald ammunition. Nu är detta inte tillåtet, så andra medel vill till

Helt riktigt... och det är ju så det kommer att bli framöver också om man envisas med att ha en massa varg utan att ge nått i ersättning.

Nu om ca en månad kommer ju elstängselaggregat på mer än 5 Joule att förbjudas (de som redan är i bruk får fortsätta att användas men ingen nyförsäljning får ske), det kommer säkert att göra rovdjuren ännu mer omtyckta... då är det inte ens tal om lämna bidrag till stängsel utan det blir förbjudet att sätta upp ordentliga stängsel som kan hålla rovdjuen på avstånd.

Nä, då blir det "skjut-gräv-tig" som kommer att gälla på landsbygden framöver.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 jul-10 kl 15:07 »
Ja det är det jag menar, folk tänker inte längre än näsan räcker..

Man vill ha en levande landsbygd, med biologisk mångfald.. Man ger med ena handen bidrag för sådant samtidigt som man försvårar för folk med andra handen.

Jag är som sagt ingen rovdjursmotståndare, tvärtom.. Jag har redan i dagsläget säkerligen plöjt ned 10 000 på stängsel de senaste 2 åren, men för att få ett riktigt rovdjursstängsel skulle jag säkerligen behöva lägga 20 000 till och det är inte möjligt i dagsläget. Så det jag kan göra är att hoppas att, i mitt fall, lodjuren och ströv-vargarna håller sig borta ändå. Men det är klart, skulle jag nu börja få djur rivna och valet var att lägga ut 20 000 eller lägga ned djurhållningen så skulle ju självklart min inställning till rovdjur bli lite naggad i kanten. Och den situationen lär jag ju knappast vara ensam om. Därav tycker jag att staten borde vara mer frikostig med bidrag för att skydda tamdjur om de nu vill ha en rovdjursstam värd namnet, det borde ju ligga i deras eget intresse att försöka hjälpa till, både för rovdjurens skull och för den levande landsbygdens skull.

Birgit

« Svar #45 skrivet: 20 jul-10 kl 15:23 »
Nu börjar diskussionen bli riktigt rolig ;D
Mera Vargerik o LasseDalom!

Dessutom är vår varg en lokal anpassning (av den genetiska variationen inom vargsläktet). Så att det finns massor av varg på andra håll i världen gynnar inte våra vargar.
Lika lite som att det finns miljoner får i Kina, det är inte våra Allmogefår det ;)

Birgit

« Svar #46 skrivet: 20 jul-10 kl 15:52 »
Citera
Vill man från staten ha en stark rovdjursstam (lo/varg/björn/järv
Vadå stark? Det finns väl väldigt lite rovdjur i förhållande till människor och outnyttjad mark i detta landet?
Att rovdjuren finns där de gör beror på att de själva funnit en lämplig plats där. Det är inte staten som placerat dem där. Att de inte bosätter sig i Stockholm eller Malmö beror alltså på att det inte är passande som vargrevir.

Angående praktikanter, så utnyttjas detta ganska ordentligt av många företag. Använd deras metod och hävda att planerna är ett långsiktigt samarbete!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 20 jul-10 kl 16:01 »
Vadå stark? Det finns väl väldigt lite rovdjur i förhållande till människor och outnyttjad mark i detta landet?
Att rovdjuren finns där de gör beror på att de själva funnit en lämplig plats där. Det är inte staten som placerat dem där. Att de inte bosätter sig i Stockholm eller Malmö beror alltså på att det inte är passande som vargrevir.

Angående praktikanter, så utnyttjas detta ganska ordentligt av många företag. Använd deras metod och hävda att planerna är ett långsiktigt samarbete!
Jag skrev inte att vi har en stark rovdjursstam.. Jag skrev att om man vill ha. Det är en viss skillnad där..
Och jag har, återigen, inget som helst emot en stark rovdjursstam, allt jag säger är att vill staten ha det och inte ha tjuvjakt och starka motsättningar till rovdjursstammen så måste de tänka om lite när det gäller bidragen för att skydda tamboskap. Det är ju förvisso inte någon universalmedicin, det kommer att finnas folk som likväl inte vill ha rovdjur i närheten men det lär ju förbättra chanserna att få till en accepterad rovdjursstam väsentligt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 20 jul-10 kl 16:09 »
Hur skyddet av tamdjur skall gå till är till stor del en ekonomisk fråga. Den dyraste metoden som tänkas kan torde vara att anställa personal, även om det är "praktikanter" som betalas av staten. Den billigaste att köpa samtliga renar och använda som vargfoder.

Ingen av dessa metoder är värst realistisk.

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 20 jul-10 kl 18:07 »
Därför att bidragstänkandet är djupt rotat. Man sätter sig på stjärten och gråter, ropar på myndigheter och bidrag istället för att ta tag i problemet. Allt är ekonomi, har någon en handfull genbanksfår för sitt eget nöje må man för fan kunna se till att dom är så trygga som det rimligen går. Sist jag kollade väljer man själv att skaffa får.

Så du menar alltså att det är bättre att jag slaktar av mina Roslagsfår och satsar på köttfår istället?
För då tjänar jag pengar på fåren så jag har råd att köpa hörnstolparna och hyra en grävmaskin för att få ner dom.

I så fall verkar du vara en väldigt inskrängt tänkande person

anne-lie50

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 20 jul-10 kl 18:17 »
har inte alla djur ett värde vare sig de är köttfår eller allmoge eller någon annan fin ras, att hamna i vargens mun är nog samma för alla, jämt är det pengar det ska handla om, jag tänker på lidandet som fåret får utstå, minska på vargen så har den mer mat i skogen

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 20 jul-10 kl 18:18 »

Att rovdjuren finns här istället för i norrland beror på att där försvinner dom i samma takt som dom kommer in i Sverige.

Att rovdjuren inte finns i Stockholms län beror på att man skjutit av dom vargar som flyttad dit.
Men från och med 2010 så är det bestämmmt att stockholm också skall vara ett rovdjurslän.
Så ny blir det svårare att få till en godkänd skyddjakt om vargen angriper tamdjur där.´

Så det har inget med att rovdjuren passar bättre där dom finns idag.
Rovdjuren passar lika bra i hela Sverige.

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 20 jul-10 kl 18:24 »
har inte alla djur ett värde vare sig de är köttfår eller allmoge eller någon annan fin ras, att hamna i vargens mun är nog samma för alla, jämt är det pengar det ska handla om, jag tänker på lidandet som fåret får utstå, minska på vargen så har den mer mat i skogen
Nackdelen med allmogefår är att det inte blir någon avkastning på dom.
Jag lägger mera pengar på foder än vad dom producerar.
Så därför tycker jag att det skulle vara rimligt att staten betalade den fördyring av stängslet som jag får pga att vi har varg här. Får jag det så blir både mitt och vargens liv bättre.

Om jag iställer skulle välja att ha köttfår. Då har jag det för att få avkastning.
Då tycker jag att man själv kan betala sitt vargnät.

Men idag är det tvärt om.
Har du får som är utrotningshotade. Då får du skylla dig själv.
Har du köttfår som ger avkastning. Då får du hjälp.

Birgit

« Svar #53 skrivet: 20 jul-10 kl 18:29 »
Jag menade bara att de söker sig till mindre betongbelagda bygder.
Norrland är ett sorgligt kapitel för sig, tycker man borde sätta mer press på samerna: Ska de ha betalt för saknade renar (vilket är generella belopp) så ska de också garantera att rovdjuren inte försvinner (:)
Praktikanter skulle vara dyrt? För vem? Staten försörjer dem ju redan!
Citera
jag tänker på lidandet som fåret får utstå
Så långt är vi överens, så tänker jag också och fattar inte att folk sitter och inväntar rovdjursangrepp utan att tänka efter före :o.
Antingen fixar man stängsel som är lämpliga eller vidtar annan åtgärd.
Jag har hundar sedan många år, vilka skyddat från jakthundar också. Hundar tar ju betydligt fler får än vargen! Därför kan jag ha både ROSLAGSFÅR och GUTEFÅR!

Birgit

« Svar #54 skrivet: 20 jul-10 kl 18:33 »
Citera
Jag lägger mera pengar på foder än vad dom producerar.
Hur får du till det? Vi lägger ner väldigt lite pengar på våra Roslagsfår. de äter gräs (färskt, torrt, ensilerat) eller löv o bark! De är INTE magra, de är super friska och jag fixar köpare till mina lamm-lådor som dessutom betalar för kvalitén de får!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 20 jul-10 kl 21:04 »
fattar inte att folk sitter och inväntar rovdjursangrepp utan att tänka efter före :o.
Jag ser att du bara tänker utifrån ditt eget perspektiv och dina egna förutsättningar.. Försök att tänka dig in i resten av Sveriges lantbrukare, stora som små, tror du att någon som redan är skeptisk mot rovdjur blir mera vänligt inställd till dem för att de måste lägga ut 20 000 - 60 000 för ett rovdjursstängsel till skydd mot rovdjur som de kanske inte ens vill ha där? Tror du på fullaste allvar att en sådan inställning hjälper rovdjuren?

Du tror inte att ett bidrag från staten, som trots allt äger bestämmanderätten över rovdjurens vara eller icke vara, i.a.f. skulle kunna hjälpa till mot rovdjursmotståndet? Att visa att man i.a.f. förstår glesbygdsbornas problem och försöker hjälpa så gott man kan..?

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 20 jul-10 kl 21:11 »
Jag menade bara att de söker sig till mindre betongbelagda bygder.
Norrland är ett sorgligt kapitel för sig, tycker man borde sätta mer press på samerna: Ska de ha betalt för saknade renar (vilket är generella belopp) så ska de också garantera att rovdjuren inte försvinner (:)
Praktikanter skulle vara dyrt? För vem? Staten försörjer dem ju redan!Så långt är vi överens, så tänker jag också och fattar inte att folk sitter och inväntar rovdjursangrepp utan att tänka efter före :o.
Jag har hundar sedan många år, vilka skyddat från jakthundar också. Hundar tar ju betydligt fler får än vargen! Därför kan jag ha både ROSLAGSFÅR och GUTEFÅR!
Det är alltid lätt att säga hur alla andra ska göra...
Säkrast är nog att bo där inga vargar finns och ha Boskapsväktare hos fåren ::)

« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 21:42 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #57 skrivet: 20 jul-10 kl 21:50 »
Faktum är att jag är mer rädd för lösa jakthundar som skall stressa och riva fåren än vad jag är för varg. Varg hade vi här förra året och björn året innan dess. Björnen var ett par hundra meter härifrån, vargen ett par kilometer. Bra stängsel hjälper mycket. Man behöver faktiskt inte ha telefonstolpar i hörnen för att det skall avskräcka rovdjur. Det är krämen i tråden som stoppar, inte hörnstolparna. HT-tråd kan spännas rejält med hjälp av enkla parallellogram också. Nog för att det kostar mer med 5-6 trådar än 2 som egentligen räcker för mina får.

Det är väl förresten bevisat Charlotte, att boskapsvaktande hundar hjälper till både mot tama och vilda ovälkomna gäster. Fler borde nog öppna upp ögonen för dessa djur. Då kan man ju i stort sett fortsätta med vilket stängsel man än har idag utan att behöva oroa sig för angrepp? Fungerar det i riktigt rovdjurstäta länder borde det väl fungera här också, inte sant???

Undrar dock om staten och dess departement har tänkt ordentligt när de först skall utöka rovdjursstammen (vilket är helt ok för mig) samtidigt som ett annat verk förbjuder det bästa vapnet mot rovdjuren, starka elstängselaggregat... Låter som en svår ekvation  :-\
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 20 jul-10 kl 21:58 »
Begränsningen för elaggregaten är det EU som har bestämt om. När det gäller bosapsvaktande hundar så tror jag inte att det är någon som tvivlar på att det är effektivt, men inte alla har ju gårdar där sådana hundar är lämpliga, eller så varken kan man eller vill man ha hund helt enkelt.

Jag känner inte att jag skulle vilja ha någon boskapsvaktande hund i mina hagar, det rör sig allt för mkt människor i och omkring hagarna för att det känns lockande. Hur väl hunden än är uppfostrad så är det trots allt ett djur så man kan ju inte lita 100% på att inget oönskat kommer att hända.

Charlotte

• -
« Svar #59 skrivet: 20 jul-10 kl 22:04 »
 Hur stängslen ska se ut för att vara godkända rovdjursstängsel bestäms antagligen av Länsstyrelsen...
Vad som är Bevisat och inte angående effektiviteten med boskapsväktare vet jag faktiskt inte... Har du läst det någonstans?!?
 I dom rovdjurstäta länderna vistas väl ofta någon herde i markerna med hundarna. En herde som kan förebygga vissa problem som kan uppstå (men inte nämns i detta forum) när man lämnar ett rovdjur att vakta bytesdjur.
Själv har jag fåren i ett väldigt jägartätt område och har aldrig fått något får skadat av jakthund, bevisar det att mina får vaktar sig själva? ;)
 Men, jag tänker inte ge mig in i den här diskussionen igen, för den leder absolut ingenvart!
För mig (och antagligen en hel del andra) är inte Boskapsväktare en realistisk lösning så är det bara...
Hos Gångtrött rör det sig mycket folk, jag skulle behöva runt 10 boskapsväktare för att kunna vakta alla mina olika flockar som hindrar marker som är för små för att storbönderna ska vilja ha dom att växa igen, andra kanske är rädda för hundar, det är helt enkelt inte en patentlösning som ska slängas i ansiktet på alla oroliga djurägare.
                                                               Mvh
                                                         Charlotte

« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 22:08 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser