Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättesnälla bin?  (läst 14308 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Jättesnälla bin?
« skrivet: 03 jul-10 kl 16:36 »
Hej.

Tänkte lite smått att kanske eventuellt ha lite bin... Ett par kupor med jättesnälla bin som inte behöver producera så mycket. Snällheten är viktigast, eftersom jag bor alldeles i utkanten av vår lilla stad. Vilken sort ska jag sikta på?

Jo, jag är helt novis, men får nog säkert lite hjälp av min älskade som är biodlare söderöver...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Jättesnälla bin?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-10 kl 20:44 »
Du bör nog kolla vad andra biodlare i din närhet har för bin.... och ha samma själv!(korsningar kan bli elaka)
men annars förslagsvis nordiska  ;D

Du bor i varroafritt område misstänker jag och då ska du tänka både en och två gånger vart du köper dina bin ifrån! Du får helt enkelt inte flytta bin hur som helst! kontakta din bitillsynsman (se länstyrelsen) eller lokal biodlarförening där Du säkert får hjälp!  (:)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 01:07 »
Du bör nog kolla vad andra biodlare i din närhet har för bin.... och ha samma själv!(korsningar kan bli elaka)
men annars förslagsvis nordiska  ;D

Du bor i varroafritt område misstänker jag och då ska du tänka både en och två gånger vart du köper dina bin ifrån! Du får helt enkelt inte flytta bin hur som helst! kontakta din bitillsynsman (se länstyrelsen) eller lokal biodlarförening där Du säkert får hjälp!  (:)

Eftersom det verkar ganska glest mellan biodlarna härikring så måste jag nog prioritera hälsa, ja. Särskilt på lång sikt. Om möjligheten att välja sort finns kan det dock vara bra att veta hur de olika sorterna är. Bin anpassade för vårt klimat (som just nordiska) är en logisk prioritering om möjligheten finns, exempelvis. Jag hoppas ju på ett naturligt samarbete med bina. Om det finns andra aspekter att tänka på för att få snälla bin så får ni gärna göra mig uppmärksam på dem också. Jag läser gärna på, särskilt om det går att hitta på nätet.
vattuvargs.blogspot.se

micke_osd

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-10 kl 08:30 »
 :) låter sunt!
Jag har inget annat att jämföra med än nordiska... men är nog ett bra val för oss här uppe i norr! övervintrar bra osv.

Här finns en del att läsa:
http://www.nordbi.org/
http://www.jamtbi.se/

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 04 jul-10 kl 17:22 »
Om det viktigaste är att de är jättesnälla, så ring olika biodlare och hör dig för om de har jättesnälla bin och är intresserade av att sälja en avläggare.
Om biodlaren avlat på snälla bin är det viktigare än vad de har för ras - för dig.
Ingen ras är ilsknare än någon annan.
Humöret varierar med säsongen, på höstenär alla "kakfasta", dvs svåra att skaka av från honungsfyllda vaxkakor, och kan då upplevas som lite ilsknare då de försvarar sin honung.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 06 jul-10 kl 21:49 »
:) låter sunt!
Jag har inget annat att jämföra med än nordiska... men är nog ett bra val för oss här uppe i norr! övervintrar bra osv.

Har kollat runt lite och det verkar som om nordiska bin nog är ett bra val. Tack för länkarna. :)

Jenny, det där med snälla bin borde ju vara något som någon tänkt på före mig, ja. Måste hålla ögonen öppna efter så'nt när jag klurar vidare (både på nätet och i verkligheten). Tack.

vattuvargs.blogspot.se

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 06 jul-10 kl 22:15 »
Börja med att gå med i en biodlarförening.
Åk på möten och prata med folk.
Då får du tag på bin.
Med lite tur så får du  också tag på en "mentor" som kan hjälpa dig igång det första året då allt är nytt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jul-10 kl 22:41 »
Vem påstår att det Nordiska biet är fromt och lättghanterligt? Eggeby gård har en snäll variant av Carnica som är snällare i så fall!

http://bisyssla.blogspot.com/2010/05/ilskna-bin.html

Det fanns en tid då man blev jagad i trädgårdarna, ungefär som på filmsnutten. Biodlarna hade kanske lite bättre kondis på den tiden eftersom de motionerades väl.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jul-10 kl 22:45 »
Jag har några buckfast som landar och kryper på mig när jag står i T-shirt och kortbrallor i kupan, är det något sådant man önskar så finns det sådana.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 06 jul-10 kl 22:46 »
Börja med att gå med i en biodlarförening.
Åk på möten och prata med folk.
Då får du tag på bin.
Med lite tur så får du  också tag på en "mentor" som kan hjälpa dig igång det första året då allt är nytt.

Jo, det är vettigt. Problemet häruppe är avstånden. Särskilt som det inte finns någon biodlarförening här i stan. Det blir till att sätta sig i bilen lite nu och då.

Tänker dessutom försöka få kika på en TBH (top bar hive) under semestern, om det går nu när semestern ändå ska avnjutas söderöver. Flera av de övriga kupsorterna har jag redan sett i verkligheten, men TBH visste jag inte ens om att den existerade.

Kontentan i det hela är att om man tänker göra något ovanligt (som att ha bin härikring) så blir det till att söka på nätet och göra lååångväga studiebesök. Mentorn får se till att ha bra datorvana...

vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 06 jul-10 kl 22:59 »
Jag har några buckfast som landar och kryper på mig när jag står i T-shirt och kortbrallor i kupan, är det något sådant man önskar så finns det sådana.

Det låter som bin som skulle fungera bra, ja. Jennys tips är ju att hålla ögonen öppna för snälla bin oavsett sort. Vill gärna hålla dörrar öppna om jag nu ska ta steget att bli biodlare. Det är många aspekter som inverkar på valet av bin och det är ju till slut så att jag själv måste ta konsekvenserna av det valet. Därför vore det dumt av mig att hejdlöst bara kasta mig in i det. Olika sorter lockar av olika skäl, men kravet på att det ska vara snälla bin är bland det viktigaste. Det blir inte enkelt att välja.

Med min tur kan jag nog bara drömma om att få så snälla bin som du har Sten-Åke, men man kan ju hoppas. Den dörren är definitivt öppen. :)
vattuvargs.blogspot.se

micke_osd

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 06 jul-10 kl 23:14 »
Det Rosten skriver är nog en vettig början!
förhoppningsvis får du bra råd om och i den miljö/dragplats du kommer att ha dina bin i...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jul-10 kl 05:38 »
Med min tur kan jag nog bara drömma om att få så snälla bin som du har Sten-Åke, men man kan ju hoppas. Den dörren är definitivt öppen. :)

När det är bra väder och bra drag och full aktivitet i kupan bryr sig inte bina så särskilt mycket, blir man attakterad då är det något fel.
Så ser jag skillnaden mellan snällt och styggt. Att jobba utan handskar nu känns bra men det kan man inte i höst när allt drag avtar och vädret blir svalare.
Mycket av det sk "snälla" hänger ihop med drag och väder. Men jag har också en gruppering Carnica som har ett hummör som inte jag är nöjd med.
Om bina samlar bra, är vitala och fungerar i kupan så kan man tillåta lite mera, det är bara att ta på sig overallen i så fall. I höst kommer man att få ett nyp genom den i alla fall.

Summerar man så finns det knappast bin man kan gosa med lixom. Med rätt grejer och bra hantering löser man det mesta rätt bra ändå.
Vem säljer sina bästa samhällen? Vilka samhällen brukar man dela upp och göra avläggare till försäljning av?
Jo de allra stökigaste. Så ser marknaden ut på tal om snälla bin ...
« Senast ändrad: 07 jul-10 kl 06:03 av Sten-Åke Lindell »

Gideon i Roslagen

« Svar #13 skrivet: 07 jul-10 kl 21:47 »
Det här är helt omöjlig att ha en säker åsikt om. Det behövs en enda "snedparning" med bin  som inte borde ha möts så kan det spöka till sig. Sedan finns det detta med Curry- kryssen. Tyvärr så är det så att en del bin som hamnar på "kryssen"  inte blir riktigt att lita på. När det gäller Carnica så finns det liksom när det gäller andra bin hur stor skillnad som helst. Såg en bild som Sten-Åke lagt ut och där var det säkerligen ett ordentligt "snedsprång" och absolut ingen riktig Carnica. Men... Vad väntar jag mej av mina bin! Jo! Jag ska kunna gå utan att bli attackerad runt om i bigården utan huva. Dom ska inte gå upp i huvan när jag öppnar samhället. Och när jag stängt kupan så ska dom inte förfölja mej. Jag har alltid skyddskläder och rök tillgänglig. För om till exempel bina råkat ut för en besprutning så är det ofta kris när det gäller humöret. Och vem kan begära att ett samhälle som står på 6-7 lådor ska ha samma humör som ett på tre!

Gep

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 08 jul-10 kl 09:31 »
Mitt tips är att försöka köpa bin via närmsta biförening.
Säljarna vill knappast sälja "dåliga" bin till någon man kommer
att träffa igen.
Mina tankar om snälla bin är de samma som Gideons och jag har själv
råkat ut för ett "snedparat" samhälle som gjorde det omöjligt att
gå nära bigården.
Sen tror jag nog att det finns även kommersiella bi-odlare som
 producerar snälla samhällen. Vore kanske bra om deltagare i
forumet skrev om sina erfarenheter av de större odlarna ?
Dessutom har jag nog en mer positiv syn på mänskligheten.
Handlar man av småodlare som har bin som hobby borde det
vara säkert.
Jag producerar enstaka samhällen för att ha en egen reserv.
När jag haft tur och ser att jag har tillräcklig marginal säljer jag några.
Jag säljer mina "normala" samhällen, inte mitt bästa men absolut inte
något av de sämsta.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jul-10 kl 10:01 »
Ordet "snedparning" är inget annat än en mycket dålig ursäkt.
Bina blir inte snällare bara för att dom är sk renrasiga, för renrasiga bin finns egentligen inte även om det finns gamlingar som fortfarande hoppas.
Vi behöver vitala härdiga bin som fungerar!
« Senast ändrad: 08 jul-10 kl 12:43 av Sten-Åke Lindell »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 08 jul-10 kl 20:20 »
Funderingar

1. När jag läser om topribbkupor så nämns det ofta att det är vettigt att skörda bara en honungskaka åt gången. Det ska reta bina mindre, tydligen. Är det så?

2. En förespråkare av topribbkupor (Conrad Bérubé) menar att man ska flytta bort kupan från sin vanliga plats och ställa den på ett skuggigt ställe för att på detta sätt låta vaktbina flyga till stället där kupan vanligen står istället för till det ställe där man tillfälligt arbetar med kupan. Fungerar det verkligen?

3. Något som nämns vid övervintring av bin i TBH är att skörda (merparten av) honungen på våren istället för hösten. Tydligen ska honungens massa hjälpa till att utjämna temperaturen i kupan. De olika blommornas nektar ska tydligen fungera som "apotek" för bina också. Hela tanken med att skörda på våren låter olikt allt jag hört hittills, men fungerar resonemangen?
« Senast ändrad: 08 jul-10 kl 21:37 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 08 jul-10 kl 21:01 »
Om "snedparningar"

Oavsett om man vill blanda in rasbiologi i det hela (eller inte) så borde det vara så att vissa drottningar producerar snällare avkomma än andra. Det bästa rådet jag fått i ämnet hittills är Jennys; att helt enkelt hålla ögonen öppna efter snällare bin och de som gärna arbetar med att avla fram dem.

Men avel är ett svårt arbete och ibland så blir det oväntade resultat. I min ödmjuka åsikt så är även "snedparningarna" något som kan öka förståelsen för avelsarbetet. Att förringa något är nog att inte förstå det tillräckligt. Utrustad med den extra kunskapen så kanske man gör ett bättre val nästa gång istället, vem vet?

Arv och miljö

De två egenskaper jag skulle vilja ha hos mina bin är att de är snälla och tål klimatet här i södra Lappland på ett bra sätt. De egenskaperna finns hos flera olika bisorter redan från början vilket gör mitt arbete lite lättare. Även inom de olika sorterna finns det avelslinjer som är snällare. Jag håller gärna ögonen på var snälla bin går att hitta, helt enkelt, även om de två för mig viktigaste kriterierna inte är de enda som måste beaktas.

Även miljön och de metoder man använder i arbetet med kupa och bin spelar in. Som ni ser i ett tidigare inlägg så försöker jag hitta rätt verktyg för jobbet och rätt ställe att utföra arbetet på. Placeringen av kupan kan också hjälpa om jag förstår saken rätt.

Allt spelar in i jakten på snälla och friska bin, även den sociala situationen för biodlaren (inklusive biodlarföreningar och internetforum som det här), så hjälp mig gärna i mitt tankearbete, tillåt mig få göra mina egna val precis som ni också gjorde (och gör). Det är ju ändå jag som får bära hundhuvudet för mina misstag, eller hur? Jag kan vara lite mysko i mina funderingar, men jag ifrågasätter inte den kunskap ni har. All kunskap jag kan tillgodogöra mig skapar förutsättningarna för en bra lösning om jag bara inte faller i den farligaste av gropar och förenklar situationen alltför mycket.

Ett exempel är mitt intresse för toppribbkupor just nu. De flesta andra bikupstyperna har jag sprungit på tidigare, men TBH är nytt för mig så jag fyller på huvudet med för mig nya konstruktioner, tankar och arbetssätt. Vilken kupa jag till sist väljer, det vet jag inte, men mitt sätt att tänka kräver att jag sätter mig in i det ordentligt.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 09 jul-10 kl 03:01 »
3. Något som nämns vid övervintring av bin i TBH är att skörda (merparten av) honungen på våren istället för hösten. Tydligen ska honungens massa hjälpa till att utjämna temperaturen i kupan. De olika blommornas nektar ska tydligen fungera som "apotek" för bina också. Hela tanken med att skörda på våren låter olikt allt jag hört hittills, men fungerar resonemangen?
Du kanske ska bjuda hem dina vänner och bjuda dem på fläsk och ärtsoppa lite vita bönor på råg bröd och av sluta det hela med torkade fikon som efter rätt.

Sen låser du dörren så de inte kan lämna huset + att du förklarar för dem att du inte har någon toa.  ;D

Hummmmmmmmm jag undrar vad som händer  ::)

Kan det vara så att de skiter inne  ;D      I biodlings världen kallas det för utsot.

Glöm ej att du ska sedan bo i ditt hus fram till våren när du få först då städa  ???

Ganska äckligt  :-X

Nääj det är bättre att se till att bierna har ingen höst / lus honung i kupan invintrat tidigt på¨socker/bifor och du ska se att de flygger ut och skiter ute på vår snön  ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 09 jul-10 kl 05:34 »
Citera
Because of how the bees use honey over the winter, we have changed our thoughts on when the best time to harvest honey actually is. We find that it is more supportive of the bees to harvest honey in the spring instead of in the fall in colder climates because the bees will need the honey for warmth. Not only do the bees eat the honey, but they also take advantage of the honeys’ incredible heat storing properties as thermal mass. During the day, the honey absorbs warmth from the radiating sun, stores it, and slowly releases that warmth back into the hive throughout the coolness of the evening and night. That being the case, we feel the last honey harvest in the fall should only be to prevent the bees from attaching their comb from the false back. Do not remove more than 1-2 honey combs. Labor Day is a good reference date to keep in mind as around the last time you want to harvest honey.

Citat från http://www.backyardhive.com/Articles_on_Beekeeping/Featured_article/Insulating_Your_Hive/
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1048 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser