Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättesnälla bin?  (läst 14309 gånger)

Abigail

SV: Jättesnälla bin?
« Svar #20 skrivet: 09 jul-10 kl 07:23 »
Sockret som man ger som vinterfoder värmer väl lika bra som honung?

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #21 skrivet: 09 jul-10 kl 07:37 »
Ja och kombinationen med att lämna lite honung och socker plus det de drar in på hösten...  :)
tror jag blir en bra kombination...
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Abigail

« Svar #22 skrivet: 09 jul-10 kl 08:30 »
Man behöver nog inte lämna någon honung heller om det inte väntas ruskväder närmsta tiden. Det beror väl lite på hur växtligheten ser omkring där man bor och hur tidigt hösten kommer förstås. Om man skördar och ger vinterfoder i augusti eller september så finns det ju mycket som ger nektar och pollen långt in i oktober. Fast det är här i Bohuslän i "vildmarken" :D, dvs bland skog och äng och trädgård, inga plöjda åkrar i sikte.

micke_osd

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 09 jul-10 kl 09:15 »
Jag har låtit de behålla honungen i yngelrummet... vill inte slunga yngelramar  ;)
bättre de får behålla den...  ;D

Abigail

« Svar #24 skrivet: 09 jul-10 kl 09:58 »
Du har rätt! Antalet bin födda sent på året är mycket mera värt än honungen.

micke_osd

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 09 jul-10 kl 10:06 »
Ja säkert är det så...
dessutom känns det inte så fräscht... lukta på yngelkakorna...
honung tar väl lätt smak och lukt...

Jag vill ta honung enbart från rena, kokongfria ramar... säkert någon som tycker det är slöseri... men det får stå för dom!

Gep

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 09 jul-10 kl 10:20 »
Se bara till att det finns plats för äggläggning !
Mina yngellådor var nästan fyllda med honung nu för ett
par dagar sedan. Jag flyttade runt ramar och satte ner mellanväggar
och ska se idag om de byggt ut dem. Om inte så får jag nog ta och
slunga för att att få fram utbyggda ramar. Lite synd eftersom
många honungsramar inte är färdiga för slungning. Tror att mina
bin flyger på Lind just nu så det fylls på med ny honung.

Ska kanske förtydliga att jag inte menar biraser när jag pratar
om "snedparning". Utan en okontrollerad parning som gett ett
dåligt resultat. Men jag ser det som en stor fördel att man kan få
del av årtioden av avel genom att använda de drottningar/drönare
 som de olika rasparningsgrupperna tagit fram. Det är enfaldigt att
tro att jag kan åstadkomma någon bättre linje.
Man kan mycket väl få fram enstaka samhällen som klår det mesta
även vid upprepade friparningar men varför inte utnyttja allt det jobb som redan utförts?
Jag fick en parad drottning från mina två kasseter jag tog ut till Aspös
Buckfastparningsstation. Så nu har jag ett halvblod från min bästa
drottning och linjen EAN06-303.  Ska nu försöka få fram döttrar av denna till hälften av mina samhällen och se hur de blir i jämförelse med mina övriga samhällen.

micke_osd

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 09 jul-10 kl 10:45 »
Funderar om dom fyller igen yngelrummet med honung... har dom inte svärmtankar då!?
två av mina som vill svärma har yngelrummen fulla med honung... gott om plats i skattlådorna

Här drar dom in som bara den! har slut på vaxade ramar... får göra en delskattning.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 09 jul-10 kl 11:16 »
Fyller bina yngelrummet med honung har de inte plats nog! 3 + 3 lådor är ett måste!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #29 skrivet: 09 jul-10 kl 11:20 »
Citat från http://www.backyardhive.com/Articles_on_Beekeeping/Featured_article/Insulating_Your_Hive/

Jag ger mig , och ber   :'( ödmjukt   :'( om  :'(  ursäkt   :'(

Om det står en artikel på nätet måste den vara uttänkt och sann    mvh   :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

micke_osd

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 09 jul-10 kl 11:24 »
Ja det har du säkert rätt i!
mina som vill svärma utökades tidigt (lite väl tidigt med tanke på vädret men men) står i dag på två LN + 3 LN skl. har delat dom en gång vid första försöket (svärm) satte ihop dem nu till stora draget... ett drog (men tog svärmen) det andra gav sig...men är på G nu... det är fullt drag här nu... de fyllde en låda på ett litet kick så det kan nog vara så att en delskattning gör susen...

Resten kör på för fullt  ;D LN blir förbaskat tunga... Om jag utökar ska jag nog ta en funderare på formatbyte!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #31 skrivet: 09 jul-10 kl 18:14 »
Jag ger mig , och ber   :'( ödmjukt   :'( om  :'(  ursäkt   :'(

Om det står en artikel på nätet måste den vara uttänkt och sann    mvh   :P
Lugn, bara lugn, Edward. Jag ifrågasätter inte det du skriver genom att presentera vilken hemsida jag fått idén från, eller hur? (Mitt inlägg var alltför kortfattat, jag vet, men det var morgon och jobbet väntade strax efteråt.) Det jag undrar över är varför råden går så otroligt mycket åt olika håll. Den ena säger att om man har honung kvar i kupan efter senhösten så får man räkna med att bina får utsot (bidiarré?) medan den andra säger att man bör spara ordentligt med honung i kupan över vintern för att bina ska må bra. Det kan väl ändå inte skilja så mycket mellan stapelkupor och toppribbkupor?

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 09 jul-10 kl 18:28 »
Jag vet inte svaret, men en spontan teori är att det beror på hur kallt man menar att är kallt. I england tex kan jag tänka mig att det finns ett flertal dagar under vintern, då det är tillräckligt varmt för att bina ska kunna flyga ut och skita. Alltså behöver de inte skita i kupan. Här där det är betydligt kallare, kan bina inte flyga ut för att skita, alltså drabbas de av utsot när de tvingas bajsa extra mycket pga viss honung. Några tankar kring detta?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #33 skrivet: 09 jul-10 kl 18:43 »
Jag vet inte svaret, men en spontan teori är att det beror på hur kallt man menar att är kallt. I england tex kan jag tänka mig att det finns ett flertal dagar under vintern, då det är tillräckligt varmt för att bina ska kunna flyga ut och skita. Alltså behöver de inte skita i kupan. Här där det är betydligt kallare, kan bina inte flyga ut för att skita, alltså drabbas de av utsot när de tvingas bajsa extra mycket pga viss honung. Några tankar kring detta?
Artikeln jag citerade handlar om att övervintra bin i Colorado, USA. Jag tror att de har ungefär lika kallt under året som jag har här i Lappland, kanske till och med kallare. Men du pekar på en viktig sak: Det vore bra att hänvisa till temperaturer istället för att använda termer som kan tolkas (väldigt) olika.

Sockret som man ger som vinterfoder värmer väl lika bra som honung?
Det känns lite konstigt att jämföra socker och honung sådär... Honungen är väl inte bara bränsle för bina? Näringsvärdet i honungen borde ju vara bättre, vilket väl borde ge bina större chans att överleva vintern? Eller tänker jag fel? 

En annan fundering slår mig också... Om bina samlar in honung för att äta den senare, vet de inte om vilken sorts honung de ska äta för att må bra? Får de utsot av all slags honung?
« Senast ändrad: 09 jul-10 kl 19:32 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #34 skrivet: 09 jul-10 kl 19:29 »
Resten kör på för fullt  ;D LN blir förbaskat tunga... Om jag utökar ska jag nog ta en funderare på formatbyte!
Det här fick mig också att fundera. Googlade lite för att klura ut skillnaderna mellan de olika ramformaten och klurade lite till. Tunga lyft är något jag gör rätt ofta på jobbet och tjugo kilo eller därikring är inga som helst problem. Men...

Här avbryter jag för en vardagsmetafor som faktiskt har litegrann med ämnet att göra.

Tvättade länge kläderna med en toppmatad tvättmaskin. När den gick sönder så var det dags att köpa en ny. Det enklaste (och billigaste - även i längden) hade varit att köpa en liknande maskin igen. Då hade inte lillan kunnat hjälpa till med tvätten. Men det fanns att köpa en tvättmaskin med samma mått, fast frontmatad. Den var dyrare men hade flera fördelar gentemot de toppmatade maskinerna den tävlade med: Rummet skulle kännas lite större när maskinen kunde monteras med bredsidan mot dörren. Den hade elektronisk programväljare. Slutligen tillät den lillan att fylla maskinen med tvätt, välja program och tömma maskinen själv. Den skulle göra det möjligt för lillan att ta del av livets vedermödor på ett naturligt sätt.

Ungefär på samma sätt känns toppribbkupan vettig. Det där med att jobba med enskilda ramar istället för lådor med ramar känns rätt bra. Om jag skaffar bin så ska ju lillan också få vara med. Därför vore det intressant att få se en sådan kupa i verkligheten. Om inte annat för att handgripligen få begripa att jag faktiskt har fel i mitt dagdrömmeri. ...och bli klokare på köpet. :)

Det där med att skörda bara en kaka åt gången, krossa och sila ner i burk vore dock inte alls helt fel i det hänseendet.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #35 skrivet: 09 jul-10 kl 23:36 »
Vattenspray

Finns det någon på forumet som använder sig av sprayat vatten istället för rök vid arbete med bin? På nätet finns en del information om inblandningar av vinäger, mynta och citrongräs. Det skulle vara roligt att veta mer...
vattuvargs.blogspot.se

micke_osd

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 10 jul-10 kl 00:11 »
Ja...finns det två biodlare så har du tre åsikter eller hur var det!?  ;)
Alla...vet bäst... det kommer alltid teorier som omkullkastar andra teorier... blir extra tydligt här på forumet.

Det gäller väl egentligen att få Din biodling att fungerar så som den passar Dig, bina gör som dom vill ändå  ;)
Det är nog till att pröva dig fram! fortsätt dagdrömma och bli klokare  :) ett eller ett par samhällen fungerar det nog vilket som...  ska du ha några till har jag en känsla av att det kan bli "tungjobbat" att sila burkar!
en kanske lite mer rationellare driftsform är att fundera över...snegla på yrkesbiodlarna...

Socker och honung....
Mitt sätt att tänka, rätt eller fel... här uppe i norr har vi längre vintrar, samhällsbyggande bin finns inte naturligt (rätta mig om jag har fel) kylan är vad jag förstått inte problemet utan att sitta länge utan att få komma ut! olika nektar ger olika och mer eller mindre restprodukter som samlas upp i tarmen under vintern (pollenskal mm) tex. ljunghonung som insamlas senare på sommaren/hösten kan skapa detta problem (har inte råkat ut för det här ännu) sockret är rent från detta men samtidigt så finns inte de vitaminer och mineraler som eventuellt kan finnas med i honungen...

Jag har gjort som min mentor gör... lämnar honungen som finns i yngelrummet vid infodringen, runt 3-4kg kanske sedan får dom runt 15kg socker drar dom ned det så vet jag att lådan är fylld och var dom sätter sig spelar mindre roll då dom kommer åt foder så att det räcker... som sagt mina teorier

Slutligen...
en liten påminnelse... om vad denna tråd handlade om... snälla bin!
snälla bin eller inte, bin har gift och det behövs lite för att få en "kyss"
en biodlarbekant som haft bin i flera år fick ett stick härom veckan...och åkte på en anafylaktisk chock!
med sjukhusvistelse som följd.
snälla bin eller inte...skydd eller inte det är väl upp till var och ens omdömme...
en tankeställare... ;)

micke_osd

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 10 jul-10 kl 00:15 »
Vattenspray

Finns det någon på forumet som använder sig av sprayat vatten istället för rök vid arbete med bin? På nätet finns en del information om inblandningar av vinäger, mynta och citrongräs. Det skulle vara roligt att veta mer...

Jag använder enbart vatten ibland... har inte prövat några tillsatser...har räckt med vatten
det är lite "flygigare" än med rök...men funkar fint.

Abigail

« Svar #38 skrivet: 10 jul-10 kl 09:18 »
Funderingar

3. Något som nämns vid övervintring av bin i TBH är att skörda (merparten av) honungen på våren istället för hösten. Tydligen ska honungens massa hjälpa till att utjämna temperaturen i kupan. De olika blommornas nektar ska tydligen fungera som "apotek" för bina också. Hela tanken med att skörda på våren låter olikt allt jag hört hittills, men fungerar resonemangen?

Det var här du skrev om att behålla honung för värmens skull och jag skrev att socker också håller värme.

Jag har svårt att ta till mig att honungen skulle vara skadlig för bina. Om honungen innehåller så himla mycket viktiga grejer för oss så tror jag nog att det är lika nyttigt för bina, de om någon är ju skapade att övervintra på honung. Min egna gissning är att det är de höstblommande växterna som är bäst för dem. Om de fick leva ostört från människor och svärma så kanske det är först på hösten som de har blivit tillräckligt starka för att dra in vinterförråd.

micke_osd

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 10 jul-10 kl 09:38 »
Tror inte att bina drar in någon nektar som skulle vara skadliga för dom...
(har hört/läst om att vissa år drar på något träd som ger en sockerart!? som förlamar bina som tappar flygförmåga mm...har för mig att det finns beskrivet i någon tråd här!?)

Jag tänker mig att bina blir sittande längre... än vad de egentligen gör (här i norr klarar sig inte bina naturligt) och då beroende på vad de har för nektar indraget ger olika mycket restprodukter/slagg i tarmen som tillslut inte går att hålla tillbaka... snön ligger fortfarande över kupan och de blir tvugna att släppa ut inne...

Jaja mina tankar och spekulationer... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1096 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser