Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jättesnälla bin?  (läst 14310 gånger)

Abigail

SV: Jättesnälla bin?
« Svar #80 skrivet: 14 jul-10 kl 13:15 »
fonus style.

;D
Det skulle ju gå att måla den väldigt fräckt. Med ett kors på, försöka få lite draculastil eller något annat roligt

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #81 skrivet: 14 jul-10 kl 18:00 »
okey jag får väl börja från början då....  :P (inlägget försvann)

intressant tråd
Jag har själv funderat på tbh

1, Jag brukar ju inte rota runt i yngelrummet alls utan tror på att låta bina vara ifred där så för mig skulle det passa bra att ha yngelrummet i en tbh.
2, Jag kan inte låta bli att fundera över det där med cellstorlek kontra varroa, såna diskussioner har ju förekommit en del och jag undrar om bina väljer den cellstorlek som minst gynnar varroan om dom får välja själva?
Det går ju iofs att testa även i en "vanlig" kupa genom att bara ge bina "startremsor" att bygga från men det är en intressant tanke tycker jag. (Undrar om det går att utveckla på något sätt?)
3, jag har ju slunga så jag anpassar min tbh till att ställa skattlådor ovanpå.
4, om jag hade haft tbh så hade antagligen inte mina bin kvävts ihjäl eftersom bottnen verkar rymma fler döda bin än en "vanlig" kupa. Man kanske kan göra en nätad ram som går att lossa så att man kan rensa den från döda bin på våren?
5, det verkar ju enkelt och billigt att bygga en tbh och såvitt jag förstår så kan man bygga den i räta vinklar också, bina bygger i vad som helst ju :D men man har nog tittat på hur bin bygger när dom bygger fritt för då smalnar ju kakorna av nedåt
6, billigt och enkelt ja, inga ramar behövs, ingen kaktråd inga vaxmellanväggar ingen slunga, nada! Ett bra första insteg i biodlingsvärlden tycker jag och perfekt för husbehovsbiodlaren. Allt måste ju inte vara storskaligt. Om konceptet håller även för stor skala... ja det vet vi ju inte, det är ju ganska oprövat här i Svedala än så länge i alla fall ;)
7, egentligen... är det någon skillnad på att slunga ramar jämfört med att pressa kakor? kletigt göra är det vilket som ju. ((Näe jag skulle nog sälja hela kakor dyrt som bibröd  8) )) Visst borde det finnas påsar ungefär som tvättpåsar man skulle kunna lägga kakan i och sen stoppa i slungan?
8, .. på mina tbh ska det självklart vara döskallar >:D 8

tjja det var några av de funderingar som infann sig när jag läste tråden.

fast jag glömde en annan viktig sak, tråden handlar ju om snälla bin...
som jag nämnt så rotar jag inte i yngelrummet, jag tror att det är en av anledningarna till att mina bin är ganska snälla, dom blir inte stressade av att jag är där varje vecka och röjer runt.
« Senast ändrad: 14 jul-10 kl 18:06 av Susannett »
är Återprenumerant såklart.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #82 skrivet: 14 jul-10 kl 21:58 »
Jag har inga problem med att du väljer TBH, men nu har du igen upprepat behovet av slunga för att kunna skörda ur ramar. Du kan ta honungen ur en ram på samma sätt som du tar den ur ett fribygge, så det är inte ett hållbart argument.

Om jag förstår saken rätt så skapades den trådade ramen bl.a. just för att kunna slunga honungen. För mig känns det lite omständligt att bygga ramar som är tänkta för slungning (med det extraarbete som krävs) för att sedan mosa sönder kakan i den så att honungen går att ta reda på utan slunga. Därför känns arbetet att förbereda för slungning lite extra onödigt när man inte har slunga, och därför blir det faktiskt någon sorts argument av det.

Du får gärna bygga TBH, men efter att ha byggt ett antal hus och burar till smådjur kan jag bara konstatera att det är enklast att konstruera saker med 90-vinklar, särskilt om man vill göra flera som är (nästan) lika dana. Jag ser inte fördelen med den vinklade konstruktionen i TBH.

Av det jag läst om toppribbkupor så finns två fördelar med lutande sidor. Man trodde att bina inte skulle förankra kakorna i sidorna om det lutade på rätt sätt, vilket har visat sig vara felaktigt. Värmen tycks regleras enklare i kupan om sidorna lutar in lite, men inte ens det brukar räknas som en fördel. Istället är det handhavandet som påverkas mest av de lutande sidorna. Det är bekvämare att bära en lång toppribbkupa om sidan lutar lite (om man bär ensam, d.v.s. vid förflyttning av tomma tråg). Dessutom gör de lutande sidorna att det blir enklare att se vad man gör när man skär loss förankringarna mot trågsidan.

Och förra året saknade jag en mellanvägg, och hann inte förbereda tillräckligt med ramar. Plötsligt hade tiden gått, och i halva lådan hade jag fullt med vildbyggen, fästa i täckbrädorna, väggarna, varandra mm. Helt omöjligt att få loss utan att kvadda dem, och därmed skada ett antal bin. Har man otur sitter drottningen just där, och blir ihjälklämd eller dränkt i en flod av honung...

Spärrgalller är en av de bästa innovationerna (med många år på nacken) inom biodlingen, att veta var drottningen är underlättar mycket, och man får koll på hur mycket ägg hon lägger. Det är lättare att ge henne lagom mycket plats. Och man slipper bilarver i honungen.

Det borde gå att göra ett spärrgaller till en toppribbkupa också, men det går tydligen att klara sig utan. Flera biodlare som både har konventionella ramkupor och toppribbkupor tipsar om hur man klarar sig utan ett spärrgaller. ...både med TBH och ramkupor.

http://www.bushfarms.com/beestopbarhives.htm#excluder
http://www.backyardhive.com/kb/Do_you_have_provisions_for_a_queen_excluder/

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #83 skrivet: 15 jul-10 kl 01:38 »
Här har du en länk till youtube del 1 av 8 av hur det växer till i en tbh
Life inside the beehive part 1 / Livet i bikupan del 1

mvh  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 15 jul-10 kl 12:24 »
;D
Det skulle ju gå att måla den väldigt fräckt. Med ett kors på, försöka få lite draculastil eller något annat roligt

Det finns många riktigt fräsiga biodlarprylar, har dock inte hunnit testa alla än.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #85 skrivet: 15 jul-10 kl 17:07 »

Edward, det intressantaste är att den som publicerat filmerna skriver svenska. Kan man vara så tursam att han även bor i landet? Det skulle vara roligt att se en toppribbkupa i verkligheten.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #86 skrivet: 15 jul-10 kl 22:27 »
Ha ha  :o där serman . såg inte ens att det stod på svenska  ::)

man kan klicka på han alias så ståt det Sverige såm land , Anders verkar vara ett  ur svensk namn

http://www.youtube.com/user/andersHQ
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #87 skrivet: 15 jul-10 kl 23:12 »
Om man vill ha en tbh som är långt ifrån originalet

http://www.omlet.co.uk/products_services/products_services.php?view=Beehaus

mvh edward  :P
« Senast ändrad: 15 jul-10 kl 23:22 av Edward. »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #88 skrivet: 16 jul-10 kl 11:27 »
Om man vill ha en tbh som är långt ifrån originalet
Jodå, ett beehaus är väl ganska lång från en toppribbkupa... Den har ramar... ;) Snygg, dock, även om jag gillar ett rustikt utseende mer.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #89 skrivet: 29 jul-10 kl 23:50 »

Och livet fortsätter med 9 - 10

Life inside the beehive part 9 / Livet i bikupan del 9

Life inside the beehive part 10 / Livet i bikupan del 10

Tack till andersHQ                                  mvh  :P

PS det måste vara engelsk talande bin för de säger något efter 24 sekunder  :-X
« Senast ändrad: 29 jul-10 kl 23:55 av Edward. »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1097 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser