okey jag får väl börja från början då....

(inlägget försvann)
intressant tråd
Jag har själv funderat på tbh
1, Jag brukar ju inte rota runt i yngelrummet alls utan tror på att låta bina vara ifred där så för mig skulle det passa bra att ha yngelrummet i en tbh.
2, Jag kan inte låta bli att fundera över det där med cellstorlek kontra varroa, såna diskussioner har ju förekommit en del och jag undrar om bina väljer den cellstorlek som minst gynnar varroan om dom får välja själva?
Det går ju iofs att testa även i en "vanlig" kupa genom att bara ge bina "startremsor" att bygga från men det är en intressant tanke tycker jag. (Undrar om det går att utveckla på något sätt?)
3, jag har ju slunga så jag anpassar min tbh till att ställa skattlådor ovanpå.
4, om jag hade haft tbh så hade antagligen inte mina bin kvävts ihjäl eftersom bottnen verkar rymma fler döda bin än en "vanlig" kupa. Man kanske kan göra en nätad ram som går att lossa så att man kan rensa den från döda bin på våren?
5, det verkar ju enkelt och billigt att bygga en tbh och såvitt jag förstår så kan man bygga den i räta vinklar också, bina bygger i vad som helst ju

men man har nog tittat på hur bin bygger när dom bygger fritt för då smalnar ju kakorna av nedåt
6, billigt och enkelt ja, inga ramar behövs, ingen kaktråd inga vaxmellanväggar ingen slunga, nada! Ett bra första insteg i biodlingsvärlden tycker jag och perfekt för husbehovsbiodlaren. Allt måste ju inte vara storskaligt. Om konceptet håller även för stor skala... ja det vet vi ju inte, det är ju ganska oprövat här i Svedala än så länge i alla fall

7, egentligen... är det någon skillnad på att slunga ramar jämfört med att pressa kakor? kletigt göra är det vilket som ju. ((Näe jag skulle nog sälja hela kakor dyrt som bibröd

)) Visst borde det finnas påsar ungefär som tvättpåsar man skulle kunna lägga kakan i och sen stoppa i slungan?
8, .. på mina tbh ska det självklart vara döskallar

8
tjja det var några av de funderingar som infann sig när jag läste tråden.
fast jag glömde en annan viktig sak, tråden handlar ju om snälla bin...
som jag nämnt så rotar jag inte i yngelrummet, jag tror att det är en av anledningarna till att mina bin är ganska snälla, dom blir inte stressade av att jag är där varje vecka och röjer runt.