Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymmande får  (läst 10461 gånger)

Natoolia

Rymmande får
« skrivet: 02 jul-10 kl 00:39 »
Nu blir jag snart tokig, fåren smiter ur hagen en gång i halvtimmen, minst. Och jag förstår inte varför...
De har mycket bete, flyttades till den hagen i tisdags.
Börjar snart tro att det är Buen själv som jagar dem..
Vad ska jag göra för att hålla dom inne?

Rosten

• Närke
SV: Rymmande får
« Svar #1 skrivet: 02 jul-10 kl 07:19 »
Nu blir jag snart tokig, fåren smiter ur hagen en gång i halvtimmen, minst. Och jag förstår inte varför...
De har mycket bete, flyttades till den hagen i tisdags.
Börjar snart tro att det är Buen själv som jagar dem..
Vad ska jag göra för att hålla dom inne?
Byt ras!
Våra Roslagsfår går inte ut från hagen även om grinden står uppe en halv dag. Vi har nu haft dom ett år och dom har aldrig rymt.
När vi är hemma och grejar nere vid ladugården så har jag inte ens ström i tråden. Alltså strömlöst upp till 14 timmar i sträck.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 jul-10 kl 08:12 »
Jag håller med Rosten, jag hade ingen el i stängslet i över en månad i vintras... Ingen rymde (inte för att det är så stort problem på vintern, rymmande).
Men vad har du för stängsel?  Har de rymt tidigare också? Ligger hagen tokigt till, skuggigt med en massa knott och dyl?
Tyvärr är det svårt att lära av en sån ful ovana, men om de börjat nyligen så kanske du kan lära dem att vara inne igen. Är det en eller ett par som rymmer, tag bort dem direkt. Är det alla som rymmer är det ju svårare....
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-10 kl 08:45 »
Läs min tråd om fårtsängsel och rymmande får, där skrevs det massa bra tips!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 jul-10 kl 09:20 »
Som sagts innan : Isolera problemet = ta bort den eller de tackorna som drar med sig resten av flocken.  Hoppning är situationsbundet i början... de hoppar på ett visst ställe, ta reda på var och gör just den fläcken "hoppningssäker. Det kan vara en slänt eller stenmur på andra sidan stängslet som gör att de hoppar. Får hoppar i uppförsbacke, inte nerförsbacke - i allmänhet  ;D

Alternativt: flytta dom bort från den hagen på stuts, tills du har problemet under kontroll.

Avliva de tackor som drar med sig resten, annars blir hela flocken förstörd. En hoppetacka slutar inte, möjligtvis kan hon sluta om hon kommer till helt nya marker, helst då stooor hage.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 jul-10 kl 09:34 »
Prova och sätt dem på en liten hage med rejält med ström och täta trådar alt nät, får dom sig en rejäl stöt så kan det hjälpa - de får respekt för trådarna. Detta hjälper om de går igenom trådarna om de hoppar blir det lite klurigare... kan hända går detta oxå att lära av (har inte haft hoppfår så jag vet inte). Har de däremot blivit skrämda och osäkra i flocken och rymmer och springer hem p g a att de är rädda är det väldigt svårt att komma till rätta med problemet, är det dessutom en liten flock är det ännu svårare.

Tror inte att man genom att välja en viss ras kan undvika rymmfår, jag tror de finns inom alla raser.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 04 jul-10 kl 10:24 »
Tror inte att man genom att välja en viss ras kan undvika rymmfår, jag tror de finns inom alla raser.
Fast finns det någon som har haft problem med rymmande Roslagsfår?
Precis alla vi talat med håller med om att Roslagsfår aldrig rymmer.

Ni som har Roslagsfår. Rymmer era?
Våra rymmer i alla fall inte.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jul-10 kl 10:39 »
Våra roslagsfår rymmer hela tiden och är nu inspärrade i en box i stallet. Alternativet hade varit slakt. Vi har försökt ge bort dom men inte fått napp.
Nu står dom där i väntan på att jag ska få upp ett gammaldags hederligt fårnät.
Det här röda plastskiten går dom bara rakt igenom, sen är den tusenlappen åt skogen. De näten har ju så dålig kvalitet så det är ett rent skämt. Jag funderade på att sätta upp tätt med järntråd, men kom på att det går fortare att sätta upp nät.
Betet i hagen är helt ok, och det är definitivt inte bättre nån annanstans, när dom rymmer så går dom ju bara omkring och hittar ett strå här och där, dom är ju så kräsna så inget duger.
Så nu blir det nät, hjälper inte det så blir det slakt.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 04 jul-10 kl 11:30 »
Har de däremot blivit skrämda och osäkra i flocken och rymmer och springer hem p g a att de är rädda är det väldigt svårt att komma till rätta med problemet, är det dessutom en liten flock är det ännu svårare.
Det där tror jag är en ganska viktig sak att tänka på....
 Var rymmer fåren när dom rymmer?
Om dom som Existens Roslagsfår rymmer utanför hagen för att få tag på "grönare gräs" så kan man ju försöka med andra sorters stängsel och starkare ström, så har jag botat rymmarlamm som börjat krypa och krångla flera gånger. Sätter man dom på elnät med rejäl ström i ett par dagar så är det som om dom helt plötsligt kommer på att det är ström i eltråd också tycker jag :) (Har du ordentlig ström i näten Existens? Och har du kollat så det inte är avbrott någonstans pga att fåren rymt och trasslat med näten så att det gått sönder ledare?).
 Men om fåren verkligen är rädda för något så är det svårt att ha kvar dom i hagen. Jag hade en liten grupp baggar som betade av småbitar överallt och var nöjda med i princip hur små och konstiga hagar som helst. Nån gång hade jag dom tom på bara ett elnät (50 m) och det blir en liiiiten hage som dom lätt skulle ha kunnat känna sig trängda och osäkra i, aldrig några rymningar... Men när jag släppte dom på ett naturbete så rymde dom och skenade iväg hemåt (några kilometer) heeela tiden >:(  Dom avskydde helt enkelt sin fina hage med goda örter och härlig skog för skugga osv... Jag fick helt enkelt strunta i att ha några får där det året... Sen fick vi reda på att det var flera björnar som strök omkring runt i området där hagen var, antagligen var det därför fåren kom hemåt...   
                          Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-10 kl 12:43 »
Våra roslagsfår rymmer hela tiden och är nu inspärrade i en box i stallet. Alternativet hade varit slakt. Vi har försökt ge bort dom men inte fått napp.

Ja, så har vi någon annan här på Alternativ som har rymmande får... ;D Det är viktigt att tala om att det är "hoppetackor" om man försöker att ge dom vidare!

Min erfarenhet är att Lantrasfår rymmer! Även Gotlandsfår! Ju smartare får, ju lättare lär de sig att rymma... Stängsel är bara ett psykologiskt hinder, det är viktigt att komma ihåg det. Ett får kan hur lätt som helst ta sig ut ur en hage - tricket är att fåret inte ska vilja ta sig ut!!

De enda fårraser som jag har erfarenhet av, som inte rymmer, är rena köttrasfår. De förhatade köttrasfåren är helt enkelt för dumma för att komma på tanken :o De kan stå i en hage utan bete och svälta ihjäl...

Det är viktigt att gallra bort alla rymningsbenägna tackor från resten av flocken så snart man kan. Hoppningsanlagen är dessutom ärftliga! Jag har flera exempel på när jag har sparat ett tacklamm efter en "hoppetacka" och sedan fått slakta ut även dottern, eftersom hon också börjar hoppa efter något år!

Sen är det viktigt att komma ihåg att ett stängsel är inte bättre än dess svagaste punkt. Alla delar av stänslet som inbjuder till hoppning måste förstärkas i förebyggande syfte!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 04 jul-10 kl 13:57 »
Jag tror att man skall se hur fåren haft det i sin ursprungliga miljö för att kunna förutse eventuella problem med rymningar. Gotlandsfår, Gutefår och även många av de nordligare allmogefåren (som jag inte känner till alls mycket, så rätta mig gärna om jag har fel) har ju i sin uppkomstmiljö inte haft några stängsel att ta hänsyn till. De har vandrat som de vill, antingen fritt på halva Gotland, eller i fäbodskogarna i norr. Engelska köttraser och Texel har ju i sin uppkomsmiljö alltid hållts i hagar med varierande storlek. Där har man förmodligen avlat bort de flesta hopparna och rymmarna.
Roslagsfåren har ju ofta hållts i hagar hemmavid (förmodligen gärdsgårdsinhägnader) eller alternativt ute på öar och holmar. Där har de aldrig behövt fundera på att rymma-därför tror jag att tex roslagsfåren är lättare att hålla inne än gutar. Shropshire finns det ju folk som håller inne med en eltråd på 30 cm höjd ju..  ???

Dock kan ju alla får lära sig att rymma, vilket Existens roslagsfår är ett levande bevis för. Då gäller det ju att skrämma dem tillrätta igen, eller sätta upp välspänt fårnät.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 04 jul-10 kl 14:01 »
Citera
Min erfarenhet är att Lantrasfår rymmer! Även Gotlandsfår! Ju smartare får, ju lättare lär de sig att rymma... Stängsel är bara ett psykologiskt hinder, det är viktigt att komma ihåg det. Ett får kan hur lätt som helst ta sig ut ur en hage - tricket är att fåret inte ska vilja ta sig ut!!
Min erfarenhet är att Roslagsfår INTE rymmer. Något mer stationärt fårslag får man leta efter. Jag har erfarenhet av flera olika raser och Roslag kryper som regel, inte hoppar.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-10 kl 17:09 »
Fast...våra rymmer bevisligen...det är ingen synvilla :)

Däremot hoppar dom inte, dom kryper under eller går bara rakt igenom..

Birgit

« Svar #13 skrivet: 04 jul-10 kl 18:55 »
Eltråd?

Ja, de kan allt lära sig de med, men lite beror på hurdant bete de har, storlek innehåll och även som Charlotte tog upp: rovdjur i närheten?

Vi har nästan uteslutande fårnät och har även börjat stängsla med flätad hassel (något vi har i överflöd - oflätad alltså).

Det jag märkt på roslagsfår är att de vill ha en "lega" till natten. Har de en sådan de är trygg med, så stannar de gärna nära den.

För att förstå Existens problem behövs en noggrannare beskrivning av bete, stängsel, förlopp hos djuren.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jul-10 kl 19:34 »
Vi hade fram tills i dag helsingefår, de har väl varit på rymmen förut men då har det varit fram på höstkanten.. Men i år har de varit helt hopplösa.. De har gått hem till ladugården närapå direkt efter man släppt ut dem. Har funderat på om det är rovdjur i närheten (lodjur har setts nyligen bara någon kilometer bort) som orsakar det, men hur som helst så gick de inte att ha kvar.. Kan ju inte ha en fårflock uppstallad hela sommaren. Så nu blir det att försöka med köttrasfår och se om de är mera villiga att hålla sig på rätt sida stängslet.

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 04 jul-10 kl 20:15 »
Min roslagsbagge fick för sig att flytta till hästarna i vintras, inga stängsel hjälpte. Så småningom kom han på att även hästarnas stängsel gick att passera och då var det bara slakt som gällde. Möjligen kan hans bristande flockkänsla gentemot sina tackor berott på att han var skadad som liten och därför var i sjukbox med bara människor som sällskap, likt ett flasklamm m.a.o.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

samaka

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 04 jul-10 kl 21:13 »
Vi hade fram tills i dag helsingefår, de har väl varit på rymmen förut men då har det varit fram på höstkanten.. Men i år har de varit helt hopplösa.. De har gått hem till ladugården närapå direkt efter man släppt ut dem. Har funderat på om det är rovdjur i närheten (lodjur har setts nyligen bara någon kilometer bort) som orsakar det, men hur som helst så gick de inte att ha kvar.. Kan ju inte ha en fårflock uppstallad hela sommaren. Så nu blir det att försöka med köttrasfår och se om de är mera villiga att hålla sig på rätt sida stängslet.

Det var precis det här jag menade med att det är väldigt svårt att stänga in djuren om de har blivit skrämda... typiskt beteende när de skrämts av rovdjur, vet folk som varit med om att fåren skrämts av varg och slakt verkar då vara enda alternativet eftersom de blir superstressade av att vara från gården och rymmer direkt och springer hem. Men är detta fallet så blir det väldigt tydligt - de vill bara hem.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 05 jul-10 kl 11:33 »
Citera
å nu blir det att försöka med köttrasfår och se om de är mera villiga att hålla sig på rätt sida stängslet.
För att kolla om de inväntar ett rovdjursangrepp? En hel del av de får som blev offer för varg i Dalarna förra året var just köttfår. De sprang inte förrän vargen redan gått in i hägnet (som av flera även betecknades som undermåligt). De mer naturliga djuren gör just som Gångtrötts får, springer hem när något är oroligt. Där känner de trygghet.

Kan bara igen inflika att skaffar man hund (boskapsvaktare) så lär sig fåren snart att de kan lita på den/dem. Det blir lugnare i flocken helt enkelt.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 jul-10 kl 12:46 »
Men här finns inga rovdjur, inte av nåt slag, och deras hage ligger vägg i vägg ( om man nu kan säga så om en hage) med trädgården..så dom behöver ju inte precis känna sig ensamma och övergivna..dom har också möjlighet att gå in i sitt stall.

Jag tror inte det är nån speciellt konstig förklaring..dom har helt enkelt fått för sig att det är roligare utanför hagen, och då går dom dit. kanske för att roslagsfåren ju egentligen inte verkar vara så förtjusta i gräs, utan hellre rensar en syrenbuske på blad... och syrenbuskar har dom inte i sin hage..

kanka

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 05 jul-10 kl 14:22 »
Hade också problem med rymning i fjol, spanade och kollade vilken tacka som så att säga banade vägen för de andra. När jag kommit på henne tog jag in hela flocken i 3 dagar.
När de skulle ut igen satte jag koppel på den skyldiga och när vi kommit in i hagen höll jag henne nära stängslet. Hon tyckte ju inte att situationen var bekväm och försökte komma därifrån vilket resulterade i strömstöt ( även till mig  >:( ). när hon fått ström 3 gånger släppte jag henne, och sedan har alla får hållit sig innanför stängslet. Tydligen minns hon detta än  ;D .

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser