Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta till vara nässlor?  (läst 16400 gånger)

Skånelantis

• Skåne
Hur ta till vara nässlor?
« skrivet: 24 jun-10 kl 10:16 »
Första sommaren i vårt hus på landet, och det vimlar av nässlor!
Tänkte plocka och torka till kaninerna. Är det för sent att göra nu? Måste de va nya och späda?
Plockar man hela plantan, eller bara bladen?

Och till oss människor. Ska leta recept, men soppa är det första jag tänker på...Ska jag bara plocka bladen? Är de för sträva att plocka nu, så här sent på säsongen. Kan man tillaga direkt, eller måste de torkas först?

vill gärna ha tips om era favoritnässelrecept.

Tack på förhand!

SannaF

• -
SV: Hur ta till vara nässlor?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-10 kl 12:44 »
Hej!

Jag har tips på nässelsoppa men inte några bra måttangivningar då jag brukar göra på "en höft" men så här ser det ut i alla fall.

Späda nässlor (ta inte stora nässlor då kommer det sticka i halsen)
buljong - jag brukar använda höns eller grönsak.
vatten
grädde

Om du är osäker på om dina nässlor är tillräckligt späda så kan du koka upp dem en gång och hälla av vattnet men tänk på att många nyttigheter följer med vattnet då.

Annars tar du och kokar nässlorna mjuka i vattnet och buljongen ca 10min.
Häll på grädde och mixa till ljusgrön smaskig soppa!

Servera med kokta ägg ilagda i soppan och ev knäckebröd med ost - mums!! :P

Jag skulle tro att du kan torka stora nässlor till kaninerna - har dock inte prövat själv.
Annars kan man ju slå de stora nässlorna så kommer det snart nya, späda.

Lycka till!
Mot nya äventyr!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-10 kl 20:57 »
Jag vet att getter  och får gillar nässlor som fått torka lite.
Prova att torka lite och se vad kaninerna gillar dom.

Skall du lyckas bekämpa dom så är det nog lättast att slå dom innan dom blommmar och sedan täcka marken med svart pressening/plast.  Låt sedan detta vara täckt minst en solig sommar. Då kokar man ihjäl en hel del..
Sen så gräver man runt jorden och rensar nogsamt bort alla rötter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jul-10 kl 21:12 »
Om du regelbundet plockar/slår nässlorna, så är de späda hela säsongen. Om du slår riktigt ofta tar du död på dem, slår du mer sällan kommer de snällt tillbaka hela tiden. Slå ALLTID av dem innan de går i frö, annars sprider de sig jättemycket.

Kaniner äter gärna torkade nässlor. Jag har inte torkat så mycket än, bara låtit dem ligga i minst tre torra dagar och sedan gett till kaninerna. Ska börja torka inför vintern. De sätt som jag tänkt på är att antingen hässja dem på något sätt, eller att bunta dem i lagom buntar och torka dem som man torkar kryddväxter.

Till kaniner använder man hela stjälken, till människor repar man av bladen när de torkat. Är nässlorna riktigt späda kan man ta övre delen av stjälken också. Används krossade/mixade i bröd, matlagning, te, soppor mm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Pasta tricolore!
« Svar #4 skrivet: 26 jul-10 kl 01:51 »
Pasta, tomat (färsk el soltorkad), nässlor, kyckling, vitlök, en skvätt grädde, lite olja, salt och peppar. Vill man kan man byta ut kycklingen mot fetaost.

Nässlor går att använda där du annars använder spenat.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-10 kl 02:03 »
Hur torkar ni dom ?
Tvättar ni dom först innan tork om dom ska vara till människomat?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 26 jul-10 kl 02:15 »
Till mig själv tvättar samt förväller jag dom och stoppar i frysen.

Till hundarna torkar jag dom i knippen uppe i taket och smular ner i deras foder när jag lagar det.

K@rin

• Närke
« Svar #7 skrivet: 11 jan-11 kl 23:18 »
Mina kaniner älskade torkade nässlor. Om nässlorna är stora plocka topparna och torka till dig själv och torka resten till kaninerna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 23:25 »
Torkade både näslor till kaninerna och mig. Hänge i knippen i taken. De som jag själv äter har jag i burkar i skafferiet och slänger ner i grytor.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mamsingen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 21 mar-11 kl 19:55 »
JAg torkar dem då  tar de ju nästan ingen plats, en påse med nässlor får plats i en burk sen. o det räcker till mycket. Jag har dem i te och soppor o grytor, mums!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Åkerfräken

• Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-12 kl 06:10 »
Kan man äta nässelrötterna?! eller använda dem till nånting när man rivit upp dem ur rabatterna...
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

Mata

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 04 maj-12 kl 11:13 »
Man kan göra ngt som är bra för håret har jag läst...

Igår körde jag nässlor i mixer, blandade med durumvete och vanligt vetemjöl och salt, kavlade ut och skar i remsor (tagliatelle), kokade oc serverade med en pastasås. Blev bra.
Hade lite kirskål och vallört i med.

tinna.m

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 04 maj-12 kl 13:08 »
Kan man äta nässelrötterna?! eller använda dem till nånting när man rivit upp dem ur rabatterna...

En av hästarna brukade sparka fram nällerötter.
http://www.linkura.se/recept/ingrediens/3123/N%C3%A4ssla/
Lite sega är nog rötterna. Borde va minst lika nyttiga som det ovan jord.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lars Pers Maria

• -
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 23:48 »
Jag skulle vilja göra pesto på nässlor och/eller kirskål till försäljning. Någon som har bra recept?
Och, är det någon som har provat att konservera dem (burkarna) eller bevarat dem på annat bra sätt?
Goda råd tas tacksamt emot!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 23:54 »
Efterkonservera borde funka om man inte har ost i, som det ska vara i pesto...

Ska du sälja tycker jag du ska googla fram ett grundrecept för att få ungefärliga proportioner och sen prova dig fram till ett eget. Skaffa dig en hushållsvåg och en salladsslunga, slunga allt grönt efter att det sköljts, och väg alla ingridienser före och efter att du hittat rätt smak så vet du exakt hur du ska göra om det.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #15 skrivet: 13 maj-12 kl 10:15 »
Hmmm... det var ju det som var grejen. Att ha ost i. Jag har en massa getost som legat i källare som är som den bästa parmesan fast med mögel. Hade tänkt använda den istället för att ge den till hönsen. Då går det ju inte med värme.
Hur görs de pestoburkar man köper? De har ju relativt lång hållbarhetstid och de står inte i kylen i affären iaf.
Ska fråga på Eldrimner, de kanske vet. Tack iaf Malines!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 maj-12 kl 10:18 »
Det är möjligt att oljan och vitlöken och saltet har tillräckliga konserveringsegenskaper. :)

Guran

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-12 kl 10:25 »
Hmmm... det var ju det som var grejen. Att ha ost i. Jag har en massa getost som legat i källare som är som den bästa parmesan fast med mögel. Hade tänkt använda den istället för att ge den till hönsen. Då går det ju inte med värme.
Hur görs de pestoburkar man köper? De har ju relativt lång hållbarhetstid och de står inte i kylen i affären iaf.
Ska fråga på Eldrimner, de kanske vet. Tack iaf Malines!

Menar du ingredienserna i pesto? KAnske jag missförstår men här är de iaf;
basen är väl basilika, vitlök, olja, parmesan och pinjénötter. Salt och svartpeppar. Sedan kan man förstås drilla runt med lite annat också. Västerbottensost är yummi och kanske man sätter extra av något. Vitlöken sätts i sist då den ska "bearbetas" så lite som möjligt. Har hållt sig fint i två veckor iallafall, vi gör bara en burk åt gången och den går åt snabbt!

Byracka

• -
« Svar #18 skrivet: 13 maj-12 kl 12:35 »
Det är möjligt att oljan och vitlöken och saltet har tillräckliga konserveringsegenskaper. :)

Vare sig olja eller vitlök har tillräckliga konserveringsegenskaper och botulinum har hittats i såväl i pesto som smaksatta oljor.

Pesto utan konserveringsmedel är en färskvara som måste förvaras kallt och konsumeras inom ca. 10 dagar.

http://www.cfs.gov.hk/english/multimedia/multimedia_pub/multimedia_pub_fsf_23_04.html

http://www.ext.colostate.edu/safefood/newsltr/v2n4s08.html

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 13 maj-12 kl 12:47 »
Mjölksyrade nässlor har jag aldrig sett i butik o aldrig tagit mig tid att göra själv. Det kanske jan vara något, någon som testat? Blir det bra är det något man kan göra vinst på- nästan gratis produktion, säljes i butik för 40 kr/burken:-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser