Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99649 gånger)

fjällbonden79

• Dalarna
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #360 skrivet: 03 okt-10 kl 09:44 »

Jo men ska ha få mer hjälp än han fått så blir det särbehandling. Han har fått otaliga påpekanden om vad som vrister i djurhållningen. Det enda han inte fått är någon som kommer dit och gör jobbet åt honom. Behöver han det får han fixa det själv vilket han uppenbarligen inte gjort.
 ??? För att jag ser saken från ett anant håll än du eller varför???
Jag syftar inte på att säga det så det vore bra om du kunde tala om vad du tycker antyder det.

Är det fel att hjälpas åt i detta land ??

Är de en viss avundsjuka från dig om nu Stig  Anders får hjälp???

Jag har aldrig försvarat/tyckt synd om människor som missköter sina djur ,fattar du det ,eller vill du vrida om frågan att jag ska tycka det är bra  att stig -anders missköter sina hästar ??? eller är det så att du är avundsjuk på att det skrivits en bok eller gjorts en film om honom ?? eller vart vill du komma med dina kommentarer???

Men nu har ju hästarna kommit bort därifrån !! en början till det bättre kanske .
Men att sitta på alternativ och bilda sig en uppfattning om hur människor är och inte är , utan att varken pratat eller sett personen , det är sjukt i mina ögon.
Jag undrar :
Har du besökt Stig-Anders ??
Har du sett hans hästar irl ???
Eller har du bara bildat dig en uppfattning med hjälp av dokument om hur personen är

Som sagt jobbar man med djur varje dag och ser hur hästar mm blir misskötta då blir då jag tamefan lessen ,när sen vissa sprider skit på nätet då blir jag ännu mer lessen
För att klargöra mig en sista gång JAG TYCKER INTE OM /ELLER SYND OM FOLK SOM MISSKÖTER SIN DJUR

sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #361 skrivet: 03 okt-10 kl 10:54 »
Gamina, skicka gärna rapporten.

För övrigt hoppas jag bara att alla ni rättrådiga människor som anser er ofelbara, såpass ofelbara att ni har rätt att fördöma en annans (eventuella) tillkortakommanden: hoppas ni får er egen medicin riktad mot er nångång i livet, det vore lärorikt för er.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #362 skrivet: 03 okt-10 kl 10:58 »

För övrigt hoppas jag bara att alla ni rättrådiga människor som anser er ofelbara, såpass ofelbara att ni har rätt att fördöma en annans (eventuella) tillkortakommanden: hoppas ni får er egen medicin riktad mot er nångång i livet, det vore lärorikt för er.

Oh, lika sur och vresigt kommentar som Eulalia I kunde producera, välkommen tillbaka. Är det jobbigt att alltid vara upprörd över vad andra tycker och tänker?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #363 skrivet: 03 okt-10 kl 11:04 »
Oh, lika sur och vresigt kommentar som Eulalia I kunde producera, välkommen tillbaka. Är det jobbigt att alltid vara upprörd över vad andra tycker och tänker?

Varken sur eller vresig, det är en tolkningsfråga.
Men det är fascinerande att se hur vissa människor år ut och år in orkar köra samma jargong från exakt samma stela position, hur ni orkar köra er småaktiga kamp för mindre info, istället för mer, hur ni fördömer sånt ni inte har en aning om, annat än från hörsägen, för det är få av er som orkar fördjupa er eller läsa med öppet sinne.
Och hur ni anser er vara så rättfärdiga, att ni kan ha mage att säga att ert sätt är så rätt, att inga andra sätt är nödvändiga eller önskvärda. Ja tom att alla andra sätt borde förbjudas, för allas väl o ve.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

JBF

• Småland
« Svar #364 skrivet: 03 okt-10 kl 11:05 »

Att du inte skäms?! Läs rapporterna och återkom med passande försvar. Den enda anledningen till att jag la mig i den här tråden från början var för att folk skrev att det var så hemskt att hans hästar skulle tas i från honom. Jag har inte ens brytt mig om anklagelser om partiska inspektörer, myndighetsövergrepp och häxjakter....
Läs rapporterna, lyssna till radiointervjuerna som det länkades till och återkom i så fall om du fortfarande vill försvara hästhållningen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #365 skrivet: 03 okt-10 kl 11:06 »
Att du inte skäms?! Läs rapporterna och återkom med passande försvar. Den enda anledningen till att jag la mig i den här tråden från början var för att folk skrev att det var så hemskt att hans hästar skulle tas i från honom. Jag har inte ens brytt mig om anklagelser om partiska inspektörer, myndighetsövergrepp och häxjakter....
Läs rapporterna, lyssna till radiointervjuerna som det länkades till och återkom i så fall om du fortfarande vill försvara hästhållningen.

Vad ska jag skämmas för? Skäms inte du över din attityd?
~ Kahlil Gibran~

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #366 skrivet: 03 okt-10 kl 11:09 »
Varken sur eller vresig, det är en tolkningsfråga.
Men det är fascinerande att se hur vissa människor år ut och år in orkar köra samma jargong från exakt samma stela position, hur ni orkar köra er småaktiga kamp för mindre info, istället för mer, hur ni fördömer sånt ni inte har en aning om, annat än från hörsägen, för det är få av er som orkar fördjupa er eller läsa med öppet sinne.
Och hur ni anser er vara så rättfärdiga, att ni kan ha mage att säga att ert sätt är så rätt, att inga andra sätt är nödvändiga eller önskvärda. Ja tom att alla andra sätt borde förbjudas, för allas väl o ve.

Man kan ju ha öppet sinne, men man ska ju förhindra korsdrag. Jag gillar info, men det mesta som skrivs på internet är nonsens, inte info.

Länktips till Eulalia där hon slipper bli emotsagd: Vaken.se
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

JBF

• Småland
« Svar #367 skrivet: 03 okt-10 kl 11:13 »
Jag är ledsen om min attityd stör, det är verkligen inte meningen i sådana fall. Jag försöker att inte ha så mycket attityd här, men ibland rinner det ju över, oftare för andra än för mig, men ja, det händer alltså även mig  :-[. Men att anse mig vara ofelbar gör jag verkligen inte.
Baserat på fakta så kan jag dock med femton utropstecken skriva att hästmannen inte ska få ha några hästar. Det är väl det frågan gäller? Inte nån moralisk pajkastning som du verkar hänge dig åt.

Läs rapporterna, lyssna till intervjuerna och återkom med ditt försvar för hästmannens hästhållning så kan vi fortsätta diskussionen.

(allt sagt med ödmjuk ton.... ;))
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #368 skrivet: 03 okt-10 kl 11:48 »
Jag är ledsen om min attityd stör, det är verkligen inte meningen i sådana fall. Jag försöker att inte ha så mycket attityd här, men ibland rinner det ju över, oftare för andra än för mig, men ja, det händer alltså även mig  :-[. Men att anse mig vara ofelbar gör jag verkligen inte.
Baserat på fakta så kan jag dock med femton utropstecken skriva att hästmannen inte ska få ha några hästar. Det är väl det frågan gäller? Inte nån moralisk pajkastning som du verkar hänge dig åt.

Läs rapporterna, lyssna till intervjuerna och återkom med ditt försvar för hästmannens hästhållning så kan vi fortsätta diskussionen.

(allt sagt med ödmjuk ton.... ;))
[/quote

bra jbf

Just_me

• Småland
« Svar #369 skrivet: 03 okt-10 kl 12:46 »
Ingen i den här tråden vill se djur misskötas, det förstår vi alla och är inget att bråka om.

Självklart ska vi leva i ett land där man hjälps åt! Speciellt våra gamla behöver vår hjälp.

Men, tyvärr kan vi inte kräva att en myndighet ser mellan fingrarna när en man inte skaffat sig den hjälp han behöver trots att han getts väl över 1 års tid att ta hand om saken.

Sen i den här ständigt återkommande frågan om man har varit och "hälsat på honom och hans hästar":
Jag känner inte Hästmannen. Jag påstår mig inte veta vilken slags person han är. Jag vill heller inte påstå att jag tror han är exakts om han visas i sin film (boken har jag inte läst).
Det är inte hans personlighet eller hans karaktär som diskuteras i den här tråden, utan enbart hans skötsel av de här hästarna.
Ingen i tråden har försökt bestrida att han älskar sina hästar.
Men alla som läser raporten måste hålla med om att den här myndigheten och den här inspektören gjort sitt jobb och att man inte kan kräva att de lägger extra resurser på en man för att han är kändis?
Eller är det någon som inte håller med?

Gamina

« Svar #370 skrivet: 03 okt-10 kl 13:26 »
Är det fel att hjälpas åt i detta land ??
Nej givetvis inte . Det harj ag aldrig påstårtt heller. Jag har sagt att samhället inte har någon skyldighet att hjälpa till med skötseln av hästarna. Om ngån privatperson hade fixat det så hade det varit väldigt bra. Tyvärr har det inte fungerat så.
Är de en viss avundsjuka från dig om nu Stig  Anders får hjälp???
Avundsjuka? För vad? Jag har inget behov av att vara avundsjuk på honom.

Jag har aldrig försvarat/tyckt synd om människor som missköter sina djur ,fattar du det ,eller vill du vrida om frågan att jag ska tycka det är bra  att stig -anders missköter sina hästar ???
eller är det så att du är avundsjuk på att det skrivits en bok eller gjorts en film om honom ?? eller vart vill du komma med dina kommentarer???
Var har du fått det där ifrån. Om du läst det i mina inlägg så har det uppstått ett missförstånd. Varför skulle jag vara avundsjuk på att det skrivts bok och gjorts film? Jag är inte intresserad av vare sig det ena eller det andra.
Jag vill med mina kommentarer komma till att varje människa har ett eget ansvar och att det inte alltid kan komma någon och städa upp.
Men nu har ju hästarna kommit bort därifrån !! en början till det bättre kanske .
Men att sitta på alternativ och bilda sig en uppfattning om hur människor är och inte är , utan att varken pratat eller sett personen , det är sjukt i mina ögon.
Jag undrar :
Har du besökt Stig-Anders ??
Har du sett hans hästar irl ???
Eller har du bara bildat dig en uppfattning med hjälp av dokument om hur personen är
Som sagt jobbar man med djur varje dag och ser hur hästar mm blir misskötta då blir då jag tamefan lessen ,när sen vissa sprider skit på nätet då blir jag ännu mer lessen

Jag förstår tyvärr inte vad du vill säga här. Först tolkar jag det som att du tycker det är bra att han inte har hästarna längre. Efter det börjar du tala om att sitta och bilda sig en uppfattnig om människor här. Givetvis gör man det allt som skrivs och sägs gör att man bildar sig en uppfattning om folk. I detta fallet är det många som har bildat sig en väldigt possitiv uppfattning genom att bara lyssna på ena sidan.
Efter detta undrar du om jag besökt honom nej det har jag inte och det skulle knappast ge något nu eftersom problemen uppkommer vintertid. Av de över 10000 på Fb som är possitiva har nog långt ifrån alla besökt honom och av de som varit där är det nog väldigt få som varit där vintertid. De har också bildat sig en uppfattning. Den delen av texten tolkar jag som om du tycker att han har gjort allt rätt.
Vem sprider skit på nätet? Om det är jag får du gärna specificera skiten som spridits. Jag ser
det som om jag sprider fakta till skillnad mot många andra som bara vet.

För att klargöra mig en sista gång JAG TYCKER INTE OM /ELLER SYND OM FOLK SOM MISSKÖTER SIN DJUR 
Här är vi rörande överens
Angående Hästmanenn så tycker jag varken om eller illa om honom. Jag känner honom ju inte. Han är mig fullkomligt "likgiltig" som person. Det jag tycker är att ska han ha djur ska han sköta dem oavsett om han är en trevlig prick eller en sktistövel i sällskapslivet.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #371 skrivet: 03 okt-10 kl 13:43 »
Eulalia
Med den attityd du visar så har jag ingen som helst lust att maila dig. Jag är inte särskilt hjälpsam mot någon som talar om att jag är idiot. Jag har helt enkelt ingen lust att lägga ner jobb på att skicka mailet till dig och jag vill framförallt inte ge dig min maialdress även om jag inte skickar mailet från min normala adress.
Jag har läst allt med öppet sinne, både för och emot, och tagit ett övervägt beslut om vad jag tror på. Du har inte läst rapporterna men har ändå mage att tala om att vi som gjort det och beslutat oss efter det inte har ett öppet sinne och är småaktiga.
Vill du läsa rapporterna får du antingen ringa Länstyrelsen och begära ut dem eller så får du snällt be bågon annan här att skicka dem till dig. Om någon skickar dem så hoppas jag att personen i fråga har vänligheten att ta bort min maialdress.
Genbank för Gotlandshöns

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #372 skrivet: 03 okt-10 kl 14:33 »
Ja från mig får denna eulalia inget i allafall ,hoppas moderatorn tar bort denna medlem för någe så oärligt å falskt har jag aldrig upplevt på nätet

Men om jag får förklara mig en gång för alltid , jag tycker (efter jag läst rapporter ,hört intervjuer , sett bilder ) att Stig Anders  inte ska ha hästarna ,eller har jag fel där ?? beträffande fb gruppens medlemmar i denna fråga så tycker ÄVEN JAG att det är skrämmande att de vill liksom styra över allt på inspektörerna å dess brister , och märk väl jag anser att det är för lite  för att få djurförbud , de måste vara mera grova missförhållanden som ingen av oss har sett dokument på som gjort att han fått förbud eller har jag fel där med ??

Så om nu fallet är så har ju hästarna kommit bort därifrån å hoppas de förblir så

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #373 skrivet: 03 okt-10 kl 14:37 »

Jag tror du inte vet ett skvatt va du pratar om , tror inte tt du nånsin jobbat/har djur , men sitter man och hoppas  att medlemmar på ett forum ska ha djurförbud ja då har de tamefan gått över mina gränser vad jag tål att läsa

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #374 skrivet: 03 okt-10 kl 14:39 »
Kan någon vänligen skicka rapporten till mig.  :-\
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Gamina

« Svar #375 skrivet: 03 okt-10 kl 14:48 »
Tack fjällbonden nu blev det mycket klarare vad du menade :)
Genbank för Gotlandshöns

Falin

• -
« Svar #376 skrivet: 03 okt-10 kl 19:38 »

Om min hästhållning en dag skulle se ut som på bilderna här, och jag inte fattar vad som är fel med det; ja, då hoppas jag faktiskt att någon har vett och kurage att säga det till mig! Om det så är en djurskyddsinspektör.

De inspektörer som jag har träffat i olika sammanhang har varit människor som vill djurens bästa, och som i många fall får mycket skit för det. Ändå kämpar de på med ett ofta otacksamt jobb, som uppenbarligen behövs här i landet. All heder åt dem!!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #377 skrivet: 03 okt-10 kl 19:50 »
Om min hästhållning en dag skulle se ut som på bilderna här, och jag inte fattar vad som är fel med det; ja, då hoppas jag faktiskt att någon har vett och kurage att säga det till mig! Om det så är en djurskyddsinspektör.

De inspektörer som jag har träffat i olika sammanhang har varit människor som vill djurens bästa, och som i många fall får mycket skit för det. Ändå kämpar de på med ett ofta otacksamt jobb, som uppenbarligen behövs här i landet. All heder åt dem!!!

+1 på det! :-*

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 03 okt-10 kl 20:21 »
Jag tycker fortfarande inte att det är ett självklart fall.. Jag har inte sett några oöverbevisade saker i den där rapporten än så länge, men fortfarande hävdas det att hästarna mår dåligt. Och jag kan då tycka att om det nu finns så fullständigt motstridiga åsikter och de faktiska förhållandena så måste ju något vara fel... Och SA:s hela liv hänger ju på dessa hästar så det vore väl själva FAAN om det inte skulle gå att få till en ny inspektion med en annan inspektör och helst med någon annan utöver SA med också.
Det är ju för helvete inte mycket att snacka om! Gör en ny inspektion, kommer de fram till samma sak är ju saken klar.. Kommer de fram till motsatsen så vore det ju underbart!

Och något "slöseri" med skattepengar är det ju knappast.. Tar de hans hästar har man en människa samhället måste ta hand om i X antal år, för han lär rasa samman utan sina hästar..

JBF

• Småland
« Svar #379 skrivet: 03 okt-10 kl 20:34 »
Jag tycker fortfarande inte att det är ett självklart fall.. Jag har inte sett några oöverbevisade saker i den där rapporten än så länge, men fortfarande hävdas det att hästarna mår dåligt. Och jag kan då tycka att om det nu finns så fullständigt motstridiga åsikter och de faktiska förhållandena så måste ju något vara fel... Och SA:s hela liv hänger ju på dessa hästar så det vore väl själva FAAN om det inte skulle gå att få till en ny inspektion med en annan inspektör och helst med någon annan utöver SA med också.
Det är ju för helvete inte mycket att snacka om! Gör en ny inspektion, kommer de fram till samma sak är ju saken klar.. Kommer de fram till motsatsen så vore det ju underbart!

Och något "slöseri" med skattepengar är det ju knappast.. Tar de hans hästar har man en människa samhället måste ta hand om i X antal år, för han lär rasa samman utan sina hästar..

Har du läst rapporterna som ligger till grund för förbudet Gångtrött? Jag förstår också att SA's jordbruk faller samman nu när hans hästar är borta, men faller inte jordbruket när 2 av 3 hästar är rejält halta vid inspektion? En häst har kraftig mugg/rasp alt. skabb. Den tredje hästen är så stallmodig att SA har svårt att hantera henne, därför fick hon stå inne. Läser man rapporterna så ser man ideligen hänvisningar till de rapporter som skrivits under den tid då Nässjö Kommun skötte SA's inspektioner, alltså torde det finnas flera olika inspektörer som varit på plats (alltså innan lst tog över djurskyddet). Han har fått så många chanser så att låta det gå en vinter till hade varit ett större bekymmer än att orsaka en smärre känslostorm i media. Tyvärr. Jag förstår att SA verkligen älskar och behöver sina hästar, men nu klarade han inte av att ta hand om dem, vilket framgår i alla dokument som finns i ärendet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser