Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99556 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #380 skrivet: 03 okt-10 kl 20:37 »
Jag tycker fortfarande inte att det är ett självklart fall.. Jag har inte sett några oöverbevisade saker i den där rapporten än så länge, men fortfarande hävdas det att hästarna mår dåligt. Och jag kan då tycka att om det nu finns så fullständigt motstridiga åsikter och de faktiska förhållandena så måste ju något vara fel... Och SA:s hela liv hänger ju på dessa hästar så det vore väl själva FAAN om det inte skulle gå att få till en ny inspektion med en annan inspektör och helst med någon annan utöver SA med också.
Det är ju för helvete inte mycket att snacka om! Gör en ny inspektion, kommer de fram till samma sak är ju saken klar.. Kommer de fram till motsatsen så vore det ju underbart!

Och något "slöseri" med skattepengar är det ju knappast.. Tar de hans hästar har man en människa samhället måste ta hand om i X antal år, för han lär rasa samman utan sina hästar..

allvarligt Gångis.. vad skulle ytterligare en inspektör se?? Det är ju inte så att Hästmannen har fälts pga en enda inspektion, utan väldigt många under väldigt många år.
Han har fått påpekande efter påpekande på samma brister. Man har låtit han hållas alldeles för länge.
Lokala lrf-ordföranden gick ut i lokalpressen häromdan och uttryckte sin lättnad för att hästmannens djurhållning äntligen är över.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #381 skrivet: 03 okt-10 kl 20:51 »
LRF-ordförandens ord är inte värt vatten i mina ögon.. :)
Men jag tycker det är väldigt konstigt att folk som är där, och som även de kan hästar, inte har något att anmärka på och att det mellan varven kommer inspektioner utan några som helst anmärkningar på djuren. Jag har en känsla av att det är SA:s personlighet som ligger honom i faten til stor del. Och INGEN kan komma och säga att det inte spelar en jävla stor roll vid en inspektion.. Inspektörernas ord är lag, och i väldigt många fall finns det bara subjektiva punkter att stödja sig på, d.v.s. att man måste kunna tala för sig och förklara. Reglerna för djurhållning är som gjord för att sila mygg och släppa igenom elefanter, för att inte tala om förmynderi.. Så ÄR det, det är bara inse..

Falin

• -
« Svar #382 skrivet: 03 okt-10 kl 21:01 »

Och något "slöseri" med skattepengar är det ju knappast.. Tar de hans hästar har man en människa samhället måste ta hand om i X antal år, för han lär rasa samman utan sina hästar..

Varför det? Har han mentala problem på något vis? Han har ju blivit av med sina kor och överlevt det.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #383 skrivet: 03 okt-10 kl 21:13 »
Varför det? Har han mentala problem på något vis? Han har ju blivit av med sina kor och överlevt det.
Vad ska han göra då, utan hästarna? Ge sig ut i arbetslivet efter moderaternas "arbete ger frihet"-devis?

fräsen

• Gäst
« Svar #384 skrivet: 03 okt-10 kl 21:30 »
Om jag tolkar dig rätt nu Gångtrött, så tycker du att det är ok att hästar står inne i veckor dygnet runt på vintern, med intorkad gödsel på ben o mage och overkade/trasiga hovar bara man är socialt kompetent??

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #385 skrivet: 03 okt-10 kl 21:34 »
Om jag tolkar dig rätt nu Gångtrött, så tycker du att det är ok att hästar står inne i veckor dygnet runt på vintern, med intorkad gödsel på ben o mage och overkade/trasiga hovar bara man är socialt kompetent??
Nej, men han menar nog helt riktigt att man kommer undan med fler avvikelser om man kan prata för sig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #386 skrivet: 03 okt-10 kl 21:34 »
Nej då tolkar du mig helt fel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #387 skrivet: 03 okt-10 kl 21:45 »
Nej, men han menar nog helt riktigt att man kommer undan med fler avvikelser om man kan prata för sig.

Och idagens sammhälle måste man kunna prata för sej annars körs man över .
Det är bara att gilla läget .
Jag älskar speciella och exentriska människor men det har faktiskt inget att göra med vanvård på djur .
Jag tycker det är skrämmande att NÅN kan försvara en person som utsatt sina djur för vanvård .
Bildbevis ÄR bevis!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #388 skrivet: 03 okt-10 kl 21:56 »
Och idagens sammhälle måste man kunna prata för sej annars körs man över .
Det är bara att gilla läget .
Jag älskar speciella och exentriska människor men det har faktiskt inget att göra med vanvård på djur .
Jag tycker det är skrämmande att NÅN kan försvara en person som utsatt sina djur för vanvård .
Bildbevis ÄR bevis!
Nå.. Nu försvarar jag INTE någon som utsatt sina djur för vanvård.. Jag är som sagt inte övertygad om att det skett någon vanvård. Men jag har inte varit där så säker kan jag ju inte vara. Och nu säger jag det IGEN, med tanke på att det varit så pass mkt människor där, personer som KAN hästar och hästhållning, och de har inte sett några problem så tycker jag att det luktar lite förmynderi.. och jag vet precis hur jävliga djurskyddsinspektörer kan vara om de sätter den sidan till, därför tycker jag att man kan göra en ny inspektion med en annan inspektör och någon annan än SA närvarande. Kommer de fram till samma sak som den förra inspektionen så är det ju inget att diskutera.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #389 skrivet: 03 okt-10 kl 21:58 »
Bilderna räcker för mej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gamina

« Svar #390 skrivet: 03 okt-10 kl 22:08 »
Och nu säger jag det IGEN, med tanke på att det varit så pass mkt människor där, personer som KAN hästar och hästhållning, och de har inte sett några problem så tycker jag att det luktar lite förmynderi..
Återigen de har varit där under SOMMAREN alla inklusive LS är rörande överens om att hästhållnigen fungerar då. Problemen uppstår gång på gång under VINTERN.
Genbank för Gotlandshöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #391 skrivet: 03 okt-10 kl 22:20 »
För övrigt hoppas jag bara att alla ni rättrådiga människor som anser er ofelbara, såpass ofelbara att ni har rätt att fördöma en annans (eventuella) tillkortakommanden: hoppas ni får er egen medicin riktad mot er nångång i livet, det vore lärorikt för er.
Ovanstående uttalande har Eualia II fått mycket kritik för. Många har tagit det personligt, trots att inget namn nämns.

Och många tycks läsa det som att Eualia II önskar att alla, som tycker att hästmannen inte ska få behålla sina hästar, ska få djurförbud. Det står inte så. Det står att de som anser sig ha rätt att fördöma andra för deras tillkortakommanden skulle kunna lära sig något av att själva bli fördömda för sina tillkortakommanden.

Och i det uttalandet kan jag inte göra annat än att hålla med Eualia II; det är väldigt otrevligt att bli fördömd för att man misslyckats med något, och behöva försvara sig mot anklagelser när man kanske mår väldigt dåligt. Det är också svårt att snabbt må bättre och klara av att få rätsida på sin situation om man känner att varje fel man gör blir granskat och kritiserat. Och har man varit med om det är man mer villig att låta andra få möjlighet att reda upp sina misstag, utan att fördöma och öppet kritisera dem.

Därmed inte sagt att hästmannen inte gjort fel, eller att beslutet är felaktigt, det har jag inte kunskap nog att utala mig om.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #392 skrivet: 03 okt-10 kl 22:50 »
Nå.. Nu försvarar jag INTE någon som utsatt sina djur för vanvård.. Jag är som sagt inte övertygad om att det skett någon vanvård. Men jag har inte varit där så säker kan jag ju inte vara. Och nu säger jag det IGEN, med tanke på att det varit så pass mkt människor där, personer som KAN hästar och hästhållning, och de har inte sett några problem så tycker jag att det luktar lite förmynderi.. och jag vet precis hur jävliga djurskyddsinspektörer kan vara om de sätter den sidan till, därför tycker jag att man kan göra en ny inspektion med en annan inspektör och någon annan än SA närvarande. Kommer de fram till samma sak som den förra inspektionen så är det ju inget att diskutera.

Hur kan du inte vara övertygad om att det skett vanvård? Tycker du att ströbilderna är representativa för god hästhållning?
Det har ju om och om igen sagts både här på forumet och i handlingarna att det är vintertid det varit problem.  Och hur många här har varit där på vintern och därmed intygat om att det är god hästhållning?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #393 skrivet: 03 okt-10 kl 22:56 »
Vad ska han göra då, utan hästarna? Ge sig ut i arbetslivet efter moderaternas "arbete ger frihet"-devis?

Han har åldern inne för att bli pensionär i december. För hans del är det nog snarare frågan om det inte blir en ekonomisk vinst att slippa hästkostnaderna. Han äger väl dessutom enligt uppgift skog.

Det är många gånger tufft att bli gammal, att inse att man inte längre ska köra bil, att man kanske inte längre klarar av att sköta sin gård, sin hygien, sina djur o.s.v.. Men väldigt många människor får gå igenom i alla fall delar av detta, ett kostbart pris för ålderdom. :-\
« Senast ändrad: 03 okt-10 kl 23:08 av Sar »

Gamina

« Svar #394 skrivet: 03 okt-10 kl 23:07 »
Sar
Jag fick en annan känsla när jag läste det inlägget. Om man drar det resonemanget till sin spets så skulle det betyda att djurskyddet skulle sättas ur spel av arbetsmarknadspolitiska häsnyn. Då skulle man inte kunna göra något åt någon som "lever" på sina djur utan endast gentemot oss som har djurägande som hobby.
Jag tar för givet att Gångtrött inte menade så men tyvärr är det dit det leder.
Genbank för Gotlandshöns

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #395 skrivet: 03 okt-10 kl 23:29 »
Ovanstående uttalande har Eualia II fått mycket kritik för. Många har tagit det personligt, trots att inget namn nämns.

Och många tycks läsa det som att Eualia II önskar att alla, som tycker att hästmannen inte ska få behålla sina hästar, ska få djurförbud. Det står inte så. Det står att de som anser sig ha rätt att fördöma andra för deras tillkortakommanden skulle kunna lära sig något av att själva bli fördömda för sina tillkortakommanden.

Och i det uttalandet kan jag inte göra annat än att hålla med Eualia II; det är väldigt otrevligt att bli fördömd för att man misslyckats med något, och behöva försvara sig mot anklagelser när man kanske mår väldigt dåligt. Det är också svårt att snabbt må bättre och klara av att få rätsida på sin situation om man känner att varje fel man gör blir granskat och kritiserat. Och har man varit med om det är man mer villig att låta andra få möjlighet att reda upp sina misstag, utan att fördöma och öppet kritisera dem.

Därmed inte sagt att hästmannen inte gjort fel, eller att beslutet är felaktigt, det har jag inte kunskap nog att utala mig om.

BRA SKRIVET!!! Lite ödmjukhet skulle behövas lite här och där märker man när man läser denna tråd. Lätt att dömma andra och framhålla sig själv som optimal!!! Det finns ingen som är ofelbar, även om vissa tycka tro det.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #396 skrivet: 04 okt-10 kl 18:55 »
Citera
Fredag 1 oktober 2010
Hästmannen planerar för liv utan hästar

Hästmannen, Stig-Anders Svensson, har accepterat sitt djurförbud och planerar nu för ett liv utan sina hästar, rapporterar Sveriges Radio Jönköping.

På torsdagen hämtades hans tre ardennerhästar. Stig-Anders Svensson hoppas dock få träffa dem ibland. Den person som tagit över hästarna har lovat honom att komma och hämta honom ibland.

Stig-Anders Svensson planerar nu att fortsätta sitt arbete på gården på egen hand. Han har bett anhöriga och goda vänner om att besöka honom så att han inte ska bli ensam och deprimerad.

På frågan om han accepterat beslutet om djurförbud svarar han:
- Jag har accepterat till fullo. Jag lyder order.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62587&nyhetsbrev&a=H%C3%A4stmannen%20planerar%20f%C3%B6r%20liv%20utan%20h%C3%A4star
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #397 skrivet: 04 okt-10 kl 19:49 »
Tragiskt.. Sverige har blivit lite fattigare..

Just_me

• Småland
« Svar #398 skrivet: 04 okt-10 kl 19:53 »
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62587&nyhetsbrev&a=H%C3%A4stmannen%20planerar%20f%C3%B6r%20liv%20utan%20h%C3%A4star

Jag tycker han verkar ha en fin karaktär som accepterar djurförvudet. Jag har svårt att tro att han inte önskar hästarna ett fint liv och att han älskar dem.
Hoppas han mår bra, och hästarna med. Och att han kan ha fortsatt kontakt med djur utan att äga dem själv!

JBF

• Småland
« Svar #399 skrivet: 04 okt-10 kl 20:00 »

Kanske borde Eulalia II berätta vad som egentligen menades med ovan citerade inlägg..
Jag anser mig verkligen inte vara ofelbar, men anser mig ändå ha rätten att tycka.
Jag har hela tiden varit lugn och förvissad om att beslutet som lst fattat var det bästa, även innan jag fick dokumenten i min hand. Sån tilltro till myndigheterna har jag  :-[.

Det som däremot har gjort mig tidvis upprörd är när annars sakliga jordnära djurvänner gått i taket och försvarat hästhållningen det gäller i tråden, in absurdum.. Och de har inte ens läst några dokument utan valt att gå på utvalda romantiserande fotogallerier och blogginlägg.
Det är alltså inte SA's tillkortakommanden jag har fördömt, utan hans påhejares... Jag är ledsen ifall mina inlägg har uppfattats annorlunda. Sen hör ju till saken att SA's tillkortakommanden givetvis berörs, då de är anledningen till hela trådens existens. Det blir ju gärna lite hetsigt mellan varven i såna här "jag-anser-trådar", men att ha framhävt mig själv som optimal och världsbäst, det hoppas jag verkligen inte kunna bli beskylld för, åtminstone inte i denna tråd  ;).
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser