Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar på att starta eget vid sidan om det vanliga jobbet...  (läst 16659 gånger)

Existens?

• Gäst
Att dom anser att det är inkomst av kapital beror ju på att ditt hus är ditt kapital, och inkomster som kommer från en enkel uthyrning av rum då är en inkomst av kapital.

Såvida då inte näringskriterierna är uppfyllda, som de hänvisar till. Alltså dessa:

1 § Till inkomstslaget näringsverksamhet räknas inkomster och utgifter på grund av näringsverksamhet. Med näringsverksamhet avses förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt.
   Vid bedömningen av om en uppdragstagares verksamhet bedrivs självständigt ska det särskilt beaktas vad som avtalats med uppdragsgivaren, i vilken omfattning uppdragstagaren är beroende av uppdragsgivaren och i vilken omfattning uppdragstagaren är inordnad i dennes verksamhet.
   Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet. Privatbostadsfastigheter, privatbostadsrätter och andra privatbostäder kan inte ingå i en näringsverksamhet.

Och det man då får haka upp sig på är troligen meningen att det ska bedrivas självständigt. Vilket dom då tydligen inte tycker om man bara hyr ut ett rum i en privat bostad.

ersam

• -
Ser man positivt på det så torde man kunna få RUT-avdrag för städning och tvätt för sin b&b-verksamhet om man tar in någon utifrån. Så det torde ju kunna gå att få runt verksamheten vitt om man så önskar.  :)

tuulis

• Uppland
Vad jag fick veta av Skattemyndigheten var att ifall huvudinkomsten i företaget är "inkomst av kapital" så går det inte att driva som enskild firma eller handelsbolag, utan då behöver man ha aktiebolag.

louise

• Gäst
Jamen de kriterierna måste väl ersam ha uppfyllt? Eller kan det handla om för låg omsättning?

ersam

• -
För att komplicera mitt fall ytterligare - för man får ju aldrig glömma att det i alla fall handlar om enskilda bedömningar - så drev jag ett eu-projekt som handlar om landsbygdsutveckling i firman. Eftersom man inte får stöd till enskilda företag så skrev jag en ansökan åt en nystartad intresseförening som så att säga äger projektet men där jag fakturerade min tid som projektledare.

MEN...eftersom frugan också satt i styrelsen så betraktades inte min fakturering som annat än en "ekonomisk överföring mellan äkta makar" - vilken innebar att det inte betraktades som inkomster i mitt företag längre.

Så mitt företag kan man väl säga föll på tre grepp:
1. Inga inkomster under första verksamhetsåret (som sagt registrerat 27 december).
2. Uthyrningsverksamheten var inte företagande utan inkomst av kapital.
3. Konsulttjänsten var inte att betrakta som företagande utan enbart en överföring av pengar.

Liten kommentar till punkt 3. Tycker det känns mycket intressant att de 60000 kr som föreningen rekvirerar av eu som sen betalas ut till mig helt plötsligt blir en ekonomisk transaktion mellan äkta makar i Skatteverkets ögon. Mig veterligen är det ingen skatt på transaktioner så jag kan ju inte tolka det annat än att det då är helt skattefria inkomster. Därav en mycket god anledning till att inte överklaga... 8)

För övrigt anser min fru att den skattehandläggaren är sjuk i huvudet och jag är beredd att hålla med.  :)

grimbart - förlåt att din tråd dragit iväg!  :)
« Senast ändrad: 17 jun-10 kl 12:11 av ersam »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
För att komplicera mitt fall ytterligare - för man får ju aldrig glömma att det i alla fall handlar om enskilda bedömningar - så drev jag ett eu-projekt som handlar om landsbygdsutveckling i firman. Eftersom man inte får stöd till enskilda företag så skrev jag en ansökan åt en nystartad intresseförening som så att säga äger projektet men där jag fakturerade min tid som projektledare.

MEN...eftersom frugan också satt i styrelsen så betraktades inte min fakturering som annat än en "ekonomisk överföring mellan äkta makar" - vilken innebar att det inte betraktades som inkomster i mitt företag längre.

Så mitt företag kan man väl säga föll på tre grepp:
1. Inga inkomster under första verksamhetsåret (som sagt registrerat 27 december).
2. Uthyrningsverksamheten var inte företagande utan inkomst av kapital.
3. Konsulttjänsten var inte att betrakta som företagande utan enbart en överföring av pengar.

Liten kommentar till punkt 3. Tycker det känns mycket intressant att de 60000 kr som föreningen rekvirerar av eu som sen betalas ut till mig helt plötsligt blir en ekonomisk transaktion mellan äkta makar i Skatteverkets ögon. Mig veterligen är det ingen skatt på transaktioner så jag kan ju inte tolka det annat än att det då är helt skattefria inkomster. Därav en mycket god anledning till att inte överklaga... 8)

För övrigt anser min fru att den skattehandläggaren är sjuk i huvudet och jag är beredd att hålla med.  :)

grimbart - förlåt att din tråd dragit iväg!  :)

Men, att ni valde att ha ett så kort första räkenskapsår? Som nystartad kan man ju ha utökat räkenskapsår. Så om man t ex startar i oktober år 1 kan man skatta och redovisa år 1+2 år 2.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ersam

• -
Kanske man borde men får man papper att det är dags att deklarera och det står att man ska skicka in näringsbilaga eftersom man haft företag så fyller man ju snällt i den blanketten och skickar med sin deklaration. Den blev godkänd och sen kom dom ju och rev i det ett år senare när nästa deklaration skulle in. Att de då började tjafsa om att den f-skatten man har ska dras in för första året när man haft sitt företag i ett och ett halvt år blir jäkligt besvärligt. Beslutet skulle ju då gälla retroaktivt så allt man gjort skulle då inte längre vara företagande.

Himla skönt iallafall att betala in skatten och få det ur världen!  Vara f-skattare får andra hålla på med! :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
planerna har legat vilande ett tag men nu har jag kommit på ännu mer affärsideer.... måste ordna till nåt eget snart.. väcker liv i tråden på nytt :)
Fjäderfän och kaniner

Rexiam

skaffa dig en jordbruksfastighet (om du inte redan har det). Då löser sig alla frågor om F-skatt m.m.

Kör sen din knäckverksamhet som en del i jordbruksrörelsen.

grimbart

• Västergötland
skaffa dig en jordbruksfastighet (om du inte redan har det). Då löser sig alla frågor om F-skatt m.m.

Kör sen din knäckverksamhet som en del i jordbruksrörelsen.
tack för tips men jag bor gärna där jag bor..svårt att göra om villan till jordbruk...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Du behöver inte bo på jordbruksfastigheten, den behöver inte ens ha hus...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
Du behöver inte bo på jordbruksfastigheten, den behöver inte ens ha hus...
du menar alltså att jag typ ska köpa mig en tomt eller en fallfärdig gård i norrland för några småsummor..och driva jordbruk hemma?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
du menar alltså att jag typ ska köpa mig en tomt eller en fallfärdig gård i norrland för några småsummor..och driva jordbruk hemma?
Tja, vet inte om de skulle protestera om marken låg långt bort, men i princip menar jag det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
Låter som en oerhört komplicerad omväg..att köpa en gård för att få F-skatt....

Et projekt som annars löses genom lite pappersexercis via nätet på en kvart... ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
Tricket var väl att skatteverket skulle övertygas om att verksamheten var näringsverksamhet och därmed utan debatt bevilja F-skatt. Ett billigare alternativ än att köpa en hel gård torde i så fall vara att köpa 16 bikupor.

Kajjsa

• Ångermanland
Men f-skatt är inget man får automatiskt om man har jordbruksfastighet/näringsverksamhet. Det krävs ju att man har någon verksamhet som går ut på att man säljer tjänster eller liknande. Ska man bara sälja varor räcker det med momsregistrering om jag förstått rätt, men om man ska hyra ut sig som arbetskraft måste man ha f-skatt. Jag minns i alla fall att skatteverket funderade lite på om jag skulle ha f-skatt eller inte när jag registrerade mitt företag.

Existens?

• Gäst
Men man blir automatiskt näringsidkare, om man har en näringsfastighet. Och då är väl tanken att F-skatten blir enklare att få.

ersam

• -
Att anställa nån kräver registrering för arbetsgivare - inte f-skatt.

grimbart

• Västergötland
Puttar upp ett intressant ämne :)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser